يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
 
۰

صادرات کشور افزایش یافت

سه شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳۸
کد مطلب: 369271
در سه ماهه نخست سال جاری در مجموع ۱۰ میلیون و ۴۴۴ هزار تن تولیدات نفتی و غیرنفتی از مرزهای زمینی و آبی وارد کشور و ۱۵ میلیون و ۶۷۸ هزار تن کالا صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته میزان واردات ۱۷ و صادرات شش درصد افزایش داشته است.
به گزارش جهان به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، فرامرز مداح مدیرکل دفتر فن آوری اطلاعات و ارتباطات این سازمان با اعلام این موضوع افزود: از مجموع کالاهای صادر شده ۲۲ درصد نفتی و ۷۸ درصد غیرنفتی بوده و از مجموع کالاهای وارد شده شش درصد نفتی و ۹۴ درصد غیرنفتی بوده است.

وی با بیان اینکه از مجموع واردات و صادرات سهم جاده هشت درصد، راه آهن ۲ درصد و سهم دریا ۹۰ درصد بوده، اظهار داشت: از مجموع کالاهای صادر شده، یک میلیون و ۷۴۹ هزار تن کالا از طریق مرزهای جاده ای از کشور خارج و میزان ۳۷۱ هزار تن کالا از طریق مرزهای جاده ای وارد کشور شده اند.

وی درباره عملکرد پایانه های مرزی نیز تصریح کرد: از میان مرزهای جاده ای کشور، مرز بازرگان با سهم ۶۱ درصدی فعال ترین در زمینه واردات کالا به کشور به شمار می رود و پس از آن مرزهای آستارا و میرجاوه به ترتیب با ۱۶ و ۱۱ درصد در رده های بعدی قرار دارند.

وی افزود: عملکرد مرزهای جاده ای در زمینه صادرات کالا از کشور نشان می دهد، مرز بازرگان با ۲۴ درصد در رده نخست و پس از آن مرزهای دوغارون با ۱۵ و آستارا با ۱۴ درصد قرار دارند.

مدیرکل دفتر فن آوری اطلاعات و ارتباطات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با بیان اینکه سهم کامیون های ایرانی در صادرات کالا ۵۹ درصد و در جابه جایی واردات کالا ۴۵ درصد بوده است، افزود: از مجموع کالاهای صادر شده بیشترین میزان به افغانستان و ترکیه و از مجموع کالاهای وارد شده بیشترین میزان مربوط به ترکیه و جمهوری آذربایجان بوده است.

وی بااشاره به اینکه طی مدت مذکور، ۵۸ هزار نفر مسافر توسط ۶۳۰۰ دستگاه وسیله نقلیه مسافری وارد کشور شده اند، افزود: در جابه جایی این مسافران سهم اتوبوس ۴۵ درصد، مینی بوس ۶ درصد و سواری ۴۹ درصد است.

همچنین تعداد ۱۰۳ هزار نفر توسط ۱۰ هزار دستگاه وسیله نقلیه مسافری از کشور خارج شدند که سهم اتوبوس ۵۸ درصد ، مینی بوس ۲ درصد و سواری ۴۰ درصد بوده است.

مداح درخصوص آمار تردد وسایل نقلیه مسافری در مرزهای کشور نیز گفت: در مدت مذکور، بیشترین تردد وسایل نقلیه مسافری در مرزهای دوغارون با ۳۱ درصد و بیله سوار با ۱۸ درصد بوده است.

وی خاطرنشان کرد: از مجموع مسافران وارد شده به کشور ۳۱ هزار نفر مسافر خارجی و ۲۷ هزار نفر مسافر ایرانی بوده و از مجموع مسافران خارج شده از کشور ۴۰ هزار نفر مسافر خارجی و ۶۳ هزار نفر مسافر ایرانی از مرزهای جاده ای کشور خارج شده اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *