جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
۱۱

چرا به زیارت ضریحی می‌رویم که هنوز به کربلا نرسیده؟

چهارشنبه ۸ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۷:۳۷
کد مطلب: 257356
وقتی آیت‌الله بهجت(ره) گریه بر امام حسین(ع) را از نماز شب بالاتر می‌داند، پس هر امر نیکویی که ما را به یاد سیدالشهدا و مصیبت‌های ایشان بیندازد، دارای شأن و منزلت بوده و ضریح امام حسین(ع) نیز از همین موارد است.
چرا به زیارت ضریحی می‌رویم که هنوز به کربلا نرسیده؟
به گزارش جهان، این روزها ضریح جدید امام حسین(ع) در قالب کاروان «سفینة النجاة» از شهرهای مختلفی عبور خواهد کرد تا به جایگاه اصلی خود در کربلا برسد.

در این میان عشق و ارادت مردم به این ضریح را شاهد هستیم که گواه آن وداع  9 ساعته مردم شهر قم با ضریح جدید امام حسین(ع) است، در حالی که ضریح مذکور قریب به 5 سال در این شهر مهمان بود، اما مردمی که سراسر وجودشان مملو از عشق حسین(ع) است، با آه، فغان و اندوه آن را بدرقه کردند.

همچنین استقبال بی‌نظیر مردم تهران از این ضریح، خود نمونه‌ای دیگر از محبت مردم به حسین فاطمه را به تصویر کشید، شاید این سؤال در ذهن متبادر شود که چرا با اینکه این ضریح هنوز در مضجع منور اباعبدالله قرار نگرفته است، مردم برای تبرک جستن به آن گوی سبقت را از یکدیگر می‌ربایند؟

مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم این گونه به پرسش فارس پاسخ می‌دهد:

مؤمنین و ارادتمندان اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) به اموری که به هر نحوی منتسب به آن بزرگواران باشند، علاقه دارند و به آن محبت می‌ورزند، در خصوص ضریح مطهر امام حسین(ع) دوستداران آن حضرت به عنوان بازدید از ضریح به مکان ساخت آن می‌رفتند نه به عنوان زیارت.

اگر چه از باب اینکه منتسب به حضرت اباعبدالله(ع) است مانند عَلَم و ... در ایام عاشورا تیمن و تبرک به آن هم اشکالی ندارد و یا این کار از باب زیارت از راه دور و از مکان خاص و منتسب به آن حضرت به قصد زیارت او انجام می‌شود، اساساً وقتی کسی عاشق دیگری شد هر چه رنگ و بوی او را بدهد دوست می‌دارد و لازم نیست حتماً دست و پای او یا لباس تنش باشد و این حرکات مردم اوج این علاقه و عشق به امام را می‌رساند.



چه آنکه خواندن زیارت و عرض ارادت داشتن از راه دور چنانچه در میان شیعیان مرسوم است به ویژه بعد از نمازها چه آنکه پیامبر
اگر چه از باب اینکه منتسب به حضرت اباعبدالله(ع) است مانند عَلَم و ... در ایام عاشورا تیمن و تبرک به آن هم اشکالی ندارد و یا این کار از باب زیارت از راه دور و از مکان خاص و منتسب به آن حضرت به قصد زیارت او انجام می‌شود، اساساً وقتی کسی عاشق دیگری شد هر چه رنگ و بوی او را بدهد دوست می‌دارد و لازم نیست حتماً دست و پای او یا لباس تنش باشد و این حرکات مردم اوج این علاقه و عشق به امام را می‌رساند.
و ائمه طاهرین(ع) باب الله هستند و واسطه فیض الهی‌اند توسل به آن بزرگواران و ارتباط با آن‌ها تنها به زیارت مشاهد مشرفه‌شان محدود نمی‌شود، بلکه بر اساس تعلیمات خود آن بزرگواران دوستان و شیعیان‌شان از هر جا و در هر زمان می‌توانند ارتباط معنوی با آن‌ها برقرار کنند.

