جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۴
۵

علمای اهل سنت چگونه طراحی رسانه‌ای درباره عراق را با شکست روبه‌رو کردند؟

پنجشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۳ ساعت ۰۵:۴۹
کد مطلب: 369587
در این نوع انتشار رسانه‌ای تحولات عراق تلاش می‌شود که مواضع برخی چهره‌های خاص سیاسی که تحولات عراق را از دریچه تقابل شیعه و سنی همانند رسانه‌های غربی در ایران می‌نگرند؛ پررنگ نشان داده شود ... این علمای سرشناس اهل سنت در جنوب شرق با صدور بیاینه‌ای داعش را خوارج زمان نامیدند.
علمای اهل سنت چگونه طراحی رسانه‌ای درباره عراق را با شکست روبه‌رو کردند؟
گروه سیاسی جهان نيوز ـ نگاهی تحلیلی به برخی رسانه‌های منطقه‌ای مخصوصاً برخی کشورهای شورای خلیج فارس همانند قطر و عربستان نشان می‌دهد که از زمان آغاز تحولات عراق تاکنون این رسانه‌ها تلاش ویژه‌ای برای دو قطبی کردن شیعه و سنی در این تحولات انجام داده‌اند.

با این وجود بخش اعظمی از علمای اهل سنت در نقاط مختلف جهان با صدور بیانیه‌ها و مواضع رسانه‌ای جریان داعش و ادعای خلافت آنها را محکوم کرده و بر وحدت شیعه و سنی در عراق تأکید دارند.

در همین راستا اتحادیه جهانی علمای مسلمان، در بیانیه‌ای اعلام خلافت اسلامی توسط پیکارجویان شبه نظامی داعش در مناطق تحت کنترل این گروه تروریستی در سوریه و عراق را محکوم کرد.

اتحادیه جهانی علمای مسلمان اعلام کرد ادعای گروه داعش هیچ ارتباطی به اسلام ندارد و نمی‌توان عنوان "خلافت" را به یک گروه تروریستی و افراط‌گرا نسبت داد.

در بیانیه این اتحادیه آمده است: "اعلام یک سویه خلافت از سوی این گروه، بدون هیچ اجماع و توافق گروهی مسلمانان، در تناقض با احکام اسلام است."

از سوی دیگر تمرکز رسانه‌های صهیونیستی بر تجزیه عراق با محوریت ترغیب کردن مسئولان کردستان عراق به اعلام استقلال صورت گرفته است.

رسانه‌های صهیونیستی تاکنون استقلال کرستان عراق را به عنوان یک اتفاق قطعی مطرح کرده‌اند و از فوائد این تجزیه برای رژیم صهیونیستی گزارش‌های متعددی را نیز منتشر کرده‌اند.

رسانه‌های آمریکایی و اروپایی نیز با راهبرد معرفی دولت عراق به عنوان منشأ ناامنی در این کشور و فشار رسانه‌ای برای گرفتن امتیاز از دولت جدید برای نیروهای همسو با غرب در عراق اخبار و تحلیل‌های خود را منتشر کرده‌اند.

اما آنچه اهمیت ویژه‌ای به نحوه بازتاب رسانه‌ای این تحولات داده نوع بازتابی است که بر پایه افکار عمومی ایران در حال انتشار است.

در این نوع انتشار رسانه‌ای تحولات عراق تلاش می‌شود که مواضع برخی چهره‌های خاص سیاسی که تحولات عراق را از دریچه تقابل شیعه و سنی همانند رسانه‌های غربی در ایران می‌نگرند؛ پررنگ نشان داده شود. این راهبرد با هدف دادن آدرس غلط برای تحلیل تحولات عراق در افکار عمومی داخل ایران صورت می‌گیرد.

در این بازتاب خبری خاص دولت عراق متهم به کوتاهی در استفاده از اهل سنت در ساختار قدرت در این کشور می‌شود و تحولات عراق را قبل از آنکه نتیجه شوروش گروه‌های تکفیری و تروریستی همانند داعش معرفی کنند؛ دولت عراق را متهم به نادیده گرفتن حقوق اقوام و مذاهب بیان می‌کنند.

در همین راستا مصاحبه ابراهیم یزدی، رئیس گروهک نهضت آزادی با روزنامه آرمان و گستره بازتاب آن در میان رسانه‌های ضد انقلاب قابل توجه است.

وی در مصاحبه با روزنامه آرمان می‌گوید: در عراق ۶۵ درصد جمعیت شیعه است؛ اما اقلیت سنی حدود ۷۰ تا ۸۰ سال، از سال ۱۹۳۰ میلادی در عراق حاکم بوده و قدرت و ریشه دارد. دولت عراق نمی‌تواند مطلق‌گرا و مطلق‌خواه باشد. لاجرم باید رهبران سنی را به بازی می‌گرفت. اما نکرد و برعکس عمل کرد. این یک اشتباه راهبردی بزرگی بود. درست است که در یک بازی دموکراسی رأی اکثریت معتبر است اما رهبران شیعه در عراق باید بدانند که کشورهای عربی همسایه عراق اکثرا سنی مذهب هستند. این دولت‌ها تحمل یک دولت شیعه دیگری را در منطقه ندارند، کما اینکه حاضر نیستند به هیچ قیمتی یک نظام دموکراتیک در بحرین، که اکثریت جمعیت آن شیعه است پیروز شود و یک دولت شیعه سوم در منطقه به وجود آید.

از سوی دیگر با تلاش برخی رسانه‌های جریان فتنه در خارج از کشور نیز تلاش شده تفسیر خاص از محدود چهره‌های اهل سنت در ایران و خارج از کشور که همسویی با انقلاب اسلامی ندارند؛ پررنگ شده و با اقدام هماهنگ رسانه‌ای آن را به عموم علمای اهل سنت در داخل کشور تعمیم بدهند.

نکته جالب توجه آنکه این بخش از طراحی رسانه توسط رسانه‌های زنجیره‌ای جریان فتنه در خارج از کشور صورت می‌پذیرد.

در همین حال با وجود تلاش رسانه‌ای گسترده‌ای که اتفاق افتاد ولی اتفاق نظر اکثریت قریب به اتفاق علمای اهل سنت در داخل کشور در محکومیت آشکار داعش و معرفی آمریکا و متحدین منطقه‌‎‌ای آن به عنوان ریشه ناامنی‌ها در عراق، موجب خنثی شدن این طراحی شده است.

چند روز قبل طی گردهمایی که با حضور علمای شاخص اهل سنت از جمله مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، مولوی عبدالصمد کریم‌زایی، مولوی بارانی، مولوی دامنی، مولوی نارویی، مولوی نذیراحمد سلامی و عبدالمجید مرادزهی در زاهدان برگزار شد؛ این علمای سرشناس اهل سنت در جنوب شرق با صدور بیاینه‌ای داعش را خوارج زمان نامیدند .

در قسمتی از این بیانیه آمده است: اینجانبان عناصر گروهک فریب خورده و تروریستی داعش را به عنوان خوارج قرن و ابزار دست سرویس‌های جاسوسی استکبار برای مخدودش کردن چهره اسلام عزیز دانسته و از دولت‌های اسلامی می‌خواهیم همه تلاش خود را برای مبارزه با اینگونه گروهک‌ها به کار گیرند.

این بیاینه می‌افزاید: به مبارزه فکری و فرهنگی خود علیه جریانات تکفیری در جهان اسلام شدت بخشیده و به همه مسلمانان توصیه می‌کنیم از افتادن در ورطه تفکرات تکفیری و جریانات تروریستی که موجب خسران در دنیا و آخرت می‌شود جدا پرهیز کره و در راستای ادای فریضه امر به معروف و نهی از منکر و در بصیرت‌افزایی به امت اسلامی و نهی از پیوستن به اینگونه گروه‌ها تلاش کنند.

علاوه بر این موضع گیری‌های علمای اهل سنت علیه جریانات تکفیری و در أاس آن داعش و همچنین تفسیر خارج از دو قطبی شیعه و سنی در تحولات عراق همچنان ادامه دارد.

*مولوی نذیراحمد سلامی: داعش فرزند نامشروع جهان کفر است

مولوی مولوی نذیراحمد سلامی، نماینده اهل سنت سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری در گفتگو با «نسیم» در این باره اظهار داشت: داعش فرزند نامشروع جهان کفر است. داعش جریانی برای ایجاد اختلاف مذهبی بین مسلمانان شیعه و سنی است تا دشمنان اسلام بتوانند راحت‌تر به اهداف شوم خود برسند.

وی ادامه داد: افراط‌گرایی بزرگترین مانع تحقق تقریب مذاهب است. مسلمانان باید با هوشیاری و آگاهی کامل مراقب توطئه‌های دشمنان اسلام باشند و وحدت و انسجام خود را نسبت به هر زمان دیگر بیشتر حفظ و تقویت کنند تا شکار حرص و آزار دشمنان قرار نگیرند.

*مدیر حوزه علمیه اهل سنت: اقدامات داعش ریشه در اسلام آمریکایی دارد

مولوی عبدالغنی بارانی، مدیر حوزه علمیه اهل سنت "طوبی" زاهدان در گفتگو با «نسیم» افزود: اعمال گروهک داعش در عراق، ریشه در اسلام آمریکایی و اسرائیلی و انحراف از احکام شرعی دارد.

وی افزود: حرکات داعش در عراق از سوی علما و روحانیون اهل سنت سیستان و بلوچستان محکوم و مردود است. این اعمال ناشایست آنان موجب ترویج اسلام هراسی در جهان شده است.

مولوی بارانی بیان داشت: استکبار جهانی اتحاد و وحدت جهان اسلام را نشانه گرفته؛ لذا باید در صیانت از این فریضه الهی کوشا باشیم. وحدت برای ما یک فرض و واجب دینی است؛ اختلاف و عدم وحدت مسلمان دشمنان را جریح می‌کند.

*استاد حوزه علمیه اهل سنت ایرانشهر: صهيونيست‌ها از وحدت مسلمانان بيم دارند

امام جمعه اهل سنت شهر "محمد آباد" شهرستان ايرانشهر اظهار داشت: چند گروه تروريستي با نام داعش با سوء‌استفاده از نام اسلام، در عراق و سوريه مسلمان‌كشي به راه انداخته‌اند.

مولوي محمد هرقاني افزود: عامل اصلي جنايت‌هاي عراق و سوريه در اصل آمريكا و اسراييل هستند؛ زیرا آنها گروه‌های تروریستی را تجهیز می‌کنند و بعد از آنها به صورت ابزاری استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به این که صهيونيست‌ها از وحدت مسلمانان بيم دارند؛ افزود: ارتباط گروه‌هایی مانند داعش با رژیم صهیونیستی آشکار است و این جریان‌ها از بدو تولد تاکنون در خدمت منافع رژیم صهیونیستی عمل کرده‌اند.

*مفتي عبدالغني رئيسی: رسانه‌ها داعش را رسوا کنند

مفتي عبدالغني رئيسي، امام جمعه موقت اهل سنت نيكشهر نیز در این باره عنوان داشت: برای مقابله با گروه‌های ترویستی مانند داعش، نیازمند اقدام هماهنگ رسانه‌ای در داخل کشور هستیم؛ زیرا این گروه‌ها تبلیغات گسترده‌ای دارند و رسانه‌های بزرگ منطقه‌ای نیز از آنها حمایت می‌کنند.

امام جمعه موقت اهل سنت نيكشهر ادامه داد: رسانه‌ها بايد جنايات داعش را به خوبي پوشش دهند تا افکار عمومی با عمق جاهلیت و خوی وحشی‌گری آنها بیشتر آشنا شود.

وی افزود: امروز رسانه‌ها باید گروه‌های تکفیری مانند داعش را رسوا کنند تا این گروه‌ها هیچگاه فرصت فریب افراد ناآگاه را پیدا نکنند.

*امام جمعه اهل سنت دلگان: داعشی‌ها به هیچ دینی پایبند نیستند

مولوی محمد ریگی، امام جمعه اهل سنت دلگان اظهار داشت: شيعه و سني در عراق بايد در كنار هم موجب عقب راندن تروريست‌ها از اين كشور شوند. وحدت مسلمانان به بحران عراق خاتمه می‌دهد. وحدت مردم شیعه و سنی عراق در سایه توجه به توصیه علما، لازمه اصلی پیروزی ملت عراق بر تروریست‌های داعش است.

مولوي ريگي افزود: داعشي‌ها به هيچ دين و آييني پايبند نيستند و فقط نوكري صهيونيست‌ها را مي‌كنند. كشورهاي اسلامي بايد از وحدت ملت ايران درس بگيرند. علما و روحانيون نقش اصلي را در زمینه برقراري وحدت اسلامي بر عهده دارند.

وی با اشاره به حمایت برخی رسانه‌های غربی از داعش افزود: رسانه‌های غربی داعش را بزرگ جلوه می‌دهند. بزرگنمایی داعش با هدف کمک به این گروه انجام می‌گیرد.

امام جمعه اهل سنت دلگان تصریح کرد: اعضای داعش حتی نسبت به پدر و مادر خود رحم ندارند. تکفیری‌ها به دنبال بدنام کردن حکم اسلامی جهاد هستند.

*امام جمعه اهل سنت نيكشهر: چرا سازمان ملل در عراق اقدام جدی نمی‌کند؟

مولوي عبدالله وحيدي‌فر: گروهك‌هاي تروريستي مانند داعش مجري اوامر صهيونيست‌ها در جهان اسلام هستند؛ آنها قصد دارند با شكاف‌افكني بين مسلمانان، آنها را به جان یکديگر بيندازند. تروریست‌ها در عراق وحدت مسلمانان را نشانه گرفته‌اند.

مولوی وحیدی‌فر افزود: جنگ و خونريزي داعش در كشورهاي اسلامي بايد با مداخله نهادهاي حقوق بشري و سازمان‌هاي بين‌المللي متوقف شود. این سازمان‌ها در زمان کشتار مسلمانان در صحنه حضور ندارند. داعش اجیر شده استکبار است و سكوت سازمان ملل و شوراي امنيت در قبال جنايات تروريست‌ها در كشورهاي اسلامي، نشان دهنده رضايتمندي اين سازمان‌ها از این جنايات است.

این عالم اهل سنت بیان کرد: مردم، تروریست‌ها را از عراق بیرون خواهند کرد. مواضع علمای اهل سنت در عراق و همکاری آنها با ارتش قابل تحسین است. هر اقدامی در عراق باید با تصمیم‌گیری ملت این کشور همراه باشد. مردم عراق هرگز به تجزیه این کشور راضی نمی‌شوند.

*امام جمعه اهل سنت فنوج: جنايت تروريست‌ها در عراق و سوريه با سرمايه‌گذاري صهيونيست‌ها انجام می‌شود

مولوي عبدالرحيم قاضي‌زاده، اظهار داشت: تروريستهاي داعش ادغام گروهك‌هاي تروريستي حامي اسرائيل در منطقه و حذب بعث عراق هستند. بعثي‌ها قصد برهم زدن ثبات عراق و شكستن وحدت مسلمانان را دارند. جنايت تروريست‌ها در عراق و سوريه نشأت گرفته از سرمايه‌گذاري صهيونيست‌ها به منظور حاكميت در كشورهاي اسلامي است. سكوت سازمان ملل و شوراي امنيت نسبت به جنايات داعش معني‌دار است. اختلافات سياسي در عراق در اين برهه زماني به نفع هيچ جناحي نيست

وی افزود: پارلمان عراق بايد به سرعت نسبت به انتخاب رئيس جمهور و نخست وزير این کشور اقدام کند. كابينه دولت جديد بايد با حضور تمامي احزاب و جناح‌ها در كوتاهترين زمان ممکن تشكيل شود.

مولوی قاضي‌زاده ادامه داد: داعشي‌ها پس از آن كه متوجه شدند از طريق جنگ و خونريزي نتيجه‌اي نمي‌گيرند؛ به پشتوانه رسانه‌هاي غربي جنگ رواني در عراق به راه انداخته‌اند. آنها قصد دارند به طرق مختلف بين شيعه و سني در اين كشور اختلاف‌افكني كنند. تنها راه برون رفت عراق از بحران فعلي اتحاد و انسجام ملي در اين كشور است.

*امام جمعه اهل سنت كنارك: ثبات عراق در گرو وحدت مسلمانان است

مولوي عبدالملك ملكي‌پور بیان کرد: بايد ثبات به كشور عراق بازگردد و اين امر در گرو وحدت مسلمانان در اين كشور است. كردهاي عراق بايد پشتوانه ارتش اين كشور باشند.

امام جمعه اهل سنت کنارک افزود: داعش به دنبال جبران شکست سوریه در عراق است. انتخابات سوریه به تکفیری‌ها اثبات کرد که مردم این کشور خواهان بشار اسد هستند. تکفیری‌ها می‌خواهند ناامیدی اعضای خود را با بی‌ثباتی عراق جبران کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


عبدالله خاكي
به تمامي برادران روزه دار ورزمندگان جنگ نرم سايت سلام وخسته نباشيد عرض ميكنم. آنچه مايه نگراني من شده كامنت هايي است كه در برابر بيانيه اهل سنت چه كشور خودمان و چه سايرين كه در راستاي محكو ميت ترو ريست ها صادر مي شود ...
علی
"اعلام یک سویه خلافت از سوی این گروه، بدون هیچ اجماع و توافق گروهی مسلمانان، در تناقض با احکام اسلام است."
اگر شما این را باور دارید ....
توفیقی از قزوین
به فضل خدا این حرکت تفرقه افکنانه(بروز جنایتکاران تکفیری) که با طراحی موزیانه استکبار صورت گرفته با هوشیاری علما و مردم شیعه و سنی تبدیل به اتحاد جهانی بین برادران شیعه و سنی می گردد و همه باید در رفتار و گفتار خود دقت کنیم و کسانی که بر طبل تفرقه می کوبند بخصوص مزدورانی که در شبکه های مجازی و ماهواره ها به اسم شیعه و سنی جنگ زرگری راه انداخته اند رسوا کنیم
مجید مجد
United States
درود بر علمای اهل سنت با بصیرت
تمام مسلمانان بابصیرت سنی وشیعی میدانند هدف داعش وامثالهم تضعیف صفوف مسلمین درمقابل صهیونیست وتسلط آنها برمنابع نفت وگاز منطقه است .یا ایهالمسلمون اتحدوا...اتحدوا