پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۶
۱۰

اوباما خواستار تمدید مذاکرات شد/ موضع ظریف/ یک منبع آگاه: گفتگو درباره تمدید مذاکرات جریان‌دارد

جزئیات دیدار امروز اشتون و ظریف
پنجشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۳ ساعت ۰۳:۴۷
کد مطلب: 370774
رئیس جمهوری آمریکا در اظهاراتی درباره سیاست خارجی این کشور گفت: مذاکره با ایران به زمانی فراتر از ضرب الاجل ۲۰ جولای(۲۹ تیر) نیاز دارد.
اوباما خواستار تمدید مذاکرات شد/ موضع ظریف/ یک منبع آگاه: گفتگو درباره تمدید مذاکرات جریان‌دارد
به گزارش جهان، فارس به نقل از رویترز نوشت، باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در اظهاراتی درباره سیاست خارجی این کشور گفت: مذاکره با ایران به زمانی فراتر از ضرب الاجل ۲۰ جولای(۲۹ تیر) نیاز دارد.

وی افزود: متحدان آمریکا در راه مذاکره با ایران، «پیشرفت واقعی» داشته ولی کماکان در برخی مسائل، بین طرفین فاصله «قابل توجهی» وجود دارد.

رئیس جمهور آمریکا گفت که کماکان درخصوص تمدید مذاکرات با کنگره مشورت خواهد کرد ولی در عین حال، «ممکن است تمدید مذاکرات پس از پایان مهلت شش ماهه (۲۹ تیر ماه) ضروری باشد.»

وی همچنین گفت که دولت واشنگتن از تلاش های مصر برای آتش بس در غزه حمایت می‌کند و با دو طرف فلسطینی و اسرائیلی برای آتش بس رایزنی خواهد کرد.

این مواضع باراک اوباما پس از آن اتخاذ شد که وی ساعتی پیش با «جان کری» رئیس دستگاه دیپلماسی دولت خود در خصوص نتیجه مذاکرات دو روزه وی با محمدجواد ظریف گفت وگو کرد.

رئیس جمهور آمریکا همچنین از اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه به دلیل ادامه تنش‌ها در اوکراین خبر داد.

اوباما از توافق نامزدهای ریاست جمهوری افغانستان برای بازشماری آرا و حل اختلافات استقبال کرد.

ظریف: مذاکرات ادامه دارد


پیش از نطق اوباما، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در جمع خبرنگاران در خصوص روند کنونی مذاکرات در وین با بیان اینکه مذاکرات ادامه دارد، گفت: الان بیشتر روی برخی موضوعات محتوایی مانند بحث تحریم‌ها و همچنین امکان تمدید و وضعیت تمدید، متمرکز است و هنوز درباره اینها بحث است و امیدواریم در چند روز آینده در این زمینه ها تصمیم گیری شود.

رئیس تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران اضافه کرد: وضعیت به نحوی است که نیاز به گفت‌وگو و تصمیم گیری جدی به خصوص توسط کشورهای ۵+۱ دارد و امیدواریم این کشورها تصمیمی برای حل موضوع بگیرند نه برای پیگیری اهداف سیاسی، اگر اینگونه باشد امکان رسیدن به راه حل وجود دارد.

وی یادآور شد: البته در طی دو سه روز آینده بسیار دشوار است که تصور کنیم راه حلی با همه جزئیاتش در دسترس باشد ولی امکان تصمیم گیری درباره نحوه ادامه کار وجود دارد.

ظریف تصریح کرد که هنوز هیچ تصمیمی گرفته نشده و هرچه گفته شده گمانه زنی است.

ظریف درباره اینکه گفته شده تا جمعه مذاکرات متوقف و دوباره از سر گرفته خواهد شد نیز گفت: هنوز تصمیمی گرفته نشده است، بحث‌های مختلفی بوده، اروپایی‌ها گرایش‌هایی‌ دارند درباره زمانی که نیاز دارند، آمریکایی‌ها حرف‌های دیگری دارند. ما گفته‌ایم تا ۲۰ جولای آماده‌ایم مذاکره ‌کنیم و هر زمان احساس کنیم مذاکرات به حدی رسیده که باید متوقف شود یا به شکل دیگری ادامه یابد آماده تصمیم گیری هستیم اما هنوز چنین تصمیمی توسط هیچ کس گرفته نشده است.

ظریف با اشاره به شب قدر گفت:از همه مردم تقاضای دعای خیر دارم و تقاضا دارم که کوتاهی‌هایی که ما داشتیم ببخشند و ما نیز همین کار را می‌کنیم.

جزئیات دیدار صبح امروز پنج شنبه اشتون و ظریف

در ادامه مذاکرات امروز، یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته ای در گفتگو با مهر پس از پایان دیدار محمدجواد ظریف و کاترین اشتون که قرار بود درباره مباحث مربوط به تمدید مذاکرات رایزنی شود گفت: در دیدار اشتون وظریف درباره تمدید صحبت شد ولی بحث ها ادامه دارد.

بر اساس این گزارش یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده دیروز به مهر خبر داد که مذاکرات روز جمعه به پایان خواهد رسید.

اخبار حاکی از آن است که مذاکرات احتمالاً برای چند ماه تمدید خواهد شد اما هنوز زمان قطعی مشخص نشده است.

یک منبع مطلع: گفت‌وگوها درباره تمدید مذاکرات در جریان است/رایزنی معاونان ظریف با شرمن

عصر امروز پنج شنبه هم یک منبع مطلع در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به گفت‌وگوهای صبح امروز (پنجشنبه) محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره نحوه ادامه مذاکرات و تمدید یا زمان تمدید گفت که گفت‌وها درباره تمدید مذاکرات در جریان است و هنوز توافقی حاصل نشده است.

وی اخبار منتشر شده درباره مدت زمان تمدید را گمانه زنی خواند و افزود: هنوز چیزی مشخص نشده و مذاکرات در این باره در جریان است.

وزیر امور خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز به مدت یک ساعت و ۱۵ دقیقه درباره نحوه ادامه مذاکرات و امکان تمدید یا زمان پایان آن به رایزنی پرداختند.

لازم به ذکر است پس از رایزنی صبح امروز ظریف و اشتون درباره نحوه ادامه مذاکرات و تمدید آن، قرار است ساعت ۱۵ به وقت محلی معاونان ظریف (عراقچی و روانچی) با وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا به گفت‌وگو در این باره بپردازند.

لازم به ذکر است ویلیام برنز قائم مقام وزیر خارجه آمریکا امروز وین را ترک کرد.

خبرنگار فارس مطلع شد که احتمالا فردا (جمعه) ششمین دور مذاکرات ایران و ۱+۵ درباره راه حل جامع هسته‌ای پایان یابد و به احتمال زیاد ظریف و اشتون نشست خبری برگزار خواهند کرد.

روز گذشته برخی منابع از توقف مذاکرات در روز جمعه و البته تمدید مذاکرات خبر دادند ولی اعلام شد که ایران هنوز تمدید مذاکرات را نپذیرفته است.

شب گذشته محمد جواد ظریف در جمع خبرنگاران اعلام کرد که مذاکرات ادامه دارد اما تصور اینکه در طی دو تا سه آینده راه حلی با همه جزئیاتش در دسترس باشد بسیار دشوار است.

وی درباره توقف مذاکرات در روز جمعه و از سر گیری مجدد آن نیز گفت: هنوز تصمیمی در این زمینه اتخاذ نشده و اروپایی ها در مورد زمان مورد نیاز دیدگاه‌هایی دارند و آمریکایی ها هم حرف‌های دیگر و ما هم گفته ایم تا ۲۰ جولای آماده مذاکره هستیم و هر زمان احساس کنیم که مذاکره به حدی رسیده که باید متوقف شود و یا به شکلی ادامه یابد آماده تصمیم گیری هستیم.

لازم به ذکر است که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا روز گذشته در اظهاراتی خواستار تمدید مذاکرات با ایران شد و افزود: مذاکره با ایران به زمانی بیشتر از ضرب الاجل ۲۹ تیر ماه نیاز دارد.

ششمین دور مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ حدود دو هفته است که در شهر وین در جریان می باشد و در این دور نگارش متن پیش نویس توافق نامه جامع (برنامه اقدام مشترک جامع) آغاز شد.

وزرای خارجه ایران و گروه ۱+۵ (آلمان، انگلستان، فرانسه، روسیه، چین و آمریکا) به همراه کاترین اشتون سوم آذرماه سال گذشته (۱۳۹۲) در خصوص برنامه هسته‌ای ایران به توافقی تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک» دست یافتند که از ۳۰ دی ماه وارد مرحله اجرا شد و ۲۹ تیرماه زمان پایان شش ماهه گام اول توافقنامه ژنو است. طرفین پس از آن برای دستیابی به توافقنامه جامع هسته‌ای پنج دور در وین به گفت‌وگو نشستند.

در مقدمه برنامه اقدام مشترک آمده است: هدف این مذاکرات رسیدن به یک راه حل جامع مورد توافق و بلند مدت است به نحوی که تضمین کند برنامه هسته‌ای ایران کاملاً صلح آمیز باقی خواهد ماند. ایران اعلام می‌نماید تحت هیچ شرایطی به دنبال دستیابی یا گسترش سلاح هسته‌ای نیست. راه حل جامع مذکور مبتنی بر این اقدامات اولیه بوده و به یک گام نهایی منجر خواهد شد که دوره زمانی آن مورد توافق قرار گرفته و به رفع نگرانی‌ها می‌انجامد. این راه حل جامع، ایران را قادر می سازد تا به طور کامل از حقوق خود در بهره گیری از انرژی هسته‌ای برای اهداف صلح آمیز بر اساس مواد مرتبط در معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و با رعایت تعهدات خود بر طبق معاهده از آن برخوردار شود. این راه حل جامع متضمن یک برنامه غنی سازی با تعریف مشترک و محدودیت‌های عملی و اقدامات شفاف ساز به منظور تضمین ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای می‌باشد. این راه حل جامع به مثابه یک مجموعه منسجم خواهد بود که هیچ بخشی از آن مورد توافق قرار نمی‌گیرد مگر آنکه در مورد تمامی بخش‌های آن توافق حاصل شود. این راه حل جامع شامل یک فرایند متقابل و قدم به قدم می‌باشد و به رفع همه جانبه تمامی تحریم‌های شورای امنیت، تحریم‌های چندجانبه و تحریم‌های ملی مربوط به برنامه هسته‌ای ایران می‌انجامد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ه وقت کشی بیشتری بکنید و از ما وقت بخرید؟!
مجید مجد
United States
بابا مگه می شه ظریف بگه نه تمدیدش کنید بره دیگه
کدخدئا داره می گه آخه
کدخدا یا همون آمریکا هیچ غلطی نمی تونه کنه
میلاد
ببینیم آخر و عاقبت این مذاکرات طولانی چی می شه
خدا بخیر بگذرونه
United States
ایران طرحی ارائه داده که دولت آمریکا موافقت خودش را با این طرح اعلام کرد، در این طرح و داشتن ۱۹۰ هزار سو از سال ۲۰۲۰ به بعد میباشد
syrous
United States
در صورت به نتیجه رسیدن این مذاکرات و رفع تحریمها (طی هر بازه زمانی) ایران پیروز واقعی و سیاستگذاران این حرکت در اینده به عنوان هوشمندترین سیاستمداران دوران خود به یاد اورده خواهند شد چرا که توانسته اند بدون وارد شدن به هیچ درگیری مستقیم نظامی به جرگه کشورهای صاحب قدرت مستقیم در جهان وارد شوند ، کاری که مثلا المان برای انجامش مجبور به ورود به دو جنگ جهانی و پرداخت تاوانهای بسیار سنگین انها شد
الان مگه آلمان شرایطش بده؟؟؟
کشورهای عربی از خوب شدن روابط ایران و امریکا زجر مبرند مثل عربستان و امارات و همچنین ترکیه ورشکست می
چشم بسته غیب گفتی؟