شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۱۳
۶۲
خوب و بد گزارش 100 روزه رئیس جمهور؛

وقتی روحانی مانند احمدی‌نژاد آمار و گزارش می‌دهد‬

سه شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۵۳
کد مطلب: 329239
گزارش کنونی تصویری تیره و تار از دوَل نهم و دهم ارائه می کند تا بدانجا که مخاطب پس از مطالعه گزارش کنونی مسبّبین این وضعیت را شایسته تعقیب قضایی می داند! از جانب دیگر، گزارش آقای احمدی نژاد در پایان دوران خدمت می تواند مورد نظر قرار بگیرد که مخاطب را شیفته خدمات دولت گذشته می کند.
وقتی روحانی مانند احمدی‌نژاد آمار و گزارش می‌دهد‬
گروه اقتصادی جهان نيوز: بالاخره در هفته گذشته انتظارها به سر رسید و گزارش صد روزه رئیس جمهور در گفت و گوی زنده تلویزیونی ارائه شد. اجمالاً این گزارش از سه بخش تشکیل شده است؛ بخش نخست به نقد عملکرد دولت گذشته اختصاص دارد، بخش دوم به بیان راهکارهای رئیس جمهور و همکارانش برای غلبه بر مشکلات کشور اشاره دارد و بخش سوم مرور مختصری بر دستاوردهای دولت در سه ماهه گذشته است.

خوشبختانه گزارش به خصوص در بخش دوم آن نشان دهنده برقراری تعادلی منطقی بین اقتصاددانان طرفدار بازار و نهادگرایان در اطراف وی است. بی انصافی است اگر اذعان نکنیم که روحانی عمده مشکلات را به درستی شناخته و برخی راه حل هایش نیز از جمله بهترین راهکارهایی است که در برخی کشورهای دیگر نیز جواب داده است. مثلاً اینکه رئیس جمهور گفت:

* به عنوان یک رویکرد کلی، دولت در هر سه عرصه اقتصاد، فرهنگ و سیاست، قائل به اعتماد به مردم و در نظر گرفتن جایگاه دولت به عنوان پشتیبان و فراهم آورنده زیر ساخت است.

* محور اصلی مواجهه ما با مشکل تورم، کنترل قیمت‌ و اعمال راه حل‌های موقتی نیست. این شیوه کار بارها تجربه شده و نادرستی خود را ثابت کرده است. ما برای کاهش تورم، راه حل اصولی یعنی کاهش رشد نقدینگی و تقویت بنیانهای تولیدی کشور را دنبال می‌کنیم.

* برای حل مشکل بیکاری، به دنبال تکرار طرح های ناموفق مقطعی، مانند اعطای وام به بنگاه های زودبازده نخواهیم بود و حل این مساله را در چارچوب شرایط مساعد اقتصاد کلان و رفع مشکلات پایه‌ای اقتصاد در تولید و سرمایه گذاری تعقیب می کنیم.

بخش هایی از گزارش رئیس جمهور، برای علاقه مندان به مباحث توسعه ای، امید آفرین است. حتی وی در برخی از فرازهای نقد دولت گذشته، تحلیل های صحیحی ارائه نموده است. از جمله آنکه:"هر چند در مضیقه قرار گرفتن تولید و رکود اقتصادی ثمره تحریم است، اما شدت اثرگذاری تحریم بر تولید و تعمیق رکود، ریشه در سیاستگذاری دارد." یا اینکه شیوه ی تأمین مالی برای مسکن مهر را مورد نقد قرار داده است. شاید اگر دولت گذشته با آغوش بازتری با نقدها مواجه می شد امروز با چنین معضلاتی دست به گریبان نبودیم. ولی این همه ماجرا نیست و هنوز نکات عمیق تری برای تحلیل وجود دارد.

گزارش ارائه شده رئیس جمهور تصویری تیره و تار از دولت های نهم و دهم ارائه می کند تا بدانجا که مخاطب پس از مطالعه گزارش کنونی مسبّبین این وضعیت را شایسته تعقیب قضایی می داند! از جانب دیگر، گزارش آقای احمدی نژاد در پایان دوران خدمت می تواند مورد نظر قرار بگیرد که مخاطب را شیفته خدمات دولت گذشته می کند. در این دست از موارد علیرغم آنکه همه گزارشگران معتقدند بر مبنای آمارهای قابل اعتماد و بعضاً رسمی گزارش می دهند لیکن بسیار اتفاق می افتد که یک گزارش حسِّ بسیار متفاوتی از گزارشِ دیگر در مخاطب بر می انگیزد. به نظر می رسد ریشه این تفاوت در همان چیزی است که کارشناسان و متخصصان علم آمار اصطلاحاً آن را "با آمار، دروغ گفتن" می نامند. البته شأن هر دو طرف ماجرا از دروغگویی منزه است و این صرفاً یک اصطلاح علمی است. از شگردهای "با آمار، دروغ گفتن" می توان به جعل و تغییر شاخص ها متناسب‌ با مقاصد و ناقص بیان کردن واقعیات اشاره کرد. به چند فراز زیر از گزارشهای نامبردگان توجه نمایید:

رییس جمهور سابق در زمینه تجارت خارجی با بیان آمارهای مختلف تأکید می کند:«اوضاع کشور در این زمینه نیز بهبود یافته است؛ افزایش تجارت خارجی به ۶۳۵ میلیارد دلار در ۸ سال اخیر و افزایش صادرات غیرنفتی از ۳۸ به ۱۷۱ میلیارد دلار از جمله آمارهای بیان شده در این بخش بود. او می افزاید: نسبت صادرات غیرنفتی به واردات نیز که شاخص مهمی در مباحث اقتصادی است از ۲۵ درصد در سال ۸۳، به ۷۷ درصد در سال ۹۱ رسیده و در سه ماه اول امسال اولین بار در تاریخ کشور، میزان صادرات به واردات افزایش یافته است.»

رییس جمهور کنونی در این مبحث بیان می دارد:«واردات کالایی ایران طی سال‌های ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۹ در حدود دو برابر شده و از ۳۸ میلیارد دلار سال ۸۳ به ۷۵ میلیارد دلار واردات سال ۱۳۸۹ رسیده است. در واقع دو مسیر واگرا از سال ۸۴ تا ۹۱ در عرصه اقتصاد داخلی و سیاست خارجی کشور پیگیری شده است. از یک سو، در سیاست خارجی رویکرد تهاجمی اتخاذ شد و موضوعاتی که به جز ایجاد هیجان و تنش در روابط خارجی هیچ دستاوردی نداشت، مطرح شد. از سوی دیگر در عرصه اقتصاد داخلی، وابسته کردن تولید و مصرف به واردات و کنترل قیمت کالاهای مصرفی به کمک واردات و ارز ارزان در دستور کار قرار گرفت. درست در زمانی که هر روز موضوع تنش زای جدیدی در عرصه روابط بین الملل از طرف ما مطرح می شد، میزان واردات کشور با اتکای به درآمدهای نفتی افزایش‌های جهشی پیدا می‌کرد.»

همانطور که مشخص است، احمدی نژاد افزایش مجموع واردات و صادرات کشور (افزایش تجارت خارجی به ۶۳۵ میلیارد دلار) را به نوعی نماد پویایی کشور فرض کرده و به آن می بالد در حالی که روحانی صرفاً افزایش واردات را گزارش می کند و آن را نماد افزایش وابستگیِ کشور می داند. همچنین گزارش احمدی نژاد و نیز آمارهای رسمی از رشد خیره کننده صاردات غیر نفتی در سالیان اخیر حکایت دارد و این موضوع باعث بهبود نسبت صادرات غیر نفتی به واردات شده است (از بیست و پنج درصد به هفتاد وهفت درصد) در حالی که در گزارش آقای روحانی اشاره ای به نقطه قوت دولت پیش در صادرات غیر نفتی نشده است.

شاهد مثال دیگر (که البته به گزارش صد روزه ارتباط متوسطی دارد) در ارتباط با پرونده اشتغال در دولتهای نهم و دهم است؛ در ماه های گذشته، منتقدان دولت محمود احمدی نژاد با استناد به آمار سرشماری های ۸۵ و ۹۰ مدعی شده بودند طی این دوره به طور خالص در مجموعا حدود ۷۰هزار و سالانه به طور متوسط صرفا حدود ۱۴ هزار نفر شغل ایجاد شده است. این اظهارات برای اولین بار توسط مسعود نیلی در تلویزیون مطرح شد و پس از آن رییس جمهور منتخب، دکتر حسن روحانی، در دیدار با نمایندگان مجلس به آن اشاره کرده و این آمار را گواه عملکرد نامناسب اقتصادی دولت احمدی نژاد دانست. سپس آمار رسمی منتشر شده توسط مرکز آمار برای بازه ۸۴-۹۰ نیز تلویحاً همین آمار را تأیید کرد و بر صداقت گزارشگران صحه نهاد اما غافل از اینکه شاخص مهم مقایسه عملکرد دولتها در حوزه اشتغال "نرخ بیکاری" است و براساس گزارش مرکز آمار ایران از سال ۱۳۷۶ تا پایان ۹۱ متوسط سالانه نرخ بیکاری در دولت اصلاحات (۸۳-۱۳۷۶) برابر با ۱۲.۷۵ درصد و متوسط این نرخ در دولتهای نهم و دهم (۹۱-۱۳۸۴) برابر با ۱۱.۶۶ درصد است که بیانگر عملکرد بهتر دولت احمدی نژاد در کنترل بیکاری در کشور است.

رمزگشایی از این ماجرا بسته به آشنایی با استانداردهای سازمان جهانی کار است. در تعریف ILO مقرر شده که اگر دانشجویی کار می کند جزو شاغلین محسوب شود و اگر کار نمی کند جزو جمعیت غیرفعال در نظر گرفته شود یعنی نه جزو شاغلین و نه جزو بیکاران است. ظرفِ سالیان تصدی دولت دکتر احمدی نژاد قریب به چهار ملیون نفر به جمعیت بالای ده سال کشور افزوده شده که با توجه به رشد بالای بخش آموزش (به خصوص آموزش عالی) اغلب آنها وارد دانشگاه (یا مدرسه) شده اند لذا از جرگه جمعیت فعال خارج گردیدند و این باعث شده که نرخ بیکاری کاهش یابد. زیرا نرخ بیکاری حاصل تقسیم جمعیت بیکار بر جمعیت فعال (متشکل از شاغل و بیکار) است و مشغول به تحصیل شدن این جمعِ کثیر مخرجِ کسر را کاهش داده و از این طریق نرخ بیکاری را بهبود داده است. دکتر روحانی در گزارشش زیرکانه از مقایسه نرخ بیکاری دولتهای گذشته شانه خالی کرده و این موضوع را با باری منفی بدین ترتیب گزارش کرده است:«طی دوره ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۱ حدود ۷ میلیون نفر به جمعیت در سن کار اضافه شده (به طور متوسط سالی یک میلیون نفر) که از این تعداد بیش از ۶ میلیون نفر هنوز به بازار کار وارد نشده و افراد مشغول به تحصیل در مقطع آموزش عالی نیز به رقم بی سابقه ۴.۵ میلیون نزدیک شده است. بخش قابل توجهی از این تعداد که قاعدتا باید طی سال‌های گذشته به بازار کار وارد می‌شدند، مسلما در جستجوی شغل به بازار کار وارد خواهند شد. این در حالی است که بر اساس آمارهای موجود طی سال¬های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۱ به طور متوسط در هر سال ۸۱ هزار نفر به شاغلین کشور افزوده شده و نرخ بیکاری جوانان در پایان سال ۱۳۹۱، ۲۴.۵ درصد و نرخ بیکاری زنان جوان بیش از ۳۸ درصد بوده است.»

پیرامون گزارش برخی آمارها نیز گزارش صد روزه، احتیالِ ویژه ای دارد و به فراخور نفع سیاسی و بسیار حرفه ای بین هشت سال، چهارسال و دوسال آخر رفت و آمد می کند. مثلاً پیرامون رشد اقتصادی صرفاً به آمار دو سال آخر که تحریمها کشور را از نفس انداخته بود اشاره می کند و رشد اقتصادی رویایی احمدی نژاد در دولت نهم را کلاً نادیده می گیرد. ممکن است مخاطب بگوید در متوسط رشد اقتصادی بالای سالهای ۸۴تا۸۷، بالا رفتن قیمت نفت موثر بوده که ما نیز تا حدی تأیید می کنیم ولی بایستی به این گروه متذکر شد که آیا انصاف است در رشد منفی پنج درصدی سال گدشته، تأثیر نصف شدن فروش نفت و تحریمهای خودرو، پتروشیمی و فلزهای گرانبها را نادیده بگیریم و به شَتم دولت بپردازیم ولی در تحلیل رشد اقتصادیِ دولت نهم نقش نفت را پُر رنگ تصویر کنیم؟ از این گذشته آیا منتقدانِ احمدی نژاد در تحلیل نابسامانی هایِ دولت دهم، نقش فتنه ۸۸ که محیط کسب و کار را به شدت بی ثبات و دشمنانِ این ملت را تشجیع کرد در نظر می گیرند؟ آیا شما که ادبیات چالش زای احمدی نژاد را مسبب ناکامی ها در سیاست خارجی و تحریک دشمنان می دانید، توجه کافی به اثرات قانون شکنی برخی از دوستان سابقتان در سیاست داخلی و خارجی دارید؟ آیا اگر رهبری به مدد برخی از رویشهای انقلاب، جلوی گسترش فتنه را نمی گرفت شرایطی بهتر از مصر و شاید سوریه داشتیم که اصلا محاسبه رشد اقتصادی در آنها به جُک می ماند؟ آیا اعتدالگرایان و اصلاح طلبانِ معتقد به کلیت نظام نمی توانستند در عین انتقاد از احمدی نژاد به میدان بیایند و از نظام دفاع کنند و دشمن را ناامید نمایند؟ و آیا تأثیر این کوتاهی خود را نیز در اوضاع اقتصادی-اجتماعی لحاظ نموده اند؟

گفتنی است که احمدی نژاد نیز در گزارشش از این دست احتیالات کم ندارد. به عنوان نمونه: احمدی نژاد مجموع سرمایه های خارجی وارد شده به کشور را از اول انقلاب تا سال ۸۳، حدود ۱۳ میلیارد دلار اعلام کرد و می افزود:«در ۸ سال اخیر، بیش از ۲۵ میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب شده است.»

همانطور که می بینیم با آنکه دکتر احمدی نژاد هرگاه عرصه بر او تنگ می شود به شاخص برابری قدرت خرید استناد می کند و مدعی می شود یک دلار در زمان حاضر کم ارزش تر از یک دلار در سالیان پیش است در گزارشهای مقایسه ای اش با دوَلِ سابق، زیرکانه از این موضوع چشم پوشی می کند و هر دلار سرمایه خارجی جذب شده در دولتهای هاشمی و خاتمی را تلویحاً مشابه هر دلار سرمایه خارجی جذب شده در دولت خویش می انگارد.

آنچنان که آقای دکتر احمدی نژاد در گزارشهای عملکردش بر مقایسه (اغلب نابجا و گزینشیِ) دستاوردهای خود با دولتهای گذشته اصرار داشت، در گزارش صد روزه دولت محترم کنونی، به بهانه "از آنجا که می خواهم بر «راه حل ها» متمرکز شوم، به ناچار توجه خاص خود را بر «مشکلات» معطوف خواهم کرد. همان طور که یک پزشک، در مواجهه با بیمار، منحصراً بر مشکل اصلی او متمرکز می شود و به سایر حوزه هایی که او در آن‌ها از سلامتی برخوردار است نمی پردازد، من هم عمدتا مشکلات را مورد توجه قرار می‌دهم." از انعکاس نقاط قوت دولتِ گذشته چشم پوشی شده است و رشد شتابان علمی، دستاوردهای فضایی و هسته ای، رشد چشمگیر افتخارات ورزشی، سقوطِ کم سابقه ضریب جینی و... نادیده گرفته شده است. آقای روحانی می گوید:«در طول ۸ سال درآمد نفتی ما ۶۰۰ میلیارد دلار بوده که بی سابقه است. ضمن اینکه درآمدهای دیگری داشتیم. کشور از نظر درآمد ارزی ۷۵۰ میلیارد درآمد داشته. دولتی که پولدارترین دولت بوده متاسفانه بدهکارترین دولت هم بود.»

در پاسخ باید گفت که در اقتصاد این قاعده که ثروتمندان می توانند بدهی بیشتری هم داشته باشند، قاعده ای پذیرفته شده است و لذا بدهی های قدرت اول اقتصادی جهان، سرسام آور است بنابراین به این سادگی نمی توان از روی مقدار بدهی قضاوت کرد. رئیس جمهور در جای دیگر گفته است:«اولین عاملِ تورم، رشد بی حساب نقدینگی در جامعه بوده است. در سال ۸۴ نقدینگی ۶۸ هزار میلیارد بود. در پایان دولت چیزی حدود ۴۷۰ و خرده‌ای هزار میلیارد بوده است. یعنی ۷ برابر شده است... عامل اصلی رشد نقدینگی در دوره ۹۱-۱۳۸۶ رشد بالای بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی بوده است. ۷۷ درصد این بدهی مربوط به بدهی بانک مسکن به بانک مرکزی است که ناشی از ارائه خطوط اعتباری طرح مسکن مهر به این بانک است. بر همین اساس است که کارشناسان، بخش قابل ملاحظه‌ای از تورم کنونی را به تامین مالی مسکن مهر از محل منابع بانک مرکزی نسبت می دهند. وقتي دولت از طریق چاپ پول براي بخشي از جامعه مسكن تهيه مي كند در واقع با ایجاد تورم و کاهش قدرت خرید ۷۵ میلیون ایرانی احداث مسكن را تامين مالي كرده است.»

وزیر اقتصاد پیشین در یک برنامه تلویزیونی که مدتی پیش پخش شد به این ادعا چنین پاسخ داد:«بحثی وجود دارد و آن اینکه می‌گویند رشد نقدینگی در دولت آقای احمدی‌نژاد افزایش یافته است. طبق آمار در سال ۸۴، ۹۲ هزار میلیارد تومان میزان نقدینگی کشور بوده است که در پایان سال۱۳۹۱، ۴۶۰ هزار میلیارد تومان بوده است یعنی در واقع ۵ برابر یا به عبارتی ۴۰۰ درصد رشد کرده است. در برنامه‌ای یک عزیزی گفته بود از اول ابوالبشر یا به عبارتی از ابتدای زمانی که سیستم پولی در کشور اجرا شد تا شروع دولت نهم، نقدینگی ۹۰ هزار میلیارد تومان بوده است، اما در این هشت سال، ۴۶۰ هزار میلیارد تومان شده است. درست است، اما آیا این اتفاق اولین بار است که در اقتصاد ایران افتاده است؟ سال ۱۳۶۸ نقدینگی ایران ۱۸۸۰ میلیارد تومان بوده است. این عدد در سال ۱۳۷۵، به ۱۱ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسیده است یعنی حدود ۲/۶ برابر و ۵۲۰ درصد رشد کرده است.می‌توانیم بگوییم از اول تاریخ تا سال ۱۳۶۸، کلاً دو هزار میلیارد تومان کمتر نقدینگی داشتیم، اما در طول هشت سال یک‌باره به ۱۱ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسیده است. در سال ۱۳۷۶ تا سال ۸۳ نقدینگی ۴۱۰ درصد رشد کرده است. متأسفانه در سال ۸۴ تا ۹۱ نیز ۴۰۰ درصد رشد کرده است، اما از آن دو دوره کمتر بوده است. وقتی متوسط نرخ رشد نقدینگی در کشوری طی چند دهه بالای ۲۵ درصد است، هر سه سال یک‌بار ۲ برابر، هر ۶ سال یک بار ۴ برابر و هر ۸ سال یک‌بار، ۶ برابر می‌شود. این اتفاق جدیدی نبوده است. اما در عوض اگر یک تحلیل ساختاری داشته باشیم، باید بپذیریم که رشد نقدینگی در مسکن مهر تخلیه شده است. بله در این دوره یکی از عوامل رشد نقدینگی مسکن مهر بوده است، اما اتفاقی که افتاد، این بوده است که منابع به سمت مسکن مهر رفته است. وگرنه در دوره‌های قبل که مسکن مهر انجام نشده است چرا این رشد نقدینگی ایجادشده؟ دیدید که در دوره های گذشته بالاتر از ۸ سال قبل بوده است.»

با تأمل در گزارش دو طرف در این مبحث متوجه می شویم که هر یک از طرفین دعوا شاخص را به گونه ای گزارش می کند که شاهد مطلوب را در آغوش بگیرد. یکی ارقام را به صورت ساده و دیگری به صورت درصد گزارش می کند. یکی به غلط بودن ساخت مسکن مهر از جیب عموم مردم و با خلق پول تأکید دارد و دیگری می گوید دولتهای قبلتر که همسو با دولت کنونی هستند نیز از لحاظ درصد چنین کاری با جیب مردم کرده بودند.

به هر حال موارد فراوانی از قیاس مع الفارق در گزارشهای هر دو طرف دیده می شود که برشمردن آنها در حوصله این نوشتار نیست. لیکن موضوعی که از همه مطالب فوق الذکر مهمتر است، دغدغه های رهبر عزیزمان پیرامون حفظ وحدت، رعایت انصاف و لزوم خوش بینی دولتها به سلفِ صالحشان است. علاقه مندان به نظام بیم آن دارند که سرمایه اعتماد عمومی به دولتمردان، در تبادل بی انصافی بین طرفین دعوا گم شود و خداوند متعال نیز هر دو گروهِ بی انصاف را با اعداء تنها بگذارد و نظر یاری و لطفش را از آنها برگیرد. مخصوصاً در شرایط حاضر که منتقدان دولت (که کم شمار نیز نیستند) با در نظر گرفتن مصالحی مهمتر، از انتقاد جدی از مشی هسته ای دولت خودداری نموده اند، روا نیست که ریاست محترم جمهوری اینچنین با اصرار بر انعکاس گزینشیِ حقایق به تخریب سرمایه اجتماعی و اعتمادِ هوادارانِ سایر کاندیداها به رئیس دولت بپردازد و منتقدانش را به انجام اقداماتی که در شرایط خطیر کنونی به مصلحت کشور نیست تحریک کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


احمد
Iran, Islamic Republic of
مگه رئیس جمهور گزارش 100 روزش رو داد؟!!! کی؟!!! کجا؟!!!
همینو بگو این که گزارش نبود. غیبت و تهمت بود
علي طهماسب پور
Iran, Islamic Republic of
جهان جان شما كه ميگي احمدي نژاد گزينشي گزارش مي داد اين حرف درست احمدي نژاد بارها گفته در هر بخشي كه خاستيد دست بگذاريد و آمارش رو در بياريد عملكرد دولت نهم و دهم چندين برابر دولت هاي قبل بوده
سيد حسين پيام
آقاي روحاني درحقيقت گزارشي از عملكرد خود نداد بلكه گزارشي يكطرفه در نقد و به چالش كشيدن عملكرد دولت قبل داد.
سرور
آخرین حربه آدم ضعیف فرافکنی است.
دکتر احمدی نزاد مرد خدمت بود و گزارش خدمتهایش را می داد.او همان فردی بود که مشکل دیرینه ی مسکن را با طرح مسکن مهر برطرف کرد؛ با طرح یارانه ها کاری کرد که دیگر هیچ کس در ایران زیر خط فقر نباشد، مشکل بیکاری را بر طرف کرد و با ایستادگی در برابر غرب هم به ایرانیان هویت بخشید و هم باعث شد صنایع داخلی با خودباوری به اوج رشد و اقتدار تاریخیشان برسند به گونه ای که ایران از سوی سازمان ملل و 5+1 بزرگترین قدرت صنعتی و اقتصادی جهان معرفی شد حالا اینها چه ربطی دارد به دولتی که هنوز نیامده کاری کرده که گرانی امان مردم را ببرد؟
ايراني
Latvia
دوست عزيز حالت خوبه مثل اينكه تو ايران زندگي نمي كني ،
دانشجو
آقا شما تازه اومدی ایران؟ با کدوم پرواز اومدی؟ مریخ مهرآباد یا مشتری مهرآباد
احسان
تقریبا با تمام گفته های شما به غیر از موضوع حل مشکل بیکاری موافقم.
از دوستان منصف میخواهم که توجه داشته باشند که این خدمات در حالی صورت گرفت که بدنه بوروکراتیک دولت به شدت مخالف سیاسی احمدی نژاد بودند و بیش از حد معمول چوب لای چرخ میگذاشتند. نگاهی به سبد رای او این نکته را ثابت میکند.
با کنار گذاشتن تعارفات معمول باید بگویم متاسفانه این بدنه ضمن داشتن فساد مالی در کلیه سطوح برای همه دولت ها مشکل آفرین بوده اند و برای احمدی نژاد بیشتر.
احمدی نژاد خوب یا بد، با یک گل بهار نمیشود.
Iran, Islamic Republic of
از اونجایی که این دولت هیچ برنامه مشخصی نداره دنبال انحراف افکار از عملکرد خودشه تا کسی بی برنامگی اونها رو مقصر ندونه و حتی بتونن بعد از چهار سال داد بزنن و بگن هر کاری که نتونستیم برای کارهای دولت قبله
کسایی برنامه ندارن که سازمان مدیریت و برنامه ریزی رو منحل میکنن!
درود بر متخصص بی تحصص×
طریق
Iran, Islamic Republic of
سازمان برنامه و بودجه منحل نشده بود بلکه سطح آن از یک سازمان به سطح بالاتری یعنی معاونت ارتقاء یافته بود یعنی معاونت برنامه و بودجه
رنگ رخساره خبر می دهد از سر درون!! با این وضع اقتصادی و رفاهی مردم معلومه که آمار های احمدی نژاد دروغ محض و برای مردم فریبی بود. ای کاش اون موقع هم رو اون آمارهای خیالی حساس بودید
اون موقع هم اهل فن حساس بودند ولی انصافا اونموقع اینجوری دولتهای قبلی در هم نوردیده نمی شدند
جعفر
به نظر می رسد قبل از گزارش صدروزه دولت هندوانه زیادی توزیع شده و ظاهرا چندین کامیون نوشابه هم برای بازکردن در پاستور منتظر تخلیه بودند بیچاره انسانهایی که برای قدرت تلاش می کنند نه برای خدمت و بیچاره تر از آنها انسانهایی که خدمت می کنند تا در قدرت بمانند خوب به این جمله فکر کنید آدم را پیر می کند
حسن اکبر خان
می گویند در زمان گزارش صد روزه هندوانه و نوشابه در بازار یافت نمی شد ظاهرا این دو قلم جنس در راه پاستور بوده
شما چرا اینقدر ناراحتین؟ چرا از احمدی نژاد انتقاد نمیکردین؟
بله ما به اقای روحانی خسته نباشید میگیم تو این زمان کوتاه واقعا داره زیربنا را میسازه (همون خرابیهای اقای احمدی نژاد)
همفکران شما اون روزا که در فکر براندازی نظام بودن ما داشتیم از دولت انتقاد میکردیم!
اگر منظور شما از زیر بنا سازی سرکار آوردن مدیران فتنه گر یا فاسد است بله کاملا موافقم!
سید
بسیار منصفانه و عالی بود.
مقایسه مرد بزرگی مثل احمدی نژاد با اقای روحانی منصفانه است آخه برادر؟ تاریخ این سالها رو چند سال بعد مرور کنیم
طریق
Iran, Islamic Republic of
زرشک . دوباره خودتو به خواب زدی ؟ پس دیگه نمیتونه کسی تو رو از خواب بیدار کنه مگه اینکه خودت بخوای
آقاي احمدي نژاد يك چهار سال ديگر شكيبايي بكن تا هنگام نام نويسي رييس جمهوري برسه آنگاه اگر شوراي گرامي نگهبان صلاحيت تورا با آن همه درگيري و دعوا كه با 2تا قواي ديگر درست كردي و در برابر رهبري به خاطر پدر عروست ايستادي و 11روز رفتي قهر كردي و كشورا را با بحران در اين 2سال پاياني با اينهمه مشكلات زياد روبروكردي اگر تاييد كرد آنگاه بيا واگر آقاي روحاني هم نامزد شد با او مناظره بكن !!! ولي اين را هم بدان ديگر ما مانند 2دوره پيش به تو راي نخواهيم داد كه سه باره باز بيايي آن بازيهاي بچه گانه را در بياوري!!!!!!!همه را به جان هم بيندازي!!
از دست آقای دکتر احمدی نژاد عصبانی باش و....
احمدی نژاد کی اومد تو رسانه ملی بگه دولت قبلی 40 میلیون بدهی برای ما ارث گذاشته و بنا براین ما کاری از دستمون بر نمیاد؟!
دولت راستگو بايد راستش را به مردم بگويد
طریق
Iran, Islamic Republic of
دولت راستگو چه ربطی به دولت حسنه داره ؟؟؟؟
شو تلويزيوني خوبي مي شود اگر انجام شود...چون محمود جون تو مسخره كردن افراد مسبوق به سابقه است.
محسن
United States
اصولگراها و منتقدان دولت کنونی اینقدر مرام دارند که به تبعیت از ولایت و رهبری فرزانه ی انقلاب، با وجود ایرادات زیاد توافق هسته ای برطبل اختلاف نکوبند و اینقدر بی وجدان نیستند که به خاطر مصالح و قدرت خود، مثل دیگران فتنه 88 را رقم بزنند اما حداقل انتظارشان هم این است که دولت محترم کنونی دست از این همه سیاه نمایی برداشته و فقط به انتخاب گزینشی مطلوب خود اکتفا نکند و به عنوان مثال وقتی که رقم واردات را عنوان می کند به رشد رقم صادرات غیر نفتی هم بپردازد و . . .
طریق
Iran, Islamic Republic of
احسنت . بنازم به این شعور و بصیرت
ما همچنان منتظر گزارش عملکرد آقای روحانی هستیم. ایشان فقط گزارش عملکرد آقای احمدی نژاد رو دادند.
آفرین تحلیلت را میپسندم کاملا روشن و واضح.من هم با شما موافقم.از عابر بانک توی جیبم که 8 سال پیش یه سیبا داشتم که فقط باهاش شهریه دانشگاه را میدادم و به هیچ درد دیگه ای نمیخورد تا امروز که با موبایلم همه کار میکنم و تا دو تا موبایل تو جیب آبدارچی شرکت میبینم د حالیکه من سال 80 یه مویابل با سیم کارت گنده گرفتم 1میلیون و دویست در حالیکه دوو ریسر 6 میلیون بود و اینهمه تاکسی و اتوبوس نو و بسیاری پمپهای گاز و دکلهای موبایل که با هم مسابقه داده اند و خدا وکیلی هرجا را که نگاه میکنم یه اثری ازش هست حالا یا خوب یا بد و اکثرا خوب.مثلا من در ماهشهر هستم سه تا مسیر تردد به این شهر هست . یکی به اهواز بود که قبلا جاده ای داشت قتلگاه بود و هر هفته تصادف منجر به فوت داشت . الان شده اتوبان خلیج فارس و یک ساعت راحت میری به اهواز . البته یه دو تومنی خرج بر میداره. جاده بعدی سر بندربه آبادان بود که بدتر از جاده اولی هم بود. اونهم شده اتوبان. جاده سوم به طرف هندیجان بود که مسیر بندر عباس به خوزستان بود و اینهم تا عسلویه جمعا شاید 50 کیلومترش هنوز دو باند جدا نیست که آنهم مشغول بکار بودند البته تا آخر دولت دهم. فعلا خبری نیست. در خود ماهشهر هم فاضلاب مخصوصا فاز 2 از 20 سال پیش تا حالا معطل بودند که کشیده شد. همینطور گاز. الان ماهشهر 6 تا پمپ گاز داره البته پمپهای گاز مشکل خودشون را دارند. اتوبوسها تماما کولر دار شده و حتی ایستگاههای اتوبوس تماما درب دار شده و مجهز به کولر اسپیلیت هستند و تاکسیهای پکیده سابق هم جاشون را به پراید و دیگر خودروهای ایرانی داده اند و تماما کولر دار.اگر تو خوزستان باشی میفهمی ارزش کولر چیه.یا بیمارستان تامین اجتماعی ماهشهر اونهم بعد از بیست سالکه تابلو زده بودند بالاخره تو دوره احمدی نژاد اجرا شد.چند شب پیش آقای وزیر میگفت کلی بیمارستان ساخته اند ولی پرسنل ندارند یا تجهیز نشده اند. یکیشون بیمارستان ماهشهر بوده. بابا بیمارستان همین چند ماه پیش ساختش تموم شد و اون بیچاره که رئیس جمهور نیست دیگه.حالا نوبت شماست که تجهیزش کنی و پرسنل براش تامین کنید . قرار استخدام هم که داشتید . خدا وکیلی خیلی کار کرده است . حالا به همین راحتی میزنندش.یکی میگفت هرکی دیگه هم که رئیس جمهور میشد همین کارها انجام میشد.بابا خب اینکارها که این کرد مال دو تا رئیس جمهور قبل از خودش بود.مثل نظام هماهنگ و سهمیه بندیها و آزاد سازیها بطوریکه فکر نکنم چیزی داشته باشیم که آزاد نباشه غیر از چند قلم استراتژیک . باب بانکداری الکترونیک و دولت الکترونیک مال دوره خاتمی بود.طرف بهش میگم انگار نه انگار آخرین سالهای دولت احمدی نژاد سالهای سخت جهانی بوده و همه داشت پدرشون در میآمد و ایران که جدا از جهان نبوده بالاخره صادرات غیر نفتی ما را همون کشورهائی میبردند که دچار بحران بی پولی بودند.به نظر من عمده افزایش قیمتها به خاطر آزاد شدن نرخ ارز بود. یکباره قیمت ارز دوبرابر شد.درست است که این در اثر تحریم بانک مرکزی و قطع سوئیفت بود ولی در برنامه دولتهای قبلی هم بود و کاری بود که باید انجام میشد مثل هدفمند کردن یارانه ها.حالا من یه سوال از شما دارم جواب بده در مورد یکی از گندهای احمدی نژاده.من فکر میکنم تا قبل از آزاد شدن نرخ ارز و بعد از هدفمندی یارانه ها آنچنان اتفاق خاصی نیافتاد و مثلا یادمه آقای توکلی الف میگفت 75 درصد تورم بوجود میاد.حالا بعد از آزاد سازی نرخ از هنوز به 50 درصد دهه 70 نرسیده ایم و احمدی نژاد با کمترین هزینه کشور را از این برهه حساس عبور داد با همه نقیصه ها . احمدی نژاد چرا با اینکه میدانست با آزاد کردن نرخ ارز قیمتها دوبرابر میشه و همه چیز به این شکل امروز در میآد و مردم نفرینش میکنند و فحشش میدن و با اینکه آخر دولتش بود و اینکار را میتوانست گردن دولت بعدی بیاندازد چرا با اینهمه اینکار را کرد واگر نمیکرد شما فکر میکنی دولت فعلی اینکار را انجام میداد؟
درحال حاضر مردم اكثر كشورها كه درآمد نفتي بين سال 1384 تا 1390 ما را ندارند فاصله بين تبريز تا تهران را 2 ساعته با مترو طي مي كنند ولي الان ما كجائيم با اتوبوس هاي اسكانيا حال مي كنيم
كليه جنس هاي چيني را وارد كشور كردند هيچ شكي نيست ولي تمامي شركتهاي لوازم خانگي ، خودرو سازي وقطعه سازي و... به حالت نيمه تعطيل در آمده است لطفاً سرت را از زير برف بيرون بيار
شما هم داری مثل روحانی واقعیها رو ناقص گزارش میدی
طریق
Iran, Islamic Republic of
کدوم کشور یک شهر داره به پهنای تهران تا تبریز که از زیرش شبکه مترو عبور میکنه . مترو به قطار شهری میگن . قطار های سریع السیر هم که محدود شده به کمتر از 5 کشور که خود آمریکا هم فاقد اونه .
حرف اینه پیشترفت خیلی خوبه ولی با این سیاست های نخ نما شده پوسیده امثال .....باز برمیگردیم به همون عصر درشکه یعنی همون 10 سال پیش
اگه کشوری با اقتدار و عزت پیشترفت داشته به خاطر سیاست نگاه به درون بوده . مثل همه 10 کشور اقتصادی برتر جهان و منتظر نمی ماندن که کسی از بیرون بیاد کارشونو درست کنه . البته این نگاه به بیرون از یک بیماری روانی ناشی میشه که آدمی همه نواقص را به بیرون از خودش نسبت می ده و نمیخواد سهمی رو هم به خودش نسبت بده . بزرگان این میهن عزیز چه خوب گفته اند : کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من
Iran, Islamic Republic of
چرا صحبت هاي آتشين امروز نماينده واقعي مردم تهران يعني آقاي رسايي را در مجلس كه نسبت به تبعيض دستگاه قضا نسبت به برخورد دوگانه با پرونده مهدي هاشمي و احمدي نژاد داشت را در سايتتون كار نكرديد؟؟! شما ... اگه ميخواهيد واقعا اصولگرا باشيد بايد الفباي اصولگرايي را از امثال نمايندگان شجاعي چون رسايي ياد بگيريد!!
رسايي اصول گراي واقعي نيست بلكه پايداري است كه هيچ ارتباطي به اصول گرايان واقعي ندارد كسي كه ادب نداشته باشد اصول گرا نيست اصول گرايان واقعي آقايان توكلي ، زاكاني ، لاريجاني ، باهنر و... مي باشد امثال رسايي ها كه تنها به فكر منافع خودشان هستند وبجز منافع خود هيچ چيز ديگر را نمي بينند اصول گرا نيستند
بی انصافی نکن. به همه ی افرادی که گفتی نقدهایی وارد است لیکن همگی اصلگرایند
حرف حق اصولگرا و غیر اصول گرا ندارد شاید بگم رسایی را قبول ندارم خوشحال شوید اما اینها هم که اسم بردید ربطی به اصول گرایی نداشتند عمل شان مشخص است آب از سرشان گدشته است
به این میگن یک تحلیل منطقی. اگر چنین مدل تحلیلی فراگیر شود دیگه سر مردم کلاه نمی رود
رئيس جمهور به مردم وعده داده بود از وضعيت فعلي كشور بعد از 100 روز گزارش مي دهد آيا به نظر شما دروغ گزارش مي داد براي اثبات گزارش رئيس جمهور لطفاً مراجعه كنيد به شهرك هاسي صنعتي اطراف تهران و وضعيت توليد وصنعت و اقتصاد كشور را ببينيد و اگر باز قانع نشديد سري هم به بيمارستانها و داروخانه ها بزنيد آنچه عيان است چه حاجت به بيان است
زنده با هاشمی رفسنجانی بزگمرد تاریخ ایران
طریق
Iran, Islamic Republic of
تا 100 روز پیش بازم قابل تحمل بود . الآن که خدا به داد مردم برسه
چرا از خودت حرف در میاوری- روحانی قرار بود گزارش کار خودش را بدهد نه ایراد از کارهای دولت قبلا که توسط نمایندگان به اندازه کافی ایراد گرفته شده بود.از حقوقدان بیشتر از این انتظار بود
ماجرا از این قرار است که دعوت به مناظره نخستین بار از سوی حجت‌الاسلام روحانی در تاریخ پنجم خرداد ماه 1388 مطرح شده است.
روحانی در آن تاریخ در واکنش به اظهارات احمدی نژاد در مورد بیانیه سعد‌آباد گفت: «متاسفانه اغلب اظهارات انتقادی در مورد دیپلماسی هسته‌ای نظام در سال‌های 82 تا 84 که این روزها و به بهانه رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری بیشتر مطرح می‌شود‌، نادرست‌، غیرمنصفانه و در مواردی هم کذب محض است؛از نقطه نظری دیگر‌، این رفتار تحریف تاریخ و نادیده گرفتن منافع ملی کشور محسوب می‌شود ... وقتی پای منافع نظام و مردم در میان باشد، سکوت به معنی نداشتن پاسخ نیست. گرچه اینجانب آمادگی دارم تا چنانچه رئیس جمهور محترم حاضر به دفاع از اظهارات خود پیرامون دیپلماسی هسته‌ای نظام باشند‌، گفتگوی مستقیمی را با ایشان در رسانه ملی جهت تنویر افکار عمومی و شفاف شدن حقایق تاریخی داشته باشم».

البته نپذیرفتن این دعوت از سوی رئیس جمهور وقت ، قابل درک بود زیرا یک رئیس جمهور قاعدتاً با افرادی در رده های پایین تر مناظره نمی کند و وقتش را به اداره امور مملکت اختصاص می دهد.
اون زمان دکتر روحانی در جایگاهی نبودند که با رئیس جمهور مناظره کنید ولی الان رئیس جمهور سابق می تواند با رئیس جمهور کنونی مناظره کند. اون موقع هم اگر اکبرآقا درخواست مناظره میداد شاید قبول میشد
تو این انتخابات که پاسخ دادند، تو تلوزیون در جواب مجری گفتند نه اصلا ما تعلیق نکردیم

حالا شما به من بگو تعلیق شده بود یا نه؟
اگه نشده بود چرا رهبر گفتن اون زمان عقب نشینی صورت گرفت ولی باعث شد خیلی ها متوجه بشن یک قدم عقب نشینی باعث میشه اونا صد قدم بیان جلو
طریق
Iran, Islamic Republic of
رئیس جمهوری مقام نیست در نظام اسلامی . بلکه جایگاه خدمت و مورد سوال واقع شدنه . بلکه نوکری مردمه که هم امام راحلمون فرمودند و هم خادم قبلی اجرایی کشور . دوم اینکه بیا مناظره کن که شب شب نیست روزه که کار عبثیه . هر کسی هم در مورد دیپلماسی روحانی در سالهای 82 تا84 هم شک و شبه ای داشته الآن با این عملکرد 100 روزه به مفتضح بودنش ایمان آورده
United States
جفتشون همینن
پيشنهاد مي كنم مناظره تو وزشگاه آزادي برگزار بشه. بليط فروشيشم به عهده دولت تا يه پولي دستش بيادتا يارانه ها رو بده و دنبالش تو آمريكا نباشه.
falah
سلام
اقای احمدی نژاد 8 سال تلاش وفعالیت ایشان را با صد روز فعالیت کجدار ومریز دولت روحانی ومقایسه اماری طرفین تشابهی کار ناصوابیست .
خیمه شب بازی مجری ها رو عشقه
باور کنید اینا میخواستن احمدی نژاد رو بکشن وسط میدون تا دعوای سیاسی راه بندازن

زمان انتخابات یادتون هست این فتنه گرا و بی بی سی سعی میکردن کاری کنن احمدی نژاد این انتخابات رو به هم بریزه؟ اما نتونستن!
بعد هم تمام کاندیداها نتیجه انتخابات رو قبول داشتن و به آقای روحانی تبریک گفتند، این فتنه گرا کفری شدند؟!!

الان هم اطرافیان آقای روحانی کاری کردند تا تو گزارش 100روزه سیاه نمایی کنه، تا احمدی نژاد رو بکشن وسط تا دعوای سیاسی درست کنن، و با احساسات مردم بازی کنن...

با این کارشون هم میخوان پروژه عبور از روحای رو کلید بزنن و هم اینکه با چسباندن نیروهای انقلابی به احمدی نژاد به اهداف شومشون برسن

بچه ها یکمی هوشیار باشید، خودتون رو قاطی دعواهای سیاسی نکنید، به صلاح کشور نیست

تو این جور مواقع باید از رهبر تبعیت کرد، مگه ما حاجتمون لبخند رهبر نیست؟ مطمئنا ایشون راضی نیستند این دعواهای سیاسی ایجاد بشه
Iran, Islamic Republic of
دکتر احمدی نژاد این را ثابت کرده که مرد میدان هستش
من از آقای روحانی میپرسم
آیا دولت نهم و دهم هیچ خدمتی به مردم نکرده؟چرا باید بی انصافی کنیم؟؟
پس چگونه هست که رهبر انقلاب فرمودند که دولت دکتر احمدی نژاد از همه دولتها بیشتر کار کرده
راستی آقای روحانی الان جایگزینی برای:
1-مسکن مهر
2-سهام عدالت
3-هدفمندی
4-انرژایی هسته ای
5-سفرهای استانی
6-بیمه روستایی
7-خدمت به محرومین
و...
دارین؟؟؟؟
سلطانی
باسلام از جناب آقای احمدی نزاد تقاضا داریم به خاطروحدت دراین برهه بر تحمل خود بیفزاید . چون در آینده شاهد بسیاری ار این مسایل خواهیم بود چون برخی از انتخابات بعدی در هراسند . ان الله یحب الصابرین
کاظم
جناب روحانی اجازبدهیدبه چندمطلبی که درگزارش 100روزه بیان فرموده اید اشاره کنم.یکی بورس ودیگری افتخارات ورزشی اخیر.شمابگونه ای صحبت فرموده اید که شنونده تصورکندرونق بورس وافتخارات ورزشی اخیرمرهون دولت یازدهم هست.آیاواقعااین انصاف است؟!شماکه تقریباقسمتی ازهرسخنرانیتان حمله همه جانبه بدولت قبل هست تاجاییکه درهمین باصطلاح گزارش 100روزه یکسوم وقتتان را به همین حمله پرداختیدودائمااوضاع قبل از84رابرخ میکشیدبفرماییددر84 که بورس بدولت نهم تحویل داده شد شاخص بورس چندبود؟وزمانیکه شماتحویل گرفتیدچند؟درمورد ورزش هم همینطور .والیبال-فوتبال-کشتی ووودر84 رابا92 مقایسه نماییدشایددرقضاوتهاکمی انصاف هم چاشنی شود.درموردهسته ای هم اگردولتهای نهم ودهم باصلابت درمقابل زورگویان جهانی نمی ایستادودرحد84 باقی میماندیم آیاامروشماوتیم هسته ای میتوانستیدبااین قدرت روبروی دشمن بنشینیدوبقول آقای ظریف بارهابانهابتوپیدکه مابشمااعتمادنداریم؟اگرمیتوانستیدچرادر84 چنین نکردیدکه حتی به کمتر ازتعدادانگشتان دست سانتریفیوژقانع بودیدومخالفت کردندوحتی خواستارتعطیلی بعضی رشته های تحصیلی مرتبط شدند.چه چیز باعث شدکه آنروز نتوانیدچون 92 مذاکره کنید؟!جناب رییس جمهورآیاواقعادولت قبل ازنظر شماهیچ دستاوردی نداشته که حتی یکباربآن اشاره نمیکنید؟پیشنهادمیکنم برای آنکه درمحضرخداجوابی داشته باشیم یکبارهم به کارهای خوب آندولت بپردازیدکه به انصاف وتقوی نزدیکتراست.
یعنی یک نفر مخالف کامنت نگداشته؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!
چرا دوباره بخوون
گزارش منصفانه است و به نقاط ضعف هر دو طرف اشاره شده، مگر میشه کسی مخالف انصاف باشه
Iran, Islamic Republic of
جفتشون مثل همن
Iran, Islamic Republic of
روحانی مچکریییییم