پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده تاکید کرد:

مددکاری اجتماعی یک مقوله فراجنسیتی

چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۴۴
کد مطلب: 421353
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با تاکید بر نقش موثر زنان در ارتقای روحیه مسئولیت‌پذیری جامعه گفت از مددکاری به عنوان یک مقوله فراجنسیتی یاد کرد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، شهیندخت مولاوردی در همایش مددکاری اجتماعی و مسئولیت اجتماعی اظهار داشت: مددکاری شغل نیست بلکه یک عشق و علاقه است. بعد از جنگ جهانی دوم بود که مددکاری برای تسکین دردهای بشری و رسیدگی به معلولان جنگی و خانواده‌های بی‌سرپرست به وجود آمد و در طول زمان سازمانهای خیریه و انواع خدمات اجتماعی به آن اضافه شد.

وی افزود: مددکاری اجتماعی یک مقوله فراجنسیتی است اما بی‌شک جامعه زنان به عنوان اصلی‌ترین مخاطبان مفهوم مددکاری در این حوزه هم نقش مددکار اجتماعی دارند و هم نیازمند مدد و حمایت هستند؛ زنان، مددکاران بالفطره هستند و به واسطه عواطف و احساساتی که در آنها دارند در معرض مسئولیت‌های خاص نیز هستند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده افزود: زنان در حیطه‌های مختلف اجتماعی به عنوان فعالان اجتماعی نقش مدددرسان دارند و به دلیل رشد آسیب‌های اجتماعی در زمره مددجو و مددپذیر نیز قرار می‌گیرند.

مولاوردی خاطرنشان کرد: در حال حاضر شرایطی داریم که بیش از دو میلیون زن سرپرست خانوار در کشور وحود دارند که از مهارت‌های لازم برای تامین مالی زندگی خود برخوردار نیستند و ۸۲ درصد از آنها فاقد شغل هستند. ضمن اینکه با مسائل فردی، روانی و آسیب‌های دیگر نیز مواجهند که مددکاری باید به آنها کمک کند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده همچنین گفت: نگرانی و دغدغه‌هایی وجود دارد که بعضی حوزه‌ها و آسیب‌ها تحت تاثیر جهانی شدن و مسائل فرهنگی و اجتماعی بیم زنانه شدن دارند. بسیاری از پدیده‌ها از جمله فقر، سالمندی، سرپرستی خانوار، کارتن‌خوابی، اعتیاد و ایدز از این دسته‌اند که به راحتی نمی‌توانیم از آن بگذریم. همچنین مسائلی از جمله حاشیه‌نشینی، مهاجرت، و اعتیاد وجود دارد که یک فرد به تنهایی از پس حل کردن آن برنمی‌آید لذا جا دارد که فرهنگ نوعدوستی و مددکاری به صورت نظامند جایگاه خود را پیدا کند.

مولاوردی افزود: حرفه مددکاری جزو مشاغلی است که زنان در آن دارای مزیت نسبی هستند و به عنوان مربیان افراد در حوزه‌های فردی و اجتماعی می‌توانند بیشترین نقش را در بالا بردن روحیه مسئولیت‌پذیری داشته باشند. باید بدانیم که برای دستیابی به توسعه پایدار نیازمند مشارکت زنان هستیم و توسعه، تنها از بعد اقتصادی نیست بلکه مسائل فرهنگی و اجتماعی را نیز شامل می‌شود و در واقع توسعه پایدار باید از باورها شروع شود.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده تصریح کرد: با با رویکرد نوین به مددکاری اجتماعی باید رویکرد سلامت‌نگر را مدنظر قرار دهیم و مسائل را قبل از تبدیل شدن به بحران رصد کنیم و کاری انجام دهیم که از حالت منفعل جدا شود؛ آینده‌پروژهی و حرکت جلوتر از زمان مددکاری می‌تواند در رسیدن به مطلوب کمک کند. در حال حاضر جامعه به سمت فردگرایی و احساس تنهایی، افسردگی و در خودماندگی می‌رود و به لحاظ شاخص شادی و نشاط از بین ۱۵۶ کشور رتبه ۱۱۵ را کسب کردیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *