پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
معرفی کتاب

شطرنج با ماشین قیامت

نوشته حبیب احمدزاده
يکشنبه ۲۰ دی ۱۳۸۸ ساعت ۱۸:۳۸
کد مطلب: 88875
معرفی رمان  "شطرنج با ماشین قیامت "نوشته حبیب احمد زاده
خلاصه رمان :
 شخصيت اصلي داستان «شطرنج با ماشين قيامت» رزمنده بسيجي جواني است كه طي عملياتي محرمانه پيرامون يافتن محل استقرار رادار فرانسوي سامبلين، با افراد و شخصيت‌هايي درگير مي‌شود كه به واسطه هم‌رزمش پرويز با آن‌ها آشنا شده است. اين شخصيت‌ها در قالب يك مهندس بازنشسته پالايشگاه نفت كه به نوعي نماينده انسان‌هايي است كه از ديد عقلاني و فلسفي به جنگ و وقايع آن مي‌نگرند، دو كشيش و دختري كه هريك نماينده قشرهاي خاصي از مردمي كه هريك به نوعي با جنگ درگير شده‌اند ، شكل مي‌گيرد. 

چاپ نهم تا سیزدهم« شطرنج با ماشین قیامت» به تازگی به دلیل نیاز بازار کتاب تجدید چاپ شده است. اين كتاب در 342 صفحه به شمارگان2200 نسخه در هر چاپ و با قيمت 47٠٠ تومان به چاپ رسیده است

حبیب احمدزاده نویسنده این رمان در  جلسه ای که به صورت پرسش و پاسخ برگزار شده، درباره نام کتاب گفت: برای دستیابی به مفهوم آن باید داستان را خواند و این خود داستان است که مفهوم رسانی کرده و علت نامگذاری را به مخاطب و خواننده می رساند.

وی درباره نوع نگارش و ماجراهای داستان اظهار داشت: هر نویسنده برای خود یک شکل نگارشی دارد. مانند یک تصادف در خیابان که هر شخص از آن برداشت شخصی خود را دارد. یکی راننده را مقصر می داند و دیگری عابر را که مجروح شده است. اگر در آبادان از ماجراهای این داستان بپرسید همه آن را یک مسئله عادی و ساده تلقی خواهند کرد. چراکه برای آن ها این مسائل عادی بوده است. آنچه مرا به نوشتن این داستان وادار کرد، نامه آخر کتاب بود.

احمدزاده اظهار داشت: قهرمان داستان درگیر سه ماشین است. یکی ماشین قیامت که باید با آن بجنگد دوم ماشین غذا که از آن متنفر است و دیگری ماشین سرگرد که عاشق آن است و به آن نمی رسد. او در این مثلث گیر کرده است. در بسیاری از صحنه های داستان این مثلث را می بینیم. این آدم وظیفه دیده بانی دارد و کارش ذهنی است. بالای برج دیده بانی نشسته و با ذهن و فکرش کار می کند. در واقع جنس یک دیده بان از جنس یک فرمانده است.

گفتنی است رمان « شطرنج با ماشین قیامت» برای اولین بار در سال 84 به چاپ رسید و در این مدت مورد توجه بسیاری از منتقدان و کارشناسان قرار گرفت . این کتاب با ترجمه « پال اسپراکمن» در آمریکا نیز منتشر شده است .

« شطرنج با ماشین قیامت» تا کنون جایزه بهترین رمان جایزه ادبی اصفهان در سال 1385، بهترین رمان دفاع مقدس جایزه کتاب سال شهید غنی پور در سال 1385، تنها رمان تقدیر شده کتاب سال دفاع مقدس در همین سال ،کاندیدای نهایی کتاب سال نویسندگان و منتقدان مطبوعات کشور در سال 85 ،کاندیدای نهایی بخش رمان کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و همچنین کاندیدای نهایی کتاب سال زرین قلم در سال 85 را از آن خود کرده است.

این کتاب از دید بسیاری از کارشناسان در زمره بهترین رمان های دفاع مقدس که در سال های اخیر نگاشته شده است ، قرار دارد.

منبع :انتشارات سوره مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *