پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱

پرنده‌های رادار گریز چین قابل رقابت با آمریکا

سه شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۳۳
کد مطلب: 436834
یک نشریه آمریکایی نوشت: نسل جدید جنگنده‌های چین می‌توانند تاثیر شگرفتی بر توانایی‌های دفاع از فضای این کشور یا برتری در سناریوی حمله هوایی حتی تا غرب اقیانوس آرام داشته باشند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» در مطلبی به بررسی توانمندی‌های هوایی جمهوری خلق چین و قیاس آخرین دستاوردهای هوایی‌ آن منجمله جنگنده‌های بسیار پیشرفته جی۲۰ و جی۳۱ پرداخته و نوشت: هم اینک چین هدف خود را بر تولید نسل پنجم جت‌های جنگنده طراحی بومی گذاشته که با جنگنده‌های «یو اس اف ۲۲» و «اف۳۵» قیاس می‌شوند.

بر اساس این گزارش، بسیاری از مقام‌ها و خلبانان آمریکا مدعی هستند که چین با سرقت اینترنتی اطلاعات فن آوری آمریکا توانسته به کمک برنامه‌های بومی تولید این تجهیزات بشتابد. چین همچنین از فن‌آوری چاپ سه بعدی کمک گرفته تا سرعت و قابلیت جنگنده‌های خود را در قیاس با آمریکا افزایش دهد.

نشنال اینترست نوشت: جنگنده‌های جی ۲۰ بلک ایگل در سال ۲۰۱۸ به طور کامل عملیاتی می‌شوند و دومین نسخه جنگنده جی ۳۱ جر فالکن نیز تا قبل سال ۲۰۲۰ عملیاتی خواهند شد. اگر چنین مواردی صحیح باشند، نسل جدید جنگنده‌های چین می‌توانند تاثیر شگرفی بر توانایی‌های دفاع از فضای این کشور یا برتری در سناریوی حمله هوایی به ویژه علیه تایوان داشته باشند.

این نشریه با اشاره با سوابق ساخت جنگنده در چین نوشت: توانایی چین در انجام پروژه‌های هوایی در ۵ سال گذشته ارتقا یافته است. در واقع دو شرکت چینی «چانگدو» و «شن یانگ» از سال ۲۰۰۸ طراحی تولید و ساخت جنگنده‌های نسل پنجم را هم برای مصرف داخلی و هم صادرات جهانی آغاز کردند. به احتمال زیاد جت‌های جی ۲۰ و جی ۳۱ یکی بعد از دیگری تکمیل شده و در زرادخانه نیروی هوایی چین ادغام خواهند شد.

در بخش دیگر این مطلب آمده است: بخاطر این‌که جنگنده‌های یاد شده آزمایشی هستند هنوز میزان قابلیت‌های آن‌ها حتمی نشده هرچند که ارزیابی می‌شود جی ۲۰ دارای سامانه حملات دور برد و رسیدن به هر نقطه‌ای در غرب اقیانوس آرام باشد و با ذکر این نکته که این جنگنده رادار گریز نیز خواهد بود. جنگنده جی ۲۰ احتمالا دارای توانمندی نبرد هوایی و کاستن از توانایی پوشش رادار دشمن بوده و از این حیث شبیه جنگنده‌های اف ۲۲ و اف ۳۵ آمریکا است. جنگنده جی ۲۰ کمی سریعتر از جی ۳۱ بوده و سرعت آن ۲.۵ ماخ است در حالی که جی ۳۱ سرعتش برابر با ۲ ماخ می‌باشد.

این نشریه آمریکایی نوشت: در حالی‌که جی ۲۰ مجهز به قابلیت‌های رزم هوایی رودروی پیشرفته است، جنگنده جی ۳۱هواپیمایی کامل و ایده‌آل برای نیروی هوایی چین خواهد بود.

در انتهای این مطلب آمده است: مقام‌های آمریکایی بر این باورند که جی۳۱ به فوریت قابلیت برابری حتی پیشی گرفتن از جت‌های نسل چهارم آمریکا چون اف ۱۵ ایگل یا اف ۱۸ E را دارا می‌باشد و بطور احتمالی حتی قابل رقابت با اف ۲۲ یا اف ۳۵ است البته بخش عمده آن بسته به برخی عوامل کیفی چون توانمندی خلبانان چینی، کیفیت جت‌ها و قابلیت‌ راداری و دیگر تجهیزات بکار رفته در این جنگنده‌ها دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *