پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

جدیدترین آمار از مهاجرت نخبگان

شنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۳۳
کد مطلب: 355834
معاون فرهنگی و امور نخبگان بنیاد ملی نخبگان گفت: مهاجرت نخبگان در بعضی رشته‌های دانشگاهی به صورت طبیعی انجام می‌شود ولی در برخی رشته‌ها مانند فیزیک و ریاضی مهاجرت زیاد‌تر است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، سید‌حسین حسینی معاون فرهنگی و امور نخبگان بنیاد ملی نخبگان در نشست خبری امروز گفت: با توجه به اینکه امسال سال فرهنگ و اقتصاد است بنیاد ملی نخبگان نیز در این حوزه فعالیت‌های تخصصی‌تری دارد، بنیاد ملی نخبگان در زمینه عمومی کردن علم در جامعه، توجه به دوران تمدن علمی ایرانیان برای شبیه‌سازی در دوره جدید، اخلاق علم، طرح میراث معنوی برای آشنایی نخبگان با تمدن ایرانی _ اسلامی و همچنین طرح ماه هدا برای آشنایی بیشتر نخبگان با تعالیم دینی و اسلامی برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ای دارد.

وی افزود: همچنین بررسی مسئله مهاجرت نخبگان، کسب و کار و خلاء کار مشارکتی و توجه به توانمندسازی‌های اجتماعی و مهارتی در دستور کار امور فرهنگی بنیاد است.

* جایزه علامه طباطبایی به برگزیدگان سال ۹۲ اعطا می‌شود

حسینی ادامه داد: هفته آخر اردیبهشت ماه اعطای جایزه علامه طباطبایی با حضور رئیس‌جمهور به ۱۷ نفر از برگزیدگان سال ۹۲ اعطا می‌شود.

به گفته وی پیش از این نیز ۷۲ نفر این جایزه را دریافت کردند.

معاون فرهنگی بنیاد علمی نخبگان اضافه کرد: در حوزه هنرمندان برجسته نیز جایزه شهید آوینی به ۸ نفر از برگزیدگان سال ۹۲ اعطا می‌شود.

حسینی گفت: در رابطه با جایزه علامه طباطبایی امسال بخش جوان نیز اضافه می‌شود.

* چگونگی ارائه تسهیلات به نخبگان بر اساس آئین‌نامه‌های جدید

حسینی گفت: بیمه نخبگان و استعداد‌های برتر جزء تعهدات بنیاد ملی نخبگان است و امسال اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به ارتقاء سطح مشارکت نخبگان در جشنواره‌های کشور گفت: همچنین مشارکت افراد نخبه در طرح‌های ارسالی به جشنواره‌ها نیز بر اساس آئین‌نامه‌های جدید باید به اندازه ۴۵ درصد باشد تا بتواند از تسهیلات استفاده کنند.

وی افزود: پیش از این افراد با مشارکت ۳۰ درصدی در طرح‌های تحقیقاتی می‌توانستند از تسهیلات استفاده کنند.

به گفته حسینی همچنین کمیته‌های تخصصی و شورای نخبگان از این به بعد تمام بسته‌های پژوهشی و علمی را بررسی کرده و سپس تسهیلات را ارائه می‌دهند در صورتی که پیش از این بعضی از گروه‌های افتخار به صورت خودکار بسته‌ها را دریافت می‌کردند.

وی در رابطه با تسهیلات نظام‌وظیفه به نخبگان گفت: در حال حاضر ارائه تسهیلات نظام وظیفه مانند گذشته در حال انجام است و حذف دارندگان مدرک کارشناسی از این تسهیلات درست نیست.

حسینی افزود: البته شاید در آینده نحوه ارائه تسهیلات تغییر کند ولی در حال حاضر آئین‌نامه‌ها به قوت خود باقی است.

وی گفت: تاکنون ۵ هزار نفر تسهیلات نظام وظیفه و ۲ هزار نفر نیز تسهیلات خرید مسکن را دریافت کردند.

* تشکیل باشگاه قرآنی نور

معاون فرهنگی بنیاد ملی نخبگان گفت: برای نخبگان قرآنی نیز تشکیل باشگاه قرآنی نور، فعال‌تر کردن کارگروه شناسایی و ارائه تسهیلات به نخبگان قرآنی در دستور کار است.

به گفته وی تاکنون یک هزار نفر از نخبگان قرآنی شناسایی شدند و تا پایان فصل بهار اولین گروه را معرفی می‌کنیم.

* ارائه آمار از روند مهاجرت نخبگان به خارج از کشور

حسینی گفت: مهاجرت نخبگان در بعضی از رشته‌های دانشگاهی به صورت طبیعی انجام می‌شود ولی در برخی رشته‌ها مانند فیزیک و ریاضی مهاجرت زیاد‌تر است.

وی افزود: البته در حوزه پزشکی مهاجرت بسیار پایین است.

حسینی علت مهاجرت نخبگان در رشته‌های فیزیک و ریاضی را عدم اشتغال دانست و گفت: باید از طریق حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان مشکل اشتغال نخبگان را برطرف کنیم.

وی ادامه داد: در سال گذشته در رشته‌های پرخروج ۳۰ درصد مهاجرت داشته‌ایم که این میزان در رشته‌های ریاضی ۴۰ درصد بوده است.

* ارائه بورس دکتری به نخبگان

حسینی گفت: در حال حاضر بورس شهید احدی به عنوان بورس دکتری داخل کشور به ۲۰۰ نفر از نخبگان ارائه شده است و برای خارج از کشور نیز طرحی در حال پیش‌نویس است.

وی همچنین در رابطه با اختراعات ثبت‌شده در کشور گفت: تاکنون ۱۰۰ هزار اختراع ثبت‌ شده داشته‌ایم که ۱۰ هزار اختراع در بنیاد نخبگان تشکیل پرونده داده‌اند و ۲ هزار اختراع به سطح ۳ بنیاد رسیده‌اند که از این تعداد تنها ۱۳ اختراع به سطح ۲ رسیده‌اند و یک اختراع نیز در سطح یک قرار دارد.

* آئین‌نامه جدید جذب نخبگان در دستور کار است


حسینی گفت: بر اساس آئین‌نامه جدیدی که برای جذب نخبگان در دستور کار قرار داده‌ایم جوایز نخبگان و استعداد‌های برتر در زمینه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی و فرهنگی ارائه می‌شود.

وی افزود: این طرح از مهرماه امسال در دانشگاه‌های شریف و علوم پزشکی تهران اجرا می‌شود.

به گفته وی همچنین در تفاهمنامه بنیاد ملی نخبگان و دانشگاه آزاد منعقد شده است که بنیاد برخی از نخبگان را برای جذب در هیئت علمی به دانشگاه آزاد معرفی کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *