چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰
۳
لحظه به لحظه با رایزنی‌های وین

ظریف: تنها توافقی عادلانه و متوازن را می‌پذیریم/ هاینونن: عربستان از مذاکرات خرسند نیست

سه شنبه ۹ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۱
کد مطلب: 430876
وزرای خارجه ایران و آمریکا برای پنجمین بار طی روزهای اخیر به گفت‌وگو نشستند. قرار است لاوروف هم تا ساعتی دیگر وارد وین شود و بر اساس اعلام قبلی ساعت ١٦:٣٠ به وقت تهران با ظریف دیدار کند.
ظریف: تنها توافقی عادلانه و متوازن را می‌پذیریم/ هاینونن: عربستان از مذاکرات خرسند نیست
گروه سیاست جهان نيوز: محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران ظهر شنبه به منظور شرکت در مذاکرات جاری هسته‌ای وارد وین محل برگزاری این مذاکرات شد. جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز جمعه شب وارد وین شده بود.

هشتمین دور رایزنی‌های هسته‌ای در راستای نگارش پیش نویس برنامه جامع اقدام مشترک از روز چهارشنبه ۲۷ خرداد ماه در سطح معاونان در شهر وین در جریان است و معاونان ظریف و اعضای هیأت کارشناسی ایران در وین حضور داشتند.

روز سوم مذاکرات معاونان و کارشناسان در ادامه رایزنی‌های هسته‌ای در شهر وین به گفت‌وگو پرداختند. ضمن اینکه مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز با وزیر خارجه آمریکا و آلمان دیدار داشت. معاونان وزرای خارجه ایران، آمریکا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیداری با یکدیگر داشتند.

روز دوم مذاکرات نیز همانند روز اول اخبار داغی به همراه نداشت و دیدارهای دو جانبه ظریف با وزرای خارجه آمریکا، انگلیس و فرانسه و معاون وزیر خارجه چین و همچنین مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اتفاقات میدانی چندانی رخ نداد اما در عرصه رسانه‌ای جنگ قابل توجهی از سوی رسانه‌های غربی علیه ایران در جریان بود که رویترز و آسوشیتدپرس گوی سبقت را از سایر هم خطان خود ربوده بودند و تلاش داشتند تا ایران را مقصر این رخوت به وجود آمده و یا عدم نتیجه گیری احتمالی از مذاکرات جاری بدانند.

****

۱۴:۲۱ مونیز از صالحی عیادت کرد

۱۴:۱۷ یک عضو تیم ایرانی: اصل رسیدن به توافق خوب را دنبال می‌کنیم/پیشرفت بسیار اندک ولی کارها رو به جلوست/مذاکرات در روزهای آینده ادامه دارد


یک عضو تیم ایرانی در خصوص مذاکرات جاری در وین و ادامه مذاکرات در روزهای آینده با بیان اینکه اصل رسیدن به یک توافق خوب را دنبال می‌کنیم، عنوان کرد: امروز با حضور محمدجواد ظریف در وین مذاکرات در سطح وزرا بر سر نحوه حل اختلافات باقیمانده و جزییات تعیین کننده ادامه خواهد یافت‌.

وی خاطرنشان کرد: آقای ظریف و جان کری و سرگئی لاوروف همتایان آمریکایی و روسی مذاکرات را ادامه می‌دهند و همزمان مذاکرات و نگارش بر روی متون در سطح معاونان در حال انجام است.

این عضو تیم ایرانی در عین حال یادآور شد: پیشرفت بسیار اندک، ولی کارها رو به جلو است‌.

۱۳:۵۲ چرا صالحی به وین آمد؟

۱۳:۴۸ آمانو برای دیدار با ظریف به کوبورگ می‌آید/رایزنی وزرای خارجه ایران و روسیه ساعت ۱۶:۳۰ به وقت تهران

۱۳:۲۸ آغاز دیدار ظریف و کری

۱۳:۱۹ دستیار سابق اوباما: کاهش تحریم‌ها به اقدامات قابل راستی‌آزمایی ایران منوط شود/باید بتوان از همه‌جا بازرسی کرد

مشاور سابق رئیس‌جمهوری آمریکا در یاداشتی مفصل ضمن برشمردن ملاک‌های لازم برای توافق هسته‌ای نهایی، بر لزوم حل مسئله ابعاد احتمالی (PMD)، کاهش تحریم‌ها و نه لغو آن و محدود شدن تحقیق و توسعه تاکید کرد.

فیلیپ گوردون که تا ماه قبل دستیار ویژه اوباما و مسئول کاخ سفید در امور مربوط به خاورمیانه، آفریقای شمالی و خلیج فارس بود، در این یادداشت در پایگاه پولیتیکو با عنوان «پایان بازی ایران» نوشت: «ایرانی‌ها با پذیرش چارچوب لوزان، نقاط و مسائل سختی از قبیل کاهش ۹۷ درصدی اندازه ذخیره مواد شکاف پذیر، کاهش دو سوم تعداد سانتریفیوژهای نصب شده و برچیدن راکتور آب سنگین تولیدکننده پلوتونیوم در اراک، نشان داده که آماده امتیازات دردناک به خاطر توافق است».

گوردون افزود: «مشابه ایران، آمریکا و شرکایش در ۵+۱ می‌دانند که اگرچه توافق روی میز بسیار با توافق کامل و بی‌نقص فاصله دارد اما فقدان توافق می‌تواند آن‌ها را در موضعی نامطلوب و ناخوشایند قرار دهد که بر اساس آن باید بین دستیابی ایران به سلاح اتمی یا توسل به گزینه نظامی برای ممانعت آن انتخاب کنند».

۱۳:۰۴ چرا توافق خوب ممکن نیست؟

۱۲:۵۹ هاینونن: عربستان از مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب خرسند نیست/محدودیت تحقیق و توسعه بسیار مهم است

«اولی‌هاینونن» رئیس سابق بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی دیدگاه‌های توام با امیدواری و ناامیدی درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران را تائید می‌کند و می‌گوید که در اوایل آوریل چارچوبی از توافق به دست آمده است اما اکنون درباره مسایل به واقع مشکل بحث می‌شود؛ اینکه در چه باره زمانی تحریم‌ها لغو شوند و چطور می‌توان آنها را در صورت تخلف ایران بار دیگر اعمال کرد. مسئله نظارت بر تاسیسات اتمی و نظامی ایران و تعداد سانتریفیوژهای غنی‌سازی اورانیوم و سوخت هسته‌ای که ایران می‌تواند به کار گیرد از جمله این مسایل مهم هستند.

هاینونن که سمت معاونت مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را هم بر عهده داشته است به روزنامه آلمانی «ولت» گفت: «موضوع تحقیق با سانتریفیوژ‌های جدید هم مسئله مهم دیگری است چرا که ایران ماشین‌های مدرنی در اختیار دارد که اورانیوم را سریعتر غنی‌ می‌کنند.»
وی مدعی شد که با به کارگیری این سانتریفیوژ‌ها و بدون بازرسی‌های گسترده از تاسیساتی که خط قرمز ایران عنوان شده‌اند نمی‌توان مطمئن شد که این کشور قصد ساخت بمب اتم ندارد و گفت که ایران یک بار پروتکل الحاقی را امضا کرد اما فقط پس از فشارهای زیاد با بازدید از تاسیسات نظامی پارچین موافقت کرد و پس از آن اجرای پروتکل الحاقی را لغو کرد. وی این پروتکل را شرط مهمی برای توافق دانست.

رئیس فنلاندی سابق بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی که تحقیقات متعددی را درباره کره شمالی، سوریه و ایران هدایت کرده و هم‌اکنون در دانشگاه هاروارد تحقیقات خود را دنبال می‌کند در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اعلام اینکه عربستان و دیگر کشورهای عربی همسایه ایران از این مذاکرات خرسند نیستند گفت که عربستان به وضوح اعلام کرده است که این کشور هر فناوری که ایران داشته باشد را می‌خواهد. اگر ایران بتواند اورانیوم را غنی کند، عربستان هم می‌خواهد چنین فناوری داشته باشد. شماری از کشورهای عربی از آغاز مذاکرات ایران و غرب ایجاد صنایع هسته‌ای را آغاز کرده‌اند. آنها نمی‌توانند خود مواد هسته‌ای را تولید کنند اما آن‌ها برای این منظور، مدت زمان طولانی مدنظر دارند. پس از توافق برنامه‌ریزی شده، محدودیت‌هایی در زمینه برنامه هسته‌ای و تحقیقاتی ایران در این زمینه اعمال خواهد شد و این کشورها به دنبال همین مدت زمان هستند.

۱۲:۵۰ ظریف وارد هتل کوبورگ شد

۱۲:۱۹ ظریف: حضور صالحی بسیار مفید خواهد بود/تنها توافقی عادلانه و متوازن را می‌پذیریم/مذاکرات به مرحله حساسی رسیده است

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه بار دیگر برای پیگیری مذاکرات هسته‌ای، وارد وین اتریش شد.

وی بدو ورود به فرودگاه، به خبرنگاران حاضر گفت: «مذاکرات به مرحله بسیار حساسی رسیده است.»

آقای ظریف در خصوص سفر علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی به وین نیز گفت: «حضور صالحی بسیار مفید خواهد بود. حضور وی با وجود مشکلات سلامتی‌اش، نشاندهنده جدیت ایران در مذاکرات است.»

او با بیان اینکه مذاکرات «قطعا در حال پیشرفت است»، گفت: «توافق پایدار، نیازمند اراده سیاسی است. ایران تهران توافقی عادلانه و متوازن را می‌پذیرد.»

وی افزود: «طرف مقابل می‌داند که بدون پذیرش حقوق ایران، توافق خوب حاصل نمی‌شود.»

وزیر امور خارجه در پاسخ به خبرنگار شبکه پرس‌تی‌وی، گفت در سفرش به تهران، «مشورت‌هایی صورت گرفت.»

۱۲:۰۸ ورود ظریف به همراه صالحی و فریدون به وین/رایزنی وزرای خارجه ایران و آمریکا تا ساعتی دیگر

۱۱:۵۳ تحلیل‌گر و خبرنگار آمریکایی در گفت‌وگو با فارس: رویکرد غرب به ایران در مذاکرات، سراپا خدعه و نیرنگ است/ ترس آمریکا از انقلاب و ثبات ایران است نه سلاح هسته‌ای/ چشمان مذاکره‌کنندگان آمریکایی‌ به دهان نتانیاهوست

«مارک گلن» تحلیل‌گر و خبرنگار آمریکایی، موسس جنبش «همبستگی هلال و صلیب» برای اتحاد مسلمین و مسیحیان علیه صهیونیست‌ها در آمریکاست که در گفت‌وگو با فارس تصریح کرد «رویکرد کلی غرب در موضوع برنامه هسته‌ای ایران، سراسر خدعه و نیرنگ است.»

گلن اذعان کرد «آمریکا و غرب نگران تسلیحات هسته‌ای ایران نیستند، نگرانی آمریکایی‌ها این مساله است که ایران را تهدیدی علیه حکومت‌های ظالمانه خود می‌بینند.»

وی دلیل این مساله را ثبات ایران در میان کشورهای منطقه دانست و گفت «ایران مانند دیگر کشورهای منطقه، مانند کشورهای عرب منطقه نیست که بی‌ثباتند و دچار آشفتگی سیاسی شدند. ایران در سال ۱۹۷۹ میلادی (۱۳۵۷) توانست به چیزی دست یابد که هیچ کشور دیگری دست نیافته و آن، استقلال از غرب و استقلال از صهیونیست است. بنابراین آنچه آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها از آن می‌ترسند و در واقع آنچه بیشتر از هر چیز دیگری آنان را می‌ترساند این است که انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ ایران از مرزهایش عبور کرده و با ورود به کشورهای دیگر، یکی یکی آنها را از تاثیر آمریکایی‌ها خارج و تحت تاثیر ایران قرار دهد.»

۱۰:۰۵ مذاکرات در مرحله پایانی با شکست روبرو می‌شود مگر در دو حالت

روزنامه نیویورک‌تایمز امروز گزارشی با همین موضوع منتشر کرده و نوشته است که مقامات آمریکایی اکنون تاکید دارند که توافق نهایی باید بر اساس مولفه‌های اعلام‌شده در فروردین ماه در لوزان سوئیس شکل بگیرد.

یک مقام آمریکایی که شب گذشته در جمع خبرنگاران صحبت کرده، اما نخواسته نامش فاش شود، در این رابطه گفته است: «از دید ما می‌شود به توافق جامعی رسید که کف خواسته‌های ما را تامین کند. این مسیر رو به جلو باید بر اساس مولفه‌های لوزان باشد.»

وی همچنین گزارش‌های منتشر شده در مورد عقب‌نشینی واشنگتن از مولفه‌های لوزان در مورد سایت فردو را نیز رد کرده و مدعی شده است که آمریکا همچنان به دنبال آن است که فردو وضعیتی مشابه آنچه پیشتر مورد تفاهم قرار گرفت، داشته باشد. این مقام آمریکایی با این وجود از بیان اینکه آیا واشنگتن حاضر در قبال دریافت امتیازاتی، تغییراتی در مولفه‌های لوزان بدهد یا نه، خودداری کرده است.

نیویورک‌تایمز در بخش دیگری از گزارش خود به مسئله زمان‌بندی برداشته شدن تحریم‌ها به عنوان یکی از موضوعات حل‌نشده در مذاکرات پرداخته و مدعی شده است که احتمال دارد ایران از فرصت بررسی توافق هسته‌ای در کنگره آمریکا،‌ برای اجرای تعهداتش استفاده کند.

۰۹:۰۵ نیویورک‌تایمز: ممکن است ایران از فرصت بررسی کنگره برای اجرای تعهداتش استفاده کند

روزنامه نیویورک‌تایمز امروز گزارشی با همین موضوع منتشر کرده و نوشته است که مقامات آمریکایی اکنون تاکید دارند که توافق نهایی باید بر اساس مولفه‌های اعلام‌شده در فروردین ماه در لوزان سوئیس شکل بگیرد.

یک مقام آمریکایی که شب گذشته در جمع خبرنگاران صحبت کرده، اما نخواسته نامش فاش شود، در این رابطه گفته است: «از دید ما می‌شود به توافق جامعی رسید که کف خواسته‌های ما را تامین کند. این مسیر رو به جلو باید بر اساس مولفه‌های لوزان باشد.»

وی همچنین گزارش‌های منتشر شده در مورد عقب‌نشینی واشنگتن از مولفه‌های لوزان در مورد سایت فردو را نیز رد کرده و مدعی شده است که آمریکا همچنان به دنبال آن است که فردو وضعیتی مشابه آنچه پیشتر مورد تفاهم قرار گرفت، داشته باشد. این مقام آمریکایی با این وجود از بیان اینکه آیا واشنگتن حاضر در قبال دریافت امتیازاتی، تغییراتی در مولفه‌های لوزان بدهد یا نه، خودداری کرده است.

نیویورک‌تایمز در بخش دیگری از گزارش خود به مسئله زمان‌بندی برداشته شدن تحریم‌ها به عنوان یکی از موضوعات حل‌نشده در مذاکرات پرداخته و مدعی شده است که احتمال دارد ایران از فرصت بررسی توافق هسته‌ای در کنگره آمریکا،‌ برای اجرای تعهداتش استفاده کند.

۰۹:۰۳ ظریف به همراه صالحی و حسین فریدون عازم وین شد

۰۷:۲۲ نماینده ارشد کنگره: اوباما نباید برای خروج از مذاکرات ایران تردید کند

«اد رویس»، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا روز دوشنبه در بیانیه‌‌ای از دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا خواست برای خروج از مذاکرات هسته‌ای در صورت عدم برآورده نشدن مطالبات واشنگتن، تردید نکند.

رویس در این بیانیه می‌نویسد: «آقای رئیس‌جمهور! اگر میز مذاکره را ترک کنید، من آخرین نفری خواهم بود که از شما انتقاد می‌کند.»

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، تمدید مهلت مذاکرات هسته‌ای را نشانه‌ای از احتمال عقد توافقی «بد» با ایران دانست و مدعی شد واشنگتن با طولانی‌تر شدن مهلت مذاکرات در حال اعظای امتیازات بیشتر به طرف ایرانی است.

رویس بازگشت خودکار تحریم‌ها، در حال فرضی نقض توافقنامه از سوی ایران و انجام بازرسی‌های «در هر زمان» از تمامی تأسیسات هسته‌ای ایران را خط قرمزهای کنگره در مذاکرات هسته‌ای مزبور دانست.

۰۷:۰۶ مذاکره‌کنندگان هسته‌ای یک هفته دیگر در وین می‌مانند/ تحریم‌ها، کماکان چالش مذاکرات

۰۶:۴۸ اسپوتنیک: شورای امنیت قبل از آگوست درباره ایران تشکیل جلسه می‌دهد

یک منبع دیپلماتیک به خبرگزاری روسی اسپوتینک گفت شورای امنیت سازمان ملل احتمالاً قبل از برگزاری نشست مجمع عمومی این سازمان برای بحث در مورد تصویب قطعنامه‌ای درباره برنامه هسته‌ای ایران تشکیل جلسه خواهد داد.

بر اساس این گزارش، این منبع که به نوشته اسپوتنیک از شرکت‌کنندگان در مذاکرات هسته‌ای ایران است در پاسخ به سوالی درباره احتمال نشست شورای امنیت جهت رایزنی درباره تصویب قطعنامه مربوط به برنامه هسته‌ای ایران در ماه آگوست گفت: «بله، فکر می‌کنم این اتفاق بیفتد.»

منبع مورد استناد این خبرگزاری روسی گفت: «خوشبختانه شورای امنیت سازمان ملل قبل از این تاریخ (آگوست) تشکیل جلسه می‌دهد.

او همچنین گفت که مذاکره‌کنندگان گروه ۱+۵ به توافق داخلی بر سر برنامه هسته‌ای ایران رسیده‌اند: «داخل گروه ۱+۵ ما تا اندازه زیادی توافق داریم. فقط لازم است ایرانی‌ها را متقاعد کنیم.»

۰۶:۱۰ ایهود باراک: بزرگترین ترس من توافق با ایران بدون انجام بازرسی است

۰۵:۳۱ مقام ایرانی: هرگز اجازه بازرسی از سایت‌های نظامی را نمی‌دهیم/خبر خبرگزاری فرانسه، تحریف عمدی اطلاعات است

یک مقام ایرانی گزارش چند ساعت پیش خبرگزاری فرانسه مبنی بر اینکه ایران و ۱+۵ بر سر ساز و کاری برای بازرسی آژانس از «سایت‌های مشکوک» ایران توافق کرده‌اند را تکذیب کرد و آن را تلاش این رسانه برای اثرگذاری بر روند مذاکرات دانست.

پیش از این خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی مدعی شد ایران با دسترسی‌های آژانس به برخی سایت‌های حساس موافقت کرده، اگرچه دسترسی به "همه" سایت‌های نظامی مد نظر نیست.

خبرنگار روزنامه هافینگتون‌پست در واکنش به این خبر، به نقل از یک مقام ایرانی حاضر در مذاکرات هسته‌ای نوشت: «خبرگزاری فرانسه به عمد اطلاعات را برای اثرگذاری بر مذاکرات تحریف کرده است.»

این مقام ایرانی که اشاره‌ای به نامش نشده می‌افزاید: «ما هرگز به کسی اجازه بازرسی از سایت‌های نظامی را نخواهیم داد زیرا آنها ارتباطی با بازرسی‌های آژانس ندارند.»

او علاوه بر این گفت: «ما درباره مقاصد کسانی که خواستار دسترسی به تأسیسات نظامی ایران هستند، تردیدهای جدی داریم.»

۰۳:۵۰ دیپلمات آمریکایی توافق ایران و ۱+۵ بر سر چارچوب سه مرحله‌ای رفع تحریم‌ها را تأیید کرد

۰۱:۵۰ ظریف امروز با همتایان روس و آمریکایی جداگانه دیدار و رایزنی می کند

۰۰:۵۷ خبرنگار آمریکایی از پوشش اخبار مذاکرات هسته‌ای ایران منع شد

یک رسانه آمریکایی مدعی شده خبرنگارش از کنفرانس خبری مربوط به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ اخراج و از پوشش اخبار آن منع شده است.

واشنگتن‌فری‌بیکن، از تندروترین رسانه‌های منتقد مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ روز دوشنبه گزارش داد مقامات آمریکایی گزارشگر این رسانه‌ را از نشست خبری مربوط به مذاکرات هسته‌ای اخراج و تهدید کرده‌اند که در صورت عدم اطاعت از دستورات از نیروهای امنیتی برای بیرون راندن او کمک خواهند گرفت.

واشنگتن‌فری‌بیکن مدعی است مقامات آمریکایی در حالی این خبرنگار را از اتاق برگزاری نشست خبری «وندی شرمن»، معاون وزیر خارجه آمریکا اخراج کرده‌اند که دولت اتریش مدارک او را برای پوشش اخبار مذاکرات هسته‌ای مورد تأیید قرار داده بود.

۲۳:۴۸ صالحی فردا صبح به وین می‌آید

۲۳:۰۵ رایزنی معاونان ظریف و موگرینی دقایقی قبل آغاز شد

۲۲:۴۹ واشنگتن: مذاکرات وین برای آمریکا خوب بود

۲۲:۲۹ خبرنگار المانیتور به نقل از مذاکره‌کننده ایرانی: وضعیت مذاکرات متزلزل است


منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
خدایا به حق همین روزهای عزیز، قسمت میدم که خیر رو برای ملت ما مقدر کنی.
اگه قراره ذلتی از این توافق به کشور برسه، خودت تقدیر رو عوض کن...
خدایا دلهای ما رو به هم نزدیک کن.
United States
خدا کنه همینطور باشه
خبرنداری که توایران مخالفتها شدیدتر از عربستان و اسرائیله.حتی پس از تودهنی رهبر معظم انقلاب باز هم عده ای تخریب میکنن.