چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۸
۱۵
حجاريان:

شاه تمامیت‌خواه نبود و قابل اصلاح بود/ فساد هم گسترده نبود!

دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۳۶
کد مطلب: 343134
سعيد حجاريان اخيرا در تازه‌ترين اظهاراتش در گفتگو با شرق درباره پيروزي انقلاب اسلامي، به علل شكست رژيم پهلوي، فساد در حكومت شاه اشاره مي‌كند كه در ادامه به بخش‌هايي از اين مصاحبه اشاره مي‌شود.
شاه تمامیت‌خواه نبود و قابل اصلاح بود/ فساد هم گسترده نبود!
به گزارش جهان، حجاريان در پاسخ به اين سؤال كه آيا همچنان از انقلاب دفاع مي‌كنيد، مي‌گويد: نویسندگان ما معمولا انقلاب را به سه‌بخش «ماقبل»، «مابعد» و «ماجرا» تقسیم می‌کنند. البته به ماجرا، «رخداد» هم گفته می‌شود. برخی ماجرای انقلاب اسلامی را ۱۰روز می‌دانند، یعنی از ۱۲بهمن تا ۲۲ بهمن ۵۷ و برخی دیگر حدود پنج‌ماه یعنی از ۱۷ شهریور تا ۲۲ بهمن ۵۷.

قصد من نیز بحث و دفاع از همین بخش، یعنی ماجرای انقلاب اسلامی است. در جامعه، خیلی‌ها می‌پرسند انقلاب برای ما چه‌کار کرد یا انقلاب چه فایده‌ای داشته است؟ مثلا می‌گویند پیش از انقلاب، قیمت دلار فلان‌قدر بوده و الان شده بهمان‌قدر، یا میزان فقر افزایش پیدا کرده و مقایسه‌های اینچنین که نمی‌خواهم به آنها بپردازم. چراکه این موضوع مربوط به «مابعد» داستان می‌شود. حرف من این است که می‌توان از ماجرا کاملا دفاع کرد و باید دفاع کرد.

حجاريان در ادامه بدون اشاره به كارشكني‌ها و رفتار ساختارشكنانه جريان چپ و اصلاحات در دهه گذشته به خصوص در جريان فتنه مقابل انقلاب اسلامي، ادعا مي‌كند كه "از ماجرای انقلاب، برخی از شخصیت‌هایی که امروز جزو جناح راست‌ سیاسی کشور هستند حاضر به دفاع نیستند و برخی افراد که نمی‌فهمند انقلاب چه بوده است یا جوانانی که از ماجرا بی‌خبر هستند."

عضو حزب منحله مشاركت درباره فساد حكومت پهلوي مي‌گويد: دقت داشته باشید که فساد در دوران شاه گسترده نبود، بلکه محدود بود به یکسری طبقات خاص، به‌خصوص ارتش. اما یک مشکل اصلی دیگر محمدرضا پهلوی این بود که پایگاه اجتماعی نداشت.
البته با همه این اوصاف، من معتقدم حتی شاه هم قابل اصلاح بود اما خودش نخواست. او مانند بیماری بود که از دست طبیب فرار می‌کند، دکتر او را دنبال می‌کند و می‌گوید تو مریضی، اما خود مریض، انکار می‌کند و می‌گوید من مریض نیستم؛ کار به جایی می‌رسد که دکتر را زندانی می‌کند. به اعتقاد من فقط یک سیستم تمامیت‌خواه، غیرقابل اصلاح است. چه تمامیت‌خواه راست و چه تمامیت‌خواه چپ. ولی حکومت‌های اقتدارگرا، دیکتاتور و مستبد، قابل اصلاح هستند.
محكوم فتنه ۸۸ در ادامه مي‌گويد: حرف من این است که باید قبول کنیم رژیم شاه به لحاظ نظری قابل اصلاح بود، اما در عمل این اتفاق نیفتاد.

عضو شوراي شهر اول تهران همچنين درباره وضعيت فساد در زمان شاه مي‌گويد: بدترین فساد دوران شاه عدم شایسته‌سالاری بوده است. یعنی افرادی که بر سر کار می‌آمدند لزوما بهترین فرد نبودند و صرفا به دلیل نزدیکی به شاه پست می‌گرفتند. رژیم شاه کاملا یک رژیم سلطانی بود و مشکل اصلی‌اش همین بود، ضمن اینکه پول نفت، فساد می‌آورد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


طلبه
Iran, Islamic Republic of
یه چیزی میگم شاید بگید که ربطی نداره ولی باید چند لایه بحث بشه تا به این نتیجه برسین
این ها با این کلامشون و عقدیشون میخوان قداست امام رو از بین ببرن و بعد از اینکه قداست امام و مقام ولایت فقیه از بین رفت دیگه برای رهبری هم جایگاهی متصور نمیتوان بود و بسیار راحت میشه در آینده نظام رو لیبرالیستی و سکولار کرد.
بفاطمه زهرا من که یک طلبه معمولی هستم با مطالعاتی که در این رابطه داشتم مطمئن هستم و شدم که اینها دقیقا با روشهای مختلف میخوان نظام رو از بین ببرن . دقت کنید از سال 76 به بعد دقیقا آقا رو هدف قرار دادن چون قبلش از 68 تا 76 تمامأ جنگ و شکست و ادامه جنگ رو تقصیر امام انداختن و زمینه ذهنی خیلی ها رو که عوض کردند بعد نوبت امام خامنه ای شد.
حضرت امام در جواب سفیر شوروی فرمود: "من فقط خواستم دید شما رو عوض کنم...."
حالا اگه میخواین بگین دروغه یا فوبیاست این دیگه به دیدگاه شما ربط پیدا میکنه
Iran, Islamic Republic of
چرا کنایه می زنی سعید جان! حرفت رو صریح بگو خوب!
...ازچه ناراحت میشوند ?از خدمات یا از روی جهل?متاسفانه نمیشود خیلی چیزها را گفت تاریخ بهترین قضاوت را خواهد کرد
صهبا
خیلی خوبه شاید مسئولین خوشحال درک کنند که توبه گرگ مرگه
رضا
تجزیه ات خوب بود مرده شور ترکیبت رو ببره
Iran, Islamic Republic of
اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ ۖ وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِيَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ ۗ أُولَٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ ۖ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ
افرین
ابوالفضل
Iran, Islamic Republic of
من نظرم این که چرا صحبت های ین مایه ننگ رو تو سایت می زنید
اینها محکوم به خیانت به مردم ایران هستند
فارض
United States
...اما بدونيد كه وجود سعيد حجاريان براى جناح خط امامى يه نعمته ، يه اعتباره، يه سرمايه ست...
من نمی دانم چرا حرفهای این شخص که ریشه در ماهیتش دارد را منعکس می کنید اما حرفهای مطلعین از ماهیت این شخص را سانسور می کنید !؟
شما اگر به سوابق این شخص مراجعه بکنید خیلی ساده و روشن مشخص میشود که ایشان به تبع پدرشان ( از زمان عضویت در حزب سومکا)از منابع اداره دوم ارتش شاهنشاهی بوده اند نقش ایشان در مصون نگاه داشتن (فراری دادن)شاخه رادیو و تلویزیون کودتای نوژه و رشد دادن مسعود کشمیزی در کمیته اداره دوم (بعد از انقلاب ) محرز است .
یک مطلع
از سایت جهان می خوام که در باره سوابق حجاریان مطلب بزنه خوبه مردم بفهمند کیا رفیق گرمابه و گلستان خاتمی اند.
ددد! خب زودتر میگفتی پدرجان ما این مجسمه ها رو پایین نمی کشیدیم!
United States
" ماجری " درست است یعنی آنچغ الان جاری است. حالت و وضعیت کنونی.
Germany
اتفاقا اتفاقا اتفاقا در اين بحث حجاريان هم با شاه يكي است. او هم مانند بیماری است که از دست طبیب فرار می‌کند، دکتر او را دنبال می‌کند و می‌گوید تو مریضی، اما خود مریض، انکار می‌کند و می‌گوید من مریض نیستم؛ و حاضر است مطب دكتر را به آتش بكشد
حرف حق تلخه الآن مردم یاد گذشته ها می کنند وافسوس می خورند