جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۱

عراقچي: ما خوش بین هستیم

دوشنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۵۸
کد مطلب: 414775
عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و مذاکره کننده هسته ای ارشد ایران روز یکشنبه گفت دستیابی به یک موافقتنامه هسته ای بین ایران و قدرت های جهان « شدنی » است اما « دو یا سه » مسئله باقی مانده است که باید حل و فصل شود.
به گزارش جهان به نقل از واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه از لوزان، وی با این حال ارسال ذخایر هسته ای ایران را به خارج از این کشور که یکی از درخواست های اصلی قدرت های جهان است رد و تاکید کرد همه تحریم ها و قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران باید لغو شود.

عراقچی در مصاحبه با خبرنگاران در لوزان افزود :« دستیابی به موافقتنامه امکانپذیر است. راه حل هایی برای پرسش های فراوانی که وجود دارد پیدا شده است اما ما در حال کار بر روی دو یا سه مسئله هستیم. مذاکرات در مرحله پایانی خود قرار دارد و بسیار دشوار است.»

وی تصریح کرد :« ما خوش بین هستیم. احتمال دستیابی به یک موافقتنامه وجود دارد. اما این مسئله مستلزم آن است که طرف دیگر نیز تصمیمات لازم را اتخاذ کند و اراده سیاسی خود را نشان دهد.»
عراقچی با این حال تاکید کرد :« ارسال ذخایر اورانیوم غنی شده ایران به خارج از کشور در برنامه ما نیست و ما قصد نداریم ذخایر هسته ای خود را به خارج ارسال کنیم.»

ارسال ذخایر اورانیوم غنی شده ایران در سطوح پایین به خارج از این کشور باعث دشوارتر شدن هرگونه تلاش احتمالی ایران برای دستیابی به تسلیحات هسته ای خواهد شد. ذخایر اورانیوم غنی شده ایران که هم اکنون در اختیار دارد در صورت فرآوری در سطوح بالاتر ، برای ساخت چند سلاح هسته ای کافی است.
ارسال ذخایر اورانیوم غنی شده ایران به خارج از کشور به همراه کاهش تعداد سانتریفوژهای ایران می تواند زمان « فرار هسته ای » این کشور یعنی زمان مورد نیاز برای تولید ماده شکافت پذیر کافی برای ساخت یک بمب را افزایش دهد.

عراقچی تاکید کرد همه تحریم ها علیه ایران ازجمله تحریم های اتحادیه اروپا ، آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران باید لغو شود.

قدرت های جهان آماده اند تحریم ها علیه ایران را به حال تعلیق درآورند و نه اینکه آنها را لغو کنند.


نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حسین
توافق محال است. امریکا جز ضرر ما به چیزی راضی نمی شود. امریکا می خواهد به دنیا بگوید ما ایران را هم به زانو در آوردیم. توافق وقتی ممکن است که ما از اصولمان دست برداریم.