جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۹
۶۱

ادعای‌ دفاع‌ از آزادی‌ بیان‌ و نقدپذیری، قابل باور نیست/ آزادی پیشکش، لطفا به منتقد توهین نکنید

چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۰۵
کد مطلب: 337762
هفته گذشته یک اتفاق جالب افتاد. در دولت یازدهم هفته نامه ای با سابقه ۲ دهه فعالیت رسانه ای تعطیل شد.
ادعای‌ دفاع‌ از آزادی‌ بیان‌ و نقدپذیری، قابل باور نیست/ آزادی پیشکش، لطفا به منتقد توهین نکنید
جهان نيوز ـ محسن مهدیان: هفته‌نامه یالثارات از منتقدین جدی سیاست های فرهنگی این دولت بود که البته حجم انتقاداتش به این دولت نسبت به دولت های احمدی نژاد و قبل از آن به مراتب کمتر بود. هرچه بود، رؤسای جمهور پیشین بدون شعار اعتدال، این منتقد را تحمل کردند.

این هفته‌نامه در آخرین شماره های انتشارش نسبت به رویکرد فرهنگی دولت و رها‌سازی جامعه انتقاد صریح داشت و تیتر یک خود را با عنوان اباحه‌گری فرهنگی در دولت اعتدال به این موضوع اختصاص داده بود. انتقاد یالثارات این بود که نمی توان به اسم سپردن فرهنگ به جامعه وظایف حاکمیت در این عرصه را نفی کرد. چه آنکه رهبری در دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به همین مهم تذکر دادند. وزارت ارشاد این رویکرد انتقادی را نپذیرفت. البته مدتی بعد وزیر ارشاد با همین عنوان اباحه گری فرهنگی از مجلس کارت زرد گرفت.

دولت محترم در هر صورت تحمل نکرد. گرده پهن و فراخ بینی و سعه صدر نداشت و بهترین راه را در ساده ترین روش دید و آن هم تعطیلی. این حق وزارت ارشاد است. وزیر ارشاد قانونا و عرفا حق دارد که رسانه ای را تعطیل کند. اما طبیعی است که ادعای دفاع از آزادی بیان و نقدپذیری که طی یک ماه گذشته چندین بار از سوی رئیس جمهور محترم مطرح شده است قابل شنیدن و باور نیست. رئیس جمهور محترم ادعایی غیر واقعی و گمراه کننده دارد که حاشا چنین باشد.

حالت دوم این است که عده ای در داخل دولت خلاف نگاه مترقی رئیس جمهور محترم رفتار می کنند و خدای نکرده به اسم دفاع از آزادی اهل چربک و تملق باشند و "مجیز گو و کاسه کجابر" رسانه ای می پسندند و تربیت می کنند. حال آنکه رسانه "طوق برگردن"، جارچی است نه بیشتر. رسانه برای دفاع از حق باید پاشنه بالا بکشد، نه اینکه برای خوش آمدگوئی حکما زبان در کام کشد و رکاب کش و زیرنگین اهل قدرت و اصحاب مکنت باشد؛ حتی اگر یارانه میلیاردی بگیرند. چنین افرادی به سرعت دولت را زمین می زنند. تاریخ گواه است. اما بحث اصلی این یادداشت اقدام جناب وزیر برای تعطیلی این هفته نامه نیست، که عدلیه پابرجا است؛ بلکه اظهارات بعدی وی در هتک قلم و رسانه و "ابرودرهم کشیدن خلاف مروت" است.

وزیر ارشاد ضمن لمپن خواندن ادبیات نویسندگان این رسانه، در مصاحبه با رسانه دولت می گوید:" هرکسی که این هفته نامه را بخواند عادلانه می تواند قضاوت کند که این هفته نامه در شان جمهوری اسلامی نیست."

این اظهارات به روشنی توهین به یک رسانه با سابقه است و فراتر از آن هتک مخاطبین رسانه ای است که سالها همراه با این نشریه بودند. وزیر ارشاد به چه استدلال و با کدام پشت گرمی به مخاطبین یک رسانه توهین کرده است؟ با کدام حجت شرعی و قانونی قبل از اثبات یک جرم در دادگاه حکم صادر کرده و در مقام یک مسوول دولتی به رسانه ای منتقد حمله کرده است؟ چه چیز باعث شده است که وزیر ارشاد تصور کند با تندی علیه یک رسانه می تواند قوه قضائیه را برای حکم دادن به میل ایشان، تحت فشار قرار دهد؟

آقای رئیس جمهور می گوید در این دولت انتقاد آزاد است؛ آزادی انتقاد بجای خود، حداقل به منتقد توهین نکنند. زین پس کسی انتظار آزادی خواهی و دفاع از نقد را از وزیر ارشاد ندارد اما حداقل حریم رسانه و حرمت مخاطبین آن را نگه دارند. وزیر ارشاد از تعطیلی روزنامه بهار انتقاد کرده است و می گوید تعطیلی یک رسانه هنر نیست. نگارنده علیرغم انتقاد از مقاله موهن در روزنامه بهار با این حرف موافق است، اما آن چیز که باعث ناراحتی و دلخوری است، رفتار دوگانه و تبعیض آمیز و خاصه تراشی های سیاسی و جناحی است.

چطور ممکن است توهین به مراجع بزرگ شیعه و محبین امیرالمومنین(ع) و تحریف ولایت و امامت در شان جمهوری اسلامی باشد اما انتقاد یک رسانه از سیاست های فرهنگی دولت قابل تحمل نباشد و جناب وزیر را آشفته سازد؟

چطور ممکن است زیر سوال بردن حکم صریح قرآن در یک روزنامه، دل وزیر ارشاد را به درد نیاورد؟ زیر سوال بردن شهادت زن در دادگاه در شان جمهوری اسلامی است؟ قابل تذکر نبود؟ بدخواهی اهل غرض در یک رسانه لب گزیدن نداشت؟

مردم حقیقتا از وزیر ارشاد انتظار دفاع از آزادی دارند. شعار دادن را که قبلی ها با الهام از فرقه های زیرزمینی بهتر بلد بودند. جامعه حقیقتا از افراط و باندبازی و قبیله گرائی خسته و آزرده است. وزیر ارشاد را به توصیه های اکید رئیس جمهور محترم دعوت می کنیم.

به این فهم، توهین وزیر ارشاد به یک نشریه و به تبعش مخاطبین آن به دلیل انتقاد از دولت قابل پیگرد قضائی است. همان اندازه که نباید به بهانه اتهام ویژه خواری یک میلیاردی یارانه ای در وزارت ارشاد، وزیر را قبل از صدور رای دادگاه، مجرم دانست به همین استدلال نباید یک مسوول شال و یراق کند و کمر به شکستن قلم ها ببند و بدتر اینکه بدون رای دادگاه و بی محابا علیه شان، لغز بخواند و آب از چشم رسانه چی ها بگیرد. چنین رفتارهائی بوی کهنه تسویه حساب های شخصی و جناحی می دهد.

اگر مسؤولین دولتی و مقامات ارشد، پشت میز قدرت و روی منبر، اعتدال را رعایت نکنند چه انتظاری است که جامعه به قاموس‌نامه اعتدالی دولت یازدهم حرمت نهد. هیهات که روزی بدمستی و سکندری خوردن ناشی از قدرت، مسؤولی را از مدار انصاف و اعتدال و اخلاق خارج سازد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
بستن روزنامه ای که علیه آزادی مطلب بنویسه، عین آزادیه.
مجید مجد
علیه ازادی مطلب می نوشت یا اینکه از اشکالات دولت انتقاد می کرد؟
بابا مشکل شما اینه که آزادی رو با بی بندوباری قاطی کردید و اشتب گرفتید
خواهشا یه مقدار ظرفیت خودتونو ببرید بالا و اخلاق و انتقاد پذیری رو در خودتون جاری و ساری کنید
Iran, Islamic Republic of
منظور این بابا از آزادی، اون آزادی‌ای هست که حتی تو جنگل هم وجود نداره...
بعد هم به جمله بندی ایشون دقت کنید.. بستن یه روزنامه رو عین آزادی دونسته... ا
United States
وقتی امثال شما حرف از آزادی می زنید یاد ..روزنامه هایی که شما هوادارشید می افتم که چطور به جان مقدسات و اسلام افتادند هرچه در توان داشتند توهین کردند.
United States
این که میشه تفسیر شما و منجر به دیکتاتوری میشه
محسن
Iran, Islamic Republic of
آزادی یعنی هر کاری که شما دوست داری انجام بدی! نه؟
United States
ازادی یعنی ما اگر پیروز شدیم انتخابات درسته و اگر پیروز نشدیم تقلب شده!!!
Iran, Islamic Republic of
می خوان ببندن برن عین آدم ببندن.. چرا توهین می کنن؟
مسئله فقط توقیف نیست.. اون تو دادگاه مطبوعات روشن میشه... مسئله توهین ها و حرف های به دور از اخلاق جنتی به نشریه و خواننده هاشه......
وقتی دانمارک به مقدسات اسلامی توهین کرد و از پیامبر اسلام کاریکاتور کشید گفتند آزادی است!
زمانی که آن کشیش افراطی در آمریکا قرآن را آتش زد گفتند آزادی است!
زمانی که حجاب را ممنوع اعلام کردند و روسری از سر دختران مسلمان کشیدند و محروم از تحصیل شدند گفتند به خاطر آزادی است!
وقتی مردم عراق و افغانستان را زیر چکمه های خود خرد کردند گفتند به خاطر دموکراسی است!
ولی زمانی که یه اندیشمند فرانسوی مقاله ای علیه هلوکاست می نویسد می گویند از کار اخراجش کنید و هرگز نباید دیگر تدریس کند و زندانی اش کردند و کلی هم جریمه شد!
ما آزادی آمریکایی نمی خواهیم!
به مقدسات به اسم آزادی توهین می شود اشکالی ندارد ولی زمانی که به عملکرد خلاف قانون و خلاف شرع دولت اعتراض شود باید دهان ها را بست!
مگر دولت از مقدسات اسلامی مهم تر است؟
مگر جایگاه روحانی از سید الشهدا افضل است؟
مگر آقای جنتی جایگاهش رفیع تر از حریم اهل بیت است؟
محکم بزنید در دهان مخالفان آزادی!
همه آزادید مرا تأیید کنید!
همه آزادید مرا تحسین کنید!
همه آزادید به من رأی بدهید!
همه آزادید طبق دستور من عمل کنید!
همه آزادید همان طور که من اراده کرده ام نظر بدهید!
حسین
همه کاملا آزادید فقط نظر جناب اعلیحضرت "ما" را داشته باید!
همه کاملا آزادید زورگیر انتخاباتی جناب مستطاب آقا مهدی "ما" باشید
همه کاملا آزادید در لباس خودتان حتما یک نماد سبز داشته باشید.
همه کاملا آزادید گوش بفرمان اشراف "متوسط وبالای شهر و فرنگ نشینان محترم باشید
معیار ما برای آزادی در چهار چوب قوانین اسلام است نه اسلام آمریکایی که می گوید من عین دموکراسی و آزادی هستم و مخالف من مخالف آزادی و دموکراسی است!
حسین
Russian Federation
من طرفدار یالثارات نیستم ولی آزادی از دید شما اینه که: فقط در بیان آنچه که من می پسندم آزادید بنویسید...! اگه به ساحت آزادی معتقدید باید حتی به نقد آزادی هم معتقد باشید
ابوالفضل
Iran, Islamic Republic of
معنی آزادی چیه؟ که بی خود نظر می دی
منطقی
نخیر دوست عزیز
ازادی بیان یعنی اینکه اجازه داشته باشی حتی علیه ازادی بیان هم مطلب بنویسی!
نه؟
کاملا درست فرمودید
اگر روانپریشی مرتد و مهدورالدم بنام محسن نامجو به قرآن و بعد به ساحت اقدس امام زمان روحی له الفداه اهانت و اسائه ادب کند و عکس در صفحه اول فلان نشریه چاپ شود مهم نیست!
اگر روزنامه ای به اساسی ترین مبنای مذهب شیعه اسائه ادب کند مهم نیست!
اگر فلان مطرب بر خلاف احکام درخواست تکخوانی زنان را در حضورمعاون وزیر ارشاد با اسائه ادب به ساحت مراجع عظام تقلید دربیامیزدمهم نیست!
اگرفلان نمایشنامه نویس با سخیف ترین کلمات اباعبدالله الحسین روحی له الفداه را بنوازد مهم نیست!
اگر فلان مطرب در دهن کجی به مقام شامخ مراجع عظام در کشورها و شهرهای اروپا تور خوانندگی زن راه بیندازد مهم نیست!
اگرمدیران ارزشی از صحیفه روزگارمدیریتی محوشوندمهم نیست!
اگرپورنوگرافی و پورنونویسی ازسوی یک ناشرواقع بشودمهم نیست!
اگرفلان متهم ومحکوم فتنه مشاور و مسئول انتصاب هابشود مهم نیست!
اگرفلان متهم فتنه مشاورسازمان سینمایی بشودمهم نیست!
اگرسایت رسمی معاونت وزارت ارشادبه مردم توصیه کندکه صدای معاندواسائه کننده به ساحت بنیانگذارجمهوری اسلامی را گوش کنیدمهم نیست!
اگراگراگراگر......
پس چی مهم است؟
نقادی تفکرات وزیر ارشاد و دونفر از معاونینش؟
هرکس اعتراض ونقدکندضدآزادی است؟
آیا سلمان رشدی ها باید آزادانه هتک کنند و کاریکاتوریستهای دانمارکی به ساخت اقدس رسول اسلام فحاشی کنندتا ادا و پـز روشنفکریمان تکمیل شود؟؟
آیا این کثافتکاریهای ضد دین و ضدفرهنگ و ضدهویت اسمش آزادیست؟
اینها عین لمپنیسم هستند و تجسد ضد مذهب و ضدفرهنگ!!
ح ف
آه ای آزادی چقدر مظلوم و غریبی و به اسم تو چگونه ترا سرکوب و ذبح میکنند .
اولا کی و کجا این نشریه علیه آزادی مطلب نوشته دوما به فرض نوشتن هم بستن آن به بهانه آزادی نقض آزادی است و نقض منطقی فرمایش چند کلمه ای شما در خود آن موجود است
رضا
منظورت همون آزادی ایه که دین هم اگر در برابرش قرارگرفت باید حذف بشه؟؟!!!
دکترمحمد خاتمی می گفت(البته اگه با مدرک لیسانس کسی دکتر بشه؟)
این عین دیکتاتوریه ... کی می خوادتعیین کنه که کدام نشریه ضدآزادیه یانیست ؟؟شما؟؟؟!!!!
کلا اگر اصلاح طلب باشی انتقاد به همه ازاده ولی اگر نباشی و انتقاد کنی مخالف قانون عدالت ازادی و متحجر و پوپلیست و ... هستی
مجید مجد
United States
آره آره یادتونه می گفتن ملت برن تو خیابون دنبال ماشین رئیس جمهور یعنی پوپولیست؟؟؟
سرباز
ببخشيد آقا يا خانم سياست دان لطفا اگر باعث زحمت نمي شود در مورد پوپوليست كمي صحبت بفرماييد . .............. منتظرم
Iran, Islamic Republic of
نه منتقد را در زندان و حصر کردن خوبه! فقط به شرطی که اصولگرا نباشه!
Iran, Islamic Republic of
در ادبیات ایشون منتقد یعنی همون که جان و مال و ناموس مردم و مملکت رو به حراج گذاشته بود.
از بی عرضگی مسئولین هست که اون جنایتکارها الان دارن نفس میشکن.. اگر نه در هر کشور دیگری بود تا الان اعدام شده بودند
Iran, Islamic Republic of
خوب اصلاح طلبها عموما افساد طلب هستند.. در نتیجه معلومه چیکار باید کرد
سرباز
كاكاجان اينها نه داراي مرام اعتدالي هستند ونه اصلاح طلب. هر دو طايفه معناي اين دو مفهوم را اشتباه دريافت كرده اند . اين الفاظ براي اين دو طايفه فقط حكم سرپوش را دارند وبس.حالا تا آخر را ..........
اقای جنتی و ترکان و امثالهم دقت کنید!قابل توجه شما
صفر سوخته سرائی اصل
United States
ترکان که خودش ظرفیتش دربرابر انتقاد بالاااست فقط همه رو متهم به بی قانونی می کنن
Iran, Islamic Republic of
چهره اي امنيتي سياسي در قامت ارشاد كشور.
نتيجه اش معلوم است.
Iran, Islamic Republic of
این اتفاق تو دولت احمدی نژاد نشان دهنده اختناق و جو امنیتی جامعه اما در این دولت .........
Turkey
مبرز و مبرهن است که معاون... در توزیع یارانه ها ویژه خواری کرد. فشل شدن عده ای زودتر از انتظارها، نزدیک است
اگر مسؤولین دولتی و مقامات ارشد، پشت میز قدرت و روی منبر، اعتدال را رعایت نکنند چه انتظاری است که جامعه به قاموس‌نامه اعتدالی دولت یازدهم حرمت نهد. هیهات که روزی بدمستی و سکندری خوردن ناشی از قدرت، مسؤولی را از مدار انصاف و اعتدال و اخلاق خارج سازد.

