جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۵
۲۵

"پسرعمه‌ زا بی‌ ادب است!"

جمعه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۵۹
کد مطلب: 420435
حامد محمدی کنگرانی - روانپزشک و عضو کمیته‌های روان‌درمانی و رسانه‌های انجمن روانپزشکان ایران - در یادداشتی، خواستار ایجاد محدودیت سنی برای تماشای سریال کلاه قرمزی شده است.
به گزارش جهان،وی در بخش‌هایی از یادداشت خود که در هفته‌نامه زندگی مثبت منتشر کرده، آورده است: متاسفانه شخصیت‌هایی که در سال‌های اخیر به سریال کلاه قرمزی اضافه شدند مثل پسر عمه‌زا، آقوی همساده، فامیل دور، جیگر و دیبی و سایر شخصیت‌ها ...، همگی در راستای خنداندن بزرگسالان هستند و نه کودکان.

پسر عمه‌زا که یک شخصیت کاملا بی‌ادب است و کارهایی می‌کند که برای بچه‌ها بدآموزی دارد.

فامیل دور هم یک شخصیت کاملا بزرگسال است و تمام حرف‌ها و شوخی‌هایش برای بزرگسالان نوشته شده است.

آقای همساده هم یک شخصیت شیرازی است و حرف‌هایش تا حدودی برگرفته از فرهنگ شیرازی با اغراق بسیار زیاد با این شعار است: هر بلا و بدبختی که سرتان می‌آید باید به آن خندید. یعنی انگار خواری و زیر سلطه بودن را عملا به یک موضوع خنده‌دار تبدیل می‌کند.

شخصیت دیگر این مجموعه دیبی است که شخصا با آن مشکل دارم. اینکه یک دیو شخصیتی از یک برنامه کودک شود برای من کمی عجیب است. چون دیو چیزی است که بچه‌ها از آن می‌ترسند.

جیگر یک شخصیت دوستداشتنی و بامزه است که عملا پرخاشگری را رواج می‌دهد. این را بگویم تمام شخصیت‌ها بامزه هستند و ما فقط می‌خواهیم تاثیرات آنها را روی بچه‌ها بررسی کنیم. شخصیت جیگر عملا به بچه‌ها می‌گوید تا زمانی که داد نزنی حرفت را نمی‌فهمند.

آموزنده‌ترین شخصیت این سریال پسر خاله است. نمونه شخصی است که سرش به کار خودش است و در کمال آرامش رفتار متینی از خود نشان می‌دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علی.
در سریال کلاه قرمزی، بچه هایی با خصوصیات مختلف اخلاقی وجود دارند. واقعیت جامعه همین است.
ایشون یا از جامعه شناخت کافی ندارند یا از نقش رسانه بی اطلاع هستند.
قطعا ایشون با کلی تحصیل و تجربه از شما کمتر میدونن جامعه خیلی از واقعیت ها رو داره که باید اصلاح بشن نه اینکه نمایش داده بشن
سریال برای بچه ها، در همه جای دنیا قوانین خاصی دارد
شما قوانین رسانه ای انگلستان رو ببینید، یا ایالات متحده رو بعد اظهار نظر کنید.
به نظرم این روان شناس، انتقاد درستی داره می کنه.
اصلا مخاطب کلاه قرمزی کودک نیست، حتما بزرگسال است، منتها این صدا و سیما این رو نمیتونه با سازنده ها به تعامل برسه، سازنده ها، چون می دونن مردم هر سال اینا رو می خوان، پیام های خودشون رو می گنجونن، و به صحبت مدیران سیما و خواست شون برای تغییرات توجه نمی کنن.
منتظر
متفکر جان: آقای دکتر می خواهد بگوید که چگونه باید الگوی خوبی برای بچه ها بسازیم و چگونه فرهنگ سازی کنیم. نه اینکه الان بچه ها چگونه هستند. افتاد!
مآ
آنچه واقعیت دارد لزوما صحیح وبر حق نیست
وظیفه برنامه سازان این است که گوشه ای از کار تربیت فرزندان را دست بگیرند نه اینکه ناهنجاریهای موجود در خیابان را تا عمق خانه ها بکشند.
واقعا خیلی خیلی بد آموزی داره
Iran, Islamic Republic of
مسخره تر این که گفته بچه ها از دیو می ترسند. ظاهراً آقای روانشناس خبر نداره بچه ها تو بازیهای کامپیوتری چه چیزایی میبینن. فکر کرده هنوز مثل او زمانیه که خودش بچه بود.
فولاد خان
Finland
یعنی اینم بشه مثله در حاشیه بخدا یه خونی اینم
متاسفم برای بعضی ها که توانایی تحمل این حد از سرگرمی را هم برای این ملت ندارند... واقعا باید به حال این افراد تاسف خورد...
اتفاقا خیلی مجموعه ی دوست داشتنییه...ما ک خانوادگی عاشقشیم.
نصیر
United States
مهم اینه که همه این رفتارهای جیگر از سمت یک خر انجام میشه و بچه میفهمه پرخاشگری کار خره و پرخاش نمیکنه!
ترس بچه از دیو هم بی معنا است! چون وجود نداره.اینطوری باید سمندون رو هم دیگه پخش نکنن چون یه بچه دیو وحشتناک و شاخ دار واقعی رو نشون میداد!
آقوی همساده هم یک شخصیت اغراق شده است که اتفاقاً یک بچه دو ساله هم میفهمه که این همه بدبختی واقعی نیست ولی خوش خلق بودن رو یاد میگیره. با فرض روانشناسانه ایشون کایوت و رادرانر (گرگ و پرنده) و حتی تام و جری و حتی پلنگ صورتی رو هم نباید گذاشت بچه ببینه چون اون چیزی که آقوی همساده تعریفش رو میکنه بدترش توی کارتون ها سر کاراکترهایی که ذکرشون رفت، میاد.
در مورد دیالوگ های پسر عمه زا گهگاه زیاده روی میشه و حرف هایی میزنه که برای بزرگتر ها هم جالب نیست. مثلا یه بار گفت طناز نیست، طنش نازه! (مهمون برنامه طناز طباطبایی بود) که در سری های بعدی اصلاح شد و در کل پسر عمه زا سمبل ادب آموزی از بی ادبان هستش.
به این روانشناس محترم توصیه می کنم به جای دیدن میزگردهای پزشکی زمان هایی رو هم به دیدن تلویزیون همراه با بچه اش یا بچه های فامیل بپردازه (اگر اون ها رو هم وادار به دیدن میزگردهای شبکه چهار نکنه!)
hossein
دکتر جون مادرت بی خیال
هرچی هست بهتر از نبودشه چون حداقل ۱ساعت ماهواره رو خاموش میکنه
البته شماهم میخواستی اسمت درآد گیر دادی به این سریال تا معروف شی
رضا
Iran, Islamic Republic of
لطفا خودتون رو با نقد برترین و محبوب ترین مجموعه بزرگ نشون ندین
مدینه فاضله نیست که اگر همه خوب بودن که مشکلی تو جامعه نبود دکتر جون خوب و بد همه جا با هم هستند و این در هم بودن واقعیته محضه و از طرفی شیطنتهای بعصی شخصیتهای عروسکی تعمدیست تا از دلش راههای برخورد با این شلوغ کاریها حلاجی بشه
Japan
تمام مشکلات مردم در حوزه پزشکی و روانی حل شده و فقط مانده بود که ایشان نظر بدهند در حوزه سلامت رسانه و کلا قرمزی !!! آقا شما کار خودت را درست انجام بده. با تشکر
همین که پسر خاله را پاسوریزه کردید کافیه !!!
یه کاری کنید که دیگه اصلا" آنتن خریدن هم دیگه صرف نکنه !!!
United Kingdom
اقایان دکترا ولمون کنید! دست از سر کچل مردم بردارید.اول درحاشیه رو تعطیل کردید حالا رفتید سراغ کلاه قرمزی؟
برو بابا. هرروز یکی پا میشه با یه شخصیت که محبوب مردم شده مخالفت می کنه تا مثلا معروف شه...
United States
چطور بیان مطب و یه ویزیت هم بشن
کلاه قرمزی رو بزرگترا بیشتر میبیبن تا بچه ها
اما مگه بد آموزی فقط برای بچه هاست؟
ول كنين بابا شما بريد راجع به سريال حاشيه مديري مطلب بنويسيد . سريالي كه ضعفهاي جامعه پزشكي را نشان مي داد . پزشكها فكر مي كنند چهارتا كتاب خواندند خيلي بالاتر از ديگران هستند .
خوب شما یه برنامه بساز ببین چند تا بیننده جذب میکنی؟ بعد مقایسه کن بچه ها پای ماهواره ها یا دی وی دی ها بن تن و ... ببینن بهتره یا دیبی و پسرعمه زا...
صدا و سیمای هزارتا برنامه خوب هم داشته باشه باز هم نمیشه جلوی تماشای ماهواره و فیلم و کارتون هایی که مثه نقل و نبات به دست مردم میرسه گرفت. اما این دلیل نمیشه که رسانه برنامه ی بد تولید کنه. صدا و سیما یه طیف مخاطب ثابت و دائم داره که اونهم غالبا از قشر مذهبی هستن و میخوان با خیال راحت بچه هاشونو بذارن جلوی تلویزیون اما با وجود اینهمه برنامه ی مزخرف که هیچ آموزندگی نداره حتی از تلویزیون خودمون هم مجبورن گزینشی برنامه تماشا کنن. واقعا قشر مذهبی در جمهوری اسلامی خیلی مظلومه. اهل تماشای ماهواره نیستن و حاضر نیستن خانواده ها و بچه هاشون هر برنامه ای تماشا کنن لذا واقعا اگر کسی بخواد بچه اش رو با تربیت صحیح دینی بزرگ کنه خیلی محدودیت داره و صدا و سیما اصلا نیاز این قشر رو درک نمیکنه. تا کی باید به این بهانه ها، برنامه های سطحی و لوده و بدون هدف و آشغال به خورد مردم بدن؟
راست میگه بی ادبی پسرعمه زا بیش از حد غراق شده است و توی ذوق آدم می زند
Iran, Islamic Republic of
برادر خدا روزی تو جای دیگه حواله کنه...