چنانچه شیخ جلیل احمد ابن ابیطالب طبرسی در کتاب «احتجاج» روایت کرده که از ناحیه مقدسه امام زمان(عج) به محمد حمیری بیرون آمد که در آن توقیع امام زمان(عج) فرموده است: هرگاه خواستید توجه کنید به وسیله ما به سوی خداوند تبارک و تعالی و به سوی ما، پس بگویید چنان‌ که خدای تعالی فرموده است: «سلام علی آل یس» تا آخر زیارت شریف آل یس، در این زیارت هیچ گونه زمان و مکانی قید نشده است و هرگاه بخواهیم و از هر جا که بخواهیم می توانیم امام زمان(عج) را با آن زیارت کنیم.

و نیز علقمة بن محمد خضرمی از امام باقر(ع) روایت می‌کند و می‌گوید: به امام باقر(ع) گفتم که مرا دعایی تعلیم بفرما که آن را در این روز بخوانم، در صورتی که نتوانم مزار امام حسین(ع) را از نزدیک زیارت کنم و بخوانم و به سلام به سوی او از شهرهای دور و از خانه‌ام اشاره کنم؟
 
امام باقر(ع) فرمود: «هرگاه چنین باشد (یعنی بخواهد از دور زیارت کند) به صحرا بیرون رود یا بر بام بلندی در خانه خود بالا رود و به سوی آن حضرت اشاره کند و زیارت عاشورا را بخواند، بعد از آن دو رکعت نماز بخواند و این کار را در اوایل روز پیش از زوال آفتاب انجام دهد، پس بر حسین(ع) ندبه کند و بر او بگرید و  کسانی را که در خانه‌اش هستند، امر کند ... به گریستن بر آن حضرت ...، در این حالت خدا را در روز قیامت با ثواب 2 هزار حج و 2 هزار عمره و 2 هزار جهاد ملاقات کند که ثواب آن‌ها مثل ثواب کسی باشد که حج و عمره و جهاد در خدمت رسول خدا(ص) و ائمه طاهرین(ع) کند»، این حدیت طولانی است و ما خلاصه آن را با کمی تقدیم و تأخیر ذکر کردیم.

از این رو، وقتی اشخاص ضریح را می‌بوسند و تبرک می‌کنند، با گفتن «السلام علیک یا اباعبدالله»، دل‌های خود را روانه زیارت امام حسین(ع) می‌کنند.

بنابراین می‌توانیم پیامبر اکرم(ص) و ائمه طاهرین(ع) را از راه دور خصوصاً بعد از نماز زیارت کنیم و پاداش زیارت آن بزرگواران را ببریم.
 
برای آگاهی بیشتر از کیفیت زیارات و از روایاتی که در این زمینه وارد شده‌اند به کتب ادعیه و زیارات مانند «اقبال» سید بن طاوس و «مصباح» کفعمی و خصوصاً به کتاب «مفاتیح الجنان» شیخ عباس قمی بخش زیارات از صفحه 561 تا صفحه 1046 مراجعه شود.
 
پی‌نوشت‌ها:
  1.مفاتیح الجنان، شیخ عباس القمی، صفحه 956، ناشر: مرکز نشر فرهنگی رجاء.
  2.مفاتیح الجنان، شیخ عباس القمی، صفحه 831 تا 832.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


فکر می کنید چرا به بدرقه کسی می رویم که به حج هنوز مشرف نشده است
Iran, Islamic Republic of
اين ضريح هنوز رنگ و بوي امام حسين را نگرفته اگر ضريح قبلي بود ميتوان اينگونه توجيح كرد ...
Iran, Islamic Republic of
من که خود طلبه کوچکي در شهر قم هستم، اين کار را نمي پسندم.
اين چه استدلالي است که مرکز پاسخگويي کرده است؟!
1.اولا هيچ ارتباطي بين سلام کردن به امامان(ع) و زيارت ضريح بدون امام(ع) وجود ندارد!
2. آن سلام و زيارت را امامان(ع) اجازه داده اند و نص دارد؛ اما زيارت ضريح بدون امام خير.
3. اگر قياس جايز باشد در موارد ديگر هم بايد اينگونه قياس کرد؛ که در اين صورت سنگ روي سنگ بند نمي شود.
...
4. ما که به کربلا مي رويم، مي خواهيم امام(ع) را زيارت کنيم نه ضريح را.
...
لطفا اهل فکر تأمل کنند و جواب دهند......
متاسفانه پاسخ با سئوال ارتباطی ندارد
هیچ کس از شیعیان اهل بیت ع نیست که زیارت از دور را دچار اشکال ببیند، اما یک ضریح خالی را به زیارت مردم گذاشتن ...درست نیست
اگر کار درستی است چرا چند سال دیگر ضریح را نگه نمی دارید تا مردم دل سیر زیارت کنند بعد بفرستید حرم مطهر امام حسین علیه السلام؟
...
مسئولید که اطلاع رسانی کنید
Iran, Islamic Republic of
السلام علیکم.
در پاسخ به سوال دوستان:
دوستی فرموده اند: "اگر کار درستی است چرا چند سال دیگر ضریح را نگه نمی دارید تا مردم دل سیر زیارت کنند بعد بفرستید حرم مطهر امام حسین علیه السلام؟" من که ارتباطی بین این سوال با آنچه بعنوان صحت یا عدم صحت زیارت ضریح آماده شده نمی بینیم زیرا این امر مربوط به برنامه ریزی تعویض ضریح می باشد و بهتر است در مقام تکریم ائمه اطهار (ع) ولو به اهدای ضریحی زیباتر و شایسته تر تعجیل شود. اما باید بگویم دل شیعیان شیفته هر آن چیزی است که انتسابی به ائمه اطهار (ع) دارد. فرقی بین ضریح و در حرم و سنگ کف صحن وجود ندارد. اگر بنظر شما ضریح آماده شده قابلیت زیارت ندارد پس پارچه ای هم که چند سال بر روی قبر سیدالشهدا بوده است نیز قابلیت تبرک جستن ندارد و یا بقول وهابیون عین شرک و حرام است!!! پس چرا به به پارچه های متبرک شده به ائمه اطهار(ع) اعتراض نمی کنید؟ ممکن است بفرمایید بهرحال آن پارچه مدتی بر روی قبر یا ضریح مبارک بوده است. که در پاسخ باید بگویم مگر در این مدت تغییری در ماهیت آن پارچه ایجاد شده است که آن تغییر هنوز در ضریح آماده شده مشاهده نمی شود و بدین علت قابلیت زیارت را ندارد؟ و اگر اینگونه بیاندیشیم ضریح قبلی امام حسین علیه اسلام نیز پس از برداشته شدن از روی قبر مبارک دیگر هیچگونه ارزش و تقدسی نخواهد داشت! همچنین پرده کعبه نیز پس از برداشته شدن از روی کعبه نیز دیگر ارزشی نداشته و با پارچه ای که در یک شراب فروشی آویزان است نعوذ بالله تفاوتی نخواهد داشت!
دوستانی دیگر فرموده اند: "اين ضريح هنوز رنگ و بوي امام حسين (ع) را نگرفته اگر ضريح قبلي بود ميتوان اينگونه توجيه كرد" و یا "آن سلام و زيارت را امامان(ع) اجازه داده اند و نص دارد؛ اما زيارت ضريح بدون امام، خير" ، من نیز سوالی دارم و آن اینکه اگر بنا به رنگ و بو داشتن باشد چگونه می توان این عمل پیامبر مکرم اسلام را توجیه نمود که در زمانی که هنوز سیدالشهدا (ع) به امامت نرسیده بودن و هیچ خبری از رخ دادن واقعه کربلا نبود، پیامبر مقداری از خاک مقدس کربلا را با تکریم و تعظیم به ام اسلمه داد و فرمودند: هرگاه اين خاك آغشته به خون شد، بدان كه حسين(عليه السلام) شهيد شده است! بنظر شما این تکریم و تعظیم چه توجیهی دارد؟
United States
در پاسخ چرا به بدرقه کسی که به حج نرفته...!!!
عجب قیاسی! این چه حرف بی ربطی است؟! ما اگر به بدرقه یا استقبال کسی که به مکه مشرف شده می رویم اولا برای احترام به آن شخص است که چنین سعادتی نصیبش شده و ثانیا در روایات آمده که زیارت زائر خانه خدا و حرم پیغمبر (ص) و یا هر امام معصومی (علیهم السلام) مانند زیارت آن بزرگواران است.
آیا درباره زیارت ضریحی که هنوز روی قبر مطهر امام حسین (علیه السلام) قرار نگرفته هم چنین روایاتی داریم؟! ضمنا مقایسه انسان که اشرف مخلوقات است با شبکه های نقره ای و طلا قیاسی مع الفارق است.
بی خود برخی دوستان ایراد می گیرن.
ضریحی که با نیت خالص شیعیان و آه و اشک و عشق مردم برای حضرت تدارک دیده شده حتی قبل از نصب هم متبرکه. مثل پرچمی و یا سیاهی هایی که برای عزای حضرت دوخته میشن و چون به اسم امام حسین هستن از اول مورد احترام مردم اند حتی اگه بعدا قرار باشه در هیئت نصب بشن. پس بی خود روشنفکر بازی به سبک غرب در نیارید و بذارید مردم لذتشونو ببرن.
Iran, Islamic Republic of
کار بسیار اشتباهی بود. احترام و حرمت ضریح در صورتی است که در محل و مکان خود یعنی مدفن امام قرار داشته باشد نه اینکه در هر جایی قابلیت زیارت و تبرک داشته باشد. همین کارها را می کنند که شیعیان متهم به بدعت گذاری در دین هستند.
جالبه. برخی از ترس اینکه بدعت گذار و غیره از طرف دشمنان معرفی نشن ادای روشنفکرارو در میارن و فکر می کنن خیلی متعادلن.
داستانی واقعی ازشفا گرفتن کوری هست که میگن: کسی برای زیارت حضرت سیدالشهدا می رفت و رفیق کوری داشت . طرف بهش سفارذش کرد از تربت امام حسین برامبیار تا شفا بگیرم. وقتی رفیقش برگشت یادش رفته بود تربت بیاره و برای اینکه دلدوستش نشکنه رفت از خاک باغچه براش آورد و گفت تربت امام حسینه. اونم به چشماش مالید و بینا شد.
دوستان برای پز روشنفکری گرفتن راحت از مفاخرتون نگذرید. اون عشق و حرارت قلبی در دل مومنین نسبت به امام حسین هست که حتی ضریح نصب نشده رو هم متبرک می کنه و اساسا هر چه که منصوب به اهل بیت بشه ماهیتش با بقیه فرق می کنه
Iran, Islamic Republic of
عاشق آنچه متعلق به معشوق است با تمام وجود دوست دارد . آنان كه ايراد مي گيرند مي توانند اين ايراد را زمانيكه روي قبر هم نصب شد بگيرند . چون جسد مطهر به ضريح متصل نيست و ... صد ايراد بني اسرائيلي ديگر تا برسند به نطريات وهابيت
در بین نظرها متأسفم برای آن طلبه ای که چنین نظر سخیف و ساده اندیشانه ای داده است. گاهی باید انسان از دشمن چیزی بیاموزد. کسانی که از این استقبال بی نظیر مردم چنین عصبانیت خود را بروز دادند که گفتند این استقبال نشان میدهد که عمق باورهای مذهبی در ایران بسیار بیشتر از چیزی است که ما تصور میکنیم. باید قید سکولاریزه کردن ایران را بزنیم. آنها که دشمن هستند چنین خوب به عمق مطلب پی برده اند و آنوقت یک طلبه در قم اینقدر قشری به مسأله نگاه میکند. من یقین دارم که این طلبه هیچ بویی از عشق به مکتب اباعبدالله (ع) نبرده است و یا فردی است که در قالب یک طلبه تنها پیامی گذاشته تا شبهه ای را تقویت نماید. در هر حال باید گفت:
من از بیگانگان هرگز ننالم
که با من هرچه کرد آن آشنا کرد...