چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

۶ استان اختیاردار ۶۰ درصد اقتصاد کشور!

سه شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۱
کد مطلب: 387046
رئیس کمیسیون چشم‌انداز و امور نخبگان مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ۶۰ درصد اقتصاد کشور در اختیار ۶ استان است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، محمدابراهیم مداحی دوشنبه شب در نشست خبری اظهار کرد: باید یک برداشت و فهم مشترک در خصوص سیاست‌ها صورت گیرد تا همگرایی ایجاد شود و سیاست‌هایی پیگیری شود که منافع ملی را دنبال می‌کند.

وی افزود: سیاست‌ها اگر عملیاتی و برداشت مشترک ایجاد شود، به یک عزم ملی، مطالبه عمومی، تشریک مساعی ملی و به دغدغه مردمی تبدیل می‌شود و مسئولان خودشان را مکلف به پاسخگویی به مطالبات مردم خواهند دانست.

مداحی خاطر‌نشان کرد: رسانه‌ها باید مطالبات را به استراتژیک و راهبردی تبدیل کنند اما متأسفانه در بسیاری از جریان‌ها و فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی گاهی به مطالبات مردم شکل ناصوابی داده می‌شود.

رئیس کمیسیون چشم‌انداز و امور نخبگان مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: گاهی اوقات وعده‌هایی که شاید پشتوانه‌ای ندارد و یا وعده ‌هایی که با منافع ملی سازگاری ندارد، تبدیل به مطالباتی می‌شود که افزایش این مطالبات مشکلات عدیده اقتصادی را به دنبال دارد و بر اساس نظر صاحب‌نظران یکی از دلایل اصلی تورم در کشور جدا از بحث ساختاری، توقعات کاذبی است که سیاستمداران و مسئولان ایجاد می‌کنند.

مداحی افزود: نقش اصلاح‌کننده این مطالبات به عهده رسانه‌هاست و در جهت منافع ملی باید مطالبات آنها را هدایت کنند.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص تبیین اهداف اقتصاد مقاومتی و گفتمان‌سازی در این خصوص با ائمه جمعه، نمایندگان ولی فقیه، فرماندهان نظامی و امنیتی و شورای برنامه‌ریزی استان‌ها جلسه می‌گذاریم و سپس با فعالان اقتصادی که سرداران جنگ اقتصادی هستند و سرمایه‌گذاران اصلی بحث اقتصاد مقاومتی هستند جلساتی را برگزار می‌کنیم.

مداحی افزود: جلسه نهایی و حساس‌ترین جلسات در استان‌ها نیز به نشست با رسانه‌ها اختصاص داده شده و انتظار می‌رود رسانه‌ها در راستای فرهنگ‌سازی بین مردم تلاش نمایند.

رئیس کمیسیون چشم‌انداز و امور نخبگان مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرد: اطلاعات مختلفی از مجموعه‌های استانی در قالب این سفرها و جلسات گرفته می‌شود و اشکالاتی که در حوزه قانونگذاری، دستورالعمل‌هاست و یا سیستم قضایی باشد، در تهران به حوزه مربوطه ارجاع داده خواهد شد.

مداحی افزود: خروجی دیگر از مجموعه این اطلاعات برای تدوین برنامه ششم توسعه استفاده خواهد شد و این جلسات فرصتی را برای استان‌ها فراهم کرده تا در نهادی سیاستگذار مثل مجمع تشخیص، مطالب و دغدغه‌های استان‌ها مطرح شود و در قالب سیاست‌های مجمع که بالاتر از قانون و پایین‌تر از قانون اساسی است تأثیر بگذارد.

وی اظهار داشت: باید برای دور دوم تبیین اقتصاد مقاومتی که همایش‌های استانی مبتنی بر نقاط قوت و ضعف و تهدیدها و فرصت‌های در حوزه خدمات، صنعت، کشاورزی، منابع انسانی و منابع طبیعی است، آماده شویم. از خروجی این همایش‌ها اطلاعاتی در راستای تأمین اسناد بالادستی توسعه‌ای استان ها در خصوص اشتغال و سند آمایش ارائه خواهد شد.

وی در ادامه این نشست در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران کردستانی اظهار داشت: یکی از نکاتی که به توسعه متوازن کمک می‌کند عدالت است و اگر سرمایه‌ها و زیرساخت‌ها ناعادلانه توزیع شود نمی‌توان به توسعه متوازن امیدوار شد.

این مقام مسئول تصریح کرد: در گذشته به دلیل جنگ تحمیلی، اعمال نفوذ برخی تصمیم‌گیران استان‌ها و نمایندگان مجلس شاهد اختصاص نامتوازن اعتبارات بوده‌ایم. هم‌اکنون ۶۰ درصد اقتصاد کشور در اختیار ۶ استان است و امروز سیاست‌های اصل ۴۴ نباید توجیهی باشد که دولت در مناطق توسعه نیافته وارد عمل نشده و سرمایه‌گذاری نکند.

مداحی خاطر‌نشان کرد: در اقتصاد مقاومتی موارد ایجابی و سلبی داریم و سلبی یعنی به بشکه‌های پر و خالی نفت تکیه نکنیم و ایجابی این است که نباید نفت حذف شود و از منابع آن هم استفاده نکنیم؛ بلکه باید از همه منابع به نفع مردم استفاده شود.

رئیس کمیسیون چشم‌انداز و امور نخبگان مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: در حوزه زیرساخت‌ها باید دولت وارد عمل شود و بخش غیر دولتی نیز مشارکت نماید و الزامی نیست که دولت به بخش خصوصی پول اختصاص دهد، بلکه باید تسهیلات لازم را برای بخش خصوصی فراهم کند.

مداحی افزود: پروژه‌های نیمه‌تمام دولتی باید به بخش غیر دولتی واگذار شود، چراکه عدالت یک رکن اقتصاد مقاومتی است و با نگاه آمایشی توزیع ثروت عادلانه صورت خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: تولید حداکثری، خروجی عادلانه و مصرف همراه با صرفه‌جویی و قناعت از اهداف اقتصاد مقاومتی است.

مداحی تصریح کرد: مقام معظم رهبری عنایت ویژه‌ای به استان کردستان دارند و دولت هم مصمم است که موانع پیش‌ روی توسعه استان برطرف شود و اصحاب رسانه نیز باید در این خصوص به مردم امید القا نمایند.

وی افزود: مجمع تشخیص مصلحت نظام شأن سیاستگذاری داشته و به عنوان مستشار عالی مقام معظم رهبری، بسته‌های سیاست و پیش‌نویس را آماده کرده و به ایشان ارائه می‌کند و در حوزه محیط زیست نیز مجمع سیاست‌هایی دارد که با نگاهی هلیکبتری انجام می‌شود، یعنی تمام جوانب را در نظر گرفته و سیستماتیک است.

رئیس کمیسیون چشم‌انداز و امور نخبگان مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: مقام معظم رهبری نظارت بر حسن اجرای کارها را به مجمع تفویض کرده‌اند و عملکرد قوای سه‌گانه در مجمع نظارت می‌شود.

مداحی افزود: دانش، بینش و توانش سه مؤلفه توسعه هستند و در حوزه دانش خوب پیش می‌رویم اما در بینش موفق نبوده‌ایم و در عرصه توان و عملیاتی‌کردن دانش و فنون مهارتی ضعیف وارد شده‌ایم و آموزش‌های غیر مهارتی در دستور کار قرار گرفته که باید اصلاح شود.

وی اظهار داشت: مهارت‌آموزی در نظام دانشگاهی ما اتفاق نمی‌افتد و در کل می‌توان گفت دانشگاه‌ها در بازار کار خروجی قابل قبولی ندارند. نظام آموزشی ما مصرف‌گراست و پژوهش‌محور نیست و در حوزه پژوهش خوب وارد نشده‌ایم.

مداحی افزود: در اقتصاد مقاومتی چشم‌انداز این است که هم در تولید دانش، هم در اشاعه دانش و هم در تجاری‌سازی علم و دانش، نقش ممتازی داشته باشیم که متأسفانه در حوزه تجاری‌سازی مشکل داریم.

رئیس کمیسیون چشم‌انداز و امور نخبگان مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی در مقابل سه تکانه ایستاده است که این تکانه‌ها شامل تحریم‌ها، بحران‌های اقتصاد جهانی و بلایای طبیعی هستند و در زندگی مردم تأثیر می گذارند؛ لذا اقتصاد مقاومتی می‌خواهد در بهبود زندگی مردم اثرگذار باشد.

مداحی افزود: هم‌اکنون در مرحله تبیین و تجهیز کارگاه هستیم و در این خصوص نیز دولت کارگروهی را زیر نظر معاون اول تشکیل داده و ۱۸ دستگاه عضو این کارگاه هستند و ۵۰۰ برنامه ویژه را تدوین کرده است.

وی اعلام کرد: مجلس شورای اسلامی کمیته ویژه‌ای را برای اصلاح قوانین و قوه قضاییه نیز کمیسیونی را برای امنیت اقتصاد و مبارزه با فساد تشکیل داده‌اند و مجمع نیز در این خصوص وارد عمل شده و با سفر به استان‌ها به تبیین و تجهیز کارگاهی می‌پردازد و بیست و چهارمین مقصد ما استان کردستان است.

مداحی خاطرنشان کرد: در حوزه‌های مختلف برای کردستان، ایلام و استان‌های منطقه غرب کشور تصمیماتی گرفته شده که در حوزه منابع آبی ۸ میلیارد دلار برای مدیریت منابع آبی این منطقه اختصاص داده شده است.

وی افزود: مسئله اصلی در این منطقه آب است و باید به این مهم توجه کرد که در ۱۰ سال آینده آب جای نفت را می‌گیرد و مسئولان دنبال عملیاتی کردن طرح‌ها در این خصوص هستند.

رئیس کمیسیون چشم‌انداز و امور نخبگان مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: در خصوص ساماندهی صنایع، بازارچه‌های مرزی، پروژه‌های نیمه‌تمام، راه‌های ارتباطی، مناطق آزاد تصمیماتی برای این استان گرفته شده و باید اطلاعات دقیق در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته و به مردم اطلاع‌رسانی شود.

وی در پاسخ به سؤال یکی دیگر از خبرنگاران اظهار داشت: راه‌آهن از محورهای توسعه نیست و رسانه‌ها باید به مطالبات مردمی شکل دهند و اولویت‌ها را به مردم معرفی کنند. در این مسیر نیز انتظار داریم رسانه‌ها مطالبات واقعی مردم را بیان کنند. باید این مهم را مدنظر داشت که مقام معظم رهبری یکی از مهمترین مطالبه‌گران مسائل کردستان هستند و همواره مسائل این خطه را به صورت ویژه پیگیری می‌کنند.

مداحی اظهار داشت: مجمع تشخیص مصلحت نظام، جایگاه سیاستگذاری دارد و اگر وارد کار اجرایی می‌شویم، احساس می‌کنیم که برخی کارها زمین مانده است؛ لذا نمی‌‌خواهیم در کار قوا دخالت کنیم. دغدغه‌های مردم کردستان و اصحاب رسانه را منتقل خواهیم کرد و در این راستا ورود پیدا می‌کنیم.

رئیس کمیسیون چشم‌انداز و امور نخبگان مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران اظهار داشت: قومیت‌ها فرصتی برای کشور ما هستند و مدیران مختلفی از قومیت‌ها در بدنه دولت و سایر نهادها حضور دارند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *