جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲

مصوبه ویژه دولت برای سوادآموزی

جمعه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۰۷
کد مطلب: 412876
وزیر آموزش و پرورش گفت: ۴ هزار و ۸۰۰ مدرسه در کشور با زیر پنج نفر دانش‌آموز فعال است که این نشان از توجه دولت جمهوری اسلامی ایران برای انسداد مبادی بیسوادی دارد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، علی‌اصغر فانی ظهر امروز در همایش استانی عاری از بیسواد که در سالن خاتم استانداری سیستان و بلوچستان برگزار شد، اظهار کرد: تلاش برای استانی عاری از بیسواد، یک فکر بسیار خوب بوده که آموزش و پرورش با تمام امکانات در اختیار این فکر خوب قرار دارد.

وی افزود: در زمینه بحث سوادآموزی باید به دو نکته توجه کنیم که یکی انسداد مبادی بیسوادی است، آموزش و پرورش بر خلاف همه مشکلاتی که دارد تلاش می‌کند مبادی بی‌سوادی را مسدود کند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ۴ هزار و ۸۰۰ مدرسه در کشور با زیر پنج نفر دانش‌آموز فعال است که این نشان از توجه دولت جمهوری اسلامی ایران برای انسداد مبادی بیسوادی است گفت: در سال تحصیلی جاری موفق شدیم ۱۶۰ هزار کودک را که خارج از مدرسه بودند از طریق حضور در منازل و رفتن درب تک تک خانه‌ها، توانستیم به داخل مدارس بیاوریم.

فانی بیان کرد: در کل کشور ۹۹ درصد کودکان لازم‌التعلیم داخل مدارس هستند و تلاش برای یک درصد دیگر همچنان ادامه دارد که دو دلیل ‌می‌تواند برای این موضوع موثر باشد که یکی عدم حضور آموزش و پرورش است که امروز این مهم حل شده و آموزش و پرورش در همه نقاط حضور دارد، دومی دلیل مشکلات فرهنگی و اقتصادی است که باید علما، روحانیون و اقشار مختلف مردم برای برطرف کردن آن تلاش کنند تا یک درصد دیگر هم در کلاس درس حضور داشته باشند.

وی با بیان اینکه سواد‌آموزی ربطی به شاغل شدن ندارد افزود: هدف ما از سواد‌آموزی آشنا کردن مردم با حق و حقوق اجتماعی آنها‌ست، برای اینکه بتوانند در جامعه خودشان مشکلات خود را برطرف کنند.

فانی ادامه داد: برای برطرف شدن مبادی بی‌سوادی، آموزش و پرورش با شدت زیاد به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد، اما مشکلات فرهنگی که در این مسیر است را باید ‌با همدلی و همراهی هم برطرف کنیم، مستندسازی این همایش و اقداماتی که برای ریشه‌کنی بیسوادی در استان در حال انجام است می‌تواند بسیار موثر باشد تا سال آینده عملکرد خود را بررسی کرده و نواقص احتمالی را برطرف کنیم.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: ما نباید بی‌سواد تولید کنیم، بلکه باید بی‎سوادی‌های موجود را باسواد کنیم، ما در سواد آموزی بزرگسالان یک پدیده به نام فراموشی داریم برای همین آموزش و تعلیم به آنها مشکل‌تر است.

این مسئول گفت: دولت یازدهم مصوبه‎های را برای سوادآموزی دارد که بر مبنای آن هرکس بتواند یک بی‌سواد را باسواد کند علاوه بر حق‌الزحمه‌ای که خود دریافت می‌کند، حق‌الزحمه‌ای هم به به خود فرد سواد آموز بابت هدیه داده می‌شود.

وی از تمامی علما، روحانیون، فرمانداران و مسئولان خواست، زمینه تشویق بیسوادان را به سمت باسوادی فراهم کرده و مزایای باسوادی را برای آنها تشریح کنند تا از سال آینده شاهد برگزاری جشن‌های باسوادی در تک تک روستاها و شهرهای سیستان و بلوچستان باشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *