جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

معمای صدها خودرو «تویوتا» داعش چیست؟

چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۵۰
کد مطلب: 448651
دولت عراق می‌گوید شدیداً به دنبال این پاسخ است که صدها خودروی شرکت تویوتا را چه کسانی در اختیار گروه تروریستی داعش قرار داده‌اند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، موضوع وانت‌های شرکت تویوتا که در اختیار  گروه تروریستی داعش است و اینکه آنها از چه طریق توانسته‌اند به تعداد زیادی از آنها دست پیدا کنند معمایی است که هنوز حل‌نشده است.
 
شبکه خبری«ای‌بی‌سی نیوز» گزارش داده مقامات ضد تروریسم در آمریکا، اخیراً از شرکت تویوتا، که دومین تولیدکننده بزرگ خودرو به شمار می‌رود خواسته‌اند منبع دست‌یابی داعش به تعداد زیادی از وانت‌های تویوتا و خودروهای شاسی‌بلند «اس‌یووی» را مشخص کنند. 
 
شرکت تویوتا از این موضوع ابراز بی‌اطلاعی کرده اما گفته از تحقیقات در این زمینه و جلوگیری از رسیدن محصولاتش به دست گروه‌های تروریستی استقبال می‌کند.
 
ادوارد لوئیس، یکی از مقامات شرکت تویوتا مستقر در واشنگتن به ای‌بی‌سی نیوز گفت:«تویوتا سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ای برای نفروختن خودرو به خریدارانی که ممکن است از آن برای فعالیت‌های تروریستی استفاده کنند، دارد.»
 
او با وجود این اضافه کرد که برای این شرکت ردیابی خودروهای مسروقه این شرکت و یا خودورهایی که توسط گروه‌های واسطه خریداری و مجددا فروخته شده‌اند، امکان‌پذیر نیست.
 
وانت‌های تویوتا هیلوکس و لندکروزهای این شرکت را تقریباً در تمامی ویدئوهای تبلیغاتی گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه می‌توان دید.
 
سفیر عراق در آمریکا می‌گوید دولت کشور وی معتقد است که اعضای گروه تروریستی داعش، علاوه بر تغییر کاربری برخی از وانت‌های قدیمی، صدها تویوتای مدل جدید هم خریداری کرده و یا به طریق دیگر به دست آورده است.
 
لاکمن فیلی، سفیر عراق، می‌گوید: «این سوالی است که ما از همسایگانمان می‌پرسیم. این وانت‌های جدید... خودروهای چهارچرخ... صدها عدد از آنها در اختیار داعش است. آنها از کجا می‌ایند؟»
 
گمانه‌زنی‌ها درباره استفاده گروه‌های تندرو از خودروهای شرکت تویوتا در سال‌های گذشته هم وجود داشته است. در سال 2014، «رادیو بین‌المللی عمومی» گزارش داد وزارت خارجه آمریکا 43 دستگاه وانت تویوتا تحویل معارضان مسلح سوری داده است.
 
یک روزنامه استرالیایی هم اخیرا در گزارشی اعلام کرد بیش از 800 دستگاه تویوتا در سیدنی، بین سالهای 2014 تا 2015 مفقود شده است.
 
تلاشهای دولت عراق برای ردیابی مسیر دستیابی داعش به این خودروها تا کنون ثمری در بر نداشته است.
 
اما آمارهای خود شرکت تویوتا نشان می‌دهند فروش خودروهای هیلوکس و لند کروز این شرکت در عراق بین سالهای 2011 تا 2013، سه برابر افزایش یافته و از 6000 دستگاه به 18000 دستگاه رسیده است.
 
سعد معان، یکی از سخنگواهی ارتش عراق به ای‌بی‌سی نیوز می‌گوید این ظن وجود دارد که برخی واسطه‌ها از بیرون عراق، این خودروها را به عراق قاچاق کرده‌اند.
 
او گفت: «وقت ما دارد صرف مبارزه با این تروریست‌ها می‌شود، بنابراین نمی‌توانیم بگوییم که روی مرزهایمان بین عراق و سوریه کنترل داریم. ما به شدت دنبال جواب هستیم.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *