جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۹
۶۹
پاسخی به ادعاهای سینه‌چاکان جاسوس سیا؛

چرا نباید ریچارد فرای در ایران دفن شود؟

پنجشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۴۹
کد مطلب: 355339
علاوه بر غسل تعمید دادن فرای و دفاع از این جاسوس امریکایی توسط اصلاح طلبان و نیروهای ضد انقلاب،آنها این اتهام را وارد می کنند، که اصول گرایان در زمان احمدی نژاد نسبت به فرای ساکت بوده اند. واضح و اسناد مختلفی در دست است که منتقدان کنونی فرای در دوران احمدی نژاد هم منتقدین جدی وی و رابطه دولت با او بودند.
چرا نباید ریچارد فرای در ایران دفن شود؟
سرویس سیاسی جهان نيوز - حسین صادقی: این روزها غسل تعمید دادن و دفاع از ریچارد فرای و متوهم خواندن منتقدان وی توسط اصلاح طلبان و اصحاب فتنه، بدل به یکی از اصلی ترین دغدغه ها و تحرکات آنان شده است.

به عنوان مثال، «مردم سالاری» می نویسد:
«اینکه چرا با وجود همه تلاش‌هایی که فرای در معرفی فرهنگ و تاریخ ایران به جهانیان انجام داده اینچنین با هجمه مواجه شده و حتی برخی برای مقابله با وصیت وی حاضرند به هر کاری دست بزنند در وهله اول عجیب به نظر می‌رسد اما با یادآوری اینکه این گونه افراد از انگ جاسوس زدن به هر‌کسی که می‌خواهند هیچ ترس و نگرانی ندارند.»


توهین فعال اصلاح طلب به منتقدان دفن ریچارد فرای در اصفهان

واکاوی سرشت اندیشه و سرگذشت فرای، چرایی همدلی اصلاح طلبان با حلقه انحرافی پیرامون رئیس جمهور سابق را بیش از پیش نشان خواهد داد.

نام دو ریچارد در راس گفتمان ایران گرایی جدید (نوایران گرایی یا مکتب ایرانی) قرار دارد. قبل از پرداختن به ریچارد فرای که افزون بر هموطن خود، رورتی، افتخار جاسوسی علیه ایران را هم در پرونده دارد، لازم است گفته شود که برای اولین بار ایده ایران گرایی برای براندازی جمهوری اسلامی توسط رورتی- فیلسوف نوپراگماتیست کاخ سفید- مطرح گشت.

رورتی معتقد بود که ایرانیان نسبت به غرب، خصوصا انگلستان و آمریکا به طور ناخودآگاه و خودآگاه مواضع خصمانه دارند، بنابراین گفتمان اصلاحات که متکی به جامعه مدنی غربی و انگاره های مدرنیته است، نمی تواند در زمین مردمی که ضدغرب هستند و تمایلات ضد استعماری به ناخودآگاه آنان رفته است، بارور شود؛ از اینجا بود که وی نظریه خود را مبنی بر جای گزینی مکتب ایرانی و ایران گرایی به جای غرب گرایی مطرح کرد تا ایران را در برابر اسلام بگذارد و اسلام از این طریق با ایران استحاله شود. زیرا به زعم وی ایرانیان دیگر نسبت به ایران و ایرانی بودن حساسیتی ندارند.

به گزارش لس آنجلس تایمز، فرای در دیدار ۱۷نوامبر ۲۰۰۸ با رورتی از این ایده رورتی استقبال می کند و می گوید که اگر ایران گرایی در ایران به توفیق دموکراسی منتهی شود، سپس این الگو برای مصر به عنوان سلسله جنبان کشورهای عربی، می تواند مورد تقلید قرار گیرد؛ بدین ترتیب که مصریان نیز به تدریج با بازگشت به مصر باستان، دست از اسلام گرایی بردارند در پی آن اسلام گرایی به خلیج فارس و کشورهای بدون تمدن محدود شود.

ریچارد فرای نیز که تحت لوای مستشرق و ایران شناس بودن، ماموریت سیا را همواره به انجام می رساند، یکی دیگر از سرچشمه های اصلی مکتب انحرافی ایرانی است.



فراي مکاتبات خود با محمود احمدي‌نژاد را از شهريور ۱۳۸۶ آغاز کرد و روز شنبه ۶ بهمن ۱۳۸۶ رئيس‌جمهور از وي در جشنواره فارابي به دليل کوشش‌هايش تجليل نمود. روابط اين تئوريسين «مکتب ايراني» و جاسوس CIA با احمدي‌نژاد به جايي رسيد که رئيس دولت دهم در نامه‌اي خصوصي، منتقدان «ريچارد فراي» را «دشمنان انسانيت» ناميد و در برابر درخواست فراي براي اهداي يک «قبر» در اصفهان، به او يک «قصر» سنتي هديه داد.

در پایان دهه ۱۳۴۰ فرای برای یک اقامت دراز مدت به ایران سفر کرد و ارتباطش با فرقه‌های صوفی‌گری عمیق‌تر شد. استادش پرفسور پوپ ۴ سال آخر عمرش را همراه همسرش فیلیس اکرمن در شیراز گذراند و سال ۱۳۴۸ در شیراز مرد.فرای نیز همان سال به عنوان جانشین او ساکن شهر شیراز شد و همان ابتدا به عضویت فرقه خاکساریه درآمد:
من یک عنصر منظمِ «فرقه دراویش خاکساری» در چلستان بودم. بله، خاکساری. ما یک «پیر» داشتیم به نام «انور» در چلستان که یک مکان توریستی و همچنین «خانقاه دراویش» می‌باشد. ما هر پنج‌شنبه آنجا دور هم جمع می‌شدیم.

ریچارد فرای با فرقه‌های ضاله از جمله بهائیت و اسماعیلیه نیز مراودات زیادی داشت. در میان بهائیان با احسان یارشاطر احساس رفاقت زیادی می‌کرد و سرانجام نیز او را به عنوان جانشین خود معرفی نمود.

فرای حتی از این فرقه‌ها برای گسترش پروژه‌های خود پول می‌گرفت و با کمک آقاخان رئیس فرقه اسماعیلیه برنامه «مطالعات ایرانی» در دانشگاه هاروارد را گسترش داد.رایزنی‌های او به تاسیس کرسی مطالعات ایرانی در دانشگاه کلمبیا نیز انجامید.فرای به سمت اولین استاد کرسی ایران‌شناسی در ایالات متحده منصوب شد و پس از بازگشتش به هاروارد، احسان یارشاطر بهایی به این منصب دست یافت.

این برنامه‌های ایران‌شناسی به افزایش دایره اطلاعاتیِ مثلث سرویس‌های جاسوسی لیبرال می‌انجامید و همچنین وسعت دید بیشتری به مقامات کاخ سفید از اوضاع و احوال قلب خاورمیانه می‌داد. از سال ۱۳۴۸ تا سال ۱۳۵۶ ریچارد فرای پس از اسدالله علم قدرتمندترین مرد دانشگاه پهلوی در شیراز به شمار می‌رفت. به مدت ۵ سال رئیس انستیتو آسیا در این دانشگاه بود و از سال ۱۳۵۲ شاه او را به عضویت در هیات امنای آن برگزید.

ریچارد فرای در یونیفورم نظامی سرویس جاسوسی MI۸ ایالات متحده
در بخش «رمزگشایی و سیگنال» در سال آخر جنگ جهانی دوم



فرای همواره از فرح پهلوی به عنوان «ملکه خیرخواه و اصلاح‌طلب» یاد می‌کند و کوشش‌هایش را برای گسترش مکتب ایرانی ستوده است. در مقابل، فرای یکی از دشمنان سرسخت جمهوری اسلامی شناخته می‌شود و ۵ سال پس از پیروزی انقلاب، امام خمینی(ره) را یک شخصیت «بنیادگرای رو به زوال» توصیف کرد. بنابراین واضح است که ضدیت فرای با امام راحل در برابر دفاع مدعیان خط امام از وی، یک پارادوکس تلخ و تاسف بار است.

ریچارد فرای سراسر دوران جنگ تحمیلی از طریق ایرج افشار یزدی تماس‌هایش را با داخل کشور برای بازتولید جریان فراماسونری حفظ کرد و هیچ وقت از تمرکز روی ایران فاصله نگرفت. ابتدای دهه ۱۳۶۰، او به همراه سلطنت‌طلبان فراری از جمله احسان یارشاطر (بهایی)، سیدحسین نصر (از رهبران سنت‌گرایی و عضو فرقه مریمیه شاذلیه)، داریوش شایگان، مهناز افخمی (بهایی)، هرمز حکمت، احمد اشرف و رامین جهانبگلو در تاسیس بنیاد مطالعات ایران مشارکت کرد۲۱۷ که از پروژه‌های جاسوسی آکادمیک CIA به شمار می‌رفت و ریاست عالیه آن را به اشرف پهلوی سپردند.

علاوه بر غسل تعمید دادن فرای و دفاع از این جاسوس امریکایی توسط اصلاح طلبان و نیروهای ضد انقلاب،آنها این اتهام را وارد می کنند که اصول گرایان در زمان احمدی نژاد نسبت به فرای ساکت بوده اند. واضح است که اصول گرایان در دوران احمدی نژاد نیز از منتقدین جدی فرای و نیز رابطه دولت با آن بوده اند. راس این حرکت روزنامه کیهان در 18اردیبهشت90 و پس از آن تعقیب این خط توسط سایر رسانه های مکتوب و مجازی اصول گرا، خط بطلانی بر این ادعای امروز اصلاح طلبان است که اصول گرایان در دوران احمدی نژاد نسبت به فرای ساکت بوده اند.


نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
این نهایت حماقت است که آنها اجازه ورود به حمید ابوطالبی نمی دهند اما ما اجازه دفن فرای را بدهیم...
Iran, Islamic Republic of
ایران گورستان جانی هانیست حتی
اگرفرهنگ خونده باشن
Colombia
مرد مومن شما از کجا میدونید که او جانی بوده ؟ ....
پای این جاسوس را ابتدا خاتمی فتنه گر به کشور باز کرد .خدا لعنت کند فتنه گران را .
مرتضی
ای ناقلا!!
این ریچارد جووون عجب CIA بازی در می آورده هآ , حالا داشته باش این روزا "سیا" بازیه اصلاحات چیا رو
Canada
گودرز به شقایق چه ربطی دارد.؟
ما برای رویارویی با دفن فرای غسل شهادت کرده ایم.هرگز جسد متعفن جاسوس سیا به خاک شهید پرور اصفهان نخواهد رسید
masood
Norway
جهان, اگر این مطلب را چاپ نمیکردید, کماکان به دنبال مدارک جاسوسی "فرای" میگشتم ولی با این مطلب مسلٌم شد که صرفاً اتهام زنی است. هیچ مدرکی جزء مراوده با خاندان سلطنتی در زمان چهلوی, رابطه با ایرایان بهایی و پروژه هویت ایرانی ارائه نکردید.
میشه بگید غرب از تقویت هویت ایرانی چه سودی میبره؟!
اگه این مسله برای آنها مهم بود و پروژه خودشان هست, چرا از انقلاب اسلامی در آغاز حمایت کردند؟
شما سوادت به اين حرفا نمى رسه ،....
عزیزم ! اطلاعات دولت محبوب شما بر جاسوس بودن ایشون صحه گذاشته .
متاسفانه همه ماها مسائل جزئی را جزئی می بینید .تقویت هویت ایرانی یعنی نابودی اسلام ، چون تنها مذهبی که جلوی استکبار ایستادگی می کند اسلام است آنهم از نوع تشیعش .
Iran, Islamic Republic of
بر فرض که جاسوس بوده شما اگه جای خدا بودید همه انسانها تو جهنم بودند
پ ن پ جای یه جاسوس تو بهشته !
Canada
صدای بوق بلند است ولی توخالی است.
حامدد
Iran, Islamic Republic of
ایشالا خدا شفات بده
اشتباهه این کار
مگه مملکت قانون نداره که شما غسل کرده ای جاسوسی بر علیه ما نبوده کمی فکر ومطالعه ومنافع ملی را سرلوحه کارت قرار بده
پس چرا اونوموقع که محمود .. خونه بهش داد و قول دفن داد کفن نپوشیدید توبه کنید
محسن
شما کلا با خواسته مردم مخالفین....
تو خودت تنهایی مردمی ؟
محسن
چرا مدام اتهام زنی میکنید و تهمت میزنید؟ ....
شما اگر راست میگی میخواستی زمان سرور و سالارت احمدی نژاد کفن پوش می شدی و غسل شهادت می کردی تا به فرای باغ سلطنتی هدیه نده. آره عزیزم، مواظب باش که با این اوصاف غسل و کفنت پاک نیست !!!!
جهان پیگیر این قضیه باش
دولتی ها خیلی ساده ...اگر در مورد این موضوع حتی یک دقیقه وقت خود را تلف کنند .
Iran, Islamic Republic of
چرا اون موقعی که سرورتان ...نژاد داشت باهاش تو ایران عکس یادگاری میگرفت و از خاک این مملکت به این آمریکایی و به قول شما جاسوسه سیا، از خاک این مملکت بذل و بخشش میکرد، ...
دانشجو
زودتر از احمدی نژاد این خاتمی فتنه گر بود که باهاش عکس می گرفت .
اگر عمل به وصیت برای این ها مهم است وصیت امام راحل را عمل نمایند
حامدددد
Iran, Islamic Republic of
جمع کنین بابا این تحلیل آبکی رو
احمدی نژاد بهش خونه داد اون موقع جاسوس نبود ولی الان که مرده شده جاسوس .
مدیونی اگه منتشر نکنی
ادب ؟
مسلمان وایرانی
واقعا اگر ما بخواهیم یک کار انسانی وفرهنگی دریکی ازاین کشورهای غربی انجام بدهیم اجازه میدهند .........متاسفم برای همه کسانی که عاشق مظاهر غرب جاسوسان آنها هستند
این دوستانی که کفن پوشیدن موقعی که از بیت المال به اون خونه دادن کجا تشریف داشتن. که صداشون در نمیومد؟
دانشجو
هم اونموقع و هم موقعی که خاتمی فتنه گر باهاش عکس یادگاری می گرفت مخالف بودیم .
United States
1. فرای اگه خطری داشت زمان حیاتش داشت که با احمدی نژادتون رفیق گرمابه و گلستان بود، الان که مرده تازه فهمیدید که جاسوسه
2. فقط وقتی موی دخترا در میاد مسلمونید؟ وقتی به کسی به دلیل و مدرک تهمت می زنید مسلمونیتون رفته مرخصی؟
3. فرای اگه جاسوس بود یعنی عاشق وطنش بود، چرا کسی که عاشق وطنشه باید بخواد جای دیگه ای دفن بشه؟
شما هم خدا نكنه بخواين كسي رو بد جلوه بدين و خدا نكنه كسي رو بخواين تقدس بدين . تحجر هميشه محكومه يا با عقل يا به جبر روزگار
احمد
چرا زمان احمدی نژاد چیزی راجع به این جاسوس سیا نمی گفتید.
مگه کسی حریف محمودخان می شد اگه جیکشون در می آمد چنان با اتهام زنی آبروشون را می برد که سر جاشون می می نشستند
مرتضی
شماها اون زمان مگه خواب تشریف داشتین انتقاد ها رو از همین رسانه ها نمی دیدید؟
چی شده الان واسه این مرحوم دست و پا می زنید که بیاد تو کشورتون اما واسه کار قانونیه نماینده سازمان ملل کشورتون صدایی ازتون در نمیاد؟؟
کلاً عادت کردید هر نقدی بیاد بهتون فقط بچسبید به کارای دولت قبل و از زیرش در برین!!!
اصفهانی
United States
مردم اصفهان رو وارد این دعوا نکنید، لطفا.
مردم بی طرفند.
امان از طاغوت
Italy
بنده اصفهانی ام و موافق دفن ایشون ولی مخالف ها از گروهی هستند که خیلی صدا دارند. شما که دیگه باید بدونید.
Iran, Islamic Republic of
...با سروصدا که عکس العمل محسوب نمیشه.
Canada
زمانى كه احمدى نژاد بهش از مال ملت خونه ميداد كجا بوديد؟!! ....
آدمیزاد
Colombia
اولا شما با "احمدینژاد" مشکل دارید حالا "فرای" بهانه است
دوما آن "خانه" قرار بود با اهدای کتابخانه "فرای" مرکز پژوهشی ایرانشناسی و فرهنگی شود
حالا شما یکجوری حرف میزنید انگار فرای را صاحبخونه اش توی آمریکا بیرون کرده بوده و قرار بوده اسباب کشی کنه و با اهد و عیال بیاد توی اون خانه زندگی کنه.
الان کجا دفن شده؟؟؟
تو فاضلاب
امیر
سال 86 احمدی نژاد ازایشون تجلیل کرد و جناب ....هم بعدازسخنرانی احمدی نژاد ازایشون تقدیربه عمل آورد هنوز انقدر حافظه ی تاریخی ما کوتاه مدت نشده.هرچند مطمینم این نظر را منتشرنمیکنید اما حداقل آنرامیخوانید پس حداقل ادعای اصولگرایی نکنید
شماها عجب روئی دارید رئیس دولت محبوبتون محمود... ازش تقدیر و خانه بهش داد و قول دفن هم داد صداتون از ترستون در نیمد ....
ایشان یک ایران دوست واقعی بود . لذا باید در ایران دفن شود ....
تو فاضلاب خونه ما جا هست .
مثلاً شما با اين ادبياتتان مي خواهيد براي كشورمان تصميم بگيريد؟
از ادبیات شما فتنه گران بهتره .
رسولی
صد سال از فرهنگ جهانی عقبیم
وصیت فرای رو بیخیال
اگه این سگ صفت رو آورین تو این خاک مسئولیتش با دولت اعتدال جانه...
این ایمیل داخلی استاد دانشگاه شریف است ... کار از تاسف گذشته ..شما منتشر کنید تا معلوم شود اساتید چگونه فکر می کنند !!!!!


همکاران گرامی

با سلام

با عنایت به ضرورت سرعت بخشیدن به روند ارسال
نامه ذیل به ریاست محترم جمهور،خواهشمند است با ذکر نام و نام خانوادگی و
دانشکده، موافقت خود را به اینجانب اعلام فرمایید.

با تشکر

اح....

جناب آقای دکتر روحانی; ریاست محترم جمهور

با سلام و آرزوی توفیق برای جنابعالی وهمکاران محترم


همانطور که مستحضرید استاد ریچارد فرای ایران شناس مشهور، و خدمت گزار صادق تاریخ و فرهنگ ایران که طی شصت سال گذشته خدمات درخشانی در شناساندن فرهنگ و تاریخ ایران و به خصوص نقش آن در بسط تمدن اسلامی داشته است، اخیرا به رحمت ایزدی پیوست . بنا به وصیت آن مرحوم قرار است پیکر ایشان در شهر اصفهان و درکنار زاینده رود به خاک سپرده شود. کوشش های این گونه افراد در چند دهه اخیر باعث شده است که علیرغم تبلیغات بسیار نامساعد رسانه ها، مفهومی به عنوان فرهنگ غنی ایرانی در جوامع غربی شکل گرفته و گسترش یابد به طوری که حتی سیاستمداران دنیای غرب نیز همواره با احترام فراوان از فرهنگ غنی ایران یاد می کنند.

جامعه دانشگاهی ایران با عنایت به سال فرهنگ از جنابعالی و دولت محترم انتظار دارد که نسبت به اجرای وصیت نامه آقای ریچارد فرای با احترام و تشریفاتی که شایسته آن خدمتگزار عزیز می باشد اقدامعاجل مبذول فرمایند. طبیعی است که تعلل در این امر نتایج ناگواری برای منافع ملی و سابقه فرهنگی کشور خواهد داشت.


با احترام
Iran, Islamic Republic of
آقا یه سوال؟
آن موقعی که رییس جمهور قبلی از فرای تجلیل کرد و علاوه بر فبر به او خانه تاریخی اهدا کرد و آقای حدادعادل هم از او به نیکی یاد کرد موضع شماها چی بود؟
اگر صادق هستید جواب اهید.
مهدی
نمونه بارز نان به نرخ روز خوردن هستید شما
Sweden
تعداد مثبت هایی که برای این جاسوس فرهنگی داده شده نشون میده که این جریان که پشتش غربیها کمین کرده اند از حساسیت بالایی برای جبهه غربگرایان و خود غربیها برخوردار است. به نظرم مقاله بسیار جالبی بود بخصوص دیدار فرای با رورتی و تبادل نظرشان بر سر اینده فرهنگی سیاسی ایران به نقل از روزنامه معروف لس انجلس تایم.مطلب کاملا معلوم و مشخصه فقط یک عده ای میخوان چشماشون رو بسته نگه دارند. باید رسانه ها روی این موضوع بیشتر زوم کنند چرا که با تقلای فراوان جبهه غربگرا که برای امثال فرای میبینیم به نظر میرسه این یک پاشنه اشیلی برای انها است که براحتی نباید از ان بگذریم.
آدمیزاد
Colombia
موقعی که "فرای "در زمان احمدینژاد به ایران آمد و با او دوستانه برخورد کرد در رسانه های غرب از جمله فاکس نیوز زشتترین دشنامها را به همین فرای دادند و ایرانیهای غربزده نامه های پر از فحش به این بنده خدا فرستادند ، در حقیقت "فرای "با سیاست کاری نداشت و ایران را دوست داشت اما او شهروند آمریکا هم بود پس شما همه جوانب را در نظر بگیرید.
Iran, Islamic Republic of
تو نماد یه اصولگرای واقعی هستی، هرجا مردم مطابق میلت نظر نمیدن، میشن عوامل غرب و جاسوس و باج بگیرو...
موافقم. مطلب خوبی بود. لباس نظامیشم که دیگه همه چیز رو عیان میگه
Farhad
به هر حال در زمان احمدی نژاد و اهداء یک آپارتمان به فرای هیچ صدایی از این دوستان !!!! انقلاب بلند نشد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Sweden
سلام

این درست نیست چرا که ان موقع هم بسیاری اقای مشایی را پایه گذار این حرکت اقای احمدی نژاد میدونستند.همین کارهای اقای مشایی و حمایتش از به اصظلاح مکتب ایرانی ریچارد فرای ایشان را به مهره ای انحرافی بین طرفداران واقعی نظام تبدیل کرد.و اتفاقا حمایت بیش از حد اقای احمدی نژاد از او و تفکرات التقاظی اش باعث دور شدن مردم از دولت دوم ایشان شد.
علیکم سلام
Colombia
دست از سر مشایی بردارید.
مشایی بیچاره مظلوم الان هیجکاره است ، اما زیباکلامها و هزاران آدم همفکر غربپرست او سر کارند و مقامهای بالا دارند.
آدمیزاد
Colombia
سلام علیکم
مکتب ایرانی و یا هر چه که نام ایران داشته باشد دلیل بر التقاطی بودن منحرف بودن نیست
پس مستند جاسوس بودن فرای ماموریت وی در جنگ جهانی دوم در ارتش استکباری امریکا علیه فاشیسیم است خوب به شما و ما چه ربطی دارد
حداقل یک آدم بالغ را نشان بدهید که علیه دشمن استکباری تبلیغ می کندپ/
زنده باد جهان نیوز. سطح مطالبتون تبیینی میدونیم و انصافا فراتر از یک سایت خبری-تحلیلی عمل میکنید.. دمتون گرم
رضا
لطفا خاک ایران نجس نکنید فردا مثل اسرائیلی ها ادعا کنند این زمین مال اجداد ماست
واقعا شما نماد اقتدارگرایی و طالبانیسم هستید