شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۱۲
۵۵

جدیدترین کلاهی که خودروسازان برسر مردم گذاشتند

شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۰۱
کد مطلب: 360559
بارزترین نمونه مشکلات صنعت خودرو را می‌توان در پیش قدم بودن دلالان درپیش فروش‌های همین شرکت های خودروسازی به بهانه‌های خاص دید. موردی که همین اواخر توسط ایران خودرو به عنوان یکی از غول‌های خودروسازی کشور روی داد. هرچند دست آخر این شرکت در مورد تکمیل یک روزه ظرفیت پیش فروش خودروهای خود در تهران توضیحاتی را برای رسانه‌ها ارسال کرد اما پس پرده چیز دیگری است.
جدیدترین کلاهی که خودروسازان برسر مردم گذاشتند
به گزارش جهان، شاید بتوان به جرات بیان کرد که فساد مدیریتی در صنعت خودروسازی کشور یکی از مهمترین معضلاتی است که در سال‌های اخیر هم مردم و هم مجلس با آن روبرو بوده‌اند. جولان شرکت های خودروسازی در بازارهای انحصاری و افزایش قیمت بی سابقه در این بازار به بهانه تحریم‌های اقتصادی از یک سو و از سوی دیگر بی کیفیت بودن محصولات تولیدی توسط این شرکت ها که سلامت جانی بسیاری از مردم را به خطر می‌اندازد از جمله موضوعات چالشی وزارت صنعت، مجلس مردم و در نهایت شرکت‌های خودرو سازی در سال‌های اخیر بوده است.

البته باید به این مساله اشاره کرد که دست‌های پشت پرده خودروسازان آنقدر قوی هست تا بتواند به عنوان مثال در قانون جرایم رانندگی اثر گذاشته وسن معاینه فنی خودروها را از دو سال به ۵ سال افزایش دهد! موارد فساد مدیریتی در این صنعت پول ساز بسیار است ،از کلاهبرداری برخی از شرکت‌های خودروسازی خارجی و داخلی از مردم گرفته تا عدم پایبندی به قوانین مجلس تنها گوشه کوچکی از فعالیت‌های اقتصادی خودروسازان در کشور است .

جدیدترین کلاهی که از ناحیه ایران خودرو سر مردم رفت


بارزترین نمونه مشکلات صنعت خودرو را می‌توان در پیش قدم بودن دلالان درپیش فروش‌های همین شرکت های خودروسازی به بهانه‌های خاص دید. موردی که همین اواخر توسط ایران خودرو به عنوان یکی از غول‌های خودروسازی کشور روی داد. هرچند دست آخر این شرکت در مورد تکمیل یک روزه ظرفیت پیش فروش خودروهای خود در تهران توضیحاتی را برای رسانه‌ها ارسال کرد اما پس پرده چیز دیگری است.

۲۰ اردیبهشت به مناسبت میلاد با سعادت مولای متقیان حضرت علی (ع) و روز پدر بود که ایران خودرو آگهی پیش فروش محصولات خود را که شامل سمند، پژو ۲۰۶،۴۰۵،پارس و تندرو بود با موعد تحویل ۳۰ روزه در رسانه‌ها و سایت خود ارائه کرد. این خبر با عنوان فروش ویژه و گسترده محصولات ایران خودرو از سوی این شرکت خودروساز اعلام شد و از متقاضیان خرید خودرو خواستند تا از ساعت ۱۰ صبح روز یک شنبه ۲۱ اردیبهشت با مراجعه به سایت ایران خودرو و یا نمایندگی فروش این شرکت نسبت به خرید اقدام کنند.

اما بروز مشکل فنی در زمان ثبت نام این محصولات ، آن هم بعد از پرداخت اینترنتی بخشی از پول خودروها توسط مردم ، نتیجه این آگهی پیش فروش برای متقاضیان بود تا شاید به این وسیله مدت زمان تحویل ۳۰ روزه به دلیل عدم تکمیل مراحل ثبت نام به دو، سه ماه افزایش پیدا کند و پول بی زبان مردم هم به عنوان ودیعه در حساب این شرکت باقی بماند.

ثبت نام راحت دلالان خودرو با استفاده از اسامی بی‌شمار


ثبت نام راحت دلالان خودرو که با استفاده از اسامی بی‌شمار، اقدام به خرید خودروها کرده بودند نیز بخش دیگری از این شوی تبلیغاتی یا همان آگهی پیش فروش بود.

یکی از نمایشگاهداران واقع در محدوده میدان امام حسین(ع) و خیابان انقلاب در این باره به خبرنگار هفته نامه خط خبر می‌گوید:« زمانی که سایت ایران خودرو برای پیش فروش باز شد بنده به نام خانواده و دوستان تقاضای خرید ۳۰ دستگاه از خودروهایی که برای پیش فروش در سایت ارائه شده بود، کردم.»

این نمایشگاه دار دلیل این خرید عمده را در اختلافی که بین قیمت کارخانه تا بازار وجود دارد می‌داند و می‌گوید:« اختلاف ۵ میلیونی قیمت این خودروها با بازار سودی است که ما در این میان می‌بریم. کافی است که با یکی از نمایندگی‌های ایران خودرو آشنا باشید بقیه کارها حل شده است. همین وضعیت نابه سامان بازار خودرو یکی از دلایلی بود که مجلسیان را بر آن داشت تا دو فوریت لایحه تحقیق و تفحص از شرکت‌های خودرو سازی را مصوب کنند تا شاید بتوانند فساد مدیریتی را در این صنعت بزرگ کاهش دهند. اواخر سال۹۱ بود که مجلس تصمیم به بررسی وضعیت صنعت خودرو در کشور گرفت و این تصمیم نیز در سال ۹۲ اجرایی شد. اکنون بعد از گذشت یک سال نمایندگان مجلس خبر از قرائت گزارش نهایی تحقیق و تفحص از خودروسازان می‌دهند.

گزارش نهایی تحقیق و تفحص تا اوایل خردادماه در صحن علنی مجلس قرائت می شود
سید شریف حسینی عضو کمیسیون صنایع مجلس در این باره به هفته نامه خط خبر می‌گوید:« قرار است که گزارش نهایی تا اوایل خردادماه در صحن علنی مجلس قرائت و به هیات رئیسه مجلس ارائه شود.»

او درباره این گزارش نیز توضیح می‌دهد:« در گزارش تحقیق و تفحص از صنعت خودرو یکسری موارد مد نظر بوده که خودروسازان باید رعایت کنند، به ویژه در بحث قیمت‌ها و این که یکسری از هزینه‌های اضافی خودروسازان باید کاهش یابد. همچنین یکی از ترفندهای خودروسازان تولید برخی قطعات در خارج کشور و عرضه آن به نام تولید داخل بود که بر اساس گزارش تحقیق و تفحص از صنعت خودرو، تولید برخی قطعات با برند ایرانی، که در خارج از کشور انجام می‌شود، باید هرچه سریعتر در داخل انجام شود، چرا که با نام تولید داخل عرضه می‌شوند، اما در واقع تولید شده در کشوری دیگر هستند. همچنین بحث‌های مدیریتی در صنعت خودروسازی نیز در حال پیگیری است.»

علی علی‌لو، رئیس کمیته تحقیق و تفجص از خودروسازان در مجلس نیز خبر از ارائه گزارش نهایی تحقیق از خودروسازان به هیات رئیسه مجلس می‌دهد و به هفته نامه خط خبر می‌گوید:« هنوز زمان دقیق قرائت این گزارش در کمیسیون مشخص نیست.هدف اعضای کمیته ، مچ‌گیری نبوده و نیست، بلکه اعضا قصد داشتند با تهیه این گزارش گره‌ای از مشکلات خودروسازی کشور باز کرده وراه‌‌‌حلی برای آن بیابند.» طرح تحقیق و تفحص از صنایع خودروسازی در مجلس در قالب ۵ بند به رئیس مجلس ارائه شد که مهمترین موارد در این طرح بدهی کلان خودروسازان به قطعه سازان، بی کیفیت بودن خودروهای تولیدی داخلی و موارد این چنینی بود.

ایران خودرو و سایپا حیاط خلوت جریانی خاص


با توجه به اینکه ایران خودرو و سایپا از جمله بزرگترین بنگاه های اقتصادی کشور و منطقه بوده و گردش مالی بسیار بالایی دارند، جریانی خاص در سال‌های گذشته علاوه بر اینکه این دو خودروساز را به حیاط خلوت خود تبدیل کرده بود، زمینه کاهش شدید قیمت سهام آنها را نیز فراهم آورد تا بتواند آنها را به نازل ترین قیمت به عوامل پشت پرده خود واگذار کند. کار تا آنجا پیش رفت که یکی از این خودروسازان با برنامه‌ریزی های دقیق و پیچیده سعی در دور زدن قانون داشته و برخی شرکت های آن، شرکت های دیگر را خریداری می‌کردند تا مدیریت کل گروه در اختیار یک عده خاص قرار گیرد.

نادر قاضی‌پور ، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در باره این تخلف به هفته نامه خط خبر می‌گوید:«گروهی وابسته به جریان خاص اقتصادی تحرکات تازه‌ای را برای در اختیار گرفتن مدیریت دو شرکت بزرگ خودروساز آغاز کرده‌ بودند. کار تا آنجا پیش رفت که یکی از این خودروسازان با برنامه‌ریزی های دقیق و پیچیده سعی در دور زدن قانون داشته و برخی شرکت های آن، شرکت های دیگر را خریداری می‌کردند تا مدیریت کل گروه در اختیار یک عده خاص قرار گیرد.به همین خاطر برای جلوگیری از این تخلف شورای رقابت تصویب کرد که هیچ شرکت خودروساز نمی‌تواند سهامدار شرکت خودروسازی دیگر باشد.»

نقش آفرینی برخی افراد دولتی در بازار خودروی کشور

این نماینده مجلس همچنین درباره حمایت پشت پرده از برخی افراد دولتی برای نقش آفرینی در بازار خودروی کشور نیز بیان می‌کند:«این گروه متاسفانه موفق شدند با استفاده از ابزارهای گوناگون زمینه ورود بی رویه خودروهای خارجی به کشور را فراهم آورند. این دسیسه با همدستی واردکنندگان و فعالان حوزه ارزی که چشم طمع به بازار خودرو کشور داشتند، طراحی و اجرا شد.»

قاضی‌پور نتیجه برنامه ریزی این گروه برای کاهش تولید قطعات خودرو را کم شدن تولید خودروسازان ایرانی در زیر فشارهای داخلی و خارجی می‌داند و یادآور می‌شود:«بررسی‌ها نشان می‌داد که تیراژ تولید خودروسازان داخلی در سال ۹۱ نسبت به سال ۹۰ به نصف تقلیل پیدا کرد و در سال ۹۲ نیز شرایط بسیار بدتری بر صنعت خودروی کشور حاکم شد.در واقع تمامی این اقدامات و برنامه‌ریزی ها با هدف وارد کردن خودروسازان کشور به بحران انجام شد تا بتوانند از این آب گل آلود برای خود ماهی بگیرند.»

بررسی‌های این نماینده مجلس نشان می‌دهد که هدف نهایی این گروه ورود به عرصه مدیریت و در اختیار گرفتن پست های مهم در صنعت خودروی کشور بوده است.

‬ او در عین حال به این افرا نیز هشدار می‌دهد:«سرانجام کار شهرام جزایری، گروه مه آفرید و بابک زنجانی باید درس عبرتی برای این گروه باشد، چرا که مجلس شورای اسلامی، کمیسیون صنایع و معادن و دیگر دستگاه‌های نظارتی به دقت عملکرد آنان را تحت کنترل دارند و هرگز اجازه نمی‌دهند مدیریت خودروسازان به دست این افراد خاص که در سال‌های گذشته به اقتصاد و صنعت این مملکت خیانت کرده‌اند، بیفتد.»

کلاه‌برداری شرکت رنوی فرانسه و فیات از مردم


فساد مدیریتی در صنعت خودروسازی کشور با ورود جریانات خاص اقتصادی تنها به شرکت‌های داخلی محدود نمی‌شود بلکه کلاه‌برداری شرکت رنوی فرانسه و فیات از مردم روی دیگر سکه آشفته بازار خودرو در ایران است. مساله‌ای که علی علی‌لو به عنوان رئیس هیات تحقیق و تفحص از خودروسازان به عنوان یکی از فسادهای مدیریتی در این صنعت به آن اشاره می‌کند و به هفته نامه خط خبر می‌گوید:« متأسفانه در گروه‌های خودروسازی یک ساختار پیچیده در هم تنیده بدون انضباط و نظم وجود دارد که اساس و ریشه همه مشکلات در صنعت خودروسازی ناشی از همین موضوع است. ازبرخی مدیران صنعت خودروسازی درخواست کردیم تا برنامه‌ها و راهبردهای خود را به ما ارائه کنند، برنامه‌ای نداشتند و کتبا هم اعلام کردند برنامه ندارند.»

بین ۱۵ الی ۲۰ درصد افزایش قیمت خودروها نامتعارف است


عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه یکی از بزرگترین آسیب صنعت خودروسازی بی‌انضباطی مالی‌ است، بیان می کند:«بزرگترین مشکل قیمت تمام شده غیرمتعارف خودرو و بی‌انضباطی مالی است. حتی در در جریان تحقیق و تفحص از یکی از مدیران عامل گروه‌های خودروسازی پرسیدیم آیا حسابرس مالی دارید؟ که نداشتند. بنابراین کنترل نظارت در عرصه خودروسازی وجود ندارد. در این تحقیق و تفحص به این موضوع رسیدیم که حداقل بین ۱۵ الی ۲۰ درصد افزایش قیمت خودروها نامتعارف است. »

بین ۴ تا ۱۰ میلیون تومان اختلاف قیمت بین کارخانه تولیدی و خریدار وجود دارد


وجود شبکه دلالی در تار و پود صنعت خودروسازی یکی دیگر از مشکلاتی است که رئیس هیات تحقیق و تفحص مجلس از خودروسازان به آن اشاره می‌کند و به هفته نامه خط خبر توضیح می‌دهد:«وجود شبکه دلالی بین کارخانه تولیدی و خریدار از عوامل مهم در نامتعارف بودن قیمت خودرو است. به عنوان مثال حداقل بین ۴ تا ۱۰ میلیون تومان اختلاف قیمت بین کارخانه تولیدی و خریدار وجود دارد. همچنین دریافت تسهیلات بانکی بدون هیچ برنامه‌ای از دیگر معضلات حوزه خودروسازی است به طوری که از برخی شرکت‌های خودروسازی در مورد دریافت وام‌های میلیاردی پرسیدیم که هیچ برنامه‌ای اعلام نکردند. » او همچنین تاکید می‌کند:« بعضی از تأمین کنندگان از جایگاه تأمین کنندگی خارج و سهام‌دار در گروه‌های خودروسازی شده‌اند و به جای آنکه تأمین کننده واقعی برخی اقلام حتی تولید شده در داخل باشند اقدام به واردات اقلام می‌کنند که این موضوع به صنعت خودروسازی ضربه می‌زند. به جرات به این مساله اشاره می‌کنم که هرچند در برخی گزارش‌های رسمی به خودکفایی ملی در تولید خودرو اذعان می کنند اما علی‌رغم این ادعا وارداتی عمل می‌کنند.»

آنچه از تندر-۹۰ خودرویی گران ساخت، تولید دیرهنگام آن بود


اما مهمترین نکته ای که در ضعف مدیریتی صنعت خودروسازی وجود دارد باز بودن راه برای شرکت‌های تولید کننده خارجی برای کلاهبرداری از مردم است. مساله‌ای که علی علی‌لو نیز به آن اشاره می‌کند و به هفته نامه خط خبر می‌گوید:« ضعف انعقاد قرارداد در صنعت خودروسازی یکی دیگر از مشکلات بررسی شده است. به عنوان مثال قرارداد L۹۰ که بین سازمان گسترش و شرکت رنوی فرانسه منعقد شده ،اعداد و ارقام قید شده در قرارداد با عمل فرق می‌کند به طوری که این فاصله به معادل ریالی ۱۰ الی ۱۲ میلیون تومان است به طوری که شرکت رنوی فرانسه از شرکت طرف قرارداد کلاهبرداری می‌کند و این زیان در نتیجه به خریدار تحمیل می‌شود.»

آنچه مسلم است؛ این است که رنویی‌ها خارج از آنچه در قرارداد قید شده، از خودروسازی ایران کلاهبرداری کرده‌اند و هرچند وزیر صنعت نیز پیگیر این مساله بود، اما هیچ‌کس اعم از سازمان گسترش، معاونان، وزارتخانه و خودروسازان، پاسخ مشخصی به نمایندگان ندادند. اما به اعتقاد کارشناسان و حتی برخی فعالان صنعت خودرو، حواشی و سنگ اندازی‌ها از سوی برخی نمایندگان و مسوولان دولتی وقت، دلیل اصلی نرسیدن قرارداد L۹۰ به اهداف اصلی‌اش است.

به گفته آنها، اگر قرارداد در بازه زمانی مشخص شده خود به اجرا در می‌آمد و برخی مانع آن نمی‌شدند، تندر-۹۰ با قیمت توافق شده‌اش (۶ هزار و ۷۵۰ یورو) تولید و عرضه می‌شد، حال آنکه عده‌ای اجازه این کار را ندادند و تولید تندر زمانی شروع شد که قیمت ارز به دو برابر زمان عقد قرارداد رسیده بود. در واقع آنچه از تندر-۹۰ خودرویی گران ساخت، تولید دیرهنگام آن بود و قطعا رنو نیز دلش نمی‌خواست قیمت تندر چند برابر شود، زیرا فروشش تحت تاثیر قرار می‌گرفت. از طرفی، رنو به عنوان یکی از معتبرترین خودروسازان اروپا، قراردادهای بسیاری را در کشورهای مختلف منعقد کرده و پرسش اینجا است که چرا تاکنون کسی این شرکت را به کلاهبرداری متهم نکرده است؟

او ادامه می‌دهد:« همچنین درباره قراردارد «بن‌رو» که قرار بود کارخانه فیات توسط سایپا خریداری شود، بعد از تحقیق و تفحص پولی را که باید بابت خرید پرداخت می‌کردند بیشتر از رقم واقعی بود. این قرارداد برای خرید کارخانه فیات در جاده ساوه بود. به نحوی که این شرکت فقط باید پول سوله و زمین کارخانه را می‌داده است، اما شرکت خریدار به نوعی پول محصول را هم پرداخته‌ا و این یعنی کلاهبرداری از صنعت خودروی کشور. بن رو شرکتی است که پیش‌تر در آن فیات سی‌ینا تولید می‌شد و مدیریت آن بر عهده منوچهر غروی بود، اما در نهایت این شرکت نتوانست تعهدات خود به مشتریان را عملی کند و فیات کلا از خودروسازی ایران حذف شد. در نهایت نیز شرکت خریدار کارخانه بن رو را خرید.»

منبع: خط خبر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ali
ما ... دیگه به این کلاه برداری ها ... عادت کردیم
Iran, Islamic Republic of
اگر مثلا برنج یک کم گران می شد همه راه های واردات باز می شد و کسی اصلا فکری به حال کشاورز نمی کرد
اما خودرو ساز
مهدی
به خدا قسم این مردم حقشان نیست که اینچنین مورد ظلم قرار گیرند. در عوض در همین کشور همسایه(امارات) به راحتی بهترین خودروهای لوکس دنیا را در اختیار داشته باشند. جالب است مسئولان تن به هر خواسته خودروسازان میدهند.
Kuwait
مردم با همه شرایط راضی هستند ...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
مردم با هر شرایطی راضی نیستند. جرات حرف زدن و اعتراض ندارند.
اخه دستشان با خودرو سازها تو یه کاسه ست!!!!!!
تابوده همین بوده وتاهست همین هست مسئولین اگر بخواهند می توانندجلو ظلم به مردم را بگیرند اما ظاهرا نمکی خواهند
به خدا قسم حق شان است
تا وقتي كه دوستي ها و دشمني ها ، انتقاد ها و طرفداري ها به دليل علمي و صحيحي نيست و بلكه باند و حزب و گروه مطرح است
اتفاقاً کاملاً حقشان است. از ماست که بر ماست
علی
Iran, Islamic Republic of
عزیز دل اینکه عین روز روشنه که مسئولین ذی نفع هستن. تا بوده همین بوده این یعنی انحصار.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا این مردم هرچی سرشون می یاد حقشونه.
اگه فقط یک مدت کوتاه کسی سراغ محصولات در پیتی و قدیمی این کمپانی ها نره اونوقت می گم چه جوری به مردم التماس می کنند. شما ببین وقتی که همچین پیش فروش هایی اعلام می شه مردم چه جوری خودکشی می کنند!!! من می خوام بدونم ماشین بیخودی مثل پراید چه پیشرفت و تغییر و تحولی در طول بیست سال داشته که قیمت اینجوری شده؟!!! تورم بهانه ایناست، وگرنه همین ماشین رو با قیمت های خیلی پایین تر دارن به عراق و سوریه و ... هم می فروشن.
واقعا تاسف باره که مردم خود ایران نتونن راحت ماشین بخرن (ماشین که می گم نه این مزخرفاتی که اینا تولید می کنند) اونوقت عراقی ها و سوریه ها خیلی راحت اینا رو می خرن. آیا اونا واجب تر از ما هستند؟
Iran, Islamic Republic of
چرا میگی این مردم حقشان نیست؟؟؟
اتفاقا حقشونه همین که میگن میخوایم ثبت نام کنیم همه هجوم میبرن تا ثبت نام کنند پس حقشونه
روحانی مچکریم!
وقتی خودرویی 4میلیئن تمام می شود ومی فروشند 21میلیون یعنی چی؟!!!!!!!
....
منم معترضم دوست عزیز، ولی بد نیست واقعی تر صخبت کنی (اینکه میفرمائید خودروی 4 میلیونی 22 میلیون میفروشند اسناد مثبته مالی آن را از کجا آورده ای)
Iran, Islamic Republic of
سوال کنید همین خودروی خاص در کشور همسایه یعنی عراق 4میلیون هم مشتری ندارد.
Iran, Islamic Republic of
شما راست می گید. حتما پراید 20 میلیون تموم میشه و کارخونه می فروشه 21 میلیون. 4 میلیون قیمت تمام شده واسه پراید زیادم هستش.
Latvia
چه ربطي به خودروسازها دارد؟
وقتي بنگاه داران براي سود بيشتر به گفته شما تا 30 دستگاه ثبت نام مي كنند، چه ايرادي به خودروساز وارد است؟
شما مثل اينكه كلا با خودروسازها مخالفيد!
پراید باید بشه 10 تومن نهایتا
اقای روحانی
وضع خوب شده نه؟؟؟دزدی کم شد نه؟؟؟؟تحول اقتصادی چی ؟؟؟؟حتما
وقتی وزیر صنعت دستش تو کاره میخوای گل و بلبل بشه !!!!!!!!!!!!!!
من الان نزديك 9 ماه است كه ماشين ثبت نام كردم و قرار بوده سه ماه بعد به من تحويل بدهند هنوز كه هنوز تحويل ندادند قيمت ان چند ميليون افزايش يافته حالا ما بايد به كي شكايت كنيم
مسعود
مخاطبين محترم جهان نيوز دقت كرده ايد در كشور ما
همه شدن خبر رسان....
جهان نيوز مطلب مرا كامل نزدين
مابقي مطلب هيچگونه مورد عدم درج نداشت چرا سانسور كردين
چرا وقتي ازتون انتقاد ميشه سانسور ميكنين
مطلب صبح من كاملا با دليل و مستند بود اما شما فقط نيم خط آن را درج كردين
كار صحيحي نيست اين
خدا درهمین دنیا به سزای عملشان برسد
.... یکی خودرو ودیگری دانشگاه خاندان....
ح ن
بله که مشکل از خودروسازها ست مردم ما خیلی نجیب ومتاسفانه ساده هستند که این همه سال با هر سازی از طرف خودروساز وسیاستهای مشکوک دولتی ها دارن میرقصن.به خدا هیچ کشوری این جوری مردمش ذلیل خرید خودرو نیستند.علتش برمیگرده به سیاستهای جاه طلبانه دولتمردان که واردات خودرو را از نطفه خفش کردن .نمیدونیم چندتومان نون براشون توش هست ولی میدونیم که یه مافیایی تو کشور هست که مانع آزادسازی ورود خودرو هست اینها دشمنان مردم ایران هستند نه ...
دولت..مسئول هستند
واردات را آزاد کنید خودرو درست خواهد شد
خدایا نجاتمون بده از این وضع خودرو
واقعا متاسفم
Iran, Islamic Republic of
اینهایئ که نوشتید یکصدم رانتی است که سودجویان در خودروسازی دارند
Iran, Islamic Republic of
پس این دلواپسان کجا هستند؟ حتما دستشون تو یه کاسه هست.
Turkey
خدا وکیلی دستتان درد نکند این یکی از بهترین تیترهایی است که برای یک خبر انتخاب کرده اید!
علی
Iran, Islamic Republic of
یکی جلوی خلاف های اون مسئول ها توی معاونت فروش ایرانخودرو رو بگیره - حق حساب میگیرن با توجه به شرایط بازار مدل ماشین ثبت نامی ، رنگ ماشین و رو برای دلال ها عوض میکنن و حتی تحویل اونها رو جلو می اندازن،من خودم یه نفر تو اطرافیانم رو سراغ دارم که با یکی از مسئول دفتر های معاونت فروش ارتباط برقرار کرده و تا حالا کلی پول زده به جیب فقط با یک تماس تلفنی یا فوقش فکس.
mansour
خدا روزی شما را جای دیگه بده. دل خوشی داری ملت ماشین نخرند؟.........................
نمها راه ممکن نخریدن است از مردم خواهش می کنم یک سال خودرو نخرند تا به این استبداد پایان داده بشه
علی آقا
Iraq
خوب نخرن دولت 1000 میلیار بلاعوض بهشون میده تا با مردم مبارزه کنه و بازار دوباره به دست خودشون باشه!!!
marjan
من آذر ماه 91 خودرو مگان ثبت نام کردم که قرار بود پارسال خرداد بدهند اما تا کنون خبری نیست. تازه اون زمان مگان در بازار 45 میلیون بود الان شرکت 75 میلیون می فروشه! تازه اگر بده!!!!
کلاه سنگییین
هان
انحصار همین است .....
Azim
متاسفانه خودسری نمایندگی های در خدمات پس از فروش، عدم توانایی تکنسینها در تشخیص صحیح مشکل و عدم ایجاد اعتماد به امانت داری نمایندگی ها مشکل جدی تری است که خریدار خودرو با آن مواجعه خواهد بود
سیاوش
باسلام.چندعوامل دربی ثباتی خودرو وجود دارد.1خود شخص دولت.2خودرو سازان.3وبیشتراز همه خود مردم.آقا اصلا تو ذهن من گنجانده نمیشه که چرااا سال 91 ارز3300شد پراید بود16میلیون.الان دلار3300هست باز پراید شده 20میلیون.باخود کارخونه ها هستم.خون مردمو کردن تو شیشه.بابا دولت محترم اعلام ورشکستگیشو بدین خلاص.چرااا با پولای مردم بدبخت سرپا نگهش داشتید.بسه دیگ اه
سارا
افسوس که مردم یکی نیستند واقعا کی میتونه جلوی سیلو بگیره ؟ چون قطرات آب به تنهایی عاجز هستن ولی زمانی که دست به دست هم میدن هزاران نفرو آواره میکنن ... اگه هیچ خودرویی رو مردم نمیخریدن ... افسوس
محمد
اینها همگی ناشی از سیاست های ضد مردمی دولت هست در خصوص خودرو، از طرفی با سیاست انحصار در صنعت خودرو داخلی به بهانه کارمندان مشغول در این صنعت دارن پول به جیب میزنن و از طرف دیگر با تعرفه و عدم نظارت بر واردات دست دلالان و رانت خواران رو باز گذاشته تا هر قیمتی که دوست دارن رو ماشین وارداتی بزارن و به مردم بندازن ، واقعا تا کی باید این شرایط رو تمحل کرد ؟!!!
بی ماشین
خودرو سازان حق و حساب سنگین میدن به کی و کجا نمیدانم اگر ماشین خارجی بد است چرا از نوع ضد گوله اش را عده ای سوار میشوند در کجای دنیا چنین است حتی افغانستان هم برای ورود ماشین عوارض و گمرکی زیاد نمی گیرد
علی
Iran, Islamic Republic of
سلام
همان زمان برای خرید یک دستگاه پژو 206 وارد سایت شدم و بهد وارد کردم مشخصات خودم به مرحل بعدی رفتم که باید در آن مرحله یکی از نمایندگی ها را انتخاب میکردم و لی ظرفیت تمام آنها بدون استثنا کامل بود و عملا نمیتوانستم به مرحله بعد برو با ایران خودرو تماس گرفتم گفتن خوب ظرفیت کامل شده است کلی خندیدم از اینکه چقدر مردم را آنها جیگر فرض کرده اند
خودروسازان سر دولت ودولت مردان کلاه میگذارند
مردم که چیزی از دستشان بر نمیاید فقط تا میتوان تحمل کرد تا زمان انفجار
علي
Finland
واقعا درست ميگين!چرا دولت کاري نميکند اگر خودش دستي ندارد!
Iran, Islamic Republic of
خودروسازها چيزي جزاقازاده ها وپدران دزدانها نيست .ومتاسفانه نهادهاي نظارتي نيز باانها همدست هستند.جواب اين گروه غارتگررادرانتخابات خواهيم داد.
Iran, Islamic Republic of
اگر شورای رقابت یا دولت می خواهد کار مهمی انجام دهد بیاید برای پیش فروش ها شرط بگذارد و فقط خودرو به مصرف کننده واقعی فروخته شود تا دلال بازی برچیده شود.
United States
فساد مديريتي در صنعت خودرو،‌فساد مديريتي در ورزش ،‌فساد مديريتي در بانكها ، فساد مديريت در صنعت نفت، فساد مديريتي در ليزينگ ،‌فساد مديريتي در ..... بابا مرديم يكي پيدا بشه درست كنه كاررو
جمشید
بفرمایید مافیای خودرو.حق مردم ما همین خودروهای بنجل هست.....
فهیم
Iran, Islamic Republic of
این رفتار خودرو ساز ها ، فقط نشانه خیانت و دزدی در حق مردم است .
اگر آقا بخواهند می توانند به قوه قضایی دستور دهند تا جلوی این دزدی ها گرفته شود.
مرگ بر اروپا
دوستان بیشتر شعار بدید تا به قله های موفقیت زودتر برسیم!!! نیمه دوم سال 1393 یه پژو 405 از نمایندگی گرفتم و حدودا پنج ماه بعدش متوجه شدم رنگ کاپوت داره از نقره ای به سفید تبدیل میشه و رنگ سقف هم خیلی کم و با خودم گفتم که مشکل خاصی نیست و الان که واسه فروش رفتم میگن ایراد اساسی است و بردم نمایندگی بهم میگن کارخونه اشتباه رنگ زده و واسه کاپوت کم رنگ شده و کاری نمیشه کرد!!! اینم تولید داخلی!! اینم نتیجه خودکفایی!!! بعدش میگیم خارجی ها بد هستن و ماها فرشته!!! سی میلیون و هشتصد به خودرو پول دادم و الان هم چند میلیون اضافه بخاطر رنگش باید ضرر بدهم!!! اون موقع با این پول اگه تعرفه گمرک نبود، یه خودروی خارجی می تونستم بخرم که حداقل 4 سال واسم دردسر نشه!!! مرگ بر آمریکا!!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
تو رو خدا ماشین صفر نخریم اگر میخواهیم برای خود شخصیت قائل شویم .این ماشینهای اشغال وبی کیفیت وگران قیمت شایسته یک ایرانی با قدمت فرهنگی 2500 ساله نیست . با منابعی که خدا در اختیار ما قرارداده مانند نفت وگاز . مردم ایران باید جزء ثروتمند ترین مردم دنیا باشند وبهترین ماشینهای دنیا را سوار شوند پس بیایید دست برادری به هم داده و مقابل این مافیای خودرو سازی بایستیم و تمام کسانی را که از این خودرو سازها به پروت کلان رسیده اند به زمین بزنیم