جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۵
۱۰
در حاشیه برگزاری مراسم های پرخرج برای فوتبال

فوتبال علیه فرهنگ و اقتصاد در «سال فرهنگ و اقتصاد»

جمعه ۱۷ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۴
کد مطلب: 374158
در شرایطی که کشور دورانی خاصی را پشت سر می‌گذارد، شاهد اسراف در مراسم‌هایی هستیم که نفعی برای فوتبال ندارد و بیشتر اتلاف پول است.
فوتبال علیه فرهنگ و اقتصاد در «سال فرهنگ و اقتصاد»
گروه ورزشی جهان نيوز ـ این روزها فوتبال آماج انتقادات متفاوتی شده که هر روز بر دامنه آن نیز افزوده می شود. محور بیشتر این ایرادات نیز مربوط به هزینه های هنگفتی است که در این رشته صورت می گیرد و هیچ خروجی مشخصی نیز ندارد. مواردی که صدای همه را درآورده و به شکلی، یک نگاه منفی همگانی نسبت به آن ایجاد شده است.

در این بین، برخی رفتارها نیز بر دامنه انتقادات می افزاید. در این زمینه، سازمان لیگ به طلایه دار هزینه های هنگفت تبدیل شده که به نظر می رسد خروجی مشخصی برای فوتبال کشور ندارد. در حقیقت، در چند روز اخیر میلیاردها تومان صرف شده که خروجی نداشته و شائبه انتفاع شخصی برای مدیران این سازمان را هم در پی داشته است. امروز پرسش های اساسی مطرح است که پاسخی برای آنها وجود ندارد.

به دنبال الگوهای غربی

جشن های برگزار شده از سوی سازمان لیگ در روزهای اخیر یادآور برنامه هایی است که در مدل های غربی به نمایش گذاشته می شود. از جمله این برنامه ها می توان به برگزاری مراسم «قرعه کشی لیگ برتر فوتبال» و مراسم «تقدیر از برترین های لیگ سیزدهم» یاد کرد. این برنامه ها که مانند یک شوی تلویزیونی است، به یکی از ابزارهای تبلیغی و فرهنگی باشگاه ها و فدراسیون ها در خارج از این مرزها تبدیل شده است. در حقیقت آنها می توانند از این طریق، به ترویج مبانی فرهنگی خود پرداخته و سودهای هنگفتی را نیز کسب کنند. در ایران نیز سازمان لیگ از این فصل شروع به رفتاری در قالب غربی ها داشته، البته بدون هیچ یک از نتایج عنوان شده!

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000374/nf00374158-2.jpg
مراسم «قرعه کشی لیگ برتر فوتبال»

برخلاف انتظارات، این سازمان تلاشی در راستای بومی سازی و گنجاندن نمادهای فرهنگی در قرعه کشی دیدارهای لیگ برتر و انتخاب برترین های آن نداشته است. شاید اگر این برنامه را یک ناآشنا می دید، تصور می کرد مراسمی در کشورهای خارجی است، با همان سبک و سیاق. در واقع، این برنامه ها یادآور تداوم وابستگی فرهنگی ما در حوزه فوتبال به مدل های خارجی است که همواره ما را دنباله روی خود قرار داده اند.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000374/nf00374158-1.jpg
مراسم «تقدیر از برترین های لیگ سیزدهم»

باید در نظر داشت که برگزاری چنین برنامه هایی، با هزینه های هنگفتی همراه است که نمی تواند گره گشای فوتبال باشد. اما با تدبیری ناسنجیده، میلیاردها تومان خرج بیهوده می شود که شائبه بهره برداری های شخصی نیز در آن وجود دارد. آیا بهتر نیست این میلیاردها تومان در راستای بهبود وضعیت ورزشگاه های میزبان لیگ برتر صرف شود؟ کمک به باشگاه های حاضر در این رقابت ها برای افزایش سطح کیفی آن بر برگزاری چنین مراسم ها و شوهایی اولویت ندارد؟

فرهنگ در مظلومیت و تنهایی!

وقایع این روزها دلالت بر آن داشت که قرار نیست توجهی به امور فرهنگی در فوتبال صورت بگیرد. به راستی، عایدی برگزاری مراسم هایی از این دست برای مقوله فرهنگ و اخلاق عمومی چه بوده است؟ قرار است چه برداشتی از این فعالیت ها شود و به غیر از زرق و برق رسانه ای برای قلیلی از مسؤولان، چه محصولی درو می شود؟ آیا نباید تلاش داشت تا در کنار هر هزینه ای این چنین هنگفت، عایدی فرهنگی داشت تا بتوان در راستای اصلاح فوتبال قدم هایی اساسی برداشت؟ و...

مروری بر اخبار روزهای اخیر، بار دیگر این نگرانی را موجب می شود که آیا فوتبال می تواند روزهای آفتابی را تجربه کند. در شرایطی که میلیاردها تومان در دو مراسم هزینه می شود و هیچ دریافت فرهنگی ندارد، چگونه می توان امیدوار به اصلاح بود؟ شایسته است مدیران سازمان لیگ توضیح دهند تا این ابهامات از بین رود که چه نفعی برای فوتبال و ساختار آن در چنین هزینه های هنگفتی نهفته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
بیت الحال که میگن همینه
این همه مشکلات اقتصادی و فقر و بیکاری وجود داره اونوقت برای بازیکنان فوتبال قراردادهای میلیاردی می بندند و صدای هیچ کسی در نمیاد!!!!!!!!!
حسام امیری
Iran, Islamic Republic of
فوتبال رانتی دلال بازی، لمپنیزم باصرف میلیاردها تومان از جیب بیت المال.اخلاق پهلوانی واجتماعی زیر صفر.بداموزی ورواج بی اخلاقی در جامعه وبخصوص در بین جوانان ونوجوانان واز طرفی سایر رشته های ورزشی با مشکلات تامین هزینه شان.مربی تیم ملی بنزین فروشی میکند وان دیگری فلافل میفروشد واقعا پشت پرده این مافیا چه کسانی هستند؟صدا وسیما چرا به این این معضل بزرگ جامعه که می تواند بالقوه ورزش خوب وپویا را ترویج دهد با برنامه هایش بخصوص در شبکه خبر بدان دامن میزند؟میدانهای فوتبال شده محل ردوبدل فحشهای رکیک وبداخلاقی میدانهای فوتبال به میدان منازعه بیشتر شبیه است.چرا مجلس ونهادهای نظارتی ووزارت ورزش ورود پیدا نمی کنند واین افتضاح را جمعش نمی کنندکنند.رئیس فدراسیونی که یک شورت ورزشی پایش نکرده وهمه چیز را بسخره می گیرد مشت نمونه خروار این ورزش که می تواند ارزشی باشد را به ضد ارزش تبدیل کرده.
یه رئیس جمهور مرد پیدا نمیشه بساط این فوتبالو جمع کنه
Iran, Islamic Republic of
آفرین!
United States
سال 96 انشاالله
غفاری
Iran, Islamic Republic of
این خرج ها بیانگر آن است که دولت غلط میگوید که بودجه ندارد و دولت قبل خزانه را خالی کرده است.
Iran, Islamic Republic of
به عنوان یک کارمندی که قبل از واریز حقوق به حساب اول مالیات آن را کم می کنند و به بیت المال واریز می کنند، راضی نیستم و حلال نمی کنم در راه این فوتبال ...!
United States
باشه حلال نکن
منتقد بی سواد بی شناسنامه
Iran, Islamic Republic of
جای تاسف دارد که آقای کفاشیان در مراسم جشن در توجیه ادعای پاک بودن فوتبال به سایر هزینه های مالی و اقتصادی(غیر ضروری) در سایر بخشهای کشور اشاره کردند.
.
آیا یک عمل فساد و خلاف را با فساد و خلاف دیگر توجیه کرده و این طور با پاک کردن صورت مساله، از آنها قبح زدایی می کنند؟!