پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۱
۴

تکذیب شایعه ابتکار توسط وزیر بهداشت

پنجشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۱۳
کد مطلب: 392239
حسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادعاهای «سونامی سرطان» و «سرطان‌زا بودن پارازیت» را رد کرد.
به گزارش جهان، روزنامه وطن امروز نوشت: وزیر بهداشت در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران حاضر شد و با تکذیب وجود سونامی سرطان در کشور درباره وضعیت آب شرب شهر تهران و آلودگی نیتراتی آب آشامیدنی پایتخت و همچنین وضعیت پارازیت‌ها به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. حسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روزگذشته در حاشیه جلسه هیأت‌ دولت در پاسخ به پرسشی درباره آلودگی آب تهران اظهار داشت: در مورد آب تهران خوشبختانه هیچ مشکلی وجود ندارد. وزیر بهداشت تصریح کرد: چند مورد چاه بود که میزان نیترات آنها بیش از حد مجاز بود که به آنها تذکر داده شد البته همانگونه که معاون بنده نیز اعلام کرد این موضوع مربوط به ۲ ماه پیش است و در حال حاضر آب تهران سالم است. وی همچنین درباره اخباری مبنی بر وجود نیترات در آب آشامیدنی و خطر مرگ برای کودکان زیر ۳ ماه تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از کودکان آب می‌خورند و سالم هستند پس بهتر است در حوزه غذا اجازه بدهیم مدیران اظهار نظر کنند در حالی که مدتی است اظهارنظرهایی را می‌شنویم که بیشتر برای مردم نگرانی به بار می‌آورد اما باید بدانیم که مردم نیاز به آرامش دارند. هاشمی با تاکید بر اینکه اگر آب تهران مشکلی داشته باشد سازمان غذا و دارو اعلام خواهد کرد، تاکید کرد: هیچ خبر جدیدی وجود ندارد.

ثبت ۸۲ مورد زیرمیزی


وی در پاسخ به سوالی درباره دریافت زیر‌میزی‌ نیز خاطرنشان کرد: از جامعه پزشکی در سراسر کشور که هماهنگی خوبی با سازمان نظام پزشکی دارند تشکر می‌کنیم. هاشمی با بیان اینکه گزارش‌هایی که در زمینه رعایت نکردن تعرفه بوده و آنچه رئیس ستاد به ما اعلام کرد ۸۲ مورد بوده، گفت: به این موارد رسیدگی می‌شود و امیدواریم این موضوع را همه رعایت کنند.

آسیب‌زایی پارازیت‌ها سندیت علمی ندارد


وزیر بهداشت همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا پارازیت‌ها برای سلامتی مضر هستند، یادآور شد: همانگونه که معاون تحقیقات وزارت بهداشت بیان داشت، مستندات علمی در زمینه آسیب‌رسان بودن پارازیت‌ها وجود ندارد. وی تاکید کرد: پارازیت از هر نوع آن خوب نیست اما در کشور ما اینکه پارازیت‌ها به چه شکلی است نیاز به تحقیقات دارد که مراکز تحقیقاتی روی این موضوع کار می‌کنند و در حال حاضر نمی‌توان به طور واضح اعلام کرد که صددرصد آسیب رسانند و مقدار آن چقدر است.

تکذیب سونامی سرطان


وزیر بهداشت در جواب به پرسش خبرنگاری مبنی بر وجود سونامی سرطان افزود: به طور حتم این خبر اشتباه است؛ آخرین آماری که از مراکز بین‌المللی اعلام شده، نشان می‌دهد در طول این سال‌ها وضعیت سرطان در کشور از نظر شیوع ثابت است و رو به افزایش نیست.

دکتر قاضی‌زاده هاشمی افزود: آمار سرطان در کشور ما نسبت به آمریکا و اروپا ۵ تا ۶ برابر کمتر است. در منطقه نیز آمار ایران کمتر از دیگر کشورهاست اما ما هم همان مسیری را می‌رویم که آنها رفته‌اند و اگر الان توجه نکنیم سال‌های بعد مشکلاتی داریم که آنها دارند. به گفته وزیر بهداشت علاوه بر آمارهای مراکز بین‌المللی، طبق آمار دقیق وزارت بهداشت نیز هیچ سونامی وجود ندارد و اتفاق جدیدی نیفتاده است. پس بهتر است که مردم را بی‌دلیل نترسانیم. شایعه سونامی سرطان را اولین بار معصومه ابتکار بدون ارائه هیچ آمار رسمی ساخته و پرداخته بود. هاشمی درباره آلودگی هوا نیز یادآور شد: در این فصل آلودگی شروع می‌شود و مشکل عمده از نظر بنده نبود یکپارچگی مدیریت شهر و کلانشهر تهران است و هر یک از دستگاه‌ها گردن دیگری می‌اندازند که امیدواریم این موضوع حل شود، چرا که باعث آسیب افراد بویژه خردسالان و بزرگسالان می‌شود اما ما موظفیم خدمات خود را ارائه کنیم.

وزیر بهداشت: در بحث سلامت رودربایستی نداریم


وزیر بهداشت درباره سلامت محصولات لبنی نیز اظهار داشت: ما مسؤول سلامت مردم هستیم و مردم به دولت و وزارت بهداشت اعتماد دارند. تمام تلاش‌‌مان آن است تا آنچه که مردم تغذیه می‌کنند مطابق استانداردهای سالم باشد. در این حوزه هیچ رودربایستی وجود ندارد و آنجا که تشخیص دهیم تخلفی اتفاق افتاده است به صورت جدی برخورد خواهیم کرد. وی با اشاره به اینکه پالم از ماست و شیر حذف شده است و در حال حاضر محصولات موجود در بازار پاک و قابل استفاده است، خاطرنشان کرد: ما گروه‌های نظارتی را چند برابر کرده‌ایم، البته این به آن معنا نیست که تخلفی اتفاق نمی‌افتد. تلاش داشته‌ایم تا نظارت‌های‌مان را بیشتر کنیم و در همین راستا از صنایع لبنی که ما را کمک کرده‌اند تشکر می‌کنیم و همچنین از رسانه‌ها متشکریم که مردم را تشویق به استفاده از دستاوردهای کم‌چرب کرده‌اند، چرا که بخش عمده مرگ و میر در ایران مربوط به فشار خون، بیماری‌های قلبی و سکته مغزی است و دلیل آن هم نوع روغنی است که استفاده می‌شود.

واکنش وزیر به انتشار فیلم‌های بیمارستانی


وزیر بهداشت همچنین در اظهاراتی در واکنش به انتشار فیلم‌های بیمارستانی و با بیان اینکه انتشار فیلم‌های بیماران در فضای درمانی مغایر با منشور حقوق بیمار است، بیان داشت: در دنیای فناوری امروز، بروز چنین اتفاقاتی اجتناب‌ناپذیر است اما باید به سمتی برویم که بتوانیم از طریق قانون جلوی آن را بگیریم و از حریم بیماران محافظت کنیم. وی با تاکید بر اینکه ضروری است فرهنگ جامعه بویژه اخلاق تقویت شود، خاطرنشان کرد: بخش عمده‌ای از تصاویر و فیلم‌های مربوط به بیماران که روی شبکه‌های مجازی منتشر می‌شود، غیر قابل کنترل است. خیلی از بیماران ملاقات‌کننده و همراه دارند و به طور کامل تحت کنترل نیستند. با این حال معاونت حقوقی وزارت بهداشت پیگیر این روند خواهد بود تا لایحه‌ای به مجلس ارائه دهیم که جلوی بروز این مشکلات در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی گرفته شود. به گفته وزیر بهداشت این درست نیست که تصور کنیم مقصران اصلی تهیه این فیلم‌ها پرسنل بیمارستان و پرستاران هستند، چون ساحت حوزه پزشکی از این اتفاقات بری است. هاشمی تاکید کرد: ضروری است هرچه سریع‌تر با همکاری وزارت دادگستری، به منظور تعیین مجازات برای این رفتارهای ناپسند، لایحه‌ای تعیین شود.

رئیس سازمان غذا و دارو: سونامی سرطان در کشور وجود ندارد


رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو در حاشیه اجلاس معاونان غذا و دارو درباره آمار سرطان اظهار داشت: ذکر سونامی سرطان در رسانه‌ها درست نیست. سونامی یعنی که سرطان در کشور چند برابر شده باشد در حالی که اینطور نیست، پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد در سال ۹۳، ۸۵ هزار مورد جدید سرطان داشته باشیم. دیناروند اظهار داشت: سال‌ها نظام ثبت سرطان را داریم و برای سال ۹۳ پیش‌بینی می‌شود که ۸۵ هزار مورد جدید سرطان داشته باشیم که البته ۵۰ درصد آن با اقدامات پزشکی درمان می‌شود به طوری که در سرطان‌های کودکان ۸۵ درصد قابل درمان است. رئیس سازمان غذا و دارو مهم‌ترین کار را در بحث سرطان پیشگیری دانست و یادآور شد: در کشورهای پیشرفته میزان بروز سرطان ۵ برابر ایران است که دلیل آن تغییر شیوه زندگی و افزایش امید به زندگی است. وی درباره داروهای سرطانی تصریح کرد: داروهای سرطانی بیشتر وارداتی هستند البته دو تا سه شرکت در داخل تولید برخی داروهای ضدسرطان را شروع کرده‌اند. طبق آمار سالانه بیش از ۱۰۰ هزار بیمار نیازمند شیمی‌درمانی داریم که هزینه سالانه این بیماران حدود ۹۰۰ میلیارد تومان می‌شود که از این مبلغ بیماران تنها ۱۰ درصد را پرداخت می‌کنند و مابقی را وزارت بهداشت و بیمه‌ها پرداخت می‌کنند. رئیس سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: تعداد داروهای ضدسرطانی که بیمه‌ها حمایت نمی‌کنند بسیار کم است البته برخی از آنها را خود وزارت بهداشت حمایت می‌کند، برخی از این داروها هم از آنجا که نوع ارزان‌ترشان در بازار وجود دارد نوع گران‌ترشان تحت حمایت کامل قرار نمی‌گیرد و خود بیمار باید مابه‌التفاوت آن را پرداخت کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حسین
چرا کسی جلوی این زن رو نمیگیره؟ قوه قضائیه، مجلس، شورای عالی امنیت ملی، صداوسیما و... پس چیکارن؟ چرا باید یک مقام مسئول بدون ارائه ی مستندات علمی هرچی از دهنش درومد بگه و سلامت و امنیت روانی مردم رو بخاطر منافع جناح سیاسی خودش به بازی بگیره؟ وفاداری زن به شوهر خیلی سفارش شده اما نه به قیمت 4-3میلیارد دلار مابه التفاوت قیمت واردات بنزین آلوده!
گویاخانم ابتکارمظهرراستگویی دولت به اصطلاح راستگویانه!!!!!
یک وزیر بی حاشیه داریم اگر گذاشتند کارکند
كو غيرت وشرف ؟؟"