شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

جزئیات پیشنهاد غرب به ایران

پنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۴۱
کد مطلب: 274474
پیشنهاد جدیدی در آلماتی نهایی شد که در آن از ایران خواسته شده برخی فعالیت‌های خود در فردو را متوقف کند اما لازم نیست که به‌طور کامل آن را تعطیل کند و همچنین خواسته شده است که ایران به یک سقف مجاز در تولید اورانیوم ۲۰ درصد، پایبند باشد.
به گزارش جهان، فارس به نقل از راشاتودی نوشت: مذاکرات ایران و ۱+۵ در شرایطی پایان یافت که خواسته‌های شش کشور از ایران تسهیل شده است. در حالی که این را شروعی خوب می‌توان دانست، کارشناسان می‌گویند که تحریم‌های سخت آمریکا علیه ایران احتمالا تغییری نمی‌کنند چرا که در ایالات متحده به صورت قانون درآمده‌اند.

بنابراین گزارش، پیشنهاد جدیدی در جریان نشست روز چهارشنبه در آلماتی نهایی شد که بر اساس آن از ایران خواسته شده است که فعالیت‌های خود در فردو را متوقف کند اما لازم نیست که به‌طور کامل آن را تعطیل کند و همچنین از ایران خواسته شده است که به یک سقف تعیین شده برای تولید اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌شده، پایبند باشد.

راشاتودی بر این باور است که این پیشنهاد مذاکرات قزاقستان، چرخشی در مذاکرات طولانی‌مدت بین ایران و قدرت‌های جهانی بوده است که در آن‌ها خواسته‌های سنگینی از ایران مطرح می‌شده است. در حال حاضر، شش کشور تنها از ایران می‌خواهند که سطح برنامه هسته‌ای خود را کاهش دهد.

در عین حال، ایران قادر خواهد بود تا برای تولید ایزوتوپ‌های دارویی به حد کفایت اورانیوم غنی‌شده در اختیار داشته باشد.

شش کشور همچنین از ایران خواسته‌اند که در برابر اعطای اجازه بازرسی‌های بیشتر به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از معافیت از برخی تحریم‌ها برخوردار شده و همچنین تحریم جدیدی علیه ایران وضع نشود.

راشاتودی می‌افزاید که تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران در مذاکرات مطرح نشده و قرار است که ۱+۵ لغو محدودیت‌های اعمال شده بر تجارت طلا و مواد پتروشیمی و تحریم‌های بانکی را بررسی کند.

دور بعدی مذاکرات ایران و ۱+۵ شانزدهم فروردین ماه آینده در آلماتی برگزار خواهد شد. راشاتودی که احتمالا جزئیات پیشنهادهای طرف غربی را از طریق هیات روسی شرکت‌کننده در این مذاکرات به‌دست آورده است، در حالی دست به افشای آن می‌زند که مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در کنفرانس خبری خود در آلماتی حاضر نشد جزئیات چندانی ارائه کند. وی همچنین از رسانه‌ها خواست تا شایعه‌سازی نکنند.
https://jahannews.com/vdcfejd0jw6deja.igiw.html
jahannews.com/vdcfejd0jw6deja.igiw.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *