پنجشنبه ۱۴ تير ۱۴۰۳ - 4 Jul 2024
 
۱۵
۴۵

واکنش سه مرجع تقلید به اکران "رستاخیز" +تصویر

دوشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۲۷
کد مطلب: 433035
سیدمجید بنی فاطمه نظر حضرات آیات علوی گرگانی و مکارم شیرازی را در خصوص فیلم «رستاخیز» منتشر کرد.
واکنش سه مرجع تقلید به اکران "رستاخیز" +تصویر
به گزارش جهان، سیدمجید بنی فاطمه، مداح اهل بیت(ع) نظر حضرات آیات علوی گرگانی و مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید در خصوص فیلم "رستاخیز" را به همراه یادداشتی در اختیار نسیم قرار داد.

نظر آیت الله علوی گرگانی در خصوص این فیلم به شرح زیر آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم
شنیده شده که بعضی از مسئولین مجوز پخش و اکران فیلم رستاخیز را صادر کرده اند که این فیلم مشتمل بر بعضی اهانتها و هتک حرمت ها و انتساب های نابجا و بازی بعضی از افراد معلوم الحال در نقش بعضی از بزرگان شهدا کربلا (است و) موجب هتک حرمت و اهانت خواهد بود و لذا قبلا هم نسبت به این فیلم موضع گیری کرده بودیم ولی توجهی نشد و لذا اکران این فیلم به صلاح نیست و چه بسا توابع خوبی نداشته باشد و لذا این فیلم اکران نشود. و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000433/nf00433035-2.jpg


آیت الله مکارم شیرازی نیز در پاسخ به سوالی در خصوص اعلام نظر موافق برای اکران این فیلم چنین آورده است: «بسمه تعالی. با نهایت معذرت چنین چیزی مطلقا واقعیت ندارد. همیشه موفق باشید.»

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000433/nf00433035-1.jpg

همچنین این مداح اهل بیت در یادداشت خود که به دلیل نظر مراجع تقلید در خصوص این فیلم نوشته، اینگونه آورده است:

"بسم الله الرحمن الرحیم
با درود بر روان پاک اربابم امام حسین (ع) و آرزوی تعجیل در فرج حضرت ولیعصر (عج)

وقتی چند روز پیش خبر اکران فیلم «رستاخیز»،(فیلمی پر اشکال که دو سال پیش بعد از اکران محدودی که در جشنواره فیلم فجر داشت جنجال های زیادی به پا کرد و نتوانست آن طور که شایسته است نظر مخاطبین و کارشناسان را تامین نماید.) به گوشم رسید از این همه تسامح و بی تدبیری در سیستم فرهنگی کشور به عجب آمدم و تصمیم گرفتم چند خطی به عنوان وظیفه بنویسم.

امروز دیگر روی صحبت من نه با سازندگان این فیلم سینمایی که با مدیران عالی فرهنگی کشور است. همه ما می دانیم که احمدرضا درویش و همکارانش زحمت و هزینه زیادی را برای تولید این فیلم سینمایی متحمل شده اند اما وقتی نتیجه کار، آن هم در مورد سوژه ای حساس چون واقعه عاشورا مطلوب و در شان از آب در نمی آید باید به هر قیمتی از آن حمایت کرد و آن را در سطح وسیع به نمایش در آورد؟

واقعه کربلا اگرچه برای هرکدام از انسان ها آموزه های خاص دارد و هر انسانی با هر نوع تفکری می تواند با نگاه خود به این واقعه عظیم وانسان ساز بیاندیشد اما تاریخ کاملاً مشخص است و نمی توان به دلخواه واقعیات تاریخی را زیر سوال برد و تصویری جدید از یک اتفاق بزرگ و تاریخی به تصویر کشید. متاسفانه سازندگان فیلم رستاخیز علی رغم تلاشی که در این مسیر داشته اند نتوانسته اند تصویر واقعی و درستی از کربلای امام حسین (ع) به مخاطب نشان دهند و اشکالات متعددی که در خط روایی این فیلم سینمایی وجود دارد باعث می شود فیلم نه تنها موثر نباشد بلکه ممکن است خدایی نکرده زمینه تحریف این واقعه بزرگ و مکتب آزادی بخش را فراهم آورد.

حال که ظاهراً مسولین فرهنگی کشور تصمیم گرفته اند «رستاخیز» را به اکران عموم در آورند چند سوال برایم پیش آمده است:

۱- آیا در همان زمان اکران جشنواره ای رستاخیز آیا صدای اعتراض مراجع بزرگ تقلید کشور به گوشتان نرسید که با صدایی بلند و رسا نسبت به اکران عمومی این فیلم اعتراض کردند و با برشمردن اشکالات این فیلم فرمودند که «رستاخیز» نباید اکران عمومی داشته باشد؟

۲- نکته ای که برایم جای تعجب فراوانی دارد و مشتاقم جوابش را بدانم این است که چرا ارگانی چون حوزه هنری، که پیش از این به عنوان نهادی ارزشی و مورد تایید بیت مقام معظم رهبری شناخته می شد به هواخواهی این فیلم درآمده و از اکران آن حمایت می کند؟

۳- آنطور که شنیده ام اشکالاتی که از سوی مراجع اعظام تقلید در مورد ایرادات متعدد این فیلم سینمایی هنوز دست نخورده در فیلم باقی مانده، با این تفاسیر با چه منطقی قرار است این فیلم اکران شود؟

۴- همه ما روی ذوات مقدسه آل الله، خصوصاً شهدای نورانی کربلا تعصب و غیرت داریم. با مجوز کدام مرجع تقلیدی صورت شهدای عزیز کربلا به نمایش در آمده است؟

آزادی بیان یکی از اصول همه جوامع دموکراتیک دنیاست و همه مردم و در هر جایگاهی حق دارند حرف ها و اندیشه های خود را به راحتی بیان کنند اما آزادی بیان با تحریف تفاوت فراوانی دارد. «رستاخیز» چیزی شبیه به تحریف واقعه بزرگ عاشوراست و مردم سرزمین شیعه ایران در این مورد خاص کوتاه نمی آیند و تا پای جان پای آرمان حسین (ع) ایستاده اند. شیعه در طول تاریخ جان خود را فدا کرده است تا شعائر حسینی پابرجا بماند و ندای حق طلبی و مبارزه با باطل در دنیا پویا بماند.

امیدوارم تا دیر نشده مدیران فرهنگی کشور از خواب بیدار شوند و صدای مردم مومن و حسینی کشور و همچنین تذکرات مهم مراجع تقلید را گوش کنند و از اکران این فیلم پر اشکال جلوگیری نمایند تا بیش از این قلوب دوستداران حسین (ع) جریحه دار نشود و امت همیشه در صحنه مجبور نشوند وارد صحنه شوند.

آیت الله سیستانی هم تأیید فیلم رستاخیز را تکذیب کردند


به گزارش جهان، همچنین دفتر آیت‌الله العظمی سیستانی در نجف اشرف، دیروز یکشنبه در متنی که بوسیله سایت رسمی خود منتشر نمود تایید محتوای این فیلم را رد کرد.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000433/nf00433000-1.jpg

این در حالی است که در چند سال اخیر، هر گاه سازندگان فیلم مورد انتقاد قرار گرفته اند، آیت الله سیستانی را حامی و موید محصول سینمایی خود معرفی کرده اند!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ﺑﺎﺳﻼﻣﻤﻤﻨﻮﻥ اﺯ اﻳﻦ ﻣﺪاﺣﻲ ﻋﺰﻳﺰﺣﺎﻻ ﻣﺎﭼﻂﻮﺭ اﻋﺘﺮاﺽ ﺧﻮﺩﻣﻮﻧﻮ ااﻋﻼﻡ ﻛﻨﻴﻢ?
یکیش با ندیدن فیلم و اطلاع رسانی به دیگران و در خواست عدم اکران این فیلم
شنيده شده

چطوري بر استس شنيده ها قضاوت ميكنيد؟
این نظر من با توجه به شنیده ها بود اگر واقعا اخبار رسیده صحت نداره آقای درویش میتونه یک به یک اونها رو به صورت موردی تکذیب کنه اما من چیزی به اینصورت ندیدم جز این دفاع کلی که فیلم طبق نظر مراجع بوده اگر آقای درویش خلاف بودن اخبار پخش شده رو ثابت کرد من خودم میشم یک مبلغ برای این فیلم
اکران این فیلم بسیار اشتتباه است
باید کاری کرد...
علی
Iran, Islamic Republic of
به نام خدا
والا نمی دانم چه چیزی باید گفت !
برای این فیلم چند میلیارد تومان خرج شده ، سازمان تبلیغات اسلامی مشوق و حامی این فیلم است و مهمتر اینکه این فیلم با نظارت مسئولین در ایران ساخته شده .
حالا براه افتاده اند که اشکالاتی دارد ، تا حالا قبل از اینکه هزینه کنند کجا بودید ؟
حسین
Germany
مسئول آن سازمان کذایی فقط قبای سبز رنگشان را همیشه بپوشند کفایت می کند و احتیاجی به این گونه هنر مندی ها و فیلم سازی ها هم نیست. شما علی آقا غصه بیت المال را نخورید. اینقدر می برند که این مقادیر در مقایسه با آنها اصلا قابل ذکر نیستند.
Iran, Islamic Republic of
...ما که نفهمیدیم چه کسی مسئول کار فرهنگی است ؟
از نظر مسئولین ، مردم!
چند میلیارد یا چند هزار میلیارد یا هر رقمی که صفرش از ورق بیرون بزنه ارزش گوشه ای از تابلوی حماسه حسینی را ندارد
همه این پولها به خدشه وارد کردن به گوشه ای از این حماسه نمی ارزد
زمانی که این هزینه ها می شد ما پای منبر علما نشسته بودیم اما معلوم نیست جناب درویش کجا بودند!
در این قسمت دوم این نظر تندروی کردم از آقای درویش معذرت می خواهم
محمد حسين
United Kingdom
سلام دوستان متاسفانه اينطور كه معلومه دوستان كمي كامنت گذاشته اند لطفا دوستان در اين نظر سنجي بيشتر شركت كنند و حتي اگه شده همانند اعتراضاتي كه در بحث هسته در شهرهاي ايران برپا شد در اين قضيه نيز انجام بشه شنيده شده كه اين فيلم در عيد فطر قراره اكران بشه پس تا اين اتفاق نيافتاده بپا خيزيم چراكه هميشه معلوم شده مردم جلوتر از مسئولين هستند و متاسفا 2 ساله كه كلا مسئولين فرهنگي بيشتر بخواب رفتن با يه يا علي اعتراضمون رو نشون بديم اونم تو شيعه خانه مرتضي علي (ع)
Iran, Islamic Republic of
اینهمه صحبت شده آخر اشکالات فیلم مشخص نشد
مهروماه
Iran, Islamic Republic of
متن رو درست نخوندین . توی استفتائی که از ایت الله مکارم شده اشکالات فیلم گفته شده :
نسبت دادن داستان عشقی به یکی از شهدای کربلا ،بکیر بن حر ریاحی
نمایش پهره حضرت ابوالفضل و بازی ان توسط یک خواننده
امید اصفهان
من یه سوال داشتم
یعنی یک کارگردان و یا یک نویسنده فیلمی که میدونن قراره خیلی براش خرج کنند و در ایرانی پخش بشود که 95 درصد مردمش(95 درصد در حالت بدبینانه است) عاشق (که کلمه کمی است) فدایی امام حسین و حضرت ابالفضل هستن ایا کاهل و نادان هستن؟؟
نویسنده و کارگردان یعنی نمیدونستن جوانهای ایرانی غیرتی هستند
Iran, Islamic Republic of
غلط کرده وزارت ارشاد با توجه به حکم مراجع این خزعبلات رو پخش کنه...
غلط اضافی کرده
صادق
ولعن الله امت دفعتکم عن مقامکم و ازالتکم عن مراتبکم التی رتبکم الله فیهـا.

باید مطالبه کرد، با شعار نمی شود از اکران این فیلم سراپا تحریف و اغلاط فاحش تاریخی و روایی جلوگیری کرد.
فیلمی که در مقدمه آن واقعه غدیر زیرسوال می رود
فیلمی که حضرت رقیه در آن وجود ندارد
نقش حضرت عباس را یک خواننده با چهره و کارهای قابل تامل دارد!!!و این شرم آور است
فیلمی که روی جلد قرآنی که دست امام است نوشته شده : القرآن کریم !!
فیلمی که حرابن یزیدریاحی به دلیل عدم انتصابش به فرماندهی سپاه به امام پناه می آورد
فیلمی که حضرت علی اصغر علیه السلام در ان 5 ساله است و این با فرمایش امام زمان روحی فداه در زیارت ناحیه مقدسه تعارض دارد
حضرت قاسم در این فیلم برخلاف همه تاریخ و مقاتل و روایات 30 سال دارد!!!
اربا" اربای حضرت علی اکبر در عاشورای احمدرضا درویش حذف شده و این بزرگوار با زخمی در صورت شهید میشوند!!
در این فیلم تا بخواهید عشوه و کرشمه های دختر زهیر ابن قین و دختر سلیمان بن صرد خزاعی موج میزندکه شرم آور است.
اغلاط و تحریفات آنقدر زیاد است که بعید است با اصلاحات رفع شوند، این موضوع از تبدیل صحرای کربلا به کوهستان آغاز و به حذف برخی چهره ها و وقایع و تحریف بسیاری موارد منتهی می شود.
یاعلی
عباس
نباید اجازه داد که این فیلم اکران بشه اگر مسولین بی خیال و بی فکر هستند مردم نسبت به این مسایل بی توجه نیستند
اشتباهه که صورت معصومین رو نشون بدهند مگر همه ما وقتی صحبت از مالک اشتر به میون میاد چهره ای غیر از داریوش ارجمند تو ذهنمون نقش می بنده؟؟
چطور میشه یک عمر برا حضرت ابوالفضل عزاداری کنیم و حالا بخواهند اون رو در صورت یک خواننده در ذهن ما مجسم کنند؟؟؟
بگذارید هر کسی هر ذهنیتی و ابهتی از حضرت عباس داره براش باقی بمونه مطمئنا در ذهن و روان ما حضرت عباس از همه آنچه در این فیلم ها می خواهند نشون بدهند باعظمت تر و با ابهت تر است
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
با سلام
متاسفانه این موضوع یکی از مشکلات اساسی جامعه ما می باشد یک فیلم در جمهوری اسلامی با کلی هزینه ساخته می شود بعد موقع اکران میفهمیم اشکالات بنیادی داره.نمونه این موضوع بسیار زیاد اتفاق می افتد مثلا سد گتوند حدود 15 سال مطالعه انجام میشود حدود 10 سال ساخت آن طول می کشد بعد از آبگیری میگوییم وا مصیبتا که گنبد نمک داره و...
به نظرم باید اصلاحات اساسی هم در بعد نظارت و هم در بعد مسئولیتها انجام پذیرد تا انقدر بیت المال بیهوده مصرف نشود
سلام
البته بودجه این فیلم توسط یک شیخ کویتی وهابی تامین شده،سال 88 ساختش شروع شده...تو خود حدیث مفصل بخوان...
محمد
سلام
ببخشید به این نمی گن واکنش به این می گن جواب به پرسش
جوانان ایران
توهین به مقدسات هرگز ما اجازه نمی دهیم
اردبیل
لبیک یا ابوالفضل
باید ایرادات فیلم حل شود بعد
این فیلم خیلی خوب است
آره خیلی خوبه منتها برای تخریب و وهن حماسه بی نظیر و تکرار نشدنی عاشورا!
البته در صورت صحت اخبار مربوط به فیلم
برای خوب در آمدن چنین پروژه مهمی نیت خیر و ارادت سازندگان کافی نیست باید با وسواس بیشتری ساخته میشد
به نظر من برای حفظ حرمت سیدالشهدا علیه السلام و خاندانشان و تنبیه کسانی که در این میان به ارشادات مراجع عظام و حساسیتهای دینی بی توجهی کرده اند نباید با دیدن این فیلم هزینه توهینها را به مسببینش بر گردانیم
اگر از همین اول جلوی این کارها نایستیم باید شاهد تکرار چنین کارهایی در آینده باشیم
پرسشگر
United States
آیا مراجع عظام به گفته افراد مورد اعتماد در خصوص محتوای فیلم تکیه می کنند یا خودشان هم فیلم را مشاهده کرده اند ؟ البته من هم فیلم را ندیده ام اما اگر واقعا این چنین است که می گویند، صلاح نیست اکران شود.
United States
تنها مشکل این فیلم طبق این متن نمایش صورت شهدای غیر از معصومین است. مگر تا امروز تعزیه ندیده اید که اینقدر بزرگش کرده اید؟
مشکل تحریف وقایع کربلاست
United States
اگه پیام تحریف بشه بده
حالا چند واقعه که پیامو عوض نمی کنه
فاطمه
دوست عزیز این فیلم سراسر اشتباه و توهینه.این فیلم دلیل وقوع عاشورا رو یه عشق زمینی معرفی میکنه و همچنین دو کمپانی آمریکایی اسپانسرای ساخت رستاخیز شدند.به نظرتون آمریکایی ها نگران امام حسین ما هستند؟در ضمن زمزمه های رفتن رستاخیز به اسکار شنیده میشه.اگه بره 1000درصد میبره درست مث3ل فیلم چرت اصغر فرهادای.ماداریم خودمون به دین ضربه میزنیم اونم توسط مثلا هنر مندامونو خبر نداریم
رضا
میدونید چرا الان می خواهند اکران کنند...
به خاطراینکه تا مردم حواس شون سمت مذاکرات و توافق احتمالی هست،گفتند که خوب موقعیتی هست برای اکران-وگرنه هر وقت دیگه ای اکران بشه احتمال تجمع اعتراض آمیز میره
آشفته
وقتی چهره سازی می کنند یعنی تصویر یک شخص را به عنوان چهره ی یکی از امامان یا معصومین و... درست می کنند اون چهره برای مردم مقدس میشه
فردا اون چهره، بازیگر در یک نقش مشروب خوار و هر نقش منفی دیگه ظاهر میشه و آونجاس که اشکال مشخص میشه
اگه چهره نشون ندن چه خاکی تو سرشون میشه؟؟؟
مگه فیلم محمد رسول الله چه اشکالی داره؟؟؟
محفوظ
نمایش تصاویر حضرات چهارده معصومین(ع) حرام میباشد و حدشرعی دارد و در مورد حضرات عباس و علی اکبر و علی اصغر(ع) و زینب کبری (س) بشدت کراهت داشته و مرتکبین باید مجازات شوند
United States
خودت میگی چهارده معصوم ، ادامه حکم با استقرا ثابت کردی؟
چقدر راحت حکم صادر میکنی. اصلا میدانی حد شرعی چیست؟فتوای کراهت شدید را از کدام منبع استنباط کردی؟ با این نصبتهایی که به شرع انور داده ای مراقب باش روزه ات باطل نشود،اخوی!!
کدوم معضل عاشورا با ساختن این فیلم حل شد؟
کارگردان محترم با کدوم دغدغه این فیلم رو ساخته؟
سید مهدی دهقان استاد دانشگاه
نمی دانیم چرا افراد کاردان وکارشناس دقیق مسائل دینی در ممیزی فیلم وموسیقی وکتاب بکارگیری نمی شوند!!!
میرزا
Iran, Islamic Republic of
سلام من این فیلم رو ندیدم ولی همین قدر موجب ناراحتی مراجع تقلید شده نشان دهنده ضعف این فیلمه و نباید اکران بشه
علی
Iran, Islamic Republic of
جهان چرا مطلب من گذاشته نشد مگه حرف بدی زدم ؟؟ حرف من اینه که چند وقتی هست تو شبکه های اجتماعی دارن شدیدا به اسلام و مقدسات اسلامی توهین میکنن
این فیلم هم...
ولی نمیدونم چرا کسی جلوشون رو نمیگیره وسلام ..
محمد
آقا شما اين فيلم رو بر اساس چه مقتلي درست كردي؟؟!!!
رو چه حسابي حضرت رقيه(س)رو حذف كرديد؟؟؟!!؟؟
چه جوري صحراي كربلا كوهپايه شد؟!!؟
چجوري به خودت اجازه دادي چهره مقدسات شيعه رو نشون بدي؟؟؟!
حضرت علي اصغر(ع) چه جوري بزرگ شد؟؟؟!!
چرا اصليت شيعه رو از بين ميبري؟!
Iran, Islamic Republic of
عزیزان بنده این فیلم رو در جشنواره دیدم .. فیلم چندان جذابیت نداشت و درضمن یکی دو اشتباه تاریخی هم داشت اما چیزی نیست که ارزش جنجال به پا کردن رو داشته باشه .. به نظرم اگر عین فیلم مختار چهره حضرت عباس رو نورانی کنند که معلوم نباشه میشه با سهل گیری به عنوان یه اثر هنری که البته بانیان اون قصدشون خدمت به دین بوده در نظر گرفت .. مرجع عزیزمون هم که نوشته اند ب شنیده شده .. به نظرم باید دید و بر اساس شنیده ها نظر ندهیم .. به عنوان یک بچه مسلمان و شیعه به شما میگم که ارزش جنجال به پا کردن سر این فیلم رو نداره هرچند اصلا به نظر من فیلم فاخری نبود و تنها انگار یه اراداتی بود از سوی سازندگان به عاشورا که خدا ازشون قبول کنه
تحریف تاریخ و قداست زدایی از معصومین و منصوبین به اون ها اشتباه کوچکی نیست که بخواهیم ساده از کنارش رد بشیم وفبول نکردن اشتباه، اشتباهی بس بزرگتر است