شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۱
۱

4 آفت حکومت‌داری از منظر امیرالمؤمنین(ع)

شنبه ۲۸ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۴۶
کد مطلب: 371034
یک کارشناس دینی واگذاشتن اصول، پرداختن به امور غیر مهم، مقدم ساختن انسان‌های فرومایه، واگذاشتن و عقب راندن انسان‌های فاضل را چهار آفت حکومت‌داری از منظر علی(ع) برشمرد و گفت: این موارد بیانگر انتظار امام علی(ع) از حکمرانان است.
به گزارش جهان، حجت‌الاسلام والمسلمین علی ثمری کارشناس دینی در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، با اشاره به ویژگی عدالت‌محور بودن حضرت علی(ع) بیان داشت: یکی از وظایفی که خداوند متعال جزو مأموریت‌های انبیای الهی قرار داده، برقراری عدالت است؛ «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» از این آیه فهمیده می‌شود یکی از ارکان برقراری عدالت، تشکیل حکومت است.

وی با بیان اینکه ائمه اطهار(ع) نیز به دنبال تشکیل حکومت بودند، افزود: حضرت امیرالمؤمنین(ع) با تمام زحمات و فراز و فرودهایی که تاریخ، از زندگانی ایشان بعد از حیات رسول اکرم(ص) ثبت کرده، در اوخر عمر شریفشان در این جایگاه امامت قرار می‌گیرند و مردم به عنوان خلیفه مسلمین به ایشان اقبال می‌کنند و حضرت حکومتی براساس قرآن تشکیل می‌دهند.

این کارشناس دینی عنوان کرد: حضرت علی(ع) در این راستا همه تعارفات و رودربایستی‌ها را نسبت به حکومت و حکومت‌داری و مسئولیت‌پذیری در نظام اسلامی کنار می‌گذارد و چهار آفت را ذکر می‌کند که نباید اتفاق افتد که شامل تضییع الأصول، التمسک بالفروع، تقدیم الاراذل، تأخیر الافاضل؛ واگذاشتن اصول، تمسک به فرعیات و پرداختن به امور غیر مهم، مقدم ساختن انسان‌های فرومایه، واگذاشتن و عقب راندن انسان‌های فاضل است.

وی ادامه داد: وقتی در زندگی گوهربار علی‌بن ابیطالب(ع) نگاه می‌کنیم، در می‌یابیم نامه‌هایی که از ایشان در نهج‌البلاغه آمده است متوجه همین مضامین است، نامه‌ای که حضرت به مالک اشتر و یا عثمان بن حنیف می‌نویسند توقع و انتظار این امام همام را از ما بیان می‌کند، بنابراین واقعاً کسی را مانند علی(ع) نداریم.

حجت‌الاسلام ثمری ابراز داشت: حضرت امیر(ع) در نامه‌ای به عثمان بن حنیف می‌فرماید: چهار کار انجام دهید تا منِ امیرالمؤمنین(ع) را کمک کنید «وَ لَکِنْ أَعِینُونِی بِوَرَعٍ وَ اجْتِهَادٍ وَ عِفَّةٍ وَ سَدَاد»؛ اول اینکه اجازه ندهید حدود خدا توسط شما و افرادی که منتسب به شما هستند شکسته شود، تلاش کنید احکام الهی پیاده شود، سعی کنید عفیف و پاکدامن، پاک‌ دست، پاک ذهن، پاک قدم و پاک قلم باشید و سپس می‌فرمایند: کاری را هم که به شما سپرده می‌شود آن را محکم و درست انجام دهید.

وی افزود: بنده بر این باور هستم که اگر این چهار خواسته حضرت علی(ع) که در انتهای نامه ایشان به عثمان بن حنیف آمده است، را عمل کنیم در واقع همان نکاتی که حضرت(ع) از ما انتظار دارد را محقق خواهیم کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


پدرام
کاش شما هم رعایت میکردین