جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

رایگانی آزمایشها منتظرتایید وزارت‌ بهداشت

شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۵۳
کد مطلب: 404758
مدیرعامل بنیاد بیماری‌های نادر ایران از پیشنهاد مهمی برای رایگان شدن آزمایشات بیماران نادر به وزارت‌بهداشت خبر دادوگفت:هیچگونه وام بانکی،کمک از وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز نمی‌خواهیم و ۱۰ سال هم خدمات را پشتیبانی می‌کنیم.
به گزارش جهان، علی داودیان در گفت‌وگو با تسنیم، در رابطه با جلسه‌ای که وزیر بهداشت با سازمانهای مردم‌نهاد داشت، عنوان کرد: بنده نیز به عنوان مدیرعامل بنیاد بیماری‌های نادر ایران به همراه دیگر سازمانهای مردم‌نهاد در این جلسه حضور یافتم و دغدغه‌های خودم را در مورد بیماری‌های نادر و صعب‌العلاج عنوان کردم.

وی با اشاره به دعوت این بنیاد از وزیر بهداشت برای حضور در همایش ملی بیماری‌های نادر که ۸ اسفند امسال در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود، افزود: در این همایش برای نخستین بار پس از انقلاب رئیس بزرگترین آزمایشگاه متابولیک و ژنتیک جهان که در کشور آلمان است به دعوت بنیاد بیماری‌های نادر ایران در این مراسم در تهران حضور می‌یابد.

داودیان ادامه داد:‌ در این راستا پیشنهادی هم به وزیر بهداشت مبنی بر تجهیز بیمارستان‌های دولتی به دستگاه‌های تشخیصی پیشرفته ارائه کردیم که بر این اساس بدون گرفتن هیچ وام بانکی و بدون دریافت کمکی از وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی این تجهیزات تشخیصی در بیمارستانهای دولتی تجهیز کنیم تا بیماران نادر، صعب العلاج، خانواده شهدا، جانبازان و مددجویان کمیته امداد و بهزیستی از این خدمات به‌طور رایگان استفاده کنند و دیگر بیماران نیز این خدمات را با تعرفه‌های دولتی دریافت کنند.

مدیر عامل بیماریهای نادر ایران به یکی از دغدغه‌هایش در زمینه تجهیزات پزشکی بیمارستانها اشاره کرد و افزود: در این جلسه بنده به صراحت به وزیر بهداشت اعلام کردم که ما قصد کمک به مردم را داریم و از این راه سودی را دنبال نمی‌کنیم ولی هر پیشنهادی که تاکنون به وزارت بهداشت دادیم در بدنه وزارتخانه دچار مشکل شده است.

داودیان به مثالی اشاره کرد و افزود: وزیر بهداشت در دیداری که به منزل یک جانباز پزشک رفته بود اجازه تجهیز یکی از مراکز درمانی را داده بود ولی مشاهده شد که معاونان وزیر دستور دکتر هاشمی را اجرا نکردند و همچنان این موضوع در مسیر پیچ و تاب اداری قرار دارد.

وی در توضیح بیشتر بیان داشت: از سال‌های دور ۳ شرکت زیمنس (آلمان)، جی ای (آمریکا)، و فیلیپس (هلند) در حوزه تجهیزات پزشکی کشور فعالیت می‌کنند که به صورت زنجیره‌ای تجهیزات پزشکی از این ۳ شرکت وارد ایران می‌شود. براین اساس عنوان می‌شود که فشارهای بسیاری برای همکاری با این ۳ شرکت از جمله فیلیپس در کشور می‌شود به طوری که مثلاً ما یک دستگاه تشخصیی در بیمارستان فیروزگر که یک مرکز درمانی دولتی است مستقر کردیم اما شرکت فیلیپس از تجهیز این بیمارستان به این دستگاه‌های که ما به طور مستقیم از آلمان به کشور وارد کردیم شکایت کرده است و از آن طرف نیز وزارت بهداشت از شکایت شرکت فیلیپس حمایت می‌کند که این باعث تعجب است.

داودیان با بیان اینکه بنیاد بیماری‌های نادر با توجه به ارتباطات گسترده‌ای که در اروپا و آمریکا دارد می‌تواند به نوعی تحریم‌ها را دور بزند و تجهیزات پزشکی را بدون واسطه و با کمترین هزینه وارد کشور کند، عنوان کرد: بنابر این ما انتظار داریم وزارت بهداشت موانع اینگونه مسائل را از پیش روی سازمانهای مردم‌نهاد بردارد.

داودیان با تقدیر از وزیر بهداشت نسبت به عملکرد وی در اجرای موفق طرح تحول سلامت افزود: در این ایام همه از فعالیت‌های وزیر بهداشت تقدیر می‌کنند که کارهایی عظیمی کرده است. ولی از آن طرف ما نیز انتظار داریم وقتی وزیر بهداشت حرف و دستوری می‌دهد معاونان وی نیز خوب عمل کنند و این مهمترین انتظار ما است.

مدیرعامل بنیاد بیماری‌های نادر ایران با انتقاد از کمک‌های یک سویه به یک بنیاد خاص گفت: توجه به بقیه بنیادها و انجمن‌های مردم نهاد در حوزه سلامت نیز باید وجود داشته باشد. نگاه وزیر محترم بهداشت در حوزه سلامت مهمترین انتظار ماست.

داودیان بیان داشت: ما می‌خواهیم در این کشور بازوی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و خدمت به حوزه سلامت کنیم و اصلاً قصدمان سودآوری نیز نیست به طوریکه دستگاه‌هایی که وارد کشور می‌کنیم به طور مستقیم و با کمترین هزینه برای بیماران در بخش‌های دولتی تجهیز می‌کنیم و به هیچ عنوان در بخش خصوصی این کار را انجام نمی‌دهیم. از آن طرف نیز هیچگونه وام، تسهیلات و یا پولی از دولت و یا مردم نمی‌خواهیم.

وی در پاسخ به این سوال که بنابراین به چه دلیل مایل هستید این همه هزینه برای وارد کردن چنین تجهیزاتی به کشور کنید؟ آیا نفعی از پورسانت یا مزایایی دیگری نخواهید بُرد، بیان داشت: سئوال خوبی پرسیدید، ما یک بنیاد خیریه در حوزه سلامت هستیم و برای بیماران خدمت می‌کنیم، مسلماً با وارد کردن این تجهیزات در شرایط کنونی تحریم و با کمترین هزینه در گام نخست بیماران نادر و صعب‌الاعلاج را تحت پوشش خدمات تشخیصی و آزمایشگاهی رایگان قرار می‌دهیم و از طرف دیگر نیز انحصار ناجوانمردانه شرکت‌های اروپایی مانند فیلیپس را در ایران از بین خواهیم بُرد و به‌جای خروج ارز بالا از کشور در حد توان حاضریم این طرح را حداقل برای ۵ بیمارستان دولتی در تهران اجرا کنیم.

وی ادامه داد: بنده سوالم از وزارت بهداشت این است که وقتی تجهیزات پزشکی برای خدمات تشخیصی و آزمایشگاهی بدون هیچگونه تسهیلات وارد کشور شود چرا با آن مخالفت می‌شود. در حالیکه ما این دستگاه‌ها را نمی‌خواهیم برای بخش خصوصی نصب کنیم و با وجود آنکه حداقل ۳ نوع تعرفه برای هزینه‌های تشخیصی در کشور وجود دارد ما اعلام می‌کنیم که تمام هزینه‌های خدمات این تجهیزات پزشکی از بیماران به‌خصوص بیماران نادر و مبتلا به سرطان رایگان به صورت رایگان صورت می‌پذیرد و هیچ چیزی نیز از کسی نمی‌خواهیم و حتی حاضریم به مدت ۱۰ سال نیز سرویس کامل تجهیزات را انجام دهیم.

مدیرعامل بنیاد بیماری‌های نادر ایران با تاکید بر اینکه ورود این تجهیزات پزشکی با کمترین هزینه در شرایط کنونی تحریم، باعث اشتغال‌زایی نیز می‌شود، عنوان کرد: بنده در جلسه‌ای که وزیر بهداشت با سازمانهای مردم نهاد داشت و چند دوربین نیز روشن بود تمام این صحبت‌ها را انجام دادم و حتی نامه‌ای نیز از این دغدغه‌ها و گلایه‌ها نوشته و در اختیار وزیر قرار دادم و منتظر پیگیری و رسیدگی هستیم.

داودیان خاطرنشان کرد: ما دنبال خدمت هستیم اگر این خدمت ما را نیز نمی‌خواهند هیچ اشکالی ندارد ما کنار می‌نشینیم، ولی وقتی چنین پتانسیلی از این بنیاد در اروپا و آمریکا وجود دارد چرا نباید از این فرصت استفاده کرد. بنابر این بار دیگر بنیاد بیماری‌های نادر ایران اعلام می‌کند که می‌تواند مراکز دولتی را با نظارت مستقیم وزارت بهداشت به تجهیزات تشخیصی آزمایشگاهی مجهز کند و یک ریال نیز از بیماران نادر، صعب‌العلاج، خانواده شهدا، جانبازان، مددجویان کمیته امداد و بهزیستی دریافت نکند و بیماران دیگر نیز با تعرفه دولتی این خدمات را دریافت کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *