پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۱
نظر مراجع چیست؟

نمازجماعت باتاخیر بهتراست یا اول‌وقت‌‌فرادی؟

چهارشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۰۱
کد مطلب: 442071
بین خواندن نماز به صورت فرادی دراول وقت و خواندن همان ماز به صورت جماعت با تاخیر کدامیک اولویت دارد، موضع سوال است.
گروه فرهنگ جهان نيوز - سفارشات زیادی در مورد خواندن نمازهای واجب به صورت جماعت وجود دارد، از طرفی هم خواندن نمازها دراول وقت تاکید ویژه ای در عقاید اسلامی دارد. اما اینکه بین خواندن نماز به صورت فرادی دراول وقت و خواندن همان ماز به صورت جماعت با تاخیر کدامیک اولویت دارد، موضع سوال است.

امام خمینی در رساله توضیح المسائل خود در این زمینه اینگونه آورده اند که، مستحب است انسان صبر کند که نماز را به جماعت بخواند و نماز جماعت از نماز اول وقت که فرادى یعنى تنها خوانده شود بهتر است. و نیز نماز جماعتى را که مختصر بخوانند از نماز فرادى که آن را طول بدهند بهتر مى‏باشد. (ج‏۱، ص: ۷۶۸، مسأله ۱۴۰۲)

همچنین ایشان در جای دیگری از رساله در مورد استحباب خواندن نماز اول وقت به همین موضوع اشاره کرده و میفرمایند: مستحبّ است انسان نماز را در اوّل وقت آن بخواند و راجع به آن خیلى سفارش شده است و هر چه به اول وقت نزدیکتر باشد بهتر است ، مگر آن که تأخیر آن از جهتى بهتر باشد، مثلًا صبر کند که نماز را به جماعت بخواند. (ج‏۱، ص: ۴۱۸، مسأله ۷۵۰)

البته حضرت آیت الله بهجت و بعضی دیگر از مراجع معظم تقلید درباره مقدار زمانی که می توان به خاطر برپایی نماز جماعت صبر کرد فرموده اند:"... به شرط آن که وقت فضیلت نگذرد". حال این سوال مطرح می شود که زمان فضیلت هر نماز چه موقعی است؟

زمان فضیلت هر نماز چه موقع است؟

وقت فضیلت نماز ظهر از موقع زوال تا موقعى است که سایه شاخص به اندازه خود شاخص شود (منظور سایه‏اى است که از ظهر به بعد پیدا مى‏شود) و وقت فضیلت عصر از موقعى که سایه شاخص به اندازه خود آن است تا موقعى که به اندازه دو برابر آن شود و وقت‏ فضیلت نماز مغرب از غروب است تا ناپدید شدن «حُمره مغربیّه» (رنگ سرخى که بعد از غروب آفتاب در مغرب ظاهر مى‏شود) و وقت فضیلت نماز عشا از موقعى است که سرخى مزبور ناپدید مى‏شود تا یک سوم از شب و وقت فضیلت نماز صبح از اول طلوع فجر یعنى سپیده صبح است تا موقعى که هوا روشن شود. (توضیح المسائل امام خمینی ج‏۱، ص: ۴۲۱-۴۲۰- مسأله ۶۹۵)
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
نماز بجماعت حتی با تاخیر بهتر از نماز فرادی اول وقت است ..