شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
کنایه تلخ خانم وزیر به سوءمدیریت ارزی؛

تحریم‌ها را می‌توانیم دور بزنیم اما بانک مرکزی را نه!

شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۴۰
کد مطلب: 257842
وزیر بهداشت گفت: فقط یک سوم ارز مورد نیاز دارویی کشور اختصاص یافته است.
به گزارش خبرنگار اجتماعی جهان نيوز، بانک مرکزی در شش ماه اول سال جاری تنها 50 میلیون دلار برای واردات دارو اختصاص داد تا هزاران بیمار در به در یافتن دارو شوند و قیمت این کالای حیاتی رکورد بشکند؛ در حالی که بر اساس قانون مصوب، این بانک موظف بوده امسال 2.5 میلیارد دلار برای تامین داروی مورد نیاز مردم تخصیص دهد.

این رویداد تلخ که از 'تحریم های غیرانسانی دارو' علیه ملت ایران هم متاثر بوده است، پس از شش ماه پیگیری مجلس و مسئولان وزارت بهداشت، سرانجام تعدیل شد و دل مسئولان بانک مرکزی به رحم آمد تا بخشی از ارز مورد نیاز اختصاص داده شود!

به گفته مرضیه وحید دستجردی "975 میلیون دلار اختصاص یافته که در واقع یک سوم رقم مورد نیاز در اختیار دارو قرار گرفته است."

وی خبر داده است که "دو سوم از اعتبارات محقق شده به دارو و بقیه به ملزومات پزشکی داده شده که متأسفانه همین میزان نیز در شهریور به وزارت بهداشت داده شده است."

تحریم‌ها را می‌توانیم دور بزنیم اما بانک مرکزی را نه!

وزیر بهداشت که امروز
در این راه ممکن است حتی به روش‌های غیر رسمی ورود کنیم چرا که مشکل ما نقل و انتقال ارز در خارج از کشور و تخصیص آن در کشور است، شاید بتوانیم نقل و انتقال ارز از خارج را دور بزنیم اما تخصیص آن را نمی‌توانیم دور بزنیم.
در حاشیه مراسم روز جهانی ایدز در جمع خبرنگاران سخن می گفت، تصریح کرد: این فاصله 6 ماهه برای ما مشکلاتی ایجاد کرده است که البته بانک مرکزی قول داده آن را جبران کند و امیدواریم این ۲.۵میلیارد دلار در اختیار شرکت‌های بهداشتی و دولتی قرار گیرد.

وزیر بهداشت گفت: در این راه ممکن است حتی به روش‌های غیر رسمی ورود کنیم چرا که مشکل ما نقل و انتقال ارز در خارج از کشور و تخصیص آن در کشور است، شاید بتوانیم نقل و انتقال ارز از خارج را دور بزنیم اما تخصیص آن را نمی‌توانیم دور بزنیم.
 
وحید دستجردی در پاسخ به سوالی مبنی بر شکایت از دولت برای عدم تخصیص اعتبارات به وزارت بهداشت گفت: ما شکایتمان را در دولت مطرح می‌کنیم و این کار را به دفعات زیاد انجام داده‌ایم، بی‌نتیجه نبوده است اما نمی‌توانیم شکایت خود را از دولت بر سر چهارراه‌ها ببریم.

وزیر بهداشت تصریح کرد: جریان اختصاص ارز باید مداوم باشد و اگر در آن تعلل شود به شدت در آینده ما را با مشکل مواجه می‌سازد چرا که دارو و ملزومات پزشکی با سلامت مردم سر و کار دارد و از نان شب هم واجب‌تر است مواد غذایی جایگزینی دارند اما دارو جایگزین ندارد.

از مسئولان بانک مرکزی شاکی هستیم

در همین رابطه، رئيس كميسيون بهداشت مجلس شوراي اسلامي به خبرنگار اجتماعی جهان نيوز گفت: حدود 2 ماه زمان مي برد که اين ارز اختصاص داده شده، تامین و به دارو تبديل شود و در اين مدت بيماران همچنان دچار مشكل خواهند بود.

حسينعلي شهرياري سوء مديريت و عدم درك صحيح مسئولان بانك
حسينعلي شهرياري سوء مديريت و عدم درك صحيح مسئولان بانك مركزي را مهمترین علت ایجاد مشکلات دارویی عنوان کرد.
مركزي را مهمترین علت ایجاد مشکلات دارویی عنوان و تاکید کرد: ما از مسئولان این بانک شاکی هستیم.

تشکیل ستاد تدابیر ویژه دارویی

البته وزرات بهداشت هم در ماه های اخیر تلاش کرده است که مشکلات بخش دارو را به حداقل برساند. وزیر بهداشت در این راستا خبر داد: ستاد تدابیر ویژه دارویی در وزارت بهداشت برای کمبودهای دارو هر سه روز یکبار در هفته تشکیل می‌شود و بر روی داروهایی که دچار کمبود شده یا در بازار یافت نمی‌شوند بررسی‌هایی انجام می‌دهند. 

وی همچنین در مورد افزایش قیمت دارو توسط داروخانه‌ها و عدم درج آن بر روی پاکت داروها گفت: برای افزایش قیمت دارو در برخی داروخانه‌ها کمیته قیمت‌گذاری در وزارت بهداشت وجود دارد و در این زمینه برای پوشش ژلاتینی کپسول‌ها، قرص‌ها و برخی داروهایی که جعبه و کاغذ آنها از طریق ارز با نرخ مرجع تهیه نمی‌شود تفاوت قیمت را شاهد هستیم.

به گفته وی "قیمت محصولات پتروشیمی مورد استفاده در سرم‌سازی ۳ برابر شده بنابراین کمیته قیمت‌گذاری موظف شد قیمت این داروها را افزایش دهد البته ممکن است قیمت اعلامی در داروخانه‌ها با قیمت روی جلد هماهنگی نداشته باشد و همان رقم از مردم گرفته نشود.این مسئله به دلیل افزایش قیمت تصویب شده در کمیته وزارت بهداشت است."
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *