جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۲

حمایت تلویحی معاون وزیر خارجه امریکا از نامزدی هاشمی در نشست کنگره امریکا

شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۱۷
کد مطلب: 287335
وندی شرمن خواهان پیروزی کاندیدایی شد که در مذاکرات مثبت تر برخورد کند.
حمایت تلویحی معاون وزیر خارجه امریکا از نامزدی هاشمی در نشست کنگره امریکا
به گزارش جهان، سناتورهای امریکایی روز چهارشنبه گذشته دو مقام ارشد مرتبط با امور ایران را به کمیته روابط خارجی سنا فراخواندند تا گزارش آنها را درباره آخرین اقداماتشان علیه ایران استماع کنند اما این جلسه عملا به صحنه موضع گیری مقام های امریکایی درباره انتخابات ایران تبدیل شد.

وندی شرمن نماینده امریکا در گروه 1+5 و دیوید کوهن مسئول پروژه تحریم های ایران در وزارت خزانه داری امریکا که اولی معاون سیاسی وزیر خارجه است و دومی معاون وزیر خزانه داری در امور اطلاعات مالی و تروریسم روز چهارشنبه 25 اردیبهشت 1392 (15 می 2013) در کمیته روابط خارجی سنای امریکا حاضر شدند تا به سناتورهای امریکایی توضیح بدهند که دیپلماسی در مقابل ایران چرا تا کنون موفق نبوده است.

وندی شرمن، معاون وزیر خارجه امریکا که اداره پرونده ایران را در این وزارتخانه به عهده دارد در این جلسه به تفصیل درباره انتخابات ایران سخن گفته و تلویحا از هاشمی رفسنجانی به عنوان کسی که قصد دارد «مذاکرات را در فضایی مثبت جلو ببرد» دفاع و حمایت کرده است.

وی در سخنانش آنچه را که برنامه «عمدی و مداوم سرکوب» در ایران را پیش از انتخابات ریاست جمهوری خوانده، محکوم کرد.

شرمن معاون اعلام کرد: «ما شاهد سطح عمدی و مداوم سرکوب پیش از انتخابات هستیم».

وی گفت: «در زمانی که من با شما سخن می گویم، شورای نگهبان (قانون اساسی) که غیر منتخب است و به کسی حساب پس نمی دهد، مخفیانه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را با استفاده از معیارهای مبهم برای حذف نامزدهای بالقوه گزینش می کند. بدون روند انتخاباتی شفاف، برای ما گفتن این مسئله که آیا انتخابات ایران آزاد، عادلانه یا نمایانگر خواست ملت ایران است، دشوار است».

به گزارش جهان، وی در حالی این ادعا را مطرح کرده که روند انتخابات در ایالات متحده آمریکا کاملا بسته است و اجازه وجود و نقش آفرینی به هیچ گروه و کاندیداهای مستقلی را نمی دهد. حال آنکه در ایران ملت هر بار گروه و جریانی متفاوتی را روی کار آورده اند.
علاوه بر این، دیکتاتوری های هم پیمان آمریکا در سراسر دنیا بویژه خاورمیانه که هرگز مزه انتخابات را نچشیده اند، همواره مورد حمایت کاخ سفید بوده اند.

شرمن در پایان افزود: «ما در انتخابات ریاست جمهوری ایران از هیچ کس جانبداری نمی کنیم».

شرمن همچنین گفت پیش بینی رفتار رئیس جمهوری آینده ایران در قبال گفتگوهای مربوط به برنامه هسته ای ایران ، دشوار است.

وی گفت: «احتمالا چندین نامزد وجود دارند که از دید ما علاقه بیشتری برای پیشبرد گفتگوهای هسته ای در فضایی مثبت تر دارند اما پرونده هسته ای در اختیار رهبری عالی ایران و نه کس دیگری قرار دارد، او تصمیم گیرنده نهایی در پرونده هسته ای است».

وی با اشاره به رئیس جمهوری فعلی ایران خاطر نشان کرد: «در سال 2009 ، همه فکر می کردند احمدی نژاد نوع دیگری از رئیس جمهوری است و در واقع او نوع دیگری از رئیس جمهوری شد».

وندی شرمن در این جلسه همچنین در پاسخ به تقاضای برخی سناتورها مبنی بر ضرورت فشار به چین به منظور همراهی بیشتر با تحریم ها نسبت به اقداماتی که می تواند اتحاد گروه 1+5 را به هم بند هشدار داده است.

شرمن در این جلسه درباره آخرین برآورد اطلاعاتی از برنامه هسته ای ایران گفته است: «اگر ایران هم اکنون تصمیم به تولید سلاح هسته ای بگیرد دست کم یک سال تحقق این هدف بطول خواهد انجامید».

دیوید کوهن در این جلسه وعده داده است که به زودی تحریم هایی علیه ایران وضع خواهد شد که توانايي ايران را براي بدست آوردن ارزهاي خارجي و فلزات گرانبها از كشورهاي ديگر به عنوان بهاي نفت صادر شده، محدود مي كند.

احتمالا اشاره کوهن به تحریم های مصوب کنگره است که از جولای 2013 (تیر 92) اجرایی خواهد شد و فروش طلا به شرکت های خصوصی در ایران را هم ممنوع می کند.

کوهن در این جلسه گفته است: « ما به ويژه اقداماتي را به دقت بررسي مي كنيم كه ممكن است  فشار را بر ارزش ريال افزايش دهد».

کارشناسان می گویند علت این امر این است که اکنون دولت امریکا بیش از هر چیز کاهش قدرت خرید جامعه ایرانی را هدف گرفته به این امید که نتواند با استفاده از فرصت انتخابات ناآرامی هایی را در ایران ایجاد کند.
مرجع : ایران هسته ای
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *