شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
۴
نگاهی به ترکیب کنونی سنای آمریکا؛

اوباما و کابوس باخت دموکرات‌ها در انتخابات سنا

پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۵۸
کد مطلب: 388847
آمریکایی‌ها در کمتر از یک هفته دیگر باید برای شرکت در انتخاباتی پای صندوق‌های رأی بروند که نتیجه آن می‌تواند در دو سال باقی‌مانده از دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما، وی را با روی کار آمدن جمهوری‌خواهان در سنا، تحت فشار بیشتری قرار دهد.
اوباما و کابوس باخت دموکرات‌ها در انتخابات سنا
گروه بین‌الملل جهان نيوز: کمتر از یک هفته دیگر، آمریکایی‌ها برای انتخاب گروهی از نمایندگان کنگره این کشور، پای صندوق‌های رأی انتخابات میانه‌دوره‌ای می‌روند.

در حال حاضر از دو مجلس آمریکا، یکی (مجلس نمایندگان) در اختیار جمهوری‌خواهان و دیگری (سنا) در تصاحب هم‌حزبی‌های رئیس‌جمهور دموکرات این کشور است. انتخابات پیش‌رو از آن جهت مهم است که می‌تواند با تغییر ترکیب مجلس سنا، کنگره را به طور کامل در اختیار جمهوری‌خواهانی قرار دهد که در تقریبا تمامی موضوعات اصلی، با باراک اوباما دچار اختلاف هستند، یا دستکم اینطور ابراز می‌کنند؛ از پرونده هسته‌ای ایران گرفته تا مسائل داخل آمریکا.

در سلسله‌ گزارش‌های پیش‌رو نگاهی داریم به سیستم انتخابات، ساختار کنگره و نهایتا دلایل اهمیت این انتخابات برای رئیس‌جمهور آمریکا (بخش اول این گزارش را اینجا بخوانید).

تقسیم‌بندی یا کلاس‌های سه‌گانه سنای امریکا


هر یک از سه کلاس سنای امریکا از ۳۳ یا ۳۴ کرسی تشکیل می‌شود. هر دو سال یک بار به ترتیب نوبت انتخابات یکی از این کلاس‌هاست:

کلاس ۱: در این کلاس ۳۳ سناتور در نوامبر ۲۰۱۲ انتخاب شدند که قرار است شش سال پس از این تاریخ یعنی نوامبر ۲۰۱۸ برای کرسی‌های آن انتخابات برگزار شود. دوره رسمی این کلاس ژانویه ۲۰۱۳ آغاز شد و ژانویه ۲۰۱۹ به پایان می‌رسد. ایالت‌هایی که سناتورهای خود را از کلاس ۱ انتخاب می‌کنند، عبارتند از: آریزونا، کالیفورنیا، کنکتیکت، دلاور، فلوریدا، هاوایی، ایندیانا، مین، مریلند، ماساچوست، میشیگان، منسوتا، می‌سی‌سی‌پی، میسوری، مونتانا، نبرسکا، نوادا، نیوجرسی، نیومکزیکو، نیویورک، ‌داکوتای شمالی، اوهایو، پنسیلوانیا، رود آیلند، تنسی، تگزاس، یوتا، ورمونت، ویرجینیا، واشنگتن، ویرجینیای غربی، ویسکونسین و وایومینگ.

کلاس ۲: در این کلاس ۳۳ سناتور قرار است در نوامبر ۲۰۱۴ انتخاب شوند و شش سال پس از این تاریخ یعنی نوامبر ۲۰۲۰ برای کرسی‌های آن انتخابات دوباره برگزار خواهد شود. دوره رسمی این کلاس ژانویه ۲۰۱۵ آغاز می‌شود و تا ژانویه ۲۰۲۱ ادامه خواهد یافت. ایالت‌هایی که سناتورهای خود را از کلاس ۲ انتخاب می‌کنند، عبارتند از: آلاباما، آلاسکا، آرکانزاس، کولورادو، دلاور، جورجیا، آیداهو، ایلینوی، لووا، کانزاس، کنتاکی، لویزیانا، مین، ماساچوست، میشیگان، مینسوتا، می‌سی‌سی‌پی، مونتانا، نبرسکا، نیوهمشایر، نیوجرسی، نیومکزیکو، کارولینای شمالی، اوکلاهاما، اورگان، رود آیلند، کارولینای جنوبی، داکوتای جنوبی، تنسی، تگزاس، ویرجینیا، ویرجینیای غربی و وایومینگ.

کلاس ۳: در این کلاس ۳۴ سناتور قرار است نوامبر ۲۰۱۶ انتخاب شوند و شش سال پس از این تاریخ یعنی نوامبر ۲۰۲۲ برای کرسی‌های آن انتخابات دوباره برگزار خواهد شود. دوره رسمی این کلاس ژانویه ۲۰۱۱ آغاز شد و ژانویه ۲۰۱۹ به پایان می‌رسد. ایالت‌هایی که سناتورهای خود را از کلاس ۲ انتخاب می‌کنند، عبارتند از: آلاباما، آلاسکا، آریزونا، آرکانزاس، کالیفورنیا، کولورادو، کنکتیکوت، فلوریدا، جورجیا، هاوایی، آیداهو، ایلینوی، ایندیانا، لووا، کانزاس، کنتاکی، لویزیانا، مریلند، میسوری، نوادا، نیوهمشایر، نیویورک، کارولینای شمالی، داکوتای شمالی، اوهایو، اوکلاهاما، اورگان، پنسیلوانیا، کارولینای جنوبی، داکوتای جنوبی، یوتا، ورمونت، واشنگتن و ویسکانسین.

فهرست سناتورهای کنونی سنا و کلاس‌های سه‌گانه
    کلاس 1    کلاس 2    کلاس 3      مجموع
   دموکرات      23      20      10      53
جمهوری‌خواه       8      13      24      45
    مستقل       2       0       0       2
آخرین‌انتخابات    2012    2008    2010       -
انتخابات‌ بعدی    2018    2014    2016       -
    مجموع     33      33      34     100

 

انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۱۴ امریکا؛ نبرد جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در سنا

انتخابات میان‌دوره‌ای ۴ نوامبر (۱۳ آبان) تکلیف ۳۶ کرسی از ۱۰۰ کرسی سنا و تمام ۴۳۵ کرسی‌ مجلس نمایندگان را مشخص می‌کند. این انتخابات رقابت و نبردی جدی میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها برای تسلط بر سنای امریکا خواهد بود.

در حال حاضر، مجلس نمایندگان تحت کنترل جمهوری‌خواهان (۲۳۴ در برابر ۱۹۹) و سنا تحت کنترل دموکرات‌هاست و تا حدودی توازن قوا در کنگره برقرار است. اگرچه توازن در عمل به نوعی قفل‌شدگی منتهی شده، اما اگر جمهوری‌خواهان موفق شوند علاوه بر کنترل مجلس نمایندگان (که از انتخابات ۲۰۱۰ به بعد در اختیار داشتند) اکثریت سنا را نیز به دست آورند، دولت اوباما در عرصه داخلی و خارجی با چالش‌های جدی رو به رو می‌شود.

انتظار می‌رود جمهوری‌خواهان اکثریت خود در مجلس نمایندگان را بدون مشکل حفظ کنند. اما پیروزی در سنا برای دو حزب اهمیت بسیاری دارد. در حال حاضر، دموکرات‌ها در سنا از اکثریت ۵۵ در برابر ۴۵ (از جمله دو عضو مستقل که همراه این حزب رای می‌دهند) برخوردار هستند. تمام نظرسنجی‌ها تاکنون از باخت دموکرات‌ها و کسب اکثریت نسبی جمهوری‌خواهان در انتخابات ۴ نوامبر حکایت دارند. انتخابات ویژه‌ای نیز به منظور تایید نامزدهایی که کرسی‌های خالی را پر کرده‌اند یا می‌کنند، در هاوایی، اوکلاهاما و کارولینای جنوبی برگزار می‌شود.

به طور تقریبی و مطابق نظرسنجی‌های می‌توان تا حدودی تصویری کلی از رقابت‌ها و شانس پیروزی این دو حزب در ایالت‌های مختلف امریکا در انتخابات ۲۰۱۴ سنا ارائه کرد:

https://www.jahannews.com/images/docs/files/000388/nf00388847-1.jpg

در انتخابات ۴ نوامبر، کرسی‌های کلاس ۲ سنا مورد رای‌گیری قرار می‌گیرند. در این کلاس ۳۳ سناتور قرار است انتخاب شوند و شش سال پس از این تاریخ یعنی نوامبر ۲۰۲۰ برای کرسی‌های آن انتخابات دوباره برگزار خواهد شود.

دوره رسمی این کلاس ژانویه ۲۰۱۵ آغاز می‌شود و تا ژانویه ۲۰۲۱ ادامه خواهد یافت. ایالت‌هایی که سناتورهای خود را از کلاس ۲ انتخاب می‌کنند، عبارتند از: آلاباما، آلاسکا، آرکانزاس، کولورادو، دلاور، جورجیا، آیداهو، ایلینوی، لووا، کانزاس، کنتاکی، لویزیانا، مین، ماساچوست، میشیگان، مینسوتا، می‌سی‌سی‌پی، مونتانا، نبرسکا، نیوهمشایر، نیوجرسی، نیومکزیکو، کارولینای شمالی، اوکلاهاما، اورگان، رود آیلند، کارولینای جنوبی، داکوتای جنوبی، تنسی، تگزاس، ویرجینیا، ویرجینیای غربی و وایومینگ.

از جمله ویژگی‌های کلاس ۲ سنا وزن پایین جمعیتی رای‌دهندگان و موقعیت برتر نامزدهای جمهوری‌خواه است. با نگاهی به ۳۳ ایالتی که در آنها انتخابات یکی از کرسی‌های سنا مورد رای‌گیری قرار می گیرد، می‌توان فهمید از ایالت‌های پرجمعیت در این دوره تقریبا خبری نیست و در مجموع وزن جمعیتی نسبت به دو کلاس ۱ و ۳ سنا، بسیار پایین‌تر است.

کلاس ۱ سنا شامل ۳۳ ایالت دربرگیرنده ۷۵.۲ درصد جمعیت، کلاس ۲ سنا با ۳۳ ایالت با ۵۱.۸ درصد جمعیت و کلاس ۳ سنا با ۳۴ ایالت با ۷۲.۶ درصد جمعیت امریکاست. ایالت‌های کالیفرنیا با جمعیت حدود ۴۰ میلیون، نیویورک و فلوریدا هر یک با ۲۰ میلیون، پنسیلوانیا و اوهایو از دیگر ایالت‌های پرجمعیت در این دوره شرکت ندارند. به علاوه، ایالت پرجمعیت تگزاس دهه‌هاست کرسی‌های سناتوریش کاملا در کنترل جمهوری‌خواهان است و معمولا حزب دموکرات انرژی خود را روی این ایالت‌ها که به ایالت‌های قرمز معروف هستند، نگذاشته و بر ایالت‌های معروف به خاکستری متمرکز می‌کند. شایان ذکر است تا به امروز انتخابات کلاس ۲ سنا عموما به نفع جمهوری‌خواهان به پایان رسیده است. مطابق برخی برآوردهای تحلیل‌گران احتمالا جمهوری‌خواهان خواهند توانست ۴ تا ۸ کرسی جدید را از آن خود کنند و برتری خود در سنای امریکا را تثبیت کنند.
منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حالا صبر کنید نوبت بدبختی اوباما هم می شه
مرگ بر همه مستکبرین جهان
United States
من اوباما راشخصی مودب و باهوش یافتم!
Russian Federation
البته معاون رئيس جمهوري آمريكا به عنوان رئيس مجلس سنا مي باشد و در مواردي كه آراء سناتورها برابر هستند رأي او تأثير كننده خواهد بود.