شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

پیشبینی تصادف ۶ ماه قبل از وقوع

دوشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۵۰
کد مطلب: 431884
طراح و مبتکر شبکه جهانی خانواده با تشریح طرحی برای پیش‌بینی تصادفات رانندگان که متاسفانه از سال ۸۸ مورد بی‌مهری قرار گرفته است،گفت‌: در طرح کارت سلامت روان رانندگان، سرنخ‌های احتمالی بروز مشکل تا ۶ ماه قبل از تصادفات پیش‌بینی شده است.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، با توجه به برگزاری چهارمین کنفرانس حوادث رانندگی و جاده‌ای، مطالب متعددی قبل از برگزاری این کنفرانس در حال مطرح شدن است از جمله اظهارنظر علیرضا احمدی سرپرست معاونت توسعه حمل ‌و نقل سوخت که عنوان کرده است یکی از دلایلی که کشورهای پیشرفته به چشم‌انداز صفر تلفات رانندگی رسیدند توجه به مباحث روانی بوده که در کشور ما هنوز به آن مرحله نرسیده است،

این دکترای برنامه‌ریزی حمل و نقل از دانشگاه علم و صنعت عنوان کرده است که موضوع دیگر، بحث‌های تخصصی روان‌شناسی است و روان‌شناس‌ها باید بررسی کنند که مثلاً فشارهای روانی که راننده با آن مواجه است چطور قابل مدیریت است. برای نمونه، چرا موتورسواران از پیاده‌رو که محل عبور عابر پیاده است تردد می‌کنند؟ چرا از سرعت مجاز عبور می‌کنند؟ چرا بار غیرمجاز حمل می‌کنند؟ اگر روان‌شناسی فرهنگ نادرست ترافیکی بررسی شود به دلایل اجتماعی و اقتصادی ‌این رفتارها پی می‌بریم.

حال در این رابطه نسرین تهرانی روان درمانگر و طراح و مبتکر شبکه جهانی خانواده درباره ورود روان‌شناس در مبحث سلامت روان رانندگان به تسنیم گفت: ما در سال ۸۸ طرح کارت سلامت روان رانندگان را به مجلس فرستادیم که هیچ خبری از پاسخ آن نشد؛ در این طرح مانند دیگر چکاپ‌ها مانند بررسی و معاینه چشم، سلامت روان رانندگان مورد بررسی قرار می‌گرفت و تمام عوامل احتمالی منجر به حادثه پیش‌بینی می‌شد.

مبتکر و طراح نخستین دانشگاه بین‌المللی سلامت خانواده ادامه داد: طی این برنامه رانندگان موظف می‌شدند هر ۶ ماه یک‌بار به مراکز پیش‌بینی شده مراجعه و چکاپ سلامت روان شوند، برنامه طراحی شده قادر بود دلایل تصادفات را حدوداً از ۶ ماه قبل و سرنخ‌های احتمالی بروز مشکل و یا حادثه را تا حدود ۶ ماه بعد را پیش بینی کند.

تهرانی تصریح کرد: در این شرایط فرد دستورالعمل‌های لازم را دریافت می‌کند و مورد پیگیری قرار خواهد گرفت و بدین صورت آمار قابل ملاحظه‌ای از تصادفات قابل پیش‌بینی و جلوگیری بود زیرا در این طرح تمامی موارد شخصیتی،‌ اعصاب و روان، اجتماعی، خانوادگی، شغلی و زیستی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و این بررسی‌ها تا ۶ ماه اعتبار خواهد داشت.

وی در توضیح بیش‌تر عنوان کرد: پیش‌بینی‌ها در مواردی بسیار دقیق هستند و دقیقاً اتفاق می‌افتند، حتی مواردی که فرد امتناع می‌کند و بیان نمی‌کند تا حدود قابل ملاحظه‌ای روشن است زیرا مهارت فرد متخصص باعث می‌شود فرد واقعیت‌ها را عنوان کند. از طرفی نیز از همان مراکز بلافاصله بعد از تشخیص مشکل فرد به سیستم پیشگیری و پیگیری ارجاع داده می‌شود، هم اکنون نیز این طرح کامل است و قابل اجراست و به محض درخواست مراحل اجرایی آن اعلام خواهد شد.

این روان درمانگر گفت: این طرح بانک جامعی از اطلاعات درهم پیچیده و پنهان را در اختیار ناجا قرار می‌دهد که می‌تواند استراتژی‌های جدیدی در خصوص جلوگیری از تصادفات ارائه کند.

طراح و مبتکر حوزه علوم چند تخصصی سلامت خانواده و طرح چگاپ همسران،‌ با اشاره به اینکه طرح کارت سلامت روان رانندگان به مجلس، ناجا و حتی شهرداری هم ارائه شد، خاطرنشان کرد: در این طرح چکاپ کامل صورت می‌پذیرفت از جمله بررسی فشارخون، دیابت، چربی ... و به طور کلی مواردی که می‌توانند منجر به سکته قلبی یا مغزی و یا اُفت فشار و بیهوشی شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *