پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱

اسد چگونه با تروریست‌ها معامله می‌کند؟

چهارشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۴۱
کد مطلب: 356572
خلع سلاح های سنگین، عفو عمومی کسانی که با ارتش درگیر شدند، ابقای این نیروهای مسلح در مناطق خود به شرط آن که از گشتی ها و ایستهای بازرسی ارتش حراست و نگهبانی کنند و بازگشت اهالی به مناطق اصلی شان و اصلاح زیرساختها از جمله دستاوردهای این مصالحه است.
به گزارش جهان به نقل از عرش نیوز؛ ارتش سوریه توانست در طول مدت بیش از یک سال مانع از انجام عملیاتهای نظامی در ۴۸ منطقه شود و واحدهای ارتش را از استقرار در ده ها جبهه دور نگه دارد. این مناطق پاک سازی شده چه هستند؟ پیامدهای سیاسی و نظامی حاصل از آن چیست؟

مجموعه این اقدامات باعث شد حدود ۴۸ منطقه از عملیاتهای نظامی دور نگه داشته شوند.
خلع سلاح های سنگین، عفو عمومی کسانی که با ارتش درگیر شدند، ابقای این نیروهای مسلح در مناطق خود به شرط آن که از گشتی ها و ایستهای بازرسی ارتش حراست و نگهبانی کنند و بازگشت اهالی به مناطق اصلی شان و اصلاح زیرساختها از جمله دستاوردهای این مصالحه است.

از مهمترین دستاورد این مصالحه، پیشرفت ارتش و فعال سازی شبکه ای از روابط داخلی و اجتماعی بین افسران ارتش و دستگاه های امنیتی سوریه است.

۴۸ راه حل در نظر گرفته شده عمدتا از درجه اهمیت متفاوتی برخوردارند که اکثر آنها ثابت هستند در حالی که برخی از آنها در بعضی موارد شکننده و قابل تغییرند و در صورتی که موازنه قدرت به نفع شورشیان تغییر کند از اعتبار ساقط است هر چند تا کنون این اتفاق رخ نداده است.

بارزترین اقدامات:

پاکسازی تلکلخ که پس از پایان درگیری القصیر مانع از نفوذ نیروهای مخالف مسلح از طریق لبنان به خاک سوریه شد و پس از ۸ ماه, زمینه را برای بازپس گیری الحصن ایجاد کرد.

پاک سازی القابون و برزه راه را برای ورود ارتش به شبکه های زیر زمینی غوطه شرقی فراهم کرد و در محاصره جوبر وکاهش فشار بر ارتش در دمشق موثر واقع شد و به ارتش در حفظ ورودیهای شمالی پایتخت کمک کرد.

پاک سازی المعضمیه راه ارتباطی بین غوطه شرقی و غربی را بست و در محاصره بخش باقی مانده داریا به ارتش کمک کرد و بخش زیادی از کمکهای واصله به این مناطق را قطع کرد.

یلدا و ببیلا و بیت سحم از حدود ۱۵۰۰ نیروی مسلح خالی شد و زمینه را برای درگیری در الملیحه فراهم کرد به طوری که با جداکردن این منطقه از فرودگاه، توانستند امنیت فرودگاه را تامین، و محاصره یرموک و حجر الاسود را تنگ تر کنند.
مصالحه و برقراری آتش بس در منطقه زبدانی, مضایا، عین الفیجه و وادی بردی، شورشیان را پس از شکست در القلمون از یک پناهگاه مهم محروم کرد.

دستاوردهای سیاسی و نظامی حاصل از استراتژی پاک سازیهای داخلی:

۱. تضعیف روحیه معارضین مسلح و جدا شدن جهادگران عربی و خارجی – که باعث به هلاکت رسیدن همراهان خود شده بودند – از صف مبارزان محلی که توافق نامه با انها امضا شده بود.

۲. پاک سازی های داخلی، دولت را از مذاکرات سیاسی با معارضین خارج نشین بی نیاز کرد و مانع هر گونه امتیازدهی سیاسی به آنها شد زیرا دولت توانست از طریق مصالحه با نهادهای شهری و محلی که بر خلاف معارضین خارجی به تعهدات خود پایبند هستند زمینه را برای آتش بس فراهم کند.

۳. پاک سازی گذرگاه های انسانی، زمینه را برای ارتش فراهم کرد تا کمکهای بشردوستانه را همزمان با توافق با سازمان ملل وارد مناطق مورد نیاز کند و غیرنظامیان را مانند پاک سازی حمص از این مناطق خارج و زمینه را برای عملیاتهای نظامی فراهم کند.

۴. مهمترین دستاورد نظامی آن کاهش بار تحمیل شده بر ارتش بود که نه تنها آن را از استقرار در ده ها منطقه بی نیاز کرد بلکه صدها نفر از مخالفان ارتش را به آنها پیوند داد تا در صفوف نیروهای دفاع ملی و کمیته هایی مردمی به مبارزه بپردازند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *