جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۳

تنها شهر ایرانی که گورستان ندارد

شنبه ۸ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۵۹
کد مطلب: 377579
شهر جلفا از دیر باز مبدا تجاری ایران و شاهراه تردد کاروان های بزرگ بوده است، در آن زمان به علت نامناسب بودن شرایط آب و هوایی مردم رغبت زیادی برای زندگی در این شهر نداشتند و تراکم جمعیت شهرستان بیش تر در روستاهای هادی شهر، شجاع، گرگه علمدار و شاهمار بود و برای همین از آن موقع تا به حال گورستانی در این شهر ساخته نشده است.
به گزارش جهان به نقل از مهر، با توجه به اینکه شهر جلفا در زمان های گذشته به علت مبدا واردات کالاهای اساسی گمرک و راه آهن فعال بوده است و مردم نیز تنها برای تجارت به این شهر می آمدند و به علت اینکه تمام ساکنان این شهر غیر بومی بودند، بعد از مرگ نیز افراد در شهرهای خود و یا در شهرهای نزدیک شهر جلفا دفن می شدند.

بر اساس اظهارات اهالی شهر جلفا در زمان های گذشته این شهر به علت دور بودن به عنوان تبعیدگاه استفاده می شد، به طوری که روزهای این شهر پر از هیاهو و شب های آن در خلوت و سکوت مطلق سپری می شد.

در هشت سال گذشته شورای شهر شهر جلفا برای ایجاد آرامگاه در این شهر مکانی را اختصاص داده بود که به علت نبود استقبال از سوی مردم این گورستان ایجاد نشد و علت امر غیر بومی بودن افراد شهر است که اکثرا به علت شغل خود در آنجا زندگی می کنند.

شهر جلفا فاقد گورستان است

فرماندار شهرستان جلفا در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه شهر جلفا فاقد گورستان است، اظهار داشت: اکثر اهالی این منطقه غیر بومی هستند و صرفا برای انجام کار به این شهر می آیند.

زاهد محمودی همچنین در ادامه با اشاره به علت های نبود آرامگاه در شهر جلفا افزود: این شهر به علت اینکه از زمان قدیم یک شهر اداری بود، اکثر افراد غیر بومی برای فعالیت های کاری به این شهر می آمدند و بیشتر در زمینه های راه آهن و گمرک فعالیت می کردند.

وی ادامه داد: اکثر کارکنان در گمرک و راه آهن اهل هادی شهر بودند و این شهر در ۱۰ کیلومتری شهر جلفا قرار دارد.

فرماندار شهرستان جلفا با بیان این مطلب اظهار داشت: اکثر افراد بعد از فوت در شهر خود مدفون می شدند.

محمودی خاطرنشان کرد: حدود هشت سال گذشته شورای شهر جلفا برای ایجاد آرامگاهی در این شهر مکانی را اختصاص داده بودند که به علت نبود استقبال این گورستان ایجاد نشد.

وی همچنین در ادامه از وجود آرامگاه ۸شهید در شهر جلفا خبر داد و افزود: در این شهر پنج شهید گمنام ۸ سال دفاع مقدس که در حیاط مسجد جامع مدفون شده اند و علاوه بر این آرامگاه سه سرباز شهید سال ۱۳۲۰ وجود دارد که در حاشیه رود ارس در کنار پل آهنی شهر جلفا دفن شده اند.

غیر بومی بودن ساکنان عامل اصلی نبود آرامگاه در شهر جلفا است

ولی راعی شجاعی مورخ و محقق با اشاره به علت نبودن آرامگاه در شهر جلفا گفت: سابقه تاریخی شهر جلفا به بعد از قرارداد عهد نامه ترکمنچای برمی گردد که بعد از تقسیمات کشوری اداره های پست، گمرک و شبکه بهداشت در این شهرستان ایجاد شد و اکثر ساکنان این شهر غیر بومی بوده اند.

وی اضافه کرد: حدود ۱۵۰ سال گذشته در شهر جلفا قرار بود که آرامگاهی ایجاد شود، اما به علت غیر بومی بودن ساکنان هر فرد بعد از مرگ در شهر خود دفن می شد.

راعی همچنین در ادامه گفت: شهرهای شجاع و شاهمار نزدیک ترین شهرهایی بودند که در آن زمان برخی از ساکنان شهر جلفا بعد از مرگ در آنجا دفن می شدند.

این محقق و تاریخ نویس همچنین در ادامه گفت: حدود ۳۷ سال گذشته در شهر جلفا قرار بود که آرامگاهی ایجاد شود، این شهر به لحاظ دارا بودن کلیسای خرابه گردشگران زیادی داشت و در آن زمان یک خانواده ارمنی برای زیارت این کلیسا آمده بودند که در راه بازگشت فرزند خود را از دست دادند و در این آرامگاه دفن کردند، مسلمانان به علت اینکه نخستین مدفون این گورستان ارمنی بود در آنجا افراد خود را دفن نکردند و بعدها آنجا تبدیل به آرامگاه ارامنه شد.

راعی خاطرنشان کرد: حدود شش سال گذشته نیز قرار بود در تپه ای نزدیک به شهر جلفا آرامگاهی ایجاد شود که به علت نظامی بودن آن اجازه ایجاد گورستان داده نشد.

وی با اشاره به علت دفن اکثر افراد فوت شده شهر جلفا در هادی شهر گفت: در سال های گذشته به علت اینکه در هادی شهر غسالخانه وجود داشت، اهالی شهر جلفا افراد فوت شده خود را در هادی شهر دفن می کردند.

راعی اضافه کرد: با ایجاد غسالخانه ها در شهرهای شجاع و شاهمار اکثر فوت شده ها در این شهرها به خاک سپرده می شوند.

شهرستان جلفا رتبه شانزدهم را در آمار مرگ و میر آذربایجان شرقی دارد

مدیر کل ثبت احوال آذربایجان شرقی با اشاره به آمار مرگ و میر در سه ماهه امسال در شهرستان جلفا گفت: آمار مرگ و میر در سه ماهه نخست آذربایجان شرقی پنج هزار و ۵۶۲ مورد بوده که ۸۸ مورد آن مربوط به شهرستان جلفا است و این شهرستان رتبه شانزدهم را در آمار مرگ و میرهای استان دارد.

علی جعفری آذر همچنین در ادامه به آمارهای مرگ و میر شهرستان جلفا در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در سال گذشته در آذربایجان شرقی ۲۲ هزار و ۷۰۵ مورد وفات اتفاق افتاده بود که ۳۰۰ مورد آن مربوط به شهرستان جلفا بوده است و این شهرستان رتبه هفدهم را در آمار مرگ و میر استان دارد.

وی با بیان اینکه در سال ۹۱ آمار مرگ و میر در آذربایجان شرقی ۲۱ هزار و ۲۴۶ مورد بوده است، افزود: در سال ۹۱ آمار مرگ و میر در شهرستان جلفا ۳۲۲ مورد بوده است که این شهرستان رتبه شانزدهم را در مرگ و میر استان دارد.

با وجود اینکه در حال حاضر شش هزار نفر در شهرستان جلفا زندگی می کنند، اما با این حال از دیر باز تاکنون در این شهر آرامگاهی ایجاد نشده است و امروزه به علت رونق مشاغل تجاری در شهر جلفا شاهد افزایش جمعیت روز افزون هستیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


شهر هادیشهر و روستاهای شجاع و شاهمار صحیح میباشد
حسن
Iran, Islamic Republic of
شهر جدید سهند در 25 کیلومتری تبریز بعد از 18 سال فاقد گورستان است
حسن
شهر گلبهار در استان خراسان رضوی با جمعیت 54000نفر هم قبرستان ندارد.پس جلفا تنهاترین شهر نیست.