پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۱

نمونه هایی از اعجاز عددی قرآن

چهارشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۴
کد مطلب: 431046
محقق و پژوهشگر حوزوی گفت: باید برای دعوت به نماز، با هر قشری بر اساس ادبیات و فهم آن ها صحبت کرد، برای مثال برای دانشجویان می توانید از اعجاز عددی قرآن بهره گرفت.
به گزارش جهان به نقل از حوزه، حجت الاسلام محمد جواد محمودی، در کلاس آموزشی «شیوه ها و روش های دعوت به نماز» در سالن اجتماعات مدیریت حوزه علمیه استان یزد، در خصوص شیوه های دعوت به نماز، اظهار داشت: باید برای دعوت به نماز، با هر قشری بر اساس ادبیات و فهم آن ها صحبت کرد و برای مثال برای دانشجویان می توانید از اعجاز عددی قرآن بهره بگیرید.

این پژوهشگر حوزوی در خصوص اعجاز عددی در قرآن، گفت: در قرآن کریم کلماتی که مترادف یا متضاد هستند به تعداد تکرار شده است، برای مثال کلمه‌ی «دنیا» و «آخرت» هر کدام ۱۱۵ بار، کلمه ماه ۱۲ بار و کلمه روز ۳۶۵، کلمه شیطان و ملائکه هر کدام ۶۸ بار، جهنم ۷۷ و جنات با مشتقات ۷۷ بار.

وی ادامه داد: کلمه کار ۱۰۸ بار برابر با مزد ۱۰۸ بار آمده یعنی کار برابر با مزد است و کلمه مجازات درست نصف عفو آمده، یعنی ۱۱۷ بار کلمه مجازات و دو برابر آن عبارت بخشش در قرآن آمده است این یعنی رحمت خداوند متعال دوبرابر بوده و مبلغین باید به جای صحبت در خصوص جهنم بیشتر از بخشش و رئفت الهی صحبت کنند.

این پژوهشگر حوزوی اضافه کرد: بخشش و مشتقات آن ۲۳۴ بار به کار رفته که دو برابر تعداد دفعاتی است که عذاب با مشتقات آن ذکر شده است. این فضل و رحمت خداوند را نسبت به مخلوقاتش نشان می دهد.

حجت الاسلام محمودی، تعداد کلمات این جهان و جهان دیگر ۱۱۵ بار یعنی به تعداد مساوی به کار رفته علی رغم این حقیقت که در بسیاری از موارد این دو در یک سوره ذکر نشده اند و همچنین فرشته و شیطان ۶۸ مورد ذکر شده درحالی که مشتقات آنها نیز ۲۰ بار ذکر شده که مجموعا ۸۸ بار به کار رفته است.

وی افزود: زندگی انسان و مرگ و مشتقات آن هر یک ۱۴۵ بار به کار رفته است و دید و بینش هر یک ۱۴۸ بار ذکر شده که مساوی با تعداد قلب است و اعمال خوب و اعمال بد با مشتقات آنها هر یک به طور مساوی ۱۶۷ بار به کار رفته است.

این محقق حوزوی خاطرنشان کرد: جهنم و مجازات هر یک ۲۶ بار به کار رفته است و دانش و یادگیری با مشتقات آن هر یک ۸۱۱ بار به کار رفته که تعداد آن برابر با کلمه ایمان و مشتقات آن است. این حقیقت نشان می دهد که تا چه حد اسلام به دانش و یادگیری اهمیت می دهد که تعداد آن برابر با ایمان است.

حجت الاسلام محمودی در ادامه افزود: آنچه واقعا شگفت آور است این است که رحمان ۵۷ بار و رحیم ۱۱۴ بار که معادل تعداد سوره های قرآن است و خیلی عجیب است که در قرآن کریم الهام، اسلام و رستاخیز با مشتقاتشان هر یک ۷۰ بار به کار رفته و سحر و شیدایی هر یک ۶۰ بار آمده، گویی خداوند می خواهد توجه ما را به شباهت تأثیر این دو جلب کند.

وی یادآور شد: آتش و مشتقات آن و مشرک هر یک ۱۵۴ بار ذکر شده است و روزه و صبر به تعداد مساوی در قرآن استفاده شده است و همچنین مغز و نور هر یک ۴۹ بار به کار رفته است.

این محقق حوزوی ابراز داشت: عشق و اطاعت با همه مشتقات آن هر یک ۸۳ بار به کار رفته است و سخاوت و پاداش هر یک ۲۰ بار به کار رفته است و اغوا و گناه هر یک ۲۲ بار استفاده شده است.

وی به برخی دیگر از شیوه های دعوت به نماز اشاره کرد و گفت: از دیگر شیوه هایی که می تواند برای دعوت افراد به نماز استفاده کنید روش اکتشافی است به این صورت که مسابقه ای برگزار کنید که مثلا تعداد نعمت هایی که در قرآن آورده شده، به چه تعداد است.

*عملکرد برخی نهادها عامل بی دینی مردم

حجت الاسلام محمودی با انتقاد از عملکرد برخی از نهاد ها و سازمان ها، افزود: برخی سازمان ها و ادارات به گونه ای با مردم برخورد می کنند که به دین ضربه می زنند؛ زیرا در بسیاری از موارد مردم عملکرد بد یک سازمان را پای نظام می نویسند و در اینجا وظیفه مبلغین است که این شبهه را برای مردم حل کنند که اشتباه در یک سیستم را نباید به کل مجموعه تعمیم داد.

این پژوهشگر حوزوی در پایان خطاب به مبلغین خاطرنشان کرد: در بحث تبلیغ دین و به ویژه نماز از تبلیغ شبکه ای استفاده کنید و این شیوه تبلیغ برای اولین توسط حضرت موسی(ع) استفاده شد، به گونه ای که افراد را به گروه های کوچک تر تقسیم و به آن ها پیام خود را ابلاغ می کرد و این افراد وظیفه داشتند ،پیام حضرت را به افراد دیگر برسانند و عده ای معتقدند شرکت های گلدکوئست نیز در بحث تبلیغات خود از این شیوه الهام گرفته اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *