پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱

«غذای بیرون» سر میز شما می‌آید

چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۲۲:۰۸
کد مطلب: 376165
لقمان خالدی کارگردان مستند «غذای بیرون» که به موضوع مصرف غذاهای حاضری و یا همان فست فودها می‌پردازد از نمایش این اثر در تاریخ 30 مرداد در محوطه باز خانه هنرمندان خبر داد.
به گزارش جهان، لقمان خالدی کارگردان فیلم مستند «غذای بیرون» که آن را به تهیه کنندگی جعفر صانعی مقدم ساخته است به خبرنگار مهر، گفت: زمانی که پیشنهاد ساخت فیلمی با موضوع فست‌فود یا همان غذاهای آماده به من شد، تردید کردم زیرا از کلیشه بودن سوژه می ترسیدم. برنامه های تلویزیونی زیادی درباره فست فود دیده بودم و از آن دسته تماشاچی هایی بودم که هر برنامه تلویزیونی را که با موضوع فست فود می دیدم شبکه تلویزیون را تغییر می دادم.

وی افزود: البته چنین واکنشی طبیعی است چون همیشه با بایدها و نبایدهای زیادی در زندگی مواجه بوده و هستیم و نمی خواهیم درباره غذا خوردن که یکی از مهمترین لذت های زندگی است هم باید و نباید دیگری را بشنویم و یا بخوانیم. با این پیش زمینه متوجه شدم ساخت این فیلم سخت است چون به ظاهر دم دستی بودنش، هر کسی نسبت به آن نظری دارد. در نهایت من و جعفر صانعی مقدم فکر کردیم که چگونه می توانیم درباره این موضوع فیلمی متفاوت بسازیم.

کارگردان فیلم «کمی بالاتر» متذکر شد: ما این سوال را مطرح کردیم که چرا با وجود اینکه همه رسانه ها سعی می‌کنند مضر بودن فست فود را نشان دهند هنوز فست فود این همه علاقمند دارد. آیا کسانی که از این غذا استفاده می کنند درباره مضرات آن اطلاعی ندارند؟ از همین رو در ابتدای تحقیق به دنبال پاسخ این پرسش رفتیم و سئوال را اینگونه مطرح کردیم که آیا واقعا فست فود به اندازه ای که می گویند مضر است؟

خالدی ادامه داد: در این مسیر با انبوه مقاله هایی در روزنامه ها و سایتهای اینترنتی، پایانامه ها و کتابهای علمی مختلف مواجه شدیم و به بیمارستان مسمومیت های غذایی رفتیم و از نزدیک با آسیب دیده های این موضوع و با پزشک ها صحبت کردیم و به چند آزمایشگاه سر زدیم و با مواد نگهدارنده ای که در سوسیس و کالباس استفاده می شود، آشنا شدیم.

این مستندساز با اشاره به مراحل تحقیقات خود گفت: در طول تحقیق متوجه شدم همه کسانی که مصرف کننده فست فود هستند از مضرات آن آگاه هستند اما ضرورت و سبک زندگی که دارند مصرف فست فود را ایجاب می کند. در این بین با جوانانی آشنا شدم که فست فودخوری برای آنها یک آیین نانوشته بود و در واقع چون از رفتن به خانه فراری بودند برای رفع نیاز گرسنگی به غذای بیرون پناه برده بودند. در صحبت با این دسته از جوانان متوجه شدم سفره خانوادگی آنها میز بازجویی پدر و مادر است و بهترین راه برای روبرو نشدن با این فضا، خوردن غذا در بیرون خانه با دوستان و آشنایان است.

کارگردان مستند «مشترک مورد نظر» ادامه داد: گروه دیگری از این جوانها دلیل علاقمندی خود به این نوع غذاها را اختلاف سبک زندگی خود با خانواده های شان عنوان می کردند. آنها چون نمی توانند فضای راحتی برای بیان حرفها و نظرات خود داشته باشند و مدام با بایدها و نبایدها از سوی خانواده خود مواجه می شوند، ترجیح می دهند با خرید یک پیتزا و یا یک ساندویج یک میز و یا فضای خصوصی برای خودشان داشته باشند. به قول یکی از شخصیت های فیلم وقتی مشکل حل نمی شود آن را با این روش دور می زنند. وقتی با این گروه صحبت می کردم متوجه شدم می توان با زیر ذربین بردن ارتباط این نسل با غذایشان به ارتباط‌های خانوادگی آنها و دلیل علاقه‌شان به فست فود پی برد.

لقمان خالدی افزود: بعد از پایان فیلم به این باور رسیدم که می توان از طریق مشکل غذا خوردن آدمها وارد زندگی آنها شد و ببینیم چه کمبودی پشت این رفتار پنهان است. واقعیت این است که غذا در این فیلم نماد است تا از رابطه آنها با خود و دنیایی که برای خود ساخته اند مطلع شویم و در عین حال نمونه کوچکی است از رابطه آنها با همه چیزهای دیگر، چراکه غذا وقتی خورده می‌شود به بخشی از وجود مقدس ما تبدیل می شود.

وی در پایان گفت: بزرگی می گوید اگر در پی راه ساده‌ای هستید تا از نحوه ارتباط مردم سر درآورید به شیوه غذا خوردنشان نگاه کنید و مستند «غذای بیرون» با این تفکر شکل گرفت.

مستند «غذای بیرون» از تولیدات موسسه تصویرشهر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است که روز پنجشنبه ۳۰ مرداد ساعت ۲۰ در فضای باز خانه هنرمندان ایران نمایش داده می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *