جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

افزایش تمایل به تک فرزندی زوج‌های جوان

يکشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۳۹
کد مطلب: 431677
برخلاف گذشته که خانواده‌ها داشتن فرزند بیشتر را سرمایه می‌دانستند امروزه اکثر زوج‌ها تک فرزندی و یا حتی بی فرزندی را انتخاب می‌کنند.
به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران،‌ طبق آمار ثبت احوال کشور در حال حاضر جمعیت ایران ۷۸ میلیون نفر است که ترکیب سنی زیر ۱۵ سال ۲۴ درصد، افراد ۱۵ تا ۳۰ سال، ۳۱ درصد، افراد ۳۰ تا ۶۴ سال، ۳۹ درصد، و افراد بالای ۶۴ سال ۶ درصد این جمعیت را تشکیل می‌دهند؛ از این میان ۱۴ درصد زوجها به بی فرزندی و ۱۹ درصد آنها به تک فرزندی تمایل دارند.

در گذشته والدین به علت نیاز نیرو برای کشاورزی و دامپروری به داشتن فرزند بیشتر مخصوصا پسر علاقه زیادی داشتند، اما با تغییر سبک زندگی از سنتی به مدرن و وجود مشکلاتی از قبیل مشکلات اقتصادی، دیر ازدواج کردن جوانها و کمبود وقت زوجها تک فرزندی را بیشتر ترجیح می‌دهند.

به گفته یک روان شناس انتخاب تعداد فرزند ارتباط مستقیم با نگرش، توانمندی و اطلاعات والدین دارد.

قاسم زاده در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران،‌ با اشاره به نگرانی افراد برای ساختن زندگی بهتر برای فرزند خود گفت: تعداد فرزند به اقتصاد و سلامت روانی و اجتماعی والدین بستگی دارد؛ افرادی که امکان مالی آنها کم است و بیشتر وقت خود را به کار بیرون خانه اختصاص می‌دهند، داشتن یک فرزند را انتخاب می‌کنند.

زوجهایی که تمایل به داشتن یک فرزند دارند، بیشتر وقت خود را به فرزندشان اختصاص می‌دهند، تمام تلاششان را می‌کنند تا به خواسته‌های فرزندشان رسیدگی کنند و بیشتر نیازهایش را برطرف کنند.

وی افزود: در این شرایط فرزند سالاری به وجود می‌آید. این امر سبب خود خواه شدن فرزندان و وابسته شدنشان به پدر و مادر می‌شود. اما داشتن خواهر یا بردار به کودک بخشیدن را یاد می‌دهد و در روند رشد روان فرد بسیار موثر است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *