جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۱

اتهام‌زنی رئیس مجلس‌بحرین به ایران وحزب‌الله

چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۴
کد مطلب: 424774
رئیس مجلس نمایندگان بحرین ایران و حزب‌الله را به مداخله در امور دیگر کشورهای منطقه متهم کرد و مدعی شد اگر ایران از این اقدامات خود دست بردارد می‌تواند نقشی خوب در امنیت و ثبات منطقه داشته باشد.
خبرگزاری فارس: اتهام‌زنی رئیس پارلمان بحرین به ایران و حزب‌الله

به گزارش جهان به نقل از فارس، «احمد الملا» رئیس مجلس نمایندگان بحرین که کشورش عربستان را در کشتار مردم یمن همراهی می‌کند، اعلام کرد اگر ایران از آنچه او «فتنه‌انگیزی و تحریکات رسانه‌ای و غیر رسانه‌ای» نامید دست بر دارد، می‌تواند نقش بارزی در امنیت و آرامش منطقه داشته باشد.

وی که کشورش برای سرکوب معارضان و مردم معترض از سال ۲۰۱۱ تاکنون از دخالت رسمی نظامی عربستان استفاده می‌کند، ایران را به مداخله در عراق، سوریه، لبنان و یمن متهم کرد و حزب‌الله را نیز متهم به مداخله در امور دیگر کشورها و از آن انتقاد کرد.

ایران

الملا در گفت‌وگویی با خبرگزاری «سی.ان.ان» و در پاسخ به سوالی درباره ادامه سریال فراخوانی دیپلمات‌های ایرانی در بحرین در اعتراض به اظهارات تهران درباره منامه گفت: ایران کشوری مسلمان و همسایه است و می‌تواند نقشی بارز در امنیت منطقه بازی کند. ما ایران را به پایبندی به قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل، عدم مخالفت با عرف بین‌الملل، التزام به اصول قانونی بین‌الملل و حفظ همجواری، احترام متبادل و عدم مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر و نیز احترام به حاکمیت و استقلال دیگر کشورها دعوت می‌کنیم.

وی ادبیات عربستان علیه ایران را ادامه داد و افزود: ایران همانطور که می‌دانید در فتنه‌انگیزی و تحریکت ملت‌ها نقش دارد و این موضوع جدیدی برای ایران نیست . هدف این تحریکات رسانه‌ای که هر روز می‌بینیم از طریق شبکه‌های داخلی و خارج ایران صورت می‌گیرد تشدید خشونت و تروریسم در بحرین است و این امر از خلال مداخله ایرانی در عراق و سوریه و نیز در لبنان و اکنون در یمن و غیره واضح و آشکار است و این موضوع کاملا رد شده است.

خالد الملا در ادامه تحت تأثیر قرار گرفتن اوضاع داخلی بحرین و پرونده‌های توافقات داخلی از اظهارات ایرانی را بعید دانست و افزود: هر چه برخی کشورها و جامعه بین‌الملل برای حل مسائل منطقه تلاش کنند ایران با مداخلات خود این راه‌حل‌ها را متوقف می‌کند و ما کاملا ایمان داریم اگر ایران از نقش منفی خود و مداخلات در حمایت و تحریک بری گروه‌ها در بحرین و خارج آن دست بردارند آرامش بیشتری منطقه را فرا خواهد گرفت علیرغم اینکه قادر به برقراری آرامش و امنیت است.

حزب‌الله

خالد الملا موضعی واضح در قبال اظهارات «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله داشت و گفت: لبنان کشوری مستقل، دارای حاکمیت و عضو اتحادیه عرب است و روابط خوب و تاریخی با بحرین دارد. موضع رسمی و ملی آن با اعراب و خلیج (فارس) است اما با کمال تاسف مواضع منفی و اظهارات بدی که حزب‌الله دارد ، جنبشی که ما آن را تروریستی می‌دانیم این روابط را تیره و منافع مشترک را تهدید می‌کند. حزب‌الله شاخه‌هایی در دیگر کشورها دارد و به منافع دیگران کمک می‌کند ، ما مطمئن هستیم که این حزب نماینده لبنان و ملت آن نیست بلکه تنها نماینده خودش است.

وزیر خارجه بحرین به مواضع برخی سازمان‌های منتقد بحرین را اعتراض و ادعا کرد آنها نقشی غیرمنصفانه در قبال بحرین دارند و صادقانه رفتار نکرده‌اند. وی گفت: غیر منصفانه است که این سازمان‌ها وضعیت کنونی بحرین را با وضعیت سوریه به عنوان مثال برابر می‌دانند. بحرین اقدامات بسیاری در زمینه حقوق بشر انجام داده است.

یمن

وی درباره نقش نظامی بحرین در یمن و در قالب ائتلافی که عربستان آن را هدایت می‌کند، گفت، عربستان و بحرین خواستار عدم مداخله در امور یمن هستند، اما توضیح نداد که آیا حملات مستقیم نظامی به یمن که از دو ماه پیش آغاز شده، دخالت در امور یمن محسوب می‌شود یا خیر.

او افزود: مشارکت بحرین در [جنگ] یمن در زمره ائتلاف بین‌المللی و بر اساس مشروعیت بین‌المللی و عربی و نیز منشور اتحادیه عرب، دفاع مشترک و نیروهای سپر جزیره است.

الملا مدعی شد، هدف، حفظ امنیت و حمایت از ملت یمن در برابر جنبش انصارالله است که مورد حمایت ایران است و علیه مشروعیت در یمن به پا خاسته‌اند و همچنان تروریسم و خشونت و قتل و غیره را ادامه می‌دهند. عربستان و دولت‌های ائتلاف اعتقاد دارند که راه‌حل در دست یمنی‌هاست و به همین دلیل دائما خواستار عدم مداخله در امور داخلی یمن هسند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ایرانی
United States
بحرین جزء لاینفک این خاک استو به امید روزی که آن را به دامان میهن برگردانیم و خاک پاکش را از لوث وجود بدویها پاک کنیم