جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۵

دایی:‌800 میلیون تومان پولی نیست

جمعه ۲۹ مرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۵:۰۶
کد مطلب: 130356
 
برنامه تلویزیونی‌90 بر خلاف رسم‌ همیشگی‌اش در هفته‌ای که گذشت پنج‌شنبه پخش شد و در حالتی غیرمتعارف تا ساعت 3:30 بامداد ادامه یافت.
به گزارش  ایسنا علی دایی ساعتی پس از پیروزی پرسپولیس برابر راه‌آهن خودش را به خیابان جام جم رساند تا از این بگوید که "آمده‌ام حقانیتم را اثبات کنم". دایی در ابتدای صحبت‌هایش در پاسخ به نظرسنجی برنامه که پرسیده بوده "آیا علی دایی در زمانی مناسب به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شد؟" گزینه یک (بلی) و گزینه دو(خیر) کدام را انتخاب می‌کنید، گفت: من خودم یک را می‌زدم چون داشتم کارم را می‌کردم و نتایجی که گرفتم بد نبود. تیم ملی در زمان من تنها در یک بازی رسمی باخت و البته این حق فدراسیون بود که مرا برکنار کند.
وی با بیان اینکه دوست داشتم با مردم صحبت کنم، گفت: به این برنامه آمده‌ام تا حرف‌هایی را به مردم که مدیون‌شان هستم، بزنم. مردم در این چند ساله که من در فوتبال بوده‌ام در سخت‌ترین لحظات همیشه پشتیبانم بوده‌اند. به همین خاطر آمده ام در پاسخ به کسانی که می‌خواهند با استفاده از کلماتی چون بیت‌المال بین من و مردم فاصله بیندازند به مردم بگویم که اگر حرفی زده‌ام تنها به دنبال احقاق حق خودم هستم و همیشه در زندگی‌ام نه تنها به استفاده از بیت‌المال فکر نکرده‌ام بلکه تلاش کرده‌ام که همیشه به بیت‌المال اضافه کنم. فکر می‌کنم افراد باید بتوانند امکاناتی که خداوند داده در اختیار بیت‌المال قرار دهند.
دایی افزود: در عمرم هیچ وقت نخواستم راجع به خودم صحبت کنم و باید در اینجا از مردم عذرخواهی کنم. برخی‌ها مدعی هستند که چشم من به دنبال بیت‌المال است و به من برچسب مادی‌ بودن می‌زنند اما اگر من فردی مادی بودم هفت سال پیش نمی‌آمدم در اردبیل مدرسه‌ای به مساحت ‌1400 متر مربع با تمامی امکانات بسازم و آن را در اختیار آموزش و پرورش قرار بدهم. من اگر حرفی می‌زنم فقط به خاطر حق و حقانیت است. در بازی‌های آسیایی هیروشیما در سال ‌1994 مصدوم شدم و دو بار ‌22 سانتی متر شکمم را پاره کردند و همه فکر کردند که فوتبال من تمام شد اما از دعای خیر پدر و مادرم و همین مردم ماندم. الان هم مردم در خیابان جوری مرا دعا می‌کنند که موی تنم سیخ می‌شود، پس چطور چشمم می‌تواند به بیت‌المال باشد.
وی ادامه داد: هیچ وقت گذشته‌ام را فراموش نمی‌کنم. افتخار می‌کنم که از اردبیل آمده‌ام و با خواست خدا و دعای پدر و مادر و مردم توانسته‌ام حقم را بگیرم. شما خودتان می‌دانید قبول شدن در دانشگاه شریف کار آسانی نیست. مادرم می‌گوید هیچ وقت یادم نمی‌رود روزی که می‌خواستم به دانشگاه بروم آستین کتم تا کجایم بود. من نمی‌توانم هیچ وقت گذشته‌ام را فراموش کنم. خدا چیزهایی به من داده که هیچ وقت نمی‌توانستم آنها را باور کنم. من قدردان خدا هستم و کاری نمی‌کنم که خدا این نعمت‌ها را از من بگیرد اما متاسفانه به من برچسب مادی بودن می‌زنند.
دایی در ادامه با اشاره به بخشی از اطلاعیه فدراسیون راجع به روندی که در پرونده شکایت دایی از فدراسیون طی شده گفت: در بخشی از این بیانیه آمده که من پس از اردو و پیش از سفر تیم ملی به عمان به خاطر عدم پرداخت بخشی از مبلغ قرارداد از اردوی تیم ملی قهر کردم. باید به مسوولان فدراسیون بگویم، اگر درباره من چنین بیانیه‌ای دادید درباره مربیان بعدی چنین اطلاعیه‌هایی ندهید. تیم ملی اصلا قبل از حضور در تورنمت عمان اردویی نداشت که من بخواهم از اردو قهر کنم! من ساعت ‌5، ‌6 بعد از ظهر از مکه برگشتم، رفتم به خانه مادرم وقبل از اینکه به ایران بازگردم استعفا داده بودم.
وی افزود: بعضی وقت‌ها آدم از خودش بدش می‌آید. در خانه خدا که بودم یک لحظه از خودم بدم آمد. گفتم من آدمی نبودم که بخواهم در این شرایط کار کنم. استعفایم را نوشتم و گفتم حاضرم تمام پولی که تا به حال گرفته‌ام را پس بدهم.
دایی در پاسخ به این سوال که دلیل استعفای شما چه بود، گفت: شرایط نامناسبی در تیم ملی وجود داشت اما اینکه آقایان می‌گویند من به خاطر پول قهر کرده‌ام، چنین چیزی نیست. اگر اردویی بود می‌توانستند چنین وصله‌ای بچسبانند اما ما قبل از سفر به عمان اردویی نداشتیم. ضمن اینکه قهر کردن با استعفا دادن متفاوت است. من حق داشتم که استعفا بدهم و اگر آن زمان با استعفای من موافقت می‌شد، دیگر کار به اینجا نمی‌رسید و من همان موقع می‌رفتم دنبال کارم.
وی با اشاره به ماده ‌4 قراردادش با فدراسیون فوتبال گفت: در این ماده آمده بود که باید مبلغ شش میلیارد ریال در سه نوبت و پس از کسر مالیات به من پرداخت می‌شد که بر اساس این ماده باید ‌50 درصد آن پس از شروع تمرینات پرداخت می‌شد. تمرینات ما پیش از عید شروع شد اما اولین بخش قراردادم اواخر شهریور و اوایل مهر داده شد. اگر من مادی بودم باید همان زمان اعتراض می‌کردم اما چنین کاری نکردم.
سرمربی سابق تیم ملی ادامه داد: پیش از امضای قرارداد در صحبتی که با کفاشیان کردم قرار شد مبلغ مالیات را فدراسیون فوتبال بپردازد. این از زمان صفایی فراهانی، دکتر دادگان و کفاشیان رسم بوده که فدراسیون مالیات سرمربی تیم ملی را می‌دهد. اگر من دروغ می‌گویم بیایند و بگویند که دایی دروغ می‌گوید. من سر تمرینات بودم که ابراهیمی سرپرست تیم ملی قرارداد را آورد و من امضا کردم. سه، چهار ماه بعد یک نسخه از قرارداد را برایم آورد. پس از آن یک متن را با عنوان "متمم قرارداد ‌87/11/23" آوردند که من امضا کردم اما کفاشیان آن را امضا نکرد و این قرارداد را به من برنگرداندند. سپسس بر خلاف قوانین متن دیگری با عنوان "متمم قرارداد ‌88/1/1" به امضای کفاشیان رسید. در حالی که بر اساس قانون کارفرما نباید ابتدا قرارداد را امضا کند. من تاکیدم این است که اگر خلافی صورت گرفته به من مربوط نیست.
دایی افزود: بر اساس ماده ‌104، باید مبلغ ‌5 درصد از کل قرارداد در مدت یک ماه به عنوان مالیات پرداخت شود که طبق این ماده باید فدراسیون مبلغ ‌166 میلیون را به عنوان مالیات قرارداد پرداخت می‌کرد اما فدراسیون اعلام کرد که باید ‌230 میلیون تومان به عنوان مالیات پرداخت شود. اگر بخواهیم ‌230 میلیون تومان را ‌5 درصد کل قرارداد من بدانیم باید قراردادم ‌4 میلیارد و ششصد میلیون تومان می‌ارزید که این طور نبود.
وی در پاسخ به این سوال که رییس کمیته استیناف اعلام کرده به خاطر اینکه دایی ‌11 ماه بعد از اخراجش درخواست مطالبه‌اش را مطرح کرده و با گذشت زمان حق او از بین رفته است گفت: باید از صالحی و شریفی تشکر کنم که به من خیلی چیزها یاد دادند. راجع به این مساله باید بگویم بر اساس قانون، گذشت زمان حق یک نفر را از بین نمی‌برد. من اگر صد سال دیگر هم شکایت می‌کردم اگر محق بودم باید حقم را می‌دادند. صالحی می‌گوید این شکایت من مشمول زمان شده است. ایشان از کجا می‌داند که من و فدراسیون برای سال دوم به توافق مالی نرسیده‌ایم؟ من ثابت می‌کنم که به توافق رسیدیم. اگر توافقی نبود چرا من دوم فروردین در بازی با کویت روی نیمکت تیم ملی بودم؟ چطور در روز هشتم فروردین سرمربی تیم ملی در بازی با عربستان بودم؟ آیا حضور روی نیمکت تیم ملی خودش بزرگترین دلیل برای توافق من با فدراسیون فوتبال نیست؟ قانون کار می‌گوید اگر یک روز از قرارداد گذشته باشد و کارفرما، کارگر را اخراج کند ملزم است که کل حق و حقوق کارگر را پرداخت کند. در آن زمان تمامی سایت‌های دنیا و سایت فیفا من را به عنوان سرمربی تیم ملی می‌شناختند .
دایی افزود: در رایی که کمیته استیناف صادر کرده آمده که پس از اخراج بنده، دایی هیچ فعلی برای ادامه همکاری با تیم ملی صورت نداده است. من در قرارداد سرمربی تیم ملی بودم، پس از اخراج باید چه کار می‌کردم؟ وقتی فدراسیون مرا اخراج کرده بود و نفر دیگری را برای سرمربی‌گری تیم ملی انتخاب کرده بود، باید لحاف و تشکم را بر می‌داشتم و می‌رفتم در اتاق کفاشیان تا فعلی دایر بر ادامه همکاری‌ام با تیم ملی صورت می‌گرفت؟! یا اینکه باید با ‌10 نفر غول چماق می‌رفتم سر تمرینات تیم ملی و می‌گفتم من سرمربی تیم ملی هستم؟ این دلیلی که آورده‌اند بد آموزی دارد. اگر این طور است باید خدایی نکرده پس از اخراجم از پرسپولیس به زور بروم سر تمرین پرسپولیس! رایکارد پس از اخراج از بارسلونا با وجود اینکه قرارداد دو ساله داشت، کل پولش را گرفت و رفت در گالاتاسرای کارش را ادامه داد.
وی ادامه داد: رییس کمیته استیناف می‌گوید مساله من شامل "اقاله"(جدایی با موافقت طرفین) شده است. چطور چنین حرفی می‌زنید؟ من در آن زمان به خاطر مسائل سیاسی مملکت و سه بازی حساسی که تیم ملی داشت سکوت کردم و فدراسیون را به چالش نکشیدم. اگر کمیته استیناف می‌گوید قرارداد من یک ساله بوده، پس چطور است که فدراسیون برای صعود تیم ملی به جام جهانی برایم پاداش در نظر گرفته است؟
دایی درباره مبلغ قراردادی که از فدراسیون گرفته است گفت: من ‌800 میلیون تومان گرفتم.
وی در پاسخ به این سوال که "خوب پولی از فدراسیون گرفته‌اید" گفت: هر کس بسته به تخصص‌اش و کاری که می‌کند پول می‌گیرد. در شغل من ‌800 میلیون تومان پولی نیست. نه زندگی دارم و نه آرامشی و نه می‌توانم به خانه‌ام برسم. باید به همه جواب بدهم و خواسته‌های مردم را هم در نظر بگیرم. اگر مربی نبودم دلیلی نداشت که دو ساعت پس از بازی تیمم با آن همه استرس به اینجا بیایم. متاسفانه مسائلی به من منصوب شد که واقعیت نداشت. چرا هیچ‌کس از من نپرسید که برای چه از فدراسیون شکایت نکردم. این را می‌گویم. اگر فدراسیون بر اساس توافقی که کرده بودیم مالیات را می‌داد، هیچ‌وقت از فدراسیون شکایت نمی‌کردم.
دایی درباره این مساله که او نمی‌تواند در فیفا به نتیجه‌ای برسد، گفت: درست است که فیفا در مسائل داخلی کشورها دخالت نمی‌کند اما اگر یک طرف دعوا فدراسیون فوتبال باشد، در آن دخالت می‌کند. خدا شاهد است که دنبال پول نیستم. الان هم می‌گویم خدا را شکر، خدا آنقدر به من داده که دنبال این چیزها نبوده‌ام اما قوانین بین‌المللی می‌گوید که فدراسیون باید مبلغ سه ساله قرارداد را بپردازد. اگر فدراسیون مبلغ ‌9 ماه را که کمیته انضباطی رای داده بود را به من پرداخت می‌کرد، همان جلوی فدراسیون فوتبال یتیم‌خانه می‌زدم و پول را به آنجا می‌دادم. این پول‌ها هیچ وقت وارد زندگی من نمی‌شود اما من به دنبال اثبات حقانیتم هستم.
وی در ادامه در پاسخ به این سوال که "آیا قبول دارید که زود به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شدید؟" گفت: این را می‌پذیرم که هر چه می‌گذرد آدم با تجربه‌تر می‌شود. من در مدت یک سال و ‌9 روزی که در تیم ملی بودم اندازه ‌20 سال تجربه به دست آوردم. اشتباهی که من مرتکب شدم این بود که بدون بررسی و احساساتی و تنها به خاطر اینکه به تیم ملی کمک کنم این پیشنهاد را پذیرفتم.
دایی در پاسخ به این سوال که قبول دارید در رقابت‌ های انتخابی جام جهانی ناکام بودید، گفت: تا حدودی بله و تا حدودی خیر.
فردوسی پور به دایی یادآور شد، کسب ‌6 امتیاز از ‌5 بازی آن هم در شرایطی که دو بازی خانگی بود و مهدی رحمتی هم درخشش بسیار خوبی داشت نمی‌تواند خوب باشد که سرمربی سابق تیم ملی گفت: به هر حال رحمتی هم جزیی از تیم بود. یکسری مسائل در تیم ملی بود که نمی‌توانم درباره آن‌ها صحبت کنم. من آنها را گردن گرفته‌ام و تا آخر هم بر گردن می‌گیرم. اما این را می‌گویم که اگر من هم بودم می‌توانستیم سه امتیاز بازی خانگی با امارات را کسب کنیم. آن زمان باید از دو بازی با کره‌شمالی و کره‌جنوبی باید یکی را می‌بردیم. نمی‌توانم بگویم صد در صد اگر بودم تیم ملی به جام جهانی می‌رفت و شما هم نمی‌توانید بگویید اگر من بودم صد در صد به جام جهانی نمی‌رفتیم اما در زمانی که بودم با تمام جان و دل کار کردم و وجدانم راحت است. من خیلی چیزها را تحمل کردم. همان زمان که از سفر مکه برگشتم نباید دیگر به تیم ملی بازمی‌گشتم. باید از دکتر دادگان هم عذرخواهی کنم. او به من گفت که این پیشنهاد را قبول نکن که من حرف او را گوش نکردم.
دایی در پاسخ به این سوال که برخی رفتارهای شما مانند تقابل با علی کریمی و مهدی مهدوی‌کیا هم برای تیم ملی مشکل ساز بود، گفت: این حرف را اصلا قبول ندارم. همیشه گفته‌ام اگر علی کریمی آماده باشد، بهترین فوتبالیست تاریخ ایران است. روزی که من به تیم ملی آمدم، علی کاپیتان تیم ملی بود اما متاسفانه آن شرایط پیش آمد.
وی در پاسخ به این سوال که انتظار می‌رفت شما از کریمی حمایت کنید اما اتفاقات اردوی اردبیل رخ داد، گفت: من در آن زمان ایران نبودم. در جلسه فیفا حضور داشتم که چنین شرایطی پیش آمد. اتفاقات اردبیل هم به من به عنوان سرمربی تیم ملی ارتباط نداشت. من همیشه علی را به عنوان یک رفیق خوب دوست داشته‌ام. شاید علی نظر دیگری داشته باشد اما من علی را همیشه دوست داشته‌ام. هیچ کس را هم پیدا نمی‌کنید که بگوید من چه در جمعی دوستانه یا رسمی علیه کریمی یک کلمه حرف زده باشم. در زمانی که کریمی آماده بود، او را دعوت می‌کردم و همیشه به دنبال منافع تیم ملی بودم.
دایی در ادامه افزود: من در بدترین زمان به تیم ملی آمدم. تیم ملی ‌5، ‌6 ماه بود که گل نزده بود و در تهران با سوریه مساوی کرده بود. بازیکنانی در زمان من به فوتبال معرفی شدند که الان حرف اول را در فوتبال این مملکت می‌زنند.
وی درپاسخ به این سوال که شما همیشه گفته‌اید در انتخاب و در اخراج‌تان فدراسیون هیچ کاره بوده، پس چرا برای گرفتن مطالباتتان پیش مسوول اصلی نمی‌روید، گفت: آن که من را آورده الان مسوول نیست. علی‌آبادی الان چه نقشی در ورزش دارد که من بروم سراغ ایشان. در زمانی که در تیم ملی بودم، دو بار من را به همراه هیات رییسه فدراسیون فوتبال بردند پیش علی‌آبادی. ایشان پیشنهادهایی را مطرح می‌کرد و در حالی که اعضای هیات رییسه به به و چه چه می‌کردند، من مخالفت می‌کردم که دیگر مرا در این جلسات نبردند.
دایی در ادامه درباره نظرات متفاوت مردم راجع به انتخابش به عنوان سرمربی تیم ملی و سپس مسوولیت اصلی اش در ناکامی تیم ملی در رسیدن به جام جهانی ‌2010 گفت: نظر مردم برایم قابل احترام است اما من کنار دستم کسی را داشتم که بزرگترین مدرس فوتبال آلمان بود. با اصرار من بود که او پذیرفت به ایران بیاید. مگر فرگوسن تیمش را تمرین می‌دهد. روته‌مولر کسی بود که هم اطلاعاتش به روزتر از من بود وهم بهتر می‌توانست تیم را تمرین بدهد.
وی درباره برخوردی که باشگاه استیل آذین با بهترین بازیکن سال ‌2004 آسیا کرد هم گفت: علی کریمی از بزرگان فوتبال ایران است و او جزو قهرمانان ملی است. با چنین آدم‌هایی نباید چنین برخوردهایی شود. با من خیلی از این برخوردها شد اما دوست ندارم با کس دیگری چنین کنند. علی کریمی بزرگ فوتبال ایران است و میلیون‌ها نفر با گل‌ها و دریبل‌های او خندیده‌اند و عشق کرده‌اند باید حرمت چنین بازیکنان بزرگی حفظ شود.
دایی درباره درگیری لفظی‌اش با محمد مایلی‌کهن هم گفت: مایلی کهن بزرگ من است و باید خیلی چیزها را از او یاد بگیرم اما من نه شروع کننده بودم و نه بی احترامی به ایشان کردم، ضمن اینکه کاری هم با او نداشتم. بزرگ من باید احترام نگه دارد. احترام، احترام می‌آورد. الان هم می‌گویم، خدا شاهد است که مشکلی با مایلی‌کهن نداشته‌ام اما می‌خواهم بدانم که بین این بازی گذشته سایپا و پرسپولیس با بازی گذشته دو تیم که در فروردین برگزار شد و سایپا دو بر صفر برد چه شرایطی تغییر کرده که من الان باید از مردم عذرخواهی کنم؟ چرا آن موقع نباید عذرخواهی می‌کردم و الان باید عذرخواهی کنم؟ با این حال ایشان همیشه مورد احترام من است.
https://jahannews.com/vdcftxdyvw6dmma.igiw.html
jahannews.com/vdcftxdyvw6dmma.igiw.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
آقای دایی میشه به ما بفرمائید 800 میلیون پول یعنی چه قدر ؟
متاسفانه اگر این پولها که در فوتبال و حواشی آن به جیب عده ای می رود در اختیار افراد سلیم النفسی قرار می گرفت انسان ناراحت نمی شد ولی هروز خبر از فساد و بی بندوباری اهالی فوتبال شنیدن مایه تاسف است .
Iran, Islamic Republic of
سلام
فقط کم مونده بود گریه کنم.
اول از دست اون حافظان بیت المال که به خاطر نگهداری بیت المال این همه مصر هستند.
.........
دوم واسه مسئولین فدراسیون که یه قرارداد هم بلد نیستند بنویسند
خدا رو شکر گند این قرارداد در اومد و خدا می دونه چند تا از این.......هنوز تو فدراسیونه دارن با پول بیت المال پرداخت می کنن.
Iran, Islamic Republic of
امروز حساب کردم که خودم که کارمند دولتم با قرارداد ماهی 320000 تومانی تو همین ماه قرار داد بستم
اگه فرض کنیم تو این 30 سال متوسط ماهی 500000 تومان هم حقوق بگیرم کل 30 سال 180 میلیون درآمد سالانه دارم حالا آقایون پاداش 1 سال مربی گریشون 200 میلیونه
بعد انگار تیم ملی رو قهرمان دنیا کرده خودشو با مربی درجه یک بوندس لیگا مقایسه می کنن
همه این عوام فریبی ها و چاپلوسی جلو مردم هم از زمان ........ به ایران شروع شده
که هر کی قشنگ تر حرف بزنه و بدتر نتیجه بگیره بیشتر پول در می آره.
Iran, Islamic Republic of
یکی
دوتا
سه تا
چهارتا
شیش تا
اه قاطی کردم چقدر صفر داره
حتما ماشینش زانتیاست
من خودم تو خیابونمون زانتیا دیدم
عجب چیزیه
راستی چرا دایی تنها اومده بود
مگه برنامه نود، قسمت رسانه ایی قوه قضاییه واسه حواشی فوفتال نیست؟
.....