آقایون پاسخگو باشن
مگر گوش شنوایی هم هست؟؟؟
کسی که نیامده عکس یک فراری خائن که به کشور و ملتش خیانت کرده رو به دیوار نصب می کنه از او انتظاری بیش از این نباید داشته باشیم فقط و فقط تحمل کنیم خیلی خوب شد که روحانی و اصلاح طلبان روی کار آمدند چون مردم بهتر می توانند فکر کنند که در دور بعد به کسانی رای بدهند اول اینکه خون شهدای عزیز مان به هدر نرود دوم اینکه از فراریان و خائنین به ملت دفاع نکنند. سوم اینکه از روی حق قضاوت کنند نه غرض ورزی شخصی.
Sweden
به نظر من این اقایان امر بهشون مشتبه شده.
واقعا فکر میکنند اومدند ایرانو نجات بدهند. کل پشتوانه این اقایان یک انتخابات است که حاصل فشارهای تحریمی و مصلحت گرایی سیاسی در داخل کشور و نهایتا رای 50 درصدی مردم بوده است با این وجود اینها تصور میکنند فرشتگان نجات هستند و همه باید جلوی رفتارهای م.. انها زانو بزنند.زهی خیال باطل
خدايا ما را از دست اين.. نجات بده
آمین
... هيچ كدام براي اصلاح امور ممكلت فعاليتي انجام نمي دهند فقط به فكر منافع خود هستند
منظور؟
تنها راه خلاصي از وضعيت موجود و كوتاه كردن دست ...وغارتگران از بيت المال ..
ظاهرا انصار حزب الله از وزیر ارشاد شکایت کرده
درود بر این شجاعت
مواجب قطع شده
محمد
خوب كرده. وزير از الفاظ توهين آميزي چون "سخيف و "لمپن" استفاده كرده.
ميخواد ببنده يه نشريه رو يه بحثه، درست و مؤدبانه حرف زدن يه بحث ديگه.
اين ويزر رو اگه از الان جلوش نايستن، ميشه مهاجراني 2.
محمود
هر روزنامه و رسانه مخاطبین خاص خودشو داره و محروم کردن مخاطبین یعنی بی توجهی به بخشی از جامعه. به همان اندازه که تعطیلی یا لثارات دردناک است به همان اندازه تعطیلی روزنامه بهار هم آزاردهنده است و در برخوردهایمان باید یکسان عمل کنیم .متاسفانه در همه دولت ها تعطیلی بخشی از روزنامه ها را شاهد بوده ایم و بنظر مشکل از نقصی است که در قانون وجود داره و دست هیات نظارت بر مطبوعات و دیگر مراجع تصمیم گیر رو تا جایی باز گذاشته که براحتی روزنامه ای رو تعطیل می کنن ، سایتی رو فیلتر می کنن و......
میتوان در قانون مواردی مانند تذکر،جریمه نقدی، بازداشت ،تعطیلی موقت رو جایگزین و در صورت تکرار و حاد بودن موضوع، تصمیم نهایی رو تعطیلی دائمی در نظر گرفت
ملاک ومرزی دراسلام وجود دارد که باید اون مدنظر باشد ، توهین به مقدسات یااشاعه فساد وضداحکام اسلام درج کردن باانتقاد ازیک دولت رایکی نکنید !!!!!
محمد علی
اقای جنتی من واقعا احساس تاسف میکنم که شما تو این پست مهم انتخاب شدید شما که قدرت مقاومت در برابر نقد رو ندارید دم از اعتدال نزنید خواهشن .در ضمن به شعور خوانندگان این هفته نامه توهین نکنید مراقب باشید که عمر بسیار کوتاست و کوتاه تر از ان زمان مسولیت شما وامسال شما که ان زمان زمان پاسخ گویی و گرفتن نامه اعمال است.
سرباز
اولا بعضي از اينها از وارثين فتنه 88 هستند ودر تهاجم به ارزش هاي انقلاب اسلامي هيچ اباحي ندارند آنگاه شما مي گوييد كه يالثارات را تعطيل كرده اند ثانيا بين گفتار تا عمل حضرات فاصله بسيار است . حال يك سوال ازآقاي وزير محترم ارشاد :
آقاي وزير محترم ارشاد .با سلام. همان طوري كه اطلاع داريد از بعد از مشروطيت براي جبران عقب ماندگي جامعه ايران دوتفكر بوجود آمد: 1- تفكر ترقي خواهي 2- تفكر تعالي خواهي شما لطف بفرمايي كه شما در كداميك از اين دو تفكر هستيد تا بعد بتوانيم حرف حسابمون با هم در فضاي فرهنگي كه شما باور داريد بزنيم ؟
اما آقاي محسن مهدويان عزيز اين جمله در تاريخ خوانده ايد ؟ كه از رضاخان ميرپنج نقل مي كنند كه گفته ديگي كه براي من نجوشد بگذار كله سگ در آن بجوشد حكايت آقايان در مقوله آزادي بيان كشك است و ادعاي بي محتوا .
اينها در روزنامه هاي خودشان هرچه دلشان مي خواهد عليه ديگران مي نويسند آنگاه ادعا مي كنند كه جامعه نياز به آرامش دارد
Iran, Islamic Republic of
شايد هرچي بنويسن ولي بي ادبي نميكنند
این دولت مشایی زیاد داره.
روح اله
سلام. واقعا با چه نیتی از اینگونه مجلات که ادبیات صد در صد بی ادبانه و خلاف موازین اسلام و اخلاقی را دارند حمایت میکنید؟؟؟از مرجعیت نام بردید..مگر همین هفته نامه نبود ک ه به ساحت مرجع عالیقدر تشیع, حضرت ایت ا.. العظمی خویی توهین کرد؟؟؟تا کی دوست دارید از ادبیات بی ادبانه و هتاکانه دفاع کنید؟؟
من یادمه این هفته نامه پویت احمدی نژاد بیچاره را کنده بود.حالا دلم میخواست این حرفها را احمدی نژاد زده بود.بیچاره اش میکردید .
United States
آقای علی جنتی انتظارات از شما خیلی زیاد بود
ازیک اصلاح طلب اصلا هم انتظار اصلاح نداریم اینها بدنبال اهداف خودحرکت می کنند !!
Iran, Islamic Republic of
اینا کلا ریشه می زنن اصلاح نمی کنن
احتمالا مثل ...آخرش ...
...
البته واضح و مبرهن است که ما ازادی داریم تا ازادی ! یعنی ازادی خوب داریم و ازادی بد . ازادی خوب این است که هی بنویسیم ازادی خوب است و البته مهم نیست که عملمان با گفته مان تفاوت داشته باشد اما ازادی بد این است که ننویسیم ازادی خوب است و هی گیر بدیم که چرا میگی ازادی اما نمیگذاری مردم حرفشان را بزنند.و البته ازادی بد ،بد است و ازادی خوب، خوب. انشا ما . اقا اجازه بشینیم؟
Iran, Islamic Republic of
جناب جهان نيوز متاسفانه ،يا كامنتهاي مخالفانتان را نميزنيد ...
United States
اقای جنتی کلا شبیه پدرشون نیستن هم ظاهرا هم باطنا
Iran, Islamic Republic of
درود بر علی جنتی ...