پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
وزیر بهداشت هشدار داد؛

ایرانی ها هر روز چاق تر می شوند

جمعه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۴:۱۰
کد مطلب: 419077
وزير بهداشت، نسبت به تبعات افزایش وزن و چاقی ایرانی ها هشدار داد و گفت: دیابت، كوری، از كار افتادن كليه، بسته شدن رگ های قلب و معلوليت ، از جمله عوارض چاقی است.
به گزارش جهان به نقل از مهر، دكتر سيدحسن هاشمی صبح چهارشنبه در مراسم افتتاح «پايگاه تغذيه سالم» در دبيرستان دخترانه راضيه حسيني شكرايي در شهر ری، با بيان اينكه مردم كشور روز به روز چاق‌تر و وزن اضافه آنها بيشتر مي‌شود، افزود: ۵۰ درصد مردم چاق هستند و اضافه وزن دارند و فعاليتي را كه چربي تبديل به كالري كند، انجام نمي‌دهند.

وی با بيان اينكه خوردن شيريني و شكلات در ايجاد چاقي موثر است، گفت: اگر چربي و مواد اضافي در بدن نسوزد فرد چاق مي‌شود و وقتي چاق شد دچار بيماري قند مي‌شود كه در نهايت به كور شدن چشم، از كار افتادن كليه، بسته شدن رگ‌هاي قلب و معلوليت مي‌شود.

هاشمی در ادامه به زباني ساده به تشريح چگونگي ايجاد بيماري در اثر مصرف نمك و چربي پرداخت و گفت: نمک، آب را به صورت فزاينده‌اي جذب خود كند و اين باعث زياد شدن حجم خون و پاره شدن مويرگ‌ها و سكته مغزي كه در آن نيمي از بدن يا تكلم يا دست‌ها دچار اشكال مي‌شوند.

وی با بيان اينكه نقش چربي در بدن مثل لوله كشي ساختمان است افزود: اگر چربي در بدن زياد باشد سياهرگ و سرخرگ‌ها دچار مشكل مي‌شوند كه عبور خون را با اختلال مواجه مي‌سازد، اين در حالي است كه طبق آمار حدود ۵۰ درصد مردم ايران دچار سكته قلبي و مغزي مي‌شوند، پس در كنترل فشارخون به مصرف چربي‌ها و قند و نمك دقت زيادي كنيد.

وزير بهداشت گفت: با توجه به شعار سازمان جهاني بهداشت، كه ايمني غذا از مزرعه تا سفره نامگذاري شده است، غذا بخش عمده‌اي از سلامت جسمي، آشاميدن و خوردن را تضمين مي‌كند كه با مصرف غذاي سالم كشور روز به روز آبادتر و هزينه‌هاي بخش سلامت كمتر خواهد شد.

هاشمی اظهار داشت: آموزش و پرورش ظرفيت مناسبي براي رفتارسازي نسل امروز و فردا در خانواده‌ها دارد.

وی به دانش آموزان توصیه کرد: اگر در خانه و حتي در فاميل كسي سيگار، قليان، نمك و شكر و روغن مصرف مي‌كند، شما به عنوان سفيران سلامت به آنها به صورت محترمانه تذكر دهيد.

هاشمي در پايان ضمن تبریک هفته سلامت به معلمان و اولياء دانش آموزان، افزود: در كشور حدود ۱۲.۵ ميليون دانش آموز وجود دارد كه با احتساب والدين آنها بخش عظيمي از مردم ايران را تشكيل مي دهند كه این ظرفیت دانش آموزی مي تواند منشاء تغييرات ارزشمندي در حوزه بهداشت كشور باشد.

مراسم افتتاح «پايگاه تغذيه سالم» صبح چهارشنبه با حضور وزير و معاون بهداشت وزارت بهداشت، دكتر علوان مديركل منطقه مديترانه شرقي، دکتر جيهان طويلا نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران و مسئولان آموزش و پرورش در دبيرستان دخترانه نمونه دولتي راضيه حسيني شكرايي در شهر ری برگزار شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *