جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

کمک ۱۲ میلیونی برای مسکن مهر پردیس

يکشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۲۰
کد مطلب: 416863
درحالی وزارت نیرو همچنان با تاخیر قابل تامل به طرح مسکن مهرخدمات‌رسانی می‌کند که قرار است در شهر پرند و پردیس به ترتیب بین ۲ تا ۵.۵ میلیون تومان و ۱۲ تا ۳۰ میلیون تومان به متقاضیان در هزینه آماده‌سازی و خدمات تخفیف داده شود.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، با وجود این‌که اکثر مسئولان دولت اعتقادی به طرح مسکن مهر ندارند اما به نظر می رسد پس از دو سال سرانجام ساز و کارهایی برای اتمام و تحویل این واحدها به متقاضیان تهیه شده است.

یکی از مشکلات سال‌های اخیر طرح مسکن مهر اختلاف وزارت راه و شهرسازی و وزارت نیرو به‌عنوان مهم‌ترین وزارتخانه‌ خدمات‌رسان در خصوص هزینه‌های خدمات‌رسانی بوده است. این مسئله که همواره یکی از دغدغه‌های مسئولان سابق و کنونی وزارت راه بوده است؛ در حالی تمام هزینه‌های مربوط به انشعاب آب، برق و فاضلاب واحدهای مسکن مهر در دولت قبل به وزارت نیرو پرداخت شده که این وزارتخانه در دو سال اخیر درخواست مبالغ بیشتری را بابت خدمات‌رسانی به واحدهای مسکن مهر مطالبه کرده است.

این مسئله چندین بار با واکنش مسئولان وزارت راه و سازی از جمله مدیرعامل شرکت عرمان شهرهای جدید ایران روبرو شد. محسن نریمان مردادماه گذشته در این‌باره با انتقاد از تعلل وزارت نیرو در تامین انشعابات پروژه های مسکن مهر، گفته بود: با توجه به درخواست های مکرر مردم با اخذ تعهد محضری، ۴۰۰ هزار متقاضی برای دریافت انشعاب به وزارت نیرو مراجعه خواهند کرد.

وی تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی حق انشعاب آب، برق و فاضلاب ۴۰۰ هزار مسکن مهر را پرداخت کرده و با در نظر گرفتن فشار مردم در خصوص تحویل پروژه های ساخته شده از متقاضیان تعهد محضری می گیرم و از این به بعد آنها برای دریافت انشعابات واحدهای خود به وزارت نیرو مراجعه می‌کنند.

با گذشت حدود هفت ماه از این اظهارنظر اما بخش زیادی از واحدهای مسکن مهر به‌خصوص در شهرهای جدید اطراف پایتخت به دلیل نداشتن امکانات زیربنایی مانند آب، برق و فاضلاب قابل واگذاری به متقاضیان نیست. در شرایطی که انتقادات به عملکرد وزارتخانه‌های خدمات‌رسان همچنان ادامه دارد که وزارت راه و شهرسازی نامید از عمل کردن دستگاه‌های مربوطه به تعهد خود، برنامه فروش یا تهاتر زمین در شهرهای جدید را برای تامین بخشی از هزینه‌های مسکن مهر در دستور کار قرار داده است.

بر این اساس در قراردادی که این وزارتخانه با بانک مسکن امضا خواهد کرد، این بانک در قبال بخشی از زمین‌های شهرهای جدید خدمات زیربنایی و روبنایی این شهرها را تامین خواهد کرد. از سوی دیگر به گفته برخی مدیران شهر جدید از محل فروش یا تهاتر زمین بخشی از هزینه‌های آماده‌سازی پروژه‌های مسکن مهر در راستای کاهش آورده متقاضیان تامین خواهد شد.

عضو هیات مدیره شرکت عمران شهرهای جدید ایران در این‌باره گفته است: بسته به وضعیت قرارگیری پروژه‌های مسکن مهر در فازها بین ۲ تا ۵.۵ میلیون تومان در هزینه‌های آماده‌سازی مسکن مهر کاهش قیمت داریم.

غراوی با بیان این‌که مکانیسمی برای کمک به متقاضیان مسکن مهر پرند طراحی شده است، افزود: بر این اساس متناسب با اراضی دولتی واقع در سایت‌های مسکن مهر به نوعی ارزش افزوده پیدا می‌کنند بخشی از سهم آماده‌سازی مرتبط با مسکن مهر که اراضی دولتی در آن مستقر است، شرکت عمران متقبل می‌شود. در واقع به نوعی هزینه‌های قابل پرداخت برای آماده‌سازی و محوطه‌سازی متقاضیان مسکن مهر کاهش می‌یابد.

وی افزود: به‌عنوان مثال هزینه‌های آماده‌سازی در سایت هسا بالای ۱۱ میلیون تومان می‌شد که در جهت کمک به آورده متقاضیان این مبلغ را به ۵.۵ میلیون تومان به ازای هر واحد کاهش دادیم. این اقداماتی بوده که شرکت عمران توانسته انجام دهد تا تمام هزینه‌های آماده‌سازی مسکن مهر را متقاضیان پرداخت نکنند.

از سوی دیگر مدیرعامل شرکت عمران پردیس میزان کمک به متقاضیان مسکن مهر را در بحث خدمات زیربنایی، روبنایی و آماده‌سازی را تا ۶ برابر "کاهش قیمت مسکن مهر پرند بابت هزینه‌های آماده سازی" اعلام کرده است.

ولی‌پور در این رابطه گفته است: زیادی از هزینه‌های خدمات زیربنایی، روبنایی و آماده‌سازی پروژه‌های مسکن مهر را دولت متقبل می‌شود و چیزی تحت عنوان وام بلاعوض در طرح مهر نداریم.

وی با بیان این‌که هنوز میزان کمک دولت در این زمینه نهایی نشده است، بیان کرد: بنابراین A تومان هزینه ساخت می‌شود و درصدی از این رقم را شرکت عمران پردیس متقبل می‌شود، قبلا تمام هزینه‌ها به عهده متقاضیان بود اما با تدبیر و حمایت وزیر راه و معاون وی در شرکت عمران شهرهای جدید مقدار کمک در دولت در بحث پروژه‌های مسکن در حال تغییر است.

وی با تاکید بر این‌که درصد قابل توجهی از این رقم را وزارت راه و شهرسازی تامین می‌کند، ادامه داد: این عدد چند برابر رقم پروژه‌های مسکن مهر پرند است.

مدیر عامل شرکت عمران پردیس با بیان این‌که ۵ تا ۶ برابر رقم مسکن مهر پرند در بحث زیربنایی، روبنایی و آماده‌سازی هزینه می‌کند، اظهار کرد:‌ تعدادهای واحدهای آماده افتتاح مسکن مهر هر روز در حال افزایش است و با توافق با بانک مسکن به دنبال تامین خدمات تمام ۸۰ هزار واحد مسکن مهر پردیس هستیم.

به گزارش تسنیم، در حالی که وزارت نیرو همچنان با تاخیر قابل تامل نسبت به خدمات‌رسانی به پروژه‌های مسکن مهر اقدام می‌کند که با تدبیر وزارت راه و شهرسازی قرار است بخشی از هزینه‌های آماده‌سازی، خدمات روبنایی و زیربنایی این طرح از سوی دولت تامین شود.

در شهر جدید پرند ۲ تا ۵.۵ میلیون تومان از سهم آورده متقاضیان در بحث آماده‌سازی را شرکت عمران این شهر تامین می‌کند و با توجه به اظهارات مدیرعامل شرکت عمران پردیس میزان کمک به متقاضیان مسکن مهر این شهر ۶ برابر پرند یعنی رقمی بین ۱۲ تا ۳۲ میلیون تومان خواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *