دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - 1 Jul 2024
 
۲
۱
پاياني خوش براي ايران آغازي سخت براي اوباما

منتظر بدعهدي‌هاي آمريکا باشیم

محمدسعيد احديان
چهارشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۰۹
کد مطلب: 433585
اگر ما به پيشرفت هاي هسته اي عظيم امروز چه در تنوع توان هسته اي و چه ظرفيت آن نرسيده بوديم، نه امتيازي براي چانه زني داشتيم نه دشمن مجبور مي شد براي جلوگيري از امتياز بيشتر در آينده ميز مذاکره را انتخاب کند.
جهان نيوز - محمدسعيد احديان: تحليل دقيق و فني متن جمع بندي مذاکرات 22 ماهه نياز به تدقيق و زمان بيشتري دارد اما مروري کوتاه بر متن برجام اين برداشت کلي را ايجاد مي کند که علي رغم وجود نقاط ابهام و ضعف، مذاکرات به پاياني خوش براي ايران رسيده است پاياني که اگر آن را با سال هاي آغازين حرکت هسته اي ايران مقايسه کنيم، بايد به صراحت تاکيد کنيم که کمتر کسي مي توانست آن روزها چنين نتيجه اي را حتي در ذهنش تصور کند. با ذکر اين موضع گيري کلي و وعده ارائه دلايل اين ادعا در مجالي ديگر به اختصار نکاتي براي توجه بيشتر ارائه مي شود:

1. بايد توجه کرد که بر اساس متن برجام، از نظر حقوقي
بر اساس متن برجام، از نظر حقوقي آنچه به دست آمده فقط جمع بندي مذاکرات است و تا تبديل شدن به توافق هنوز زمان زياد و مسير پرفراز و نشيبي وجود دارد
آنچه به دست آمده فقط جمع بندي مذاکرات است و تا تبديل شدن به توافق هنوز زمان زياد و مسير پرفراز و نشيبي وجود دارد و در صورت طي شدن اين مسير نيز تا اجرايي شدن آن باز هم بايد منتظر گذر چند ماه ماند (بر اساس برخي نقل قول ها از4تا 9 ماه هم مطرح است)

2. سخنان اوباما به خوبي نشان مي داد که دغدغه او براي همراهي کنگره با تصميمي که گرفته، بسيار جدي است. روشن است که جمهوري خواه ها سنگ هاي زيادي سر راه دولت اوباما خواهند انداخت اما اين نکته را بايد مورد توجه قرار داد که ضمانت اجرايي شدن جمع بندي صورت گرفته، بر پايه وتوي مصوبات کنگره با اکثريت جمهوري خواه استوار است. بر اين باورم که نبايد احتمال همراهي بخشي از دموکرات هاي نزديک به لابي اسرائيل را با جمهوري خواه ها در کنگره کم دانست که در اين صورت احتمال اين که اوباما نتواند از وتوي خود استفاده کند را بايد جدي تلقي کرد.

3. حتي بعد از اين که اوباما از پس مشکلات کنگره برآيد، بايد همچنان مراقب بود که حاکميت
حتي بعد از اين که اوباما از پس مشکلات کنگره برآيد، بايد همچنان مراقب بود که حاکميت آمريکا در طول اجراي توافق مشکلات متعددي براي اجرايي شدن اين توافق ايجاد نکند
آمريکا در طول اجراي توافق مشکلات متعددي براي اجرايي شدن اين توافق ايجاد نکند. اگر رئيس جمهور بعدي آمريکا طبق روال معمول انتخاب شود، جمهوري خواه خواهد بود که در اين صورت با توجه به تصريح نامزدهاي اين حزب عليه توافق هسته اي با ايران، بايد منتظر بدعهدي هاي دولت آمريکا بود.

4. خوشحالي از چنين نتيجه اي از دو منظر نه تنها طبيعي که حتي ضروري است هم به اين دليل که تحريم هاي ظالمانه عليه مردم ايران بر طرف خواهد شد و هم اين که با شکست آمريکا در برابر اراده مردم ايران، عزت ملي مردم اوج مي گيرد اما دولت نبايد سطح انتظارات مردم را در حل مشکلات اقتصادي بالا ببرد و نبايد چندان منتظر اتفاقات مهم و سريعي در اقتصاد کشور بود. ريشه مشکلات اقتصادي کشور در تحريم ها نبود که اکنون با رفع آنها اتفاقات اساسي بيفتد.

5. همان طور که آقاي ظريف هم تاکيد داشتند دستاوردهاي به دست آمده در مذاکرات نتيجه عوامل متعددي است.

الف- توان دفاعي بازدارنده ما اگر تقويت نشده بود امروز دولت آمريکا به تمام گزينه هاي
توان دفاعي بازدارنده ما اگر تقويت نشده بود امروز دولت آمريکا به تمام گزينه هاي روي ميزش واقعا فکر مي کرد و آن را فقط در لفظ تکرار نمي کرد و مجبور نبود به ميز مذاکره اي منطقي برگردد
روي ميزش واقعا فکر مي کرد و آن را فقط در لفظ تکرار نمي کرد و مجبور نبود به ميز مذاکره اي منطقي برگردد.

ب- اگر ما به پيشرفت هاي هسته اي عظيم امروز چه در تنوع توان هسته اي و چه ظرفيت آن نرسيده بوديم، نه امتيازي براي چانه زني داشتيم نه دشمن مجبور مي شد براي جلوگيري از امتياز بيشتر در آينده ميز مذاکره را انتخاب کند.

ج- به اعتراف دوست و دشمن قدرت منطقه اي ايران، مهم ترين دليلي است که 6 کشور بزرگ دنيا مجبور به پذيرش ايران قوي شده اند. اگر به جاي استقامت بر سر رويکرد استکبارستيزي به رويکرد «نه غزه نه لبنان...» تن مي داديم امروز شاهد نشستن وزير خارجه کشورمان در مقابل وزير خارجه 6 قدرت دنيا نبوديم و در حال تمناي بي نتيجه براي حقوق و منافع خود بوديم.

د- و بدون شک توانايي ديپلمات هاي ما در پيدا کردن راه حل هاي فني و مذاکرات خلاقانه، با وجود نقدهاي وارده بخشي از دلايل توفيقات به دست آمده است گرچه بي ترديد تمام 10سال مذاکره 3 دوره روحاني، لاريجاني و جليلي پيش از اين نيز با فراز و نشيب هاي خود بخشي از ديپلماسي هسته اي ما بوده
اگر به جاي استقامت بر سر رويکرد استکبارستيزي به رويکرد «نه غزه نه لبنان...» تن مي داديم امروز شاهد نشستن وزير خارجه کشورمان در مقابل وزير خارجه 6 قدرت دنيا نبوديم و در حال تمناي بي نتيجه براي حقوق و منافع خود بوديم
است.

6. بي ترديد تيم هسته اي مخصوصا آقايان دکتر ظريف و عراقچي نقش تاريخي در اين نتيجه دارند و مي توان نقش آن ها را به مهاجمان فوتبال تشبيه کرد روشن است که اگر در يک تيم فوتبال دروازه بان، دفاع و هافبک هاي تدافعي و تهاجمي خوب بازي نکنند و نتوانند خط حمله را تغذيه مناسب کنند، بزرگترين مهاجم دنيا هم نمي تواند نتيجه يک بازي را به نفع تيم رقم بزند اما نبايد اين واقعيت را ناديده گرفت که اگر همه تيم بهترين بازي را ارائه دهند اما مهاجم در زدن ضربه آخر مهارت نداشته باشد، باز هم نتيجه اي در خور به دست نخواهد آمد. تيم هسته اي دوازده سال قبل که پاي ميز مذاکره نشسته بود، آورده اي نداشت که بتواند ضربه آخر را بزند اما اين بار با توجه به تغذيه اي که توسط ديگر اجزاي نظام و مردم شد، نشان داد که در زدن ضربه آخر از مهارت، خلاقيت و توان کم نظيري برخوردار است. مردم ايران افتخار مي کنند به داشتن چنين فرزنداني و به آن ها دست مريزاد مي گويند.

7. خدا را شکر که اين مذاکرات به جمع بندي در مجموع مقبولي رسيد و مطابق منافع ملي ايران شد اما حتي اگر مذاکرات به شکست مي انجاميد يا در ادامه مسير در اختلافات داخلي
تيم هسته اي دوازده سال قبل که پاي ميز مذاکره نشسته بود، آورده اي نداشت که بتواند ضربه آخر را بزند
آمريکا دچار چالش شود يا با بدعهدي هاي آمريکا روبرو شود، بازهم مي توان مدعي شد دنيا يک مسئله را پذيرفته است؛ پذيرش ايران هسته اي به عنوان قدرتي نوظهور در نظام جهاني. هميشه پس از مذاکرات بزرگ بوده است که قدرت هاي جديد جهاني وارد عرصه شده اند و اين همان پيچ تاريخي است که رهبر انقلاب از آن نام برده اند. آري انقلاب اسلامي ايران با اتکا به حمايت و همراهي مردم ايران، با پافشاري بر اصول و مباني گفتمان امام (ره) به عنوان معمار انقلاب، از گردنه هاي اصلي اين پيچ تاريخي گذر کرده است. ايران مسير رسيدن به جايگاهي که در خور عظمت مردم و تاريخ ايران است را به سرعت طي مي کند و ان شاءا... به فضل الهي اگر با همين سرعت پيش برود و مخصوصا اگر ساختار اقتصادي خود را اصلاح کند، چندي نخواهد گذشت که خواهد توانست از بزرگترين قدرت منطقه اي در مهم ترين منطقه دنيا، به يکي از قدرت هاي اصلي جهاني تبديل شود.
منبع: خراسان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سیاح
Iran, Islamic Republic of
هزینه از منافع ملی ، بهره برداری برای جناح !?
با شعارهای به نفع فتنه گران ظلم بزرگی در حق ملت در حال رخ دادن است که از جیب بیت المال در مذاکرات هزینه شود و جناح آنرا مصادره نماید !?