جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

اهداف سعودیها از اعلام آتش‌بس در یمن

پنجشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۲۵
کد مطلب: 435970
بسیاری از تحلیلگران معتقدند که هدف اصلی مقامات سعودی از اعلام آتش‌بس اخیر در یمن ساماندهی به گروه‌های تکفیری به ویژه در استان «عدن» است.
به گزارش جهان به نقل از مهر، پس از گذشت بیش از چهار ماه از تجاوز نظامی گسترده رژیم آل سعود به مردم بی دفاع یمن و زیرساخت های این کشور، مقامات این رژیم به یک باره از تصمیم داوطلبانه خود برای برقراری آتش بس انسانی ۵ روزه در یمن خبر دادند. این تصمیم عربستان سعودی که در طی چهار ماه گذشته از هیچ جنایتی علیه مردم یمن از کودکان گرفته تا پیرمردها و پیرزن های یمنی فروگزار نکرده است، موجب تعجب بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران سیاسی شد. به اعتقاد کارشناسان رژیم آل سعود تنها به منظور تحقق اهداف پشت پرده خود و نه امدادرسانی به مردمی که آنان را به خاک و خون کشیده چنین تصمیمی اتخاذ کرده است، زیرا پیشتر نیز احزاب یمنی و در رأس آنها جنبش انصارالله برای دستیابی به راه حلی به منظور برقراری آتش بس در این کشور تلاش کردند اما سعودیها در این راه بیشترین مانع تراشی ها را انجام دادند.

مقامات عربستان سعودی در حالی از برقراری آتش بس در یمن با اهداف انسان دوستانه سخن می گویند که با هرگونه پیشنهاد در خصوص برقراری آتش بس در این کشور در طول ماه مبارک رمضان و یا حداقل عید سعید فطر نه تنها مخالفت کردند، بلکه حملات وحشیانه خود به مردم بی دفاع یمن در طول این مدت را بیش از پیش تشدید کردند.

بر همین اساس می توان گفت که مهمترین هدف آل سعود از اعلام آتش بس ۵ روزه در یمن که از روز دوشنبه هفته جاری آغاز شده است، ساماندهی به وضعیت تروریست های تکفیری در یمن به ویژه در استان عدن بوده است. هرچند که سعودیها، خود مدعی هستند که تنها برای امدادرسانی به مردم یمن آتش بس ۵ روزه اعلام کرده اند، اما این رژیم پیشتر نیز بارها به طرق مختلف به حمایت از تکفیریهای القاعده پرداخته است.

هواپیماهای سعودی بارها تاکنون چندین مرتبه به ارسال کمک های تسلیحاتی به تروریست های القاعده به منظور سرکوب ارتش و نیروهای مردمی یمن مبادرت کرده اند. پس از آنکه هجمه های تبلیغاتی و جنگ روانی اخیر نیروهای حامی «منصور هادی» در رابطه با القای اشغال استان عدن توسط آنها کارگر نیافتاد، مقامات سعودی تصمیم گرفتند تا خود وارد عمل شده و تدابیر لازم برای تحقق این هدف را بیاندیشند.

بدین ترتیب اقدام به اعلام آتش بس ۵ روزه کردند تا از یک سو در قالب کمک های انسان دوستانه، کمک های مالی و تسلیحاتی خود به تروریست های القاعده را به دست آنها برسانند، و از سوی دیگر این فرصت را برای تکفیریها فراهم کنند تا بتوانند تجدید قوا کرده و با قدرت بیشتری به مبارزه با ارتش و نیروهای مردمی بپردازند. اشغال شهر عدن به دلیل اهمیت استراتژیک آن برای مقامات ریاض بسیار حائز اهمیت است.

از سوی دیگر اعلام آتش بس ۵ روزه توسط مقامات سعودی تنها چند روز پس از حمله وحشیانه آنها به شهر تاریخی «المخاء» واقع در نزدیکی تنگه باب المندب در استان تعز صورت گرفت. در جریان این تجاوز وحشیانه حدود ۱۰۰ شهروند یمنی به شهادت رسیده و ده ها تَن دیگر نیز به شدت مجروح و به بیمارستان منتقل شدند.

اغلب قربانیان این حمله از زنان و کودکان یمنی بودند. اعلام این آتش بس تنها با گذشت چند روز از ارتکاب چنین جنایت هولناکی به خوبی حاکی از آن است که سعودیها به دنبال فریب افکار عمومی و منحرف ساختن آن هستند. این رژیم در صدد است تا پس از سلسله جنایت هایی که علیه یمنی ها مرتکب شده، خود را ناجی و حامی آنها معرفی کند.

در واقع آل سعود که اکنون به هر جهت می نگرد، نمی تواند راه نجات خود از باتلاق یمن را بیابد، در قامت حامیان ملت یمن برآمده تا از یک طرف چهره خود در نزد افکار عمومی جهان را ترمیم کند و از طرف دیگر به تدریج راه خروج از یمن را برای خود هموار سازد. این رژیم به خوبی می داند که نتوانسته اهداف خود از حمله به یمن که دست کم می توانست به اشغال استان عدن بیانجامد را محقق کند. بنابراین اکنون که به شکست خود پی برده است، گویا سناریویی دیگر را در سر می پروراند.

در همین حال برخی از تحلیلگران سیاسی براین باورند از آنجایی که برگرداندن «عبد ربه منصور هادی» نخست وزیر مستعفی و فراری یمن یکی از اهداف اصلی عربستان سعودی بوده و خواهد بود، بنابراین مقامات این رژیم با اعلام آتش بس ۵ روزه به دنبال این هستند تا به نوعی چهره وی را در نزد مردم یمن ترمیم و روند بازگشتش به این کشور را تسریع کنند.

این در حالی است که مردم یمن منصور هادی را از عاملان تجاوز آشکار آل سعود به کشور خود می دانند. زیرا مقامات سعودی ـ هرچند برای توجیه تجاوز وحشیانه خود ـ اما بارها اعلام کردند که با حمله آنها به یمن با درخواست هادی به عنوان رئیس جمهور آن صورت گرفته است. بنابراین، با توجه به مخالفت های گسترده مردم یمن با منصور هادی که اکنون به وی تنها به چشم یک مزدور برای رژیم سعودی می نگرند، نمی توان انتظار داشت که سعودیها بتوانند به این هدف خود نیز مانند دیگر اهدافشان جامه عمل بپوشانند.

از سوی دیگر با نگاهی به آمارهای تکان دهنده نهادهای حقوق بشری در سراسر جهان در رابطه با نتایج هولناک حملات وحشیانه سعودیها به یمن می توان دریافت رژیمی که هیچ بویی از انسان دوستی و حقوق بشر نبرده است، اکنون تنها برای تحقق منافع شیطانی خود در خط مقدم امدادرسانی به مردمی ایستاده که ماه ها است خواب را از چشمانشان ربوده است.

گزارش های نهادهای حقوق بشری حاکی از آن هستند که در جریان حدود چهار ماه تجاوز وحشیانه سعودیها به نقاط مختلف یمن از جمله استان های صعده و صنعاء حدود ۳۰۰ هزار واحد مسکونی هدف قرار گرفت و بیش از ۳۰۰ مدرسه نیز توسط جنگنده های رژیم آل سعود بمباران و با خاک یکسان شد.

بیش از ۴۰۰ مسجد نیز هدف سنگین ترین حملات هوایی جنگنده های سعودی قرار گرفت. در این میان نباید از سلسله انفجارهای تروریستی وحشتناک که در تعدادی از مساجد یمنی به ویژه مساجد صنعاء به وقوع پیوست، غافل شد. زیرا این انفجارها هم توسط عاملان و مزدوران آل سعود اتفاق افتادند.

بسیاری از فرودگاه ها به ویژه فرودگاه های بین المللی عدن و صنعاء طی چندین نوبت به صورت روزانه توسط جنگنده های سعودی مورد شدیدترین حملات قرار گرفتند. بیمارستان ها نیز در این میان از حملات وحشیانه جنگنده ها در امان نبودند. نهادهای حقوق بشری بین المللی بارها با صدور بیانیه های جداگانه نسبت به وضعیت انسانی در یمن به دنبال کمبود تجهیزات پزشکی و مواد دارویی در بیمارستان ها هشدار دادند.

بر همین اساس این سؤال به ذهن متبادر می شود که چگونه رژیمی که در ارتکاب جنایت های هولناک علیه ملتی بی دفاع با صهیونیست ها رقابت می کند، اکنون به فکر امداد رسانی به مجروحان و آسیب دیدگان افتاده است؟ این سؤالی است که بی شک افکار عمومی جهان پاسخ آن را به خوبی می داند و فریب اقدامات نمایشی سعودیها را نخواهد خورد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *