جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

جایگزین «پلیس مالیاتی» آمد

يکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۵۱
کد مطلب: 436537
رئیس کل سازمان مالیاتی کشور از فعال شدن بازرسان ویژه مالیاتی ( جایگزین پلیس مالیاتی) براساس توافق با نیروی انتطامی خبر داد و گفت: کف فرار مالیاتی در ایران ۱۴ هزار میلیارد تومان است.
به گزارش جهان به نقل از مهر، علی عسگری امروز در نشستی خبری در پاسخ به سئوال مهر درباره آخرین وضعیت راه‌اندازی پلیس مالیاتی، گفت: دو ماه قبل در جلساتی با نیروی انتظامی برای برخورد با افرادی که فرار مالیاتی دارند یا پولشویی می‌کنند و خود را به چرخه سازمان مالیاتی معرفی نمی‌کنند، هماهنگی‌هایی صورت گرفته و قرار است که نیروی انتظامی در شناسایی این افراد به سازمان امور مالیاتی کمک کند.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه نیروی انتظامی از طریق ابزارهای شناسایی که در اختیار دارد، می‌تواند به سازمان مالیاتی در این زمینه کمک کند، افزود: برای این منظور تفاهم‌نامه‌ای میان سازمان مالیاتی و نیروی انتظامی منعقد شد و بر اساس آن، شناسایی پول‌شویان، متواریان مالیاتی و قاچاقچیان در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: سازمان مالیاتی می‌تواند بازرس مالیاتی داشته باشد نه پلیس مالیاتی، بر این اساس نام آن را بازرس ویژه مالیاتی که همان پلیس مالیاتی است، نهادیم. در اصلاح قانون مالیاتی نیز پیش‌بینی بازرس مالیاتی صورت گرفته است، بنابراین با رایزنی‌های صورت گرفته، نیروی انتظامی در موارد خاص مذکور برای شناسایی با ما همکاری خواهد کرد.

عسگری در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا تاکنون پرونده ویژه‌ای با همکاری نیروی انتظامی پیگیری شده است یا خیر؟ گفت: بیشتر در زمینه فعالیت کدفروشان و صادرکنندگان فاکتور صوری متمرکز شده‌ایم و با همکاری نیروی انتظامی، شناسایی و رصد آنها آغاز شده است.

وی در پاسخ به سئوال دیگر مهر مبنی بر اینکه براساس قانون، افرادی که اطلاعات مالیاتی خود را به سازمان امور مالیاتی کشور ارائه ندهند، مجرم شناخته می‌شوند و لازم است که تمام دستگاه‌ها و سازمان‌ها اطلاعات اقتصادی خود را به ماموران مالیاتی ارائه دهند، آیا تاکنون سازمان مالیاتی در این راستا بر علیه دستگاهی اعلام جرم کرده است یا خیر؟ گفت: براساس اصلاح قانون، کسانی که فرار مالیاتی داشته باشند، مجرم هستند و عمل آنها جرم است. قانون مربوطه نیز به تایید شورای نگهبان رسیده اما باید قانون آن به سازمان مالیاتی ابلاغ شود، اما در هر صورت اطلاعات مالیاتی مودیان توسط سازمان اخذ و در پایگاه مالیاتی متمرکز می‌شود و کارکنان مالیاتی از این اطلاعات در بخش‌های مختلف استفاده می‌کنند.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد مالیات لیزینگ‌ها گفت: لیزینگ‌ها بابت خدمات لیزینگی خود باید مالیات بدهند، همچنین مالیات ابرازی صندوق توسعه ملی که مالیات عملکرد آنهاست و در تیرماه ابراز شده، ۱۷۶ میلیارد تومان است.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا دلارهای آزادسازی شده ناشی از مذاکرات هسته‌ای که وارد کشور خواهد شد، مشمول مالیات است یا خیر؟ گفت: دلار و پول به تنهایی مشمول مالیات نیست. هر گاه این دلارها وارد خزانه شد و به پول و درآمد تبدیل و در چرخه قرار گرفت، مالیات آن را اخذ خواهیم کرد.

عسگری در خصوص مالیات موسسات غیرمجاز پولی گفت: در این زمینه تفاهماتی با بانک مرکزی داشته‌ایم و به زودی در چارچوب تفاهم، ابلاغیه‌ای صادر خواهیم کرد، این در حالی است که سازمان مالیاتی بیش از سه سال است که از بانک مرکزی برای همکاری و هماهنگی به منظور اخذ مالیات از موسسات غیرمجاز پولی درخواست داشته است، زیرا این موسسات نظم اقتصادی را برهم می‌زنند. بر این اساس، علی‌رغم اینکه سود سپرده‌های بانک‌های مجاز از مالیات معاف است، سودهای موسسات غیرمجاز مشمول مالیات است، زیرا این ارقام را سود تلقی نمی‌کنیم بلکه درآمد است، همچنین سپرده‌گذاری در این بانک‌ها نیز مشمول مالیات خواهد بود.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه ۴۵ درصد مالیات ایران از یکهزار و ۵۰۰ شرکت اخذ می‌شود، افزود: ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار اظهارنامه در تیرماه دریافت کرده‌ایم، این در حالی است که ۵۵ درصد مالیات ایران در تهران اخذ می‌شود، همچنین استان‌های تهران، خوزستان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و فارس ۸۰ درصد مالیات ایران را می‌پردازند.

* کف فرار مالیاتی ۱۴ هزار میلیارد تومان

وی درباره میزان فرار مالیاتی در کشور، اظهارداشت: در حال حاضر ۲۰۰ هزار میلیارد تومان زیر چتر مالیات نیست، این در حالی است که GDP کشور هزار هزار میلیارد تومان است که ۷ درصد GDP رقم ۲۰۰ هزار میلیارد تومان را شامل می‌شود، بنابراین ۱۴ هزار میلیارد تومان کف فرار مالیاتی است و اگر بخواهیم مالیات واقعی بگیریم، باید ۱۵ درصد GDPباشد که الان ۷ درصد آن را می‌گیریم، یعنی اقتصاد ایران وضعیت دریافت مالیات تا حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان را دارد و با این شاخص، ۲۸ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم که البته ابزار لازم برای اخذ آن را هم نداریم.

معاون وزیر اقتصاد درباره استفاده از اطلاعات مالیاتی برای حذف ۶ میلیون یارانه‌بگیر براساس قانون هدفمندی یارانه‌ها، گفت: اینکه دولت و حاکمیت برای انجام یک وظیفه نیاز است که به اطلاعاتی دسترسی داشته باشند، طبیعی است و یک تکلیف قانونی است.

وی اضافه کرد: براساس قانون هدفمندی یارانه‌ها، به کسی که نیازمند است، یارانه تعلق می‌گیرد و اگر کسی نیازمند نباشد و یارانه بگیرد، جریمه خواهد شد اما تاکنون دولت به همه افراد یارانه پرداخت کرده است. البته اخیرا تعدادی از افراد که نیازمند نیستند، از لیست یارانه‌بگیران حذف شده‌اند اما تاکنون اطلاعاتی از سازمان امور مالیاتی در این زمینه نخواسته‌اند اما اگر دولت و حاکمیت به اطلاعات مالیاتی برای حذف یارانه‌بگیران غیرنیازمند، نیاز داشته باشد و از ما اطلاعاتی بخواهند، ما همکاری می‌کنیم، البته این به معنای افشای اطلاعات نیست و اطلاعات هیچ مودی‌ای را به هیچ‌کس مگر به حاکمیت در صورت نیاز و درخواست نخواهیم داد.

* رقم درآمد مالیاتی در ۴ ماهه اول امسال

رئیس کل سازمان امور مالیاتی در مورد میزان درآمدهای مالیاتی و ابرازی‌ها در تیرماه امسال، گفت: در تیرماه امسال حدود ۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان درآمدهای مالیاتی وصول شد که معادل رقم وصولی‌های مدت مشابه سال گذشته بود.

عسگری افزود: براساس ارزیابی‌های اظهارنامه‌های تیرماه سال گذشته، رقم ابرازی‌های ۱۰۰۰ شرکت بزرگ اول کشور ۱۱ هزار میلیارد تومان بود که امسال این رقم به ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان کاهش یافته است. در اصل نصف ابرازی‌های تیرماه سال گذشته در تیرماه امسال ابراز شد و براساس رصدهای صورت گرفته، مشخص شد تعدادی از این شرکت‌ها زیان‌ده هستند، اینها در سال گذشته هم زیان‌ده بودند و برخی دیگر هم زیان‌ده شده‌اند اما در داخل آنها شرکت‌هایی بودند که درآمد داشتند، اما ابراز نکردند.

وی با اعلام اینکه لیست استخراجی این شرکت‌ها در اختیار مدیران برای انجام مکاتبه قرار گرفته است، افزود: ما بارها اعلام کرده بودیم که مالیات‌های خود را تا پایان تیرماه ابراز کنند و اگر چنین می‌شد، معادل ۱۰ هزار میلیارد تومان وصولی‌های آنها می‌شد.

معاون وزیر اقتصاد، عقب‌ماندگی وصولی مالیات شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و شرکت ملی نفت بابت مالیات عملکرد و ارزش افزوده را در تیرماه، ۲ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: در ۴ ماه اول امسال ۲۱ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان میزان وصولی‌های مالیاتی بوده که ۸۶ درصد درآمدهای پیش‌بینی شده در چهار ماه محقق شده و رشد این درآمد نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۱۴ درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار مودی در تیرماه اظهارنامه داده‌اند که نسبت به سال قبل اظهارنامه کمتری اخذ شده است، افزود: ۳.۵ میلیون مودی پیش‌ثبت‌نام و ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار مودی نیز ثبت‌نام مرحله دوم را تکمیل نموده‌اند.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی گفت: امسال در اجرای طرح جامع، مالیاتی مودیان از طریق امضای الکترونیک می‌توانند اظهارنامه ارائه دهند که تنها یک درصد مودیان چنین کاری را انجام دادند. حدود یک میلیون و ۱۰۶ هزار قبض الکترونیکی نیز در تیرماه امسال صادر شده است و ۱۰ درصد قبوض نیز به صورت الکترونیکی پرداخت شده که ۲۲۵ میلیارد تومان از طریق قبض‌ها به نظام مالیاتی پرداخت شده است.

* تشکیل کمیته ویژه برای جلوگیری از فرار مالیاتی

وی با ذکر این مطلب که تمام استا‌ن‌ها امسال تحت اجرای طرح جامع مالیاتی قرار می‌گیرند، از تشکیل یک کمیته کاری مشترک با قوه‌قضائیه برای جلوگیری از فرار مالیاتی خبر داد و گفت: لایحه صندوق فروش تهیه شده و به زودی به مجلس می‌رود.

وی در مورد مالیات اتباع بیگانه، گفت: یکسری از شرکت‌های خارجی که در ایران فعالیت می کنند مالیات خود را می پردازند و هیچ فرار مالیاتی ندارند و در اصل جرات عدم پرداخت مالیات را ندارند. افغانی‌هایی که در ایران به صورت کارگر کار می‌کنند، جزو مودیان ما نیستند، اما اگر برای شرکت‌های پیمانکاری فعالیت کنند، مالیات از آنها می‌گیریم.

معاون وزیر اقتصاد در مورد مالیات گردشگران خارجی، گفت: گردشگران خارجی در ایران فرار مالیاتی ندارند و آژانس‌های مسافرتی هم از مالیات معاف هستند. هر خارجی که از ایران کالا خریداری کرده، هیچ مالیاتی به عنوان ارزش افزوده از ما طلب نکرده، چون جنس اجناس در ایران ارزان است.

عسگری همچنین نسبت به عملکرد اخیر سنگ‌فروشان در بخش مالیاتی انتقاداتی کرد و گفت: اخیرا با سنگ‌فروشان اختلافاتی داشته‌ایم و در اصل مشکل اصلی با قشر سنگ‌بُرهاست. ۶-۵ هزار نفر مودی در این بخش هستند که ۲ هزار و ۸۰۰ نفر آنها ثبت نام کرده‌اند و ۷۰ درصدشان مالیات می‌دهند و هر روز هم نسبت به سخت‌گیری‌های سازمان مالیاتی اعتراض می‌کنند در حالی که اصلا قانون را اجرایی نکرده‌اند و نمی‌کنند و به دنبال این هستند که خود را از قانون جدا کنند.

وی با اشاره به اعتصاب اخیری که در اصفهان رخ داده، برای عدم اجرای قانون بوده است، گفت: سال گذشته با آنها توافقاتی داشتیم اما به آن عمل نکردند. این قشر هیچ فاکتور مالیاتی به سازمان نمی‌دهند و نمی‌خواهند واقعیت فعالیت‌هایشان اعلام شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *