«ماهایا پطروسیان» با اشاره اظهارات اخیر پرستو صالحی در باب فساد در سینما، گفت: این حرفها، حرفهای جدیدی نیست و اینها اتفاقاتی است که سالهاست رخ میدهد.
به گزارش جهان، پس از انتشار اخباری مبنی بر گلایه پرستو صالحی از فساد موجود در سینمای ایران که از صفحه شخصی او در فیسبوک گرفته شده بود، وی در گفتوگو با فارس ضمن تأیید اظهاراتش، به تشریح این موضوع پرداخت.
بر آن شدیم تا با بازیگر دیگر سینما «ماهایا پطروسیان» در این باره صحبت کرده و نظرات این بانوی هنرمند سینمای ایران را درباره اظهارات اخیر پرستو صالحی جویا شویم، متن کامل این گفتتوگو در ذیل میآید:
* فساد در سینما، حرف تازهای نیست
«ماهایا پطروسیان» در گفتوگو با فارس، پیرامون صحبتهای اخیر پرستو صالحی مبنی بر وجود فساد در سینمای ایران به واسطه افراد سودجو، گفت: من کم و بیش این حرفها را شنیدهام، البته این حرفها، حرفهای جدیدی نیست و این اتفاقات، اتفاقاتی است که سالهاست رخ میدهد. بیش از 15 سال است که بسیاری از سینماگران درباره وضعیت نابسامان سینمای ایران هشدار میدهند و صحبت میکنند.
وی ادامه داد: فساد در سینما وجود دارد اما به همان اندازه که در سطح مملکت نیز چنین مسئلهای وجود دارد. اصولاً اگر فساد در مملکت فرصت ریشهدوانی داشته باشند تبعاً نشانههای آن در تمامی سطوح جامعه نمود پیدا میکند.
این بازیگر سینما در ادامه توضیح داد: در همین راستا، فساد در بخش اقتصادی به یک شکلی، در مسائل فرهنگی و اجتماعی به گونهای دیگر وجود دارد، اما اگر ما درباره فساد در سینما صحبت میکنیم به این دلیل است که ما بیشتر از بقیه اقشار جامعه، اهالی سینما را میبینیم و میشناسیم وگرنه همه میدانیم بسیاری از مسائل غیر اخلاقی و فساد در جاهایی از جامعه به صورت وحشتناکتر اتفاق میافتد که نه کسی میبیند و نه میتواند جلوی آن را بگیرد. بنابراین نمیتوانیم بگوییم همه جای جامعه پاک است و حالا بیاییم درباره این موضوع در سینما صحبت کنیم.
پطروسیان خاطرنشان کرد: زمانی که در تمامی حوزهها و البته در حوزه سینما ملاک ورود، تخصص نباشد و افراد بدون داشتن صلاحیت لازم با پارتیبازی و آشنایی و با موارد دیگر که فساد نیز شامل آنها میشود پستی، مقامی، شغلی و پول بیشتری به دست آورند، به تبع برای سینما نیز همین اتفاق میافتد.
* در سالهای اخیر، ورود افراد غیرمتخصص به سینما، بیشتر به چشم میآید
وی با تأکید بر این که موضوع ورود غیرمتخصصانه، بحث تازهای در سینمای ایران نیست، بیان داشت: این موضوع، اتفاق تازهای نیست که مثلاً یک ماه باشد که سینما به آن دچار است، بلکه این ماجرا قدیمی است و تنها در سالهای اخیر تعداد افرادی که به سینما ورود پیدا میکنند بیشتر شده است؛ به فراخور تعداد افرادی که از راه نامناسب به سینما ورود پیدا میکنند نیز بیشتر میشود و بیشتر به چشم میآید و دیده میشود.
پطروسیان در پاسخ به این سؤال که راهکار برونرفت از این فضا را با توجه به سالها تجربه و کار در فضای سینما چه میدانید، اظهار داشت: تنها راهکار این وضعیت این است که تنها از افراد متخصص و دانش آموخته سینما یا افرادی که برای فراگیری حرفه بازیگری به کلاسهای معتبر رفته باشند، استفاده شود.
* کسی که علم بازیگری داشته باشد، هرگز تن به فساد نمیدهد
این بازیگر ادامه داد: کسی که تخصص کافی برای ارائه هنر و استعداد خود داشته باشد و برای تحصیل علم و اجرای هنر بازیگری تلاش کرده باشد، هرگز برای بازیگری تن به فساد نمیدهد؛ چرا که عزت نفسی بالاتر از این حرفها دارد، این فرد هنر و تخصصی دارد که میتواند به آن ببالد و در مقابل کسی که هنر، استعداد و تخصص لازم و کافی برای ورود به این عرصه را ندارد طبیعتاً ممکن است با هر اتفاقی خام شود و نتیجه این میشود که هم افراد ناوارد، ناشایست و نالایق وارد این حرفه شده که جای دهها آدم لایق و تحصیلکرده را میگیرند و هم باعث ترویج فساد در سینما میشود.
وی در ادامه افزود: در این میان، افرادی نیز وجود دارند که از وضعیت به وجود آمده سوء استفاده میکنند. برخی در سمت مدیر تولید، دیگری در سمت تدارکات حتی برخی نیز سمت خاصی ندارند اما خود را به جای افراد معتبر در سینما جا میزند و به این وسیله ممکن است افرادی را گول بزنند.
* هیچکس نباید احساس کند میتواند از راه میانبر وارد سینما شود
پطروسیان در ادامه بیان داشت: البته در این وضعیت نابسامان تنها دختران آسیبپذیر نبوده و پسران هم از این شرایط ایمن نیستند و ممکن است فریب بخورند. دختر و پسر فرقی ندارد، مهم این است که هیچکس نباید احساس کند که میتواند از راه نادرست و میانبر وارد حیطه سینما شود. وقتی راه مشخص است باید افراد بروند چند سال تحصیل و تمرین کنند و اگر برای این کار مناسب باشند بدون شک جذب میشوند و البته سختیهای این کار را نیز تجربه میکنند.
* افرادی که برای بازیگر شدن به هر کاری تن میدهند، خیلی زود فراموش میشوند
پطروسیان در ادامه گفت: چرا باید آدم شخصیت خود را نابود کند، روح خود را از بین ببرد و به هر کاری تن دهد تا مثلاً نقشی در فیلمی بازی کند، آخر سر نیز 100 درصد افرادی که از این راه وارد شدند به جایگاه یک هنرمند معتبر نمیرسند. ممکن است یکی دو کار انجام دهند که چهره شوند، اما خیلی زود فراموش میشوند؛ چرا که افرادی که با آبرو وارد سینما نشدهاند، همین بیآبرویی آنها را کمکم طرد میکند.
چندی پیش «پرستو صالحی» با انتشار مطلبی به فساد در سینما و پیشنهادهای بیشرمانه برخی عوامل فیلمها اشاره کرد.
این موضوع پیشتر در صحبتهای برخی بازیگران پیشکسوت سینما همچون «امین تارخ» هم هشدار داده شده بود.
با سلام
اگر حساسیت روی سینما بیشتر است دلیل آن نیست که تنها جائی که احتمال فساد دارد سینماست، به آن دلیل که احتمال الگو گرفتن جامعه از سینما و تلوزیون و عوامل بازیگری بسیار بیشتر از عوامل اقتصادی و دیگر مراکز است بنابر این مسئولیت و مراقبت بیشتری را طلب میکند لذا اگر وضعیت سینما و مراکز مشابه مطلوب باشد میتوان گفت در مطلوبیت کل جامعه از جمله مراکز اقتصادی نیز اثر مستقیم دارد.
آقاي امير جعفري با آن قلب شكسته شان به مطالب همكيشان خود توجه كنند . البته يكي از محاسن و يا معايب عالم سينما اين است كه بايد نقش بازي كرد وشايد آقاي جعفري هم اين كار را كرده و خود را به ندانستن زده .
میگن پنبه دزد دست به ریشش میکشه من موندم چرا به اقای جعفری برخورده مگر مخاطب ایشان و یا خانواده محترم ایشان بوده است
همه دست به دست هم داده اند که اقای سلحشور که یک انسان معتقد و کاربلد هست رو از صحنه به در کنندو ایشان را لجن مال کنند اما ایشان حرفی زد که بعدها تاریخ به ایشان و شهامت ایشان احسنت خواهد گفت...
جالبه كه با هريك از بازيگران مصاحبه ميشه خودشونو داراي هنر و تخصص مي دونن و ديگران رو فاقد صلاحيت و استعداد .ميشه لطفا" بيشتر توضيح بدن كه هنرمند چه فاكتورهايي بايد داشته باشه كه متمايز از ديگر همكارانش باشه كه بارابطه و پارتي و فساد اومدن سركار؟!
سلام من خودم سالها به این مسئله برخورد وریشه های ان را بررسی کردهام ودر این جا خالی از لطف است که به ان پرداخته نشود جامعه سینمای ایران با توجه به فراهم نکردن شرایط لازم برای این که این افراد به صورت طبیعی وبدون هیچ گونه پ وارد عرصه بازیگری شوند در نتیجه این افراد مجبورند به ابزارهای لازم که برای ترقی انها لازم است روی بیاورند که این کار کاملا طبیعی است
اگر حساسیت روی سینما بیشتر است دلیل آن نیست که تنها جائی که احتمال فساد دارد سینماست، به آن دلیل که احتمال الگو گرفتن جامعه از سینما و تلوزیون و عوامل بازیگری بسیار بیشتر از عوامل اقتصادی و دیگر مراکز است بنابر این مسئولیت و مراقبت بیشتری را طلب میکند لذا اگر وضعیت سینما و مراکز مشابه مطلوب باشد میتوان گفت در مطلوبیت کل جامعه از جمله مراکز اقتصادی نیز اثر مستقیم دارد.