پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۶
۱۷

شروط آمریکا برای توافق اعلام شد/ طرح‌جدید کنگره

شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۵۱
کد مطلب: 409870
یک مقام ارشد آمریکایی روز جمعه با حضور در جمع خبرنگاران، از پیشرفت قابل توجه در مذاکرات هسته‌ای با ایران خبر داد، اما گفت هنوز موضوعات دشواری بین طرفین باقی مانده است.
شروط آمریکا برای توافق اعلام شد/ طرح‌جدید کنگره
به گزارش جهان به نقل از فارس، یک مقام ارشد آمریکایی روز جمعه گفت با وجود پیشرفت قابل توجهی که در مذاکرات هسته‌ای با ایران صورت گرفته، اما همچنان موضوعات دشواری باقی مانده و بعید است طرفین در گفت‌وگوهای این هفته به توافق دست یابند.

این مقام آمریکایی که در جمع گروهی از خبرنگاران صحبت می‌کرد، همچنین گفت «ارنست مونیز» وزیر انرژی آمریکا این هفته نیز در مذاکرات هسته‌ای با ایران که در شهر مونترو سوئیس برگزار می‌شود، شرکت می‌کند. پیش از این گزارش شده بود که علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز برای دومین بار در مذاکرات حضور می‌یابد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، مقام ارشد آمریکایی که خواسته نامش فاش نشود، در مورد مذاکرات به خبرنگاران گفت: «روشن است که مذاکرات پیشرفت قابل توجهی داشته و اختلافات کاهش یافته است، اما واقعا نمی‌دانیم که آیا می‌شود به یک توافق خوب رسید یا نه.»

وی افزود: «هنوز موضوعات دشواری باقی مانده است. هنوز شکاف‌هایی وجود دارد.»

این مقام آمریکایی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال حصول «توافق سیاسی» در هفته جاری وجود دارد یا نه، گفت: «این هفته انتظارش را ندارم.»

دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به ۱+۵ این هفته در حالی در سوئیس آغاز می‌شود که طرفین برای رسیدن به توافق جامع، تا نهم تیر ماه زمان دارند. با این حال طرف غربی اصرار دارد که تا اوایل فروردین ماه، چارچوب توافق روشن شود.

اصول آمریکایی در مذاکرات


این مقام آمریکایی روز جمعه همچنین کلیات مدنظر واشنگتن در مذاکرات هسته‌ای را در اختیار خبرنگاران قرار داد و گفت واشنگتن به دلیل آنکه «سرسختانه بر سر برخی اصول ایستاده‌ایم»، تاکنون با چند بار تمدید مذاکرات موافقت کرده است.

 وی افزود: «ما تنها توافقی را می‌پذیریم که راه‌های مختلف به سمت مواد شکافت‌پذیری را که ایران برای یک سلاح هسته‌ای نیاز دارد، ببندد.»

به نوشته پایگاه خبری شبکه العربیه، مقام ارشد آمریکایی شرایط واشنگتن در مذاکرات را بدون آنکه به جزئیات بپردازد، اینطور تشریح کرد:

- ایران نباید اجازه تولید پلوتونیوم سطح تسلیحاتی را در رآکتور اراک داشته باشد. وی در این مورد گفت: «داریم در مورد اینکه ایران چطور می‌تواند رآکتور اراک را به نحوی تغییر دهد که برای اهداف متفاوتی مورد استفاده قرار گیرد، بحث می‌کنیم.»

- ایران نباید از مجتمع هسته‌ای فردو برای غنی‌سازی استفاده کند.
ایران تنها در مجتمع نطنز امکان غنی‌سازی خواهد داشت.

- هر توافقی، باید موجب شود تا ایران دستکم یک سال با رسیدن به مقدار کافی مواد اتمی لازم برای یک بمب فاصله داشته باشد.
تعداد سانتریفیوژهای فعال و ذخایر اورانیوم کنونی ایران، به میزان «قابل ملاحظه‌ای کاهش» می‌یابد.

- ایران باید با بازرسی‌های بی‌سابقه از تأسیاست تولید و همچنین معادن و آسیاب‌های اورانیوم و همچنین مراکز مشکوک، موافقت کند.
آمریکا به دنبال توافقی است که در آن، کاهش تحریم‌های مد نظر ایران، «در یک دوره‌ زمانی، مرحله‌بندی شده است.»

- مقام آمریکایی همچنین گفت: «ما بر این اصل که اگر ایران توافق را نقض کرد تحریم‌ها بلافاصله بازمی‌گردند، تأکید داریم.»

طرح جدید کنگره در آستانه دور جدید گفتگوها


در همین حال، سناتورهای جمهوری خواه،لایحه بررسی هرگونه موافقتنامه با ایران را به کنگره دادند.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری رویترز از واشنگتن ، سناتورهای آمریکایی عصر جمعه لایحه ای را ارائه کردند که کنگره را به بررسی هرگونه موافقتنامه با ایران برسر برنامه هسته ای این کشور ملزم می سازد.

طبق این لایحه، دولت آمریکا ملزم می شود: متن هرگونه موافقتنامه را پنج روز، قبل از به نتیجه رسیدن، دراختیار کنگره قرار دهد. این لایحه درحالی ارائه شدکه مذاکرات جدید هسته ای، آخر همین هفته در مونترو سوئیس برگزار می شود. سه شنبه این هفته هم نتانیاهو درکنگره آمریکا سخنرانی میکند.

جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید نیز درباره سفربنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به آمریکا گفت تمرکز این سفر بر تحکیم روابط امریکا و اسرائیل است. باراک اوباما سیاستی را دنبال کرد که نشان می دهد چقدر اهمیت دارد که آمریکا در کنار اسرائیل باشد. باراک اوباما به این تعهد عمل کرده و ققط حرف نزده است. موفقیت برنامه ی گنبد آهنین اسرائیل ، این تعهد را نشان می دهد. حتی شخص بنیامین نتانیاهو هم گفت همکاری دولت باراک اوباما با دولت بنیامین نتانیاهو بی سابقه بوده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


جالب است چه کسی برای چه کسی شرط میگذارد؟!! گوئی ما جرمی مرتکب شده ایم و برای بخشیده شدن تقاضای عفو داریم و امریکا شرط میگذارد!!!در حالی که این آمریکا است باید از ملت ما و جامعه جهانی عذر خواهی کند چون او از بمب هسته ای استفاده کرده و به کشورهای مختلف لشگر کشی کرده است . چه کسی زمینه این جایگاه را برای ما فراهم کرد؟؟ جز آنها که از داخل کشور و مجلس ششم به آمریکا چراغ سبز نشان دادند؟
محسن
Iran, Islamic Republic of
بدتر از آن اینست که دولت و مذاکره کنندگان ما هم با این فرض مذاکره می کنند و دائم می گویند که ما آمده ایم با دنیا آشتی کنیم!
Iran, Islamic Republic of
آمریکا غلط کرد
Iran, Islamic Republic of
اعتماد به دولت ...تردید همین میشه دیگه
United States
اشتی اب و اتیش حق و باطل گرک و میش الله اکبر خدا کند
همینطور پیش بره یه چیزی هم بدهکار می شیم
عدم درود بر شرفتان بخاطر شروطتان
احمد
توافق خوب آمریکائی : ایران باید .... ایران باید .... ایران باید .... ایران باید . و اما آمریکا : در طول 10 یا بیست سال اگر دلش خواست آنهم مشروط !!!
Iran, Islamic Republic of
روح توافق چیه...
ملت ایران
... باشد کشور اسلامی قدرتمند وثروتمند با ذخایر زیرزمینی را چطور ضعیف نشان دادند که دشمن مانند گرگ درنده و گرسنه دهانش تا بنا گوش باز برای جمهوری اسلامی شرط میزارد دشمن خیره سر .ملت ایران اسلامی از منافع کشورش یک ثانیه غقب نشینی نمی کند
توافق خدشه دار نشه!!!
Iran, Islamic Republic of
زکی!!
مهدی
جالب است که مسوولین هم میگویند: باید نتیجه توافق، برداشتن همه تحریم های ظالمانه و غیر قانونی باشد.
آیا برداشتن بمعنی لغو تحریمهاست؟ یا توقف تحریمها ویا تعلیق تحریمها؟ کدامیک؟
آیا لغو یکباره؟ یا بتدریج؟ مثلا ظرف 15 سال؟!! راستی چرا تصریح نمیکنند که راه برای تاویل و تفسیر امریکائیها باز باشد؟
محمد صابر
این که توافق نشد
رابطه این توافق ... ارباب و نوکری است
ایران بای ووووباید وووووباید ووووو
برو عمو گاوه چرانیت رو بکن .....
آمریکا هبچ غلطی نمی کند .
والسلام
Norway
شرایط فعلی فرصت خوبی است برای اصلاح مدیریت کشور . سوراخ دعا را گم نکنیم . اگر بخواهیم شلخته حرکت کنیم چه تحریم باشد و چه نباشد بازنده ایم . اگر انگونه که در صنایع نظامی حرکت کرده ایم در حوزه اقتصادی نیز حرکت شود مادر این عجوزه به عزایش می نشیند .
ضعف های فرهنگی ما در کارگروهی خود رانشان داده است که ریشه های مزمن تاریخی دارد.. حل شود مشکلات ساختاری را حل خواهیم کرد .ریال داریم . سخت افزار داریم . زمین داریم . نیروی متخصص داریم . انواع کارخانجات یزرگ و کوچک داریم . دانشگاه داریم .
ایا گفتم برویم ماهواره مریخ پیما بسازیم ؟ ایا گفتم برویم اف 22 بسازیم ؟ ایا گفتم برویم داروهای بسیار خاصی که به تکنولوژی های ویژه نیازمندند بسازیم
؟حیر . در مراحل اولیه تبدیل تکنولوژی های متوسط از حالت عمودی به افقی است . در کنار ان افزایش بهره وری و راندمان ، اصلاح سیستم مالیاتی و نظاکم پولی کشور است . مابقی راه می افتد . یک دست صدا ندارد . مسئولین شجاعت لازم را داشته باشند .بستر رابرای کار ملت فراهم کنند . مردم هم زحمت بکشند انوقت این عجوزه و همکاران از اون خبیث تر به اونجایی که قذافی نی انداخت پرتاب خواهند شد. برای منی که تجربه کارهای اجرایی ویژه و کار باتکنولوژی های حاص را داشته و دارم می دانم که ولا یک دست صدا ندارد ثانیا نقدینگی های ناچیز بشرط مصرف در موقعیت های مناسب نتایج شگرفی راببار می اورد .
یا اقتصادی مقاومتی و یا چهاردست و پا جلوی اجنبی افتادن و خوار و ذلیل شدن . من که تسلیم نمی شوم .
Iran, Islamic Republic of
بازم تو روح توافق ...
بیشترین تحریم ما از همین داخل مملکت و کارشکنی مدیران و مسوولان است..سوء مدیریت و منفعت طلبی برخی آقایان و آقا زاده ها..واردات بی رویه و جلوگیری از اشتغال زایی با اتکا به تولید کالای باکیفیت داخل... وقتی جنس درجه3 از چین بیارن و به قیمت درجه یک به ملت میندازن تولیدکننده داخل هم رغبتی به تولید با کیفیت پیدا نمی کنه....متاسفانه همه چی شده منافع...