جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

دوقلوهای به هم چسبیده درقم متولد شدند

چهارشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۵۰
کد مطلب: 431136
دوقلوهایی در بیمارستان حضرت زهرا(س) قم به دنیا آمدند که از ناحیه سر به هم چسبیده بودند.
به گزارش جهان به نقل از دانشگاه علوم پزشکی قم، دوقلوهای به هم چسبیده که در بخش مراقبت‌های ویژه این بیمارستان بستری هستند حال عمومی نسبتاً خوبی دارند ولی از طریق دستگاه تنفس مصنوعی استفاده می‌کنند.


پزشک معالج این دوقلوها در پاسخ به این سئوال که آیا بروز چنین تولدهایی دلیل خاصی دارد، گفت: نمی‌توان گفت که این پدیده عامل ژنتیکی دارد، اصولاً این‌گونه زایمان‌ها ارتباطی به ازدواج فامیلی هم ندارد و می‌تواند بر اثر عدم تقسیم مناسب سلول‌ها در رحم مادر به وجود بیاید.

دکتر برقعی در مورد امکان جداسازی این دوقلوها از هم تأکید کرد: باید بررسی‌های لازم انجام گیرد و اکنون برای اظهارنظر زود می‌باشد ولی می‌توان گفت اگر دوقلوها از قسمت استخوان به هم متصل باشند و بافت‌های مغز آن‌ها درگیر نباشد می‌توان تا حد زیادی امید داشت که بتوان آن‌ها را با موفقیت از هم جدا کرد در غیر این صورت، عمل جداسازی تقریباً غیرممکن است.

این پزشک متخصص کودکان افزود: چون انجام سونوگرافی در این وضعیت از این دوقلوها امکان ندارد، نمی‌توان گفت دقیقاً از چه ناحیه‌ای به هم چسبیده‌اند به همین دلیل می‌بایست عکسبرداری ام آر آی از قسمت سرانجام گیرد تا با شناسایی قسمت‌های متصل بتوانیم بهترین تصمیم را برای نجات جان آن‌ها بگیریم.

برقعی با اشاره به این‌که اگر بافت مغزی دوقلوها به هم چسبیده باشد می‌بایست به همین صورت به زندگی خود ادامه دهند، گفت: در صورت مشخص شدن این‌که اتصال فقط در ناحیه استخوان سر می‌باشد، در صورت لزوم آن‌ها را هر چه سریع‌تر جهت انجام عمل جراحی جداسازی به تهران اعزام خواهیم کرد.

پزشک معالج در پایان گفت: این موارد راه پیشگیری خاصی ندارد ولی با انجام سونوگرافی‌های دقیق در طول مدت بارداری و تحت مراقبت بودن مادر می‌توان از بروز چنین پدیده‌های نادری جلوگیری کرد.

گفتنی این دوقلوهای پسر پنجمین فرزند والدین خود به شمار می‌آیند که از اتباع خارجی هستند و پدر آن‌ها به دلیل بیمه نبودن دوقلوها و مخارج سنگین این‌گونه اعمال جراحی از مسئولان و خیرین خواست به او کمک نمایند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *