پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
در حاشیه جنجال لاریجانی برای گزارش دیوان محاسبات:

از 6 هزار میلیارد تومان ناپدید شده در زمان اصلاحات چه خبر؟

در سال 83 از 34 ميليارد دلار عوايد نفتي، تنها، 16 ميليارد دلار به خزانه عمومي كشور و معادل 12 ميليارد دلار به حساب ذخيره ارزي واريز شده و وزارت نف
سه شنبه ۲۵ فروردين ۱۳۸۸ ساعت ۱۴:۰۸
کد مطلب: 51217
گزارش تفریغ بودجه دستگاه های دولتی که از سوی دیوان محاسبات کل کشور انجام می شود هر ساله به دلیل عدم متابعت دولت ها با ردیف های بودجه ای و نوع هزینه کرد دستگاه ها به همراه تخلفات عدیده ای آماده و تقدیم به وکلای ملت می شود. اما جوسازی رئیس مجلس شورای اسلامی و دیوان محاسبات کل کشور در زمینه گزاش تفریغ بودجه سال 86 سبب شد تا مروری بر دو سال پایانی دولت اصلاحات و گزارش تفریغ بودجه این سال ها انداخته و مغایرت برنامه ها با ردیف های بودجه و ای و نیز تخلفات این دولت ها و مفقود شدن میلیاردها دلار از درآمد نفت کشور مشخص شود.

به گزارش خبرنگار جهان: در گزارشی که از سوی این دیوان در رسانه های عمومی منتشر شده است تبصره‌هاي قانون بودجه سال 1386 کل کشور داراي 312 بند و جزء معرفی شده که در 170 مورد آن يعني بيش از 54 درصد از بندها يا اجزاء تبصره‌ها تخلف گزارش شده است.

 از سوی دیگر در همین گزارش در لابلای محتوای منفی گزاش که بر ضد دولت آماده و منتشر شده است نکات مثبتی هم ذکر شده که متاسفانه هیچ توجهی به آنها نشده است. درباره دریافت های عمومی و اختصاصی بودجه 86 آمده است که از 69 هزار میلیارد تومانی که پیش بینی شده بود بالای 66 هزار میلیارد تومان یعنی معادل 92 در صد مبلغ پیش بینی شده تحقق یافته است.
از موارد قابل توجه و مثبت دیگر در این گزارش تاکید دیوان محاسبات بر تغییر نظام بودجه نویسی کشور است که تاکنون دوبار از سوی دولت اجرایی شده و نظام نوینی در امر بودجه نویسی نهادینه شده است که با اعمال نظرات نمایندگان مجلس بودجه نویسی باز هم به شکل سابق انجام شده و در نتیجه مشکلات فراوانی را ایجاد کرده است.

برای شفاف شدن هر چه بیشتر موضوع و اطلاع از تخلفاتی که در گزاش تفریغ بودجه سال 82 و 83 دولت اصلاحات صورت گرفته است مروری بر برخی محورهای عمده این تخلفات ضروری به نظر می رسد.

1-مفقود شدن شش هزار میلیارد از درآمدهای نفتی در سال 83: طي این سال از 34 ميليارد دلار عوايد نفتي، تنها، 16 ميليارد دلار به خزانه عمومي كشور و معادل 12 ميليارد دلار به حساب ذخيره ارزي واريز شده و وزارت نفت براي شش ميليارد دلار از هزينه كردهاي خود هيچ فاكتور يا سند هزينه اي ندارد كه با اين احتساب و احتساب ساير اقلام هزينه اي بدون فاكتور افزون بر شش هزار ميليارد تومان از هزينه كرد اين دستگاه دولتي قابل پيگيري در نهادهاي قضايي كشور بوده است که تاکنون از سرنوشت این شش هزارمیلیارد خبری به دست نیامده است. باید خاطر نشان کرد که در گزارش تفریغ بودجه مجلس هشتم از بودجه سال85 که کمتر از دوماه پیش تقدیم مجلس شد ادعای مفقود شدن و بدون سند بودن نوع هزینه کرد یک میلیارد دلار از درآمدهای نفتی شده بود.

2-اتلاف و هدر رفت 1500 میلیارد تومان از بودجه کشور که به  دلیل تخلفات مالی دستگاه های دولت اصلاحات صورت گرفته بود که در نهایت با پیگیری های این دیوان 1500 میلیارد تومان مزبور به خزانه کشور بازگردانده شد.

3-در گزارش تفریغ بودجه سال 82 تعداد 641 مورد عدم رعایت قوانین و مقررات گزارش شده بود.

4-انتقاد مسئولان دیوان محاسبات از انجام بیش از حد سفرهای خارج از کشور غیر ضرور هزینه ساز توسط مقامات دولتی، که تنها دو وزارتخانه نفت و خارجه بیش از هزار سفر در سال 83 داشته اند.

5-تخلف سازمان مدیریت: علی رغم آنکه قرار بوده سازمان مدیریت و برنامه ریزی در راستای اصلاح بودجه نویسی و عملیاتی کردن بودجه اصلاح نظام برآورد درآمدها و هزینه ها برای سال 83 اقدام کند اما اقدام عملی در این راستا صورت نگرفته و موضوع تخلف در واحدهای ذیربط در دیوان محاسبات در حال رسیدگی است.

6-عدم واریز حقوق دولت به خزانه:در قانون گفته شده است که  دستگاههای اجرایی معادل 100 درصد وجوه حاصل از فروش دارایی های سرمایه ای و اموال غیر منقول و اجاره اموال منقول و غیر منقول را به حساب درآمد عمومی واریز نمایند که بسیاری از این دستگاه ها که اسامی آنها موجود است درآمدهای خود را به خزانه واریز نکرده و از کم و کیف آن اطلاعی در دست نیست.

گفتنی است که تخلفات مندرج در گزارش تفریغ بودجه دولت ها موضوع جدیدی در تاریخچه دیوان محاسبات کل کشور نیست و هر ساله به تبع این گزارش صدها و دهها مدیر به دادسرا احضار شده و از چگونگی هزینه کرد دستگاه های تحت مدیریت خود مورد بازخواست قرار می گیرند اما نکته ای که دراین میان وجود دارد اینکه؛ رئیس مجلس و دوست و معاون سابقش که بر کرسی ریاست دیوان محاسبات تکیه زده اند با بزرگ نمایی و غلظت بخشی به عدم تطاب ردیف ها با عملکرد دولت در سال گذشته در استانه انتخابات به نوعی فضاسازی رسانه ای دست یازیده اند تا اطلاع رسانی اقتصادی و بودجه ای ! چرا که در دولت اصلاحات و با وجود مفقود شدن و ناپدیدی 6 هزار میلیارد تومان چنین شانتاژی صورت نگرفته بود.

https://jahannews.com/vdcfe0dt.w6dyyagiiw.html
jahannews.com/vdcfe0dt.w6dyyagiiw.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *