پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰
۱۵
پشت پرده یک ماده و جنجال در مجلس؛

تصمیم دولت برای گرفتن مترو از شهرداری

چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۰۷:۲۶
کد مطلب: 143532
هدف از ماده 64 برنامه پنجم توسعه كه در آن از عباراتي شبهه دار و نامفهوم استفاده شده، گرفتن مترو از شهرداري و واگذاري آن به دولت است.

به گزارش خبرنگار جهان، بررسي ماده 64 برنامه پنجم توسعه در جلسه عصر روز دوشنبه مجلس حاشيه هايي را به بار آورد.

يكي از عبارتهاي بحث برانگيز اين ماده عبارت «بنگاه» است كه استفاده از اين عبارت در ماده مذكور مورد اعتراض نمايندگان واقع شد.

برخي از نمايندگان معتقدند كه اگرچه در اين ماده به صراحت هيچ مطلب در خصوص مترو نيامده است اما دولت با گنجاندن اين ماده در برنامه پنجم تصميم دارد تا مترو را مديريت و كنترل كند و زير نظر دولت قرار دهد.

الياس نادران نماينده تهران در هنگام بررسي اين ماده در صحن مجلس در تذكر آيين نامه اي خطاب به ابوترابي گفت: ماده 64 ناظر به واگذاري فعاليت‌هاي بنگاه‌هاست و شبهه ورود به اصل 44 را به همراه دارد؛ اين ماده همچنين ممكن است با اصل 110 قانون اساسي هم مغايرت داشته باشد و لذا درخواست مي‌كنم در متن ماده كلمه بنگاه را اصلاح كنيد تا دولت اين اجازه را نداشته باشد كه بنگاه‌ها را مجددا مديريت كند.


همچنين محسن نريمان نماينده بابل در اخطاري با استناد به اصل سوم قانون اساسي اظهار داشت: در ماده 64 برنامه پنجم تصريح شده واگذاري‌ها، كه شامل واگذاري‌هاي قبلي مي‌شود، دقيقا اين ماده با قانون اساسي مغايرت دارد.


جمشيد انصاري نماينده زنجان نيز در تذكر‌ي آئين‌نامه‌اي با بيان اينكه كلمه «بنگاه‌ها» كه در 2 جاي اين ماده اضافه شده به نوعي شبهه ايجاد و اين تصور را تقويت كرده كه ما دنبال بازپس گيري برخي بنگاه‌هاي واگذار شده هستيم، اظهار داشت: اگر اين مسئله در ماده 64 اصلاح و از اين ماده رفع شبهه شود، مشكلي نخواهيم داشت.

همچنين برخي ديگر از نمايندگان خواستار اجازه تذكر دادن بودند كه محمد حسن ابوترابي فرد رئيس وقت جلسه اجازه تذكر نمي داد و همين مساله باعث شد تا يكي از نمايندگان به جايگاه هيئت رئيسه مجلس رفت و به ابوترابي گفت كه هدف اين ماده گرفتن مترو از شهرداري و واگذاري آن به دولت است.

پس از تذكرات نمايندگان اصل اين ماده به راي گذاشته شد كه به تصويب مجلس نرسيد. سپس حذف اين ماده با پيشنهاد حميدرضا فولادگر نماينده اصفهان مطرح شد كه حذف اين ماده هم به تصويب نرسيد در نهايت قرار شد تا اين ماده به كميسيون تلفيق مجلس ارجاع شود و مورد بررسي بيشتر قرار گيرد.

جالب اينجاست كه با وجود اينكه حذف اين ماده به تصويب مجلس نرسيد اما خبرنگاران پارلماني و بخصوص خبرنگاران خبرگزاريها در اشتباهي فاحش خبر دادند كه حذف اين ماده تصويب شد و ماده مذكور از برنامه پنجم حذف شد.

بر اساس ماده 64 برنامه پنجم توسعه در مواردی که در اجرای قوانین، وظایف تصدی دولت (و یا بنگاه‌ها و واحدهای مربوط) به بخش غیردولتی از جمله نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی واگذار شده است یا می‌شود، واگذاری وظایف رافع مسؤولیت دولت در مقابل شهروندان نیست. در این موارد تنظیم رابطه دولت و مؤسسه یا نهادهایی که عهده‌دار وظیفه تصدی دولت یا بنگاه مربوط شده است براساس ضوابطی است که به‌تصویب هیأت وزیران می‌رسد، این ضوابط شامل مواردی که قبلاً واگذار شده است نیز می‌باشد.

در صورت عدم حصول نتیجه مورد نظر با توجه به ضوابط موضوع این ماده ضمن رعایت قانون مدیریت خدمات کشوری و قوانین و مقررات مربوط ، دولت مکلف است وظایف یادشده را به سایر متقاضیان بخش غیردولتی واگذار نماید به‌گونه‌ای که خدمت‌رسانی به مردم بدون انقطاع تداوم یابد. هزینه‌هایی که بخش غیردولتی متحمل شده است با تصویب شورای اقتصاد با احتساب خسارات وارده در قالب بودجه سنواتی قابل تأمین است.

دبیرخانه شورای اقتصاد (معاونت) با رعایت قوانین می‌تواند برای محاسبه هزینه‌های قابل قبول و خسارات وارده به طرفین از کارشناسان رسمی دادگستری یا خبرگان واجد صلاحیت شاغل در دستگاههای اجرائی مربوط استفاده نماید.

واگذاری‌های موضوع قانون اجرا اصل(44) مشمول احکام این قانون درنظر گرفته شده است .
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
دولت بتواند از عهده وظایف خود بر بیاید مترو پیشکش
Iran, Islamic Republic of
اگر یه چیز تو این مملکت خوب و سریع در حال کار کردن باشه همین مترو لطفا با تصویب برنامه های غلط این مترو را هم خراب نکنید.
Iran, Islamic Republic of
چند بار آقا گفتند در کار هم دخالت نکنید چرا دولت گوش نمی دهد
Iran, Islamic Republic of
این گونه دخالتهای نا بجا باعث می شود که اینگونه نهادها مانند شهرداری و مجلس از دست دولت گله مند شوند.
Iran, Islamic Republic of
با اینکه هی داد می زنیم که در حال خصوصی سازی هستیم اما سر خودمان را کلاه می گذاریم از یک دست دولت به دست دیگر دولت می دهیم.
Iran, Islamic Republic of
چه عجب این یکی را مجلس تایید نکرد!
Iran, Islamic Republic of
دولت اگر پول مترو را بدهد مترو خیلی بهتر از اینها کار می کند.
Iran, Islamic Republic of
تو مترو مشکل پول نیست مشکل اینه که اینایی که تو مترو هستن کارکن نیستن. ...
تو بحث مرقد امام هم همینه، 20 ساله دارن مرقد می سازن ...
یا مصلای امام، فکر کنم وقتی افتتاح بشه همون روز به علت فرسوده شدن باید تخریب بشه
Iran, Islamic Republic of
نبايد در كارهم دخالت كنيم روي چشم
اما وقتي چنين بودجه‌هاي هنگفتي براي اين پروژه نه چندان ملي تعريف مي‌شود نظارت نبايد باشد؟
آقاي ... همه پول نفت را كه فقط در حد تعريفات بودجه‌اش قابل خرج است توي جيب دولت دانسته و بازخواست مي‌كنند
آنوقت اينجا رسم به حاتم بخشي است؟
Iran, Islamic Republic of
دولت به رغم جوسازی‌های مداوم مسئولان شهری، موافقت کرد؛
مهلت دوباره به مترو برای استفاده از 3700 میلیارد تومان تسهیلات مالی خارجی

براي ‌كمك به توسعه حمل ونقل عمومي تهران صورت گرفت؛
‌موافقت دولت با استفاده متروي تهران از 3700 ميليارد تومان تسهيلات ‌خارجي


http://www.farsnews.net/newstext.php?nn=8908190112
Iran, Islamic Republic of
این که چیز خوبیه. امید که مجلس هم همراهی کنه با دولت
Iran, Islamic Republic of
مدیریت مترو افتضاحه
Netherlands
"بر اساس ماده 64 برنامه پنجم توسعه . . . واگذاری وظایف رافع مسؤولیت دولت در مقابل شهروندان نیست . . . "
يعني اين چيز بدي است!
Iran, Islamic Republic of
تو مترو مشکل پول نیست مشکل اینه که اینایی که تو مترو هستن کارکن نیستن. ...
Iran, Islamic Republic of
گرفتن مترو از شهرداری یا از ...