سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۲
۲
در شهرستان زیرکوه استان فارس رقم خورد

صرفه‌جویی بزرگ در آبیاری با ابتکار یک‌کشاورز

سه شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۰۴
کد مطلب: 436979
یک مرد خلاق در شهرستان زیرکوه با ابتکار خود، صرفه‌جویی 2 هزار لیتر آب در هفته را برای آبیاری باغچه منزل خود رقم زد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، یکی از اهالی روستای گمنج زیرکوه به خاطر نبود آب برای آبیاری باغچه حیات خود، هر هفته مجبور به خرید ۲ هزار لیتر آب از تانکر سیار می‌شد و بابت این کار هزینه زیادی پرداخت می‌کرد که مقرون به صرفه نبود.

عیسی فلاحی به فکر یک روش بهتر برای آبیاری باغچه منزل خود افتاد تا علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف آب، هزینه‌های زندگی خود را نیز کاهش دهد.

وی در یک ابتکار جالب دور تا دور هر درخت، چاله‌ای به عمق حدود ۷۰ تا ۸۰ سانتی‌متر و تا جایی که بیشترین ریشه درخت موجود است حفر کرده، به طوری که به ریشه‌های درختان آسیبی نرسد و داخل چاله‌ها و زیر ریشه درختان را کمی کاه، شن و هیزم خرد شده قرار داده است.

این کشاورز در توضیح روش آبیاری درختان خود می‌گوید: لوله آبی را در میان کاه و هیزم قرار داده‌ام به طوری که دهانه لوله بسته نشود و سپس دور درخت و لوله را با خاک پر کرده و سر لوله را ۴۰ سانتی‌متر از کف باغچه بالاتر قرار داده‌ام به طوری که ۱۵ درخت مختلف داخل باغچه ۱۵ لوله آب مجزا دارد.

وی افزود: در این روش آبیاری هر هفته با ریختن ۵ تا ۷ لیتر آب داخل لوله درخت، میزان آب مصرفی ۲ هزار لیتر در هفته به کمتر از ۱۰۰ لیتر می‌رسد که علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف آب از لحاظ هزینه نیز بسیار مقرون به صرفه است.

به گفته فلاحی برای جلوگیری از تبخیر آب از لوله‌های نصب شده پس از هر آبیاری سر لوله‌ها با قوطی بسته می‌شود و آب نیز از میان شن و کاه و هیزم به تمام قسمت ریشه‌ها می‌رسد.

این کشاورز اظهار داشت: این روش آبیاری را تابستان سال گذشته انجام داده‌ام و در حال حاضر طراوت و شادابی درختان از قبل بسیار بهتر و میوه‌هایی به مراتب با کیفیت بالاتر برداشت می‌شود.

وی هدف از این کار را با توجه به خشکسالی‌های مداوم و کمبود آب، صرفه‌جویی و استفاده بهینه از آب و در عین حال داشتن باغچه‌ای سرسبز و پر میوه عنوان کرد و افزود: در روش آبیاری با روش غرقابی علاوه بر مصرفی آب بالا و هزینه زیاد با توجه به گرمی هوا قبل از رسیدن آب کافی به ریشه درخت تبخیر می‌شود اما با این روش از مصرف زیاد آب جلوگیری و آب مستقیم در اختیار ریشه قرار می‌گیرد و از تبخیر آب نیز جلوگیری می‌شود.

گفتنی است در باغچه حیات این مرد خلاق درختان با طراوت و پرمیوه‌ای مانند عناب، هلو، انجیر، سیب، آلو، گلابی و تاک انگور موجود است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


باید به کمپین قطره قطره پیشنهاد داد این انسان شریف را معرفی وروش کارش به دیگران اموزش داده شود
تعاونوا علی البر والتقوی
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
دمش گرم كه از خلاقيت خودش استفاده نموده
در گذشته هاي دور در مناطق كويري پاي هر درخت چاله هاي حفر مي كردند و چند كوزه بزرگ پر از آب قرار مي دادند تا چند ماه آب درخت تامين مي شد تا دوباره كوزه ها را پر كنند .