پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲
۱۸
حمله به مسکن‌ مهر؛

آیا پروژه مسکن مهر متوقف می‌شود؟

سه شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۱:۲۰
کد مطلب: 396479
حسن روحانی و عباس آخوندی در دو نشست اقتصادی به انتقاد شدید از پروژه مسکن‌مهر پرداختند و سخنان آنان نشان می‌داد دولت تمایلی برای ادامه طرح مسکن مهر بعد از پایان تعهدات خود ندارد.
آیا پروژه مسکن مهر متوقف می‌شود؟
به گزارش جهان، رئیس‌جمهوری با انتقاد از انتشار پول برای احداث مسکن مهر در سال‌های گذشته، اظهار داشت: با کدام مجوز این اتفاق رخ داد که بلافاصله در جیب مردم تأثیرگذاشت و اموال و قدرت و ارزش پول را پایین آورد.

حسن روحانی ادامه داد: یک تصمیم‌گیری برای مسکن مهر بلایی بر سر کشور آورد و بانک مرکزی را زیر سوال برد. وی با ابراز تأسف از اینکه ۴۴ درصد کل پولی که در تاریخ کشور ایجاد شد در این تصمیم‌گیری، چاپ شد و در اختیار بانک مسکن قرار گرفت، اضافه کرد: آیا کسی آمد تا حساب کند برای مردم که این افزایش پایه پول برای مسکن مهر از پول متعلق به همه آنها بوده است؟ دولت یازدهم با وجود آگاهی، ناچار بود راه به‌وجود آمده در مسکن مهر را طی کند زیرا دولت نمی‌خواهد مردم را نسبت به نهاد دولت بی‌اعتماد کند.

وی در ادامه با بیان اینکه باید شرایط را به‌گونه‌ای فراهم کنیم که دست بانک مرکزی برای استفاده از اعتبارات خود در بازارهای داخلی و خارجی بیش از پیش باز شود، گفت: شرایط بازارهای پولی و ارزی در سال‌های گذشته نامناسب بود و بی‌ثباتی و ناامنی فعالان اقتصادی کشور را نسبت به آینده ناامید می‌کرد اما دولت با تأکید بر رویکرد و سیاست انضباطی در این بازارها ثبات اقتصادی ایجاد کرد.

روحانی با اشاره به اینکه در ۱۶ماهی که از فعالیت دولت یازدهم می‌گذرد اقدامات خوبی در این حوزه انجام شده، ادامه داد: از روز اول نسبت به افزایش پایه پولی، حجم نقدینگی و نحوه استفاده و بهره‌برداری از منابع پولی بانک مرکزی حساس بودم، امروز نیز بر دستاورد دولت در اجرای انضباط و ایجاد ثبات تأکید می‌کنم. رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه نرخ تورم باید یک‌رقمی، کاهنده و باثبات باشد، خطاب به مسؤولان بانک مرکزی گفت: برنامه‌ریزی‌ها و سیاستگذاری‌های پولی و مالی باید به‌گونه‌ای باشد که تورم ما هر سال کاهش یابد و تا پایان سال ۱۳۹۵ به مرز تورم تک‌رقمی برسیم.

به‌گفته روحانی، تورم ۴/۴۰ درصد سال گذشته به عدد ۲/۱۸ در آبان‌ماه امسال رسیده و این کار در تاریخ ایران بی‌نظیر است و پیامش به مردم اطمینان و آرامش است. روحانی با اشاره به اینکه تنها در چند کشور دنیا تورم دو رقمی ۲۰، ۳۰ و ۴۰ درصدی وجود دارد، اظهار داشت: اغلب کشورهای جهان امروز تورمشان یک‌رقمی است و برای چندین سال این وضعیت ثبات دارد. وی ادامه داد: دولت تاکنون هیچ دستوری به بانک مرکزی و مرکز آمار درباره اینکه چگونه و چه زمان اطلاعات خود را منتشر کنند، نداده و نخواهد داد.

به‌گفته رئیس شورایعالی اقتصاد تا به امروز ۲۱ هزار میلیارد تومان پول برای بخش عمرانی در استان‌ها و کشور هزینه شده و تا پایان سال بیشتر خواهد شد. روحانی ادامه داد: هم‌اکنون۶۰ درصد تسهیلات برای گردش مالی در بخش صنعت، معدن و کشاورزی و تولید هزینه می‌شود که این رقم باید افزایش یابد.

ما میراث‌دار مسکن مهر هستیم


در همین حال وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه متأسفانه بخش مسکن به شکل گسترده‌ای با حوزه سیاست گره خورده است، گفت: هیچ دولتی نمی‌تواند با دادن شعارهای سیاسی مشکل مسکن را حل کند، شعاری که دولت قبل در این باره ارائه کرد همان شد که در حال حاضر شاهد هرج و مرج و گرفتاری در بخش مسکن هستیم.

به گزارش فارس، عباس آخوندی در چهاردهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن در ایران با اشاره به اینکه باید بستری فراهم شود تا بتوان با جامعه علمی در این باره گفت‌وگو کنیم، گفت: سهم مسکن از تشکیل سرمایه ثابت حدود ۳۰ درصد، سهم مسکن از اشتغال مستمر ۱۲ درصد، سهم مسکن از تسهیلات بانکی ۲۵ درصد، سهم مسکن از کل گردش نقدینگی کشور ۲۰ الی ۳۰ درصد، سهم دولت از کل سرمایه‌گذاری بخش مسکن ۵/۰ الی ۳ درصد و سهم مسکن از بودجه خانوار حدود ۳۳ درصد است.

وی ادامه داد: سهم مسکن از بودجه خانوار همواره ناچیز بوده است به طوری که یک‌سوم بودجه خانوار به بخش مسکن اختصاص داده می‌شود، پس این نشان می‌دهد بُعد خانوار و تقاضا در بخش مسکن چقدر مهم است. به گفته وزیر راه و شهرسازی، سهم دولت از کل سرمایه‌گذاری بخش مسکن که همانا ۵/۰ الی ۳ درصد و بسیار ناچیز است، این نشان می‌دهد ساخت‌وساز کاملاً متکی به بخش خصوصی است و دولت نباید حساسیت بیجا در این بخش ایجاد کند.

وزیر راه و شهرسازی به کل حجم نیاز به ساخت‌وساز در دوره ۹۳ تا ۱۴۰۵ اشاره کرد و گفت: نظام برنامه‌ریزی مسکن همواره درازمدت است و هیچ دولتی نمی‌تواند بگوید ظرف دو سال مشکل مسکن را می‌تواند حل کند. وی با بیان اینکه تا سال ۱۴۰۵ باید سالانه یک میلیون واحد مسکونی احداث شود، گفت: مهم‌ترین وقایع بخش مسکن در دولت یازدهم ادامه روند تکمیل مسکن مهر، نوسازی بافت‌های فرسوده، ابزارهای نوین مالی، صندوق‌ زمین ساختمان و انجام مقدمات توسعه صندوق‌های پس‌انداز است.

وی ادامه داد: نظام پس‌انداز در حوزه مسکن از بین رفته و شعارهای بی‌موردی که برای مداخله در مسکن مهر داده شده گرفتاری زیادی در کشور ایجاد کرده است. آخوندی با تأکید بر اینکه هنوز هم تخلیه حباب قیمت در بخش مسکن ادامه دارد، گفت: در کنار این هرج و مرج مالی در بخش مسکن با هرج و مرج شهرسازی نیز مواجه هستیم.

به گفته آخوندی، با توجه به افزایش ساخت‌وساز و صدور پروانه‌های ساختمانی قطعاً جمعیت تهران ۵/۱۱ میلیون نفر افزایش خواهد یافت، بنده دنبال مقصر نیستم بلکه باید با همفکری برای حل این مشکل کنیم.

وی با بیان اینکه ما میراث‌دار مسکن مهر هستیم، گفت: من خودم را جای خریداران مسکن مهر می‌گذارم بنابراین امید است موفق شوم تعهدات خود را انجام دهیم و مشکلات را مرتفع کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علی طهماسب پور
اره راست میگه این بیچاره ها چه میدونن ملت بی پول چی میکشه فکر میکنن ملت مثله خودشون رو گنج نشستن که یهوپانصد میلیون بدن یه خونه بخرن ازاینکه یه عده بی بزاعت به راحتی صاحب خونه بشن عذاب میکشن ای خدا ما گیر چه کسانی انداختی
طرف نمیفهمه این وام های که واسه مسکن دادن به جیب کی رفت مگر غیر از تولید کننده به جبیب کی رفته یک خونه میخاد ساخته بشه صد تا صنعت رو دگیر میکنه کاشی سنگ سرامیک گچ سیمان اجر سیم لوازم برقی لوله شیر و............. خوب این پول تو جیب مردم رفت یا تولید کننده ؟؟؟مگه نمیگید باید به تولید کمک کنیم چه کمکی بهتر از این؟؟؟ نه عزیر شما دردتون تولید نیست دردتون اینه مفت مفت همه بدن به کله گنده ها به نام تولید این وسط یه چیزی گیر مردم امده شما از اون ناراحتید ولی هر ادم بی سوادی هم میتونه بفهمه که ساخت مسکن بهترین کمک به تولیده محمود دوست داریم واقعا قدرتو ندونستیم هر کاری میکردی مردم اولویت اول بودن
من موندم شما به قول خودتون اصول گرایان چتون شده چقدر بقض نصب به دولت اجمدی نژاد دارید که حاضر نیستید از عملکرد های مثبت دولت قبل که تو تاریخ بی نظیره ..دفاع کنید..
خودشون میلیاردرند و لذا دردمردم پابرهنه رانمیدونند
مجیداعتمادی
دولت تورم رافقط در سخن گفتن پائین آورده بر فرض هم این گونه باشد وقتی که همه طرح ها تعطیل باشد دیگر رجز خوانی ندارد حمله به مسکن مهر کار درستی نیست کسانی را می شناسم که صاحب خانه شدند که خود و اجداد آنان در کپر زندگی میکردند ودر سرما و گرما هیچ پناهگاهی نداشتند و کودکان و پیران و بیماران زیادی به علت بی سرپناهی در جلوی چشم خانواده و اقوام می مردند حال بخشی از این مردم صاحب خانه شدند و هنوز هم نیازمندانی هستند که طرح مسکن مهر یا هر اسمی دیگری می تواند مرحمی بر این زخم کهنه باشد
محمد
تعجب می کنم مسکن بیش از یک سال است متوقف شده است حالا می گویید آیا می شود. این نوع کارها از عهده همان آقا برمی آمد که خدا خیر بعضی از طرفدارانش ندهد که خرابش کردند حالا هم که این خدمت بزرگ به خیانت تعبیرش می کنند البته طول نمی کشد که حقایق روشن شود
رضا
Iran, Islamic Republic of
خودتون رو جای خریداران مسکن مهر بگذارید و پروژه های ناتمام مسکن مهر رو تموم کنید، خریداران مسکن مهر ، مسکن مهر نشینان ، انتخابات 96 و خلاصه اینجوری است!
reza
Iran, Islamic Republic of
جناب رئیس جمهور این صحبت شما با عقل ومنطق قابل درک نیست اگر این یک میلیون مسکن مهر هم زمان آقای احمدی نژاد ساخته نمی شد با این اوضاع نابسامان اقتصادی خیلی از مردم کارتن خواب می شدند. عامل اصلی تورم درایران تحریم وکارشکنی بعضی ازفتنه گران است نه اجرای طرح مسکن مهر..شما اگر ممکن است قدری به خود زحمت دهید به میان مردم بیایید تا واقعیت ها را درک کنید
Iran, Islamic Republic of
کاش کمی تنها کمی مرد بودید و میگفتید که ما مرد اینکار نیستیم.. نه اینکه با ادعاهای غیر واقع تنها امید مردم برای مسکن دار شدن رو به باد دهید

البته کسانی که درد مردم رو نه چشیده و نه درک میکنند.. نمیتوانند حال خانه به دوشان را دریابند...
دولتی که هم و غمش فیسبوک و فلان و بهمان است.. چه میداند درد نان چیست...

بخش درد آور داستان این است که متأسفانه دولت و شخص رییس جمهور با سوء استفاده از شعار چرخیدن زندگی مردم دنبال اهداف سیاسی خود است.
محمد
سهم دولت قبلی در بخش مسکن هرج و مرج بوده .. !
سهم این دولت چی؟
شعار ...... تخریب .......حرافی ...........
سیستانی
بسیاری ازاقوام ونزدیکان خودم بامسکن مهرصاحب خانه شدندوالان پس ازسالها خانه بدوشی زندگی راحتی دارند!کسانی بامسکن مهرصاحب خانه شدندکه درارزوی یک الونک کوچک بودند!دولت جدیدمسکن مهرراتعطیل کردووعده دیگری به مردم داد!وعده ای که هرگز تحقق نیافت!اگراحمدی نژادراقبول نداشتند،لااقل مسکن مهرراکه به اعتقادبسیاری ازکاشناسان مسکن طرح موفقی بودراادامه میدادند...
ایرونی
شما آقایون پرمدعا تو این یکسال و اندی که گذشته جز حرف زدن چکار کردین؟
جناب اخوندی! پس مسکن اجتماعیتون چی شد؟
کل راهکار جنابعالی برای وضعیت مسکن افزایش وام مسکن بود که فعلا بانک مرکزی باهاش زیاد موافق نیست. انصافا غیراز سیاسی کردن وضع مسکن و فقط انتقاد کردن از دولت قبل و انداختن کل مشکلات به گردن دولت احمدی نژاد چیز دیگه ای از وزیر راه و شهرسازی دیده ایم؟
ناشناس
همش حرف الكي شما تا حالا تواين مدتي كه اومديد براي مسكن چكار كرديد .مثبت ترين كاري كه از اول انقلاب تا حالا صورت گرفت دادن مسكن ارزان به مردم بود كه توسط احمدي نژاد صورت گرفت.ديگه كسي عرضه همچين كاري رو نئداره حالا كه دو ساله مسكن مهر نمي سازيدوضع مملكت بهتر شده؟؟؟؟
888
Iran, Islamic Republic of
وقتی تو هر پروژه منفعت برای دولت همفکر با حزب کارگزاران نباشه و سود برای مردم مستضعف باشه نتیجه میشه نظر دولت در پروژه مسکن مهر . حالا نظر دولت در مورد مستضعفین کجا و نظر امام خمینی و آیت الله خامنه ای کجا؟
جون مادراتون این مسکن مهرما رو تحویل بدین، درباره خوبی و بدیش هم مردم تصمیم خواهند گرفت، البته شماها در مبارازت انتخاباتی گفتین طرحی خوبیه و باید اشکالاتش مرتفع شه، ولی الان چیز دیگه میگین، همین حرفتونو در انتخابات بعدی بزنین که الان میگین، بذارید مردم تصمیم بگیرن
Germany
...
حالا اينا پول اين كار رو ندارد ميگن كار بديه
ميناب
Iran, Islamic Republic of
از قديم گفته اند:گر تو بهتر ميزني بستان بزن
مينابي
Iran, Islamic Republic of
همه چيز دولت قبلي خراب و باطل شما چه كرديد؟ مسكن اجتماعي يا همان قفس چي شد؟تا كي ادعا و حرف آقاي روحاني شما نميگفتيد تورم جيب مردم است؟ الان چي؟ همان آمار كاغذي درست است؟؟
ثارلله
مسکن مهر یکی از بهترین طرحهای دولت قبل برای اقشار ضعیف جامعه بود که باتوجه به عدم اعتقاد دولت روحانی به توده مردم ضعیف جامعه همیشه از این طرح به جای حمایت انتقاد میکنند.دولت طی این دو سال دو بار افزایش قیمت برای مسکن مهر داشته و باز هم خواهد داشت....