جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۵
۱۹

گرانی20درصدی و بی سرو صدای دلار در سایه وعده دولت

پنجشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۰:۵۲
کد مطلب: 455059
نرخ دلار از ابتدای پاییز سال جاری تاکنون در مدار صعود قرار گرفته و هم‌اکنون در محدوده 3550 تومان در نوسان است. این در حالی است که دلار یکسال قبل 3260 تومان بوده است و این نشان‌دهنده افزایش 290 تومانی قیمت دلار در یکسال است. این در شرایطی است که دلار در ابتدای پاییز سال جاری به قیمت 3370 تومان رسیده بود و همزمان با آغاز پاییز به واسطه افزایش تقاضای تجاری نرخ دلار در بازار با شیب تندتری در مسیر صعود قرار گرفته است.
گرانی20درصدی و بی سرو صدای دلار در سایه وعده دولت
به گزارش جهان، در بحبوحه جنجال‌آفرینی‌های برخی مقامات دولتی ارز از ۳۵۶۵ تومان عبور کرد.

این قیمت حدود ۳۰۰ تومان افزایش را به نسبت یک سال پیش نشان می‌دهد حال آن که ادعا می‌شد توافق هسته‌ای موجب رونق اقتصادی و افزایش ارزش پول ملی می‌شود.

نرخ دلار از ابتدای پاییز سال جاری تاکنون در مدار صعود قرار گرفته و هم‌اکنون در محدوده ۳۵۵۰ تومان در نوسان است. این در حالی است که دلار یکسال قبل ۳۲۶۰ تومان بوده است و این نشان‌دهنده افزایش ۲۹۰ تومانی قیمت دلار در یکسال است. این در شرایطی است که دلار در ابتدای پاییز سال جاری به قیمت ۳۳۷۰ تومان رسیده بود و همزمان با آغاز پاییز به واسطه افزایش تقاضای تجاری نرخ دلار در بازار با شیب تندتری در مسیر صعود قرار گرفته است.

به گزارش نامه ‌‌نیوز (از سایت‌های حامی دولت) نوسانات بازار ارز با واکنش‌هایی از سوی کارشناسان و مسئولان اقتصادی همراه بوده است. برخی کارشناسان معتقدند دو تقاضا در بازار برای دلار وجود دارد. یکی تقاضای سفته بازی و دیگری تقاضای معمولی، بازارها مانند بازار مسکن و بورس اگر رونق بگیرد نقدینگی‌ها و تقاضای سفته‌ بازی برای دلار کاهش پیدا می‌کند. به اعتقاد کارشناسان اگر بازارها رونق نگیرد، نقدینگی‌ها به سمت دلار می‌رود و می‌تواند تقاضای سفته بازی را افرایش دهد.

برخی از کارشناسان معتقدند نوسان‌های شدید قیمتی دلار به عدم مدیریت مناسب بازار مربوط می‌شود. به اعتقاد این کارشناسان زمانی که ما در قانون بودجه ۲۸۵۰ تومان و در بانک‌ها ۳۱۵۰ تومان دلار را به فروش می‌رسانیم قطعا در بازار اثرگذار است و می‌تواند قیمت دلار را بالا ببرد.
براساس گزارش‌های موثق طی نوسانات‌ ارزی چند ماه اخیر، برخی محافل خاص بانکی که ارتباطاتی هم با دولت دارند از رانت‌ها و سودهای هنگفت برخوردار شده‌اند به ویژه مراکزی که برای عرضه ارز به خریداران واسطگی می‌کنند. برخی نشریات حامی دولت ضمن بیان اینکه دولت از گران شدن ارز سود می‌برد، احتمال داده‌اند که قیمت ارز تا ۴ هزار تومان هم صعود کند.

در همین حال روزنامه اصلاح‌طلب هفت صبح در گزارشی خاطرنشان کرد: نرخ ارز از زمان شروع دولت یازدهم تا امروز ۶۰۰ تومان گران شده است. در شرایطی که دلار دارد به سه هزار و ۷۰۰ تومان نزدیک می‌شود و صرافان می‌گویند بانک مرکزی حساسیتی به افزایش نرخ دلار نشان نمی‌دهد، به نظر می رسد باید کمی هم نگران بود. به خصوص اینکه کم‌کم به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم و هر سال دم عید نرخ‌ها در بازار ارز به طور معمول دچار شوک می‌شوند.
منبع:کیهان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اینا انقدر عاشق و دلباخته کدخدا هستن که قیمت دلار کدخدا براشون شده خط قرمز که خدا نکرده اگر پایین بیاد آقایون فوری 50 تا مصاحبه مبکن که ای داد بی داد چرا دلار داره میاد پایین ولی وقتی یک کله میره بالا حضرات اصلا انگار نه انگار !

راستی یادش بخیر یه روزی دلار به 3700 هم رسید ولی چرخ سانتریفیوژها هم میچرخید این رکورد قبرستانی هم به اقتصاد خرد و کلان مملکت حاکم نبود ولی امروز چی نه چرخ سانتریفیوژها ها میچرخه نه به لطف رکورد تدبیر شده چرخ زندگی مردم دلار هم که کم کم داره به 3600 سلام میکنه بعد از آن همه ادعا و بلدم بلدم ها !!!
naeim
دارند شیب ملایم رو مدیریت می کنن!
Iran, Islamic Republic of
شما بی سوادها با چه فرمولی 20درصد را محاسبه کردی توهین به شعور مردم بسیار بد می باشد فراموش کردین که نرخ دلار در بهمن 91 3800تومان بود
فرجام برجام؟؟؟؟؟؟
ساده
پسا برجام را هم دیدیم . این اول دبه درآوردن دولت تدبیر است . حیف معنی کلمات تدبیر و امید هم وارونه شد .
h
United States
در زمان پیاده روی اربعین و هزینه 30 دلاری ویزا درآمد خوبی واسه دولتی هاست.!!!!
نرخ دلار از نسبت به آخرین روزهای دولت دهم هنوز هم پایین تر است. دلار 3700 تومان در اوایل سال 92 را فراموش نکرده ایم. درود بر روحانی که بذر امید در دل مردم کاشت و بر دهان افراطیون زد
بیست درصد رو چطوری حساب کردید میشه توضیح بدید؟
ولی
20درصد 3260تومان می شود652تومان که به مبلغ اول اضافه شود می شود3912تومان اگر درصد بلد نیستی حرف نزن!؟
mohsen
Romania
خوبه دیگه
این نشون میده اگر گرونی در دولت اصلاحات و کارگزاران رخ بده هیچ عیبی نداره
وای به حال اصولگرایان اگر یک ریال چیزی گرون بشه
چه خبر از چرخ زندگی مردم؟؟
موقع گرونی سیصد درصدی دلار نفستون در نمیومد .الان همتون تحلیل گر اقتصادی شدید
Iran, Islamic Republic of
خواهشا شماها حرف از افزایش قیمت ارز نزنید که دستپخت سال 91 هنوز زیر دندون ملته
اقتصاد دان قدیمی
Iran, Islamic Republic of
افزایش دلار در شرایط این دو سال فقط در اثر سو.مدیریت بانک مرکزی می باشد ...
محمدرضا
Iran, Islamic Republic of
دولت از این طریق پرداخت یارانه ، مردم را تامین می کند
بی سر و صدا و ریز ریز
Belgium
احمدی نژاد بیا که رکوردتو شکستن...
زمان احمدی لااقل رونق بود تورم هم بوده هنر مردان بی هنر اینه که توی رکود تورم دارند.. اونم رکود مطلق!!!!!!!!!!!
کر و لال
روزنامه های یارانه بگیر لال شدن !!!!!!!!!!!!
سیاح
طرح وام به کالاها به نفع شرکت های خارجی است و باعث رشد کالاهای مونتاژ می شود و این افزایش قیمت دلار را در پی دارد و گرانی آن نصیب مردم خواهد